ראש מועצת קרית יערים יצחק רביץ
ראש מועצת קרית יערים יצחק רביץצילום: דודי אביטן

אין צורך להציג את קריית יערים. כן נספר את מה שפחות מכירים: היישוב קריית יערים – טלזסטון מונה למעלה משבעת אלפים נפש כי"ר, בהם ילדים רבים הזקוקים למבני חינוך, גינות, מוסדות ציבור ועוד.

שטח היישוב כיום, אינו מאפשר לא רק הגירה חיובית ליישוב, אלא גם הקמת בתים של זוגות צעירים מתוך היישוב, והקמת מבני ציבור. אין מקום להקמת מבני שפ"ע, מחסנים, גינות ושאר צרכים בסיסיים. מה שזכאים שכנינו ביישובים הסמוכים, ומה שזכאים כלל תושבי מדינת ישראל, נמנע מאיתנו.

אז מה הפתרון? כבר בשנת 99' הוקם ע"י משרד השיכון צוות מקצועי שבחן את כלל ההיבטים הרלוונטיים וקבע כי יש להרחיב את גבולות היישוב. הוכנה תכנית אב מפורטת שישבה על שולחנם של שרי השיכון במשך שני עשורים.

התכנית אושרה על ידי וועדות בשנת 2004 ובשנת 2014. לא מדובר בוועדות פנים-חרדיות, אלא בוועדות ממשלתיות בלתי תלויות. הוועדות הללו, כמו אותה וועדה שכתבה את תכנית האב ליישוב, ראו בעיניים מקצועיות את הצורך החיוני של היישוב בהרחבת גבולותיו, ושרטטו את אותן גבולות חדשים באופן הכי ריאלי וענייני שיש.

ברור לכל בר דעת, כי מה שהיה נחוץ ליישוב שמנה אז כאלפיים נפש, נחוץ שבעתיים היום שהיישוב גדל ביותר משלוש מאות אחוזים.

ובכל זאת, הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים שעסוקה כבר שנתיים בבדיקת הנושא, קיבלה החלטה מוזרה, שלא לומר שערורייתית: היא המליצה שלא לאפשר את הרחבת היישוב, תוך התעלמות מופגנת מתכנית האב האמורה, ומכל ההמלצות של הוועדות המקצועיות ושרי השיכון שעסקו בעבר בנושא.

ניסינו לחפש בהמלצות הוועדה תשובות לנימוקים הגיוניים שעלו בעבר, אך לא מצאנו אף מילה. התעלמות בוטה מכל מה שהחליטו הוועדות המקצועיות בעבר.

במקביל, המליצה הוועדה לאשר הרחבת היישוב השכן אבו גוש. עיננו אינה צרה בשכנים הערבים מאבו גוש, שגם להם מגיע שטח מחיה ודיור.

אך התמיהה עולה מאליה: מדוע לערבים כן ולחרדים לא? האם יש קשר לעובדה שכמה שונאי דת מובהקים בהם ח"כ אלכס קושניר ממפלגת 'ישראל ביתנו' לקחו על עצמם את המלחמה נגד הרחבת טלזסטון?

חשוב לציין שבמהלך הדיונים השתמש קושניר בביטויים אנטי דתיים. הוא כינה את הבקשה האלמנטרית של התושבים להרחיב מעט את גבולות היישוב כ"כפיה דתית" ועוד שלל ביטויים שאין הנייר סובל.

האם הוועדה הגיאוגרפית סבורה שיש להעניק פרס למי שלוחם באופן שיטתי ומכוון נגד הציבור החרדי, ברדיפה אכזרית ובוטה כל כך?

אחד האנשים שהשתתפו בדיונים הוא ח"כ אלון טל שמחשיב את עצמו כלוחם בעד הטבע והירוקים למיניהם. לפני כשבועיים נחשפו דעותיו האמיתיות של טל שקרא על בימת הכנסת להפסיק את הילודה, והאשים אותה בגל ההתייקרות בדיור ובמשק.

אם כן, חבר הכנסת טל וחבריו לא מבקשים לשמור על שבילי הצבאים ואפיקי הנחלים בהרי ירושלים, שהרי אז היו מתנגדים גם להרחבת היישוב אבו גוש. מטרתם האמיתית היא למנוע התרחבות וילודה במגזר החרדי, בראש ובראשונה על ידי צמצום שטחי המחיה ההכרחיים לכל חברה אנושית.

בסופו של דבר מי שתקבל את ההחלטה הסופית היא שרת הפנים איילת שקד. היא זו שתצטרך לקבל את המלצות הוועדה או לדחותם.

כמי שמכיר את עמדותיה של השרה שקד, אני סמוך ובטוח שהיא תראה לנגד עיניה את הצורך הענייני של היישוב, ולא את השיקולים הבלתי-מקצועיים של חברי הוועדה הגיאוגרפית שאין על כתפיהם שום אחריות לטובת אזרחי ישראל. שרת הפנים מחויבת לרצף האסטרטגי והתכנוני של ההתיישבות. היא יודעת שעליה לכבד את החלטות משרד השיכון משנת 99', אשר אושרו בינתיים על ידי וועדות נוספות.

ברוך השם שזכינו לאוזן קשבת אצל שבעה שרי שיכון לשעבר, שחתמו בקריאה לשרה שקד לאשר את הרחבת היישוב.

מדובר בשרים לשעבר מכל קצווי הקשת הפוליטית: חרדים חילוניים ודתיים לאומיים. כולם סבורים שיש לאפשר לטלזסטון להתרחב. זהו אירוע חסר תקדים ששרים בדימוס פונים לשרה מכהנת ומבקשים ממנה לנהוג כך או אחרת.

אני רואה בכך חשיבות רבה, משום שיש לבקשתם של השרים משמעות עמוקה, כיצד ממשלה מתוקנת אמורה להתנהל: לכבד את ההחלטות של הממשלות שקדמו לה, ולא חלילה לדחותם מעל פניה ללא סיבה מוצדקת.

הכותב הוא ראש מועצת קרית יערים-טלזסטון