תומר בן צבי
תומר בן צביצילום: ערוץ 7

השר לשירותי דת מתן כהנא נתן אתמול את נאום "אני מאשים" שלו, אחרי תקופה ארוכה של מהלכים אותם הוא מנסה לקדם ומשפיעים על זהותה היהודית של ישראל.

הנאום היה מכוון ומדויק. שלא במקרה, הוא ניצל במיוחד את הפלטפורמה שניתנה לו בכנס ירושלים של בשבע, שמורכב רובו ככולו מקהל דתי. בנאום מלא הפאתוס, הוא האשים גורמים קיצוניים שגורמים לפיצולו של עם ישראל ומביאים לתוצאות הרות אסון בקרב הציונות הדתית. השר כהנא רק שכח לציין את חלקו האקטיבי בפיצול הזה.

השר כהנא נכנס למשרדו לפני כחצי שנה, ובחר צד. במקום להיות זה שמנהל קדנציה שבאמת מנסה לקחת את מגוון הדעות ולמצוא דרך אמצע שמפשרת ומאחת בין הגוונים השונים, בניסיון לקחת מכל גוון את הטוב שהוא מייצג בציונות הדתית - הוא בחר אחרת.

השר הגיע מוכוון מטרה, ייעד את עצמו מראש כדי להיות שליחם של גורמים וגופים שבמשך שנים חיכו לרגע הזה, שיבוא שר שמסתדר להם עם האג'נדה, ואת כל התוכן שלהם - ליצוק דרכן. השר כהנא הוא בסך הכל שליחם של גורמים שבאופן רשמי לא מתנהלים במישור פוליטי, אבל משחקים כל כולם במגרש הפוליטי. השר כהנא התאהב באהדה שלהם בו, ורץ עם האג'נדה שלהם לתוך הקדנציה.

רבים לא יודעים, אך אותה רפורמת כשרות שהעביר השר כהנא לאחרונה, ושהיתה אחד מהדגלים העיקריים שלו, מתבססת על הצעת החוק שניסחו רחל עזריה וארגון נאמני תורה ועבודה. אגב, בהצעה המקורית שלהם, הם הציעו שהרבנות היא זו שתקבע את נהלי הכשרות. כמובן שההצעה הזו נשמטה ברפורמה הסופית.

אני עצמי הייתי שותף לדיוני הועדה שדנה ברפורמה ולכן אני יכול להעיד ממקור ראשון שלא היה אפילו ניסיון להציג מתווה משותף. בתחילת הדיונים הצהירה יו"ר הועדה, ח"כ מלינובסקי ש"החוק הזה יעבור אני מודיעה לכם". מי שחפץ בדיון אמיתי, לא קובע מראש את התוצאה שלו. בדיונים היה ניכר שמתנהל שיח שמנסה לגרום להתערבות ממשלתית בתוך בית המדרש.

שיח הלכתי התערבב עם עמדות ואג'נדות, חוסר ידע ועומק בנושא התערבבו עם גחמות פוליטיות. בנוסף, היתה התעלמות מוחלטת מדוחות שחוברו במשך השנים על ידי משרד המשפטים, הרבנות הראשית ומבקר המדינה, הדוחות הונחו לפני השר ויו"ר הועדה – והם לא הסכימו בכלל לדון בהם. חשוב להזכיר שהשר כהנא, שבוודאי פיקח על דיוני הועדה כמי שרצה שהרפורמה הזו תעבור - לא היה שותף בכלל לדיונים, מלבד לדיון הראשון, שגם אותו הוא נטש בשיאו.

אחת הדוגמאות הבולטות לאטימת האוזניים של השר כהנא היתה בסייגים שנתנו רבני הציונות הדתית. כמו הרב יעקב מדן, שאמנם תמך ברפורמה אבל סייג את תמיכתו בכך שיתקבלו הערותיו של רב העיר פ"ת, הרב מיכה הלוי. התמיכה של הרב מדן הודהדה היטב על ידי אנשי השר, הסייגים - כלל לא. וכך גם הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר ברכה שמעולם לא הביע בפומבי תמיכה ברפורמת הכשרות, וכך גם לא מעט מרבני צהר שהסתייגו מרפורמת הכשרות וביקשו להעלות את הסייגים במועצת רבני צהר, אך לא קיבלו מענה. מועצת רבני צהר לא התכנסה עד היום בכדי לדון בתמיכה ברפורמה או בכדי לדון בתיקונים שחשובים ללא מעט מרבני צהר. גם הרב שמואל דוד, בין הרבנים היחידים שגם נותן כשרות וגם תמך ברפורמה, אומר בפה מלא שאין לו מושג אם הרפורמה של השר טובה ואכן תפתור את הבעיות הקיימות. 

הכי קל לצייר את עצמך כמנהיג ששוחה נגד הזרם וחותר לעבר עתיד ורוד וטוב. הכי קל לתייג את כולם כקיצוניים שמבקשים לשבור ולהרוס, אבל זו לא המציאות.

איך אפשר להציג תמיכה של בתי מדרש ברפורמת הכשרות - אך לא לספר שהם בכלל לא תומכים בה? איך אפשר להזמין רבנים שוב ושוב על מנת לשמוע את דעתם - ומנגד, לא להקשיב להם? איך אפשר להציג תוכנית כשרות שכמעט כל הרבנים, ראשי מחלקות הכשרות, וגורמים מישיבות הקו ועד רבנים ליברלים מתנגדים אליה? ואתה עוד מכנה אותנו פלגנים והורסי הציונות הדתית? האם לא האזנת לדבריה של ח"כ מלינובסקי לאורך כל הדיונים על הרפורמה כיצד היא רואה את המהלך שלך?

האם אתה שלם עם העובדה שהרפורמה היתה כר פורה לגורמים שחיפשו הזדמנות לחבוט ביהדות ובתחום הכשרות?

אם כך, נאום ה"אני מאשים" היה כל כולו מופע של פוזיציה. השר כהנא איש טוב, אין ספק בכך. ואני גם משוכנע שכוונותיו טובות. אך להאשים את כל העולם חוץ מאת עצמך במציאות שאתה הובלת אליה - תוך התעקשות להעביר את אחד המהלכים הכי מורכבים, חרף התנגדויות של כל הגורמים המקצועיים, אל לך לכנות אותנו קיצוניים. מי שהיה קיצוני בהתנהלות - היה אתה, כבוד השר.

אם היהדות של מדינת ישראל חשובה לך, נסה באמת להיות הגורם המאחד והמקרב בין כל הקצוות. דע לך שהאמת לא נמצאת במקום אחד. היא כנראה מגוונת גם מתפיסת העולם הקיצונית שאתה מוביל מאז כניסתך לתפקיד.

אם אתה מאמין בצורך בשינוי, אנחנו איתך. אבל שחק לפי הכללים, תשתף את מירב הגורמים בכדי להגיע לנוסחה שמשלבת את כולם. תמצא דרכים מפשרות. אבל אל תשאיר אנשים ורבנים מחוץ למגרש ותגרום לאחרים לחשוב שהם לא ראויים להיות שותפים, כי זו בדיוק המציאות אליה הבאת.

תומר בן צבי, מנכ"ל ומנהל המחקר של ארגון "כושרות"