עו"ד דבורית הרכבי
עו"ד דבורית הרכביצילום: יחצ

כתב תביעה הוגש נגד קופת החולים מכבי ובית החולים אסותא על ידי הורים לילדה שנולדה ב-2016 עם מוטציה גנטית שבאה לידי ביטוי בפיגור התפתחותי ואוטיזם קשים.

לטענת ההורים, למרות שביקשו לבצע כל בדיקה אפשרית ואף מימנו זאת מכיסם, הרופא לא יידע אותם על קיום בדיקה גנטית מסוג אקסום, המשלימה את הצ'יפ הגנטי, שבה היה מתגלה הליקוי החמור.

ההורים שגילם משיק ל-40, ולהם שלושה בנים, פנו לרופא מכבי לביצוע מעקב היריון בהיריונה הרביעי של האם.

נוכח גילאיהם וקפדנותם, ביקשו הם לבצע כל בדיקה קיימת על מנת למנוע הולדת תינוק פגוע. רופא הנשים אשר ביצע להם את מעקב ההיריון במכבי ביצע להם גם את בדיקת מי השפיר באסותא, ואף יעץ להם גנטית, כשהם מבצעים כל בדיקה, לרבות על חשבונם.

הרופא לא יידע אותם על דבר קיום בדיקה גנטית מסוג אקסום, המשלימה את בדיקת הצ'יפ הגנטי שאותה ביצעו, ולמרות בדיקה שאינה מיטבית של אחת הבדיקות המורה לשולחם לייעוץ גנטי. בישראל החלו לבצע ריצוף אקסומי של עוברים בשנת 2012. להורים נולדה ילדה פגועה קשה הלוקה בפיגור התפתחותי ואוטיזם חמורים.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בימים אלה טוענים ההורים כי הרופא לקח לידיו את מושכות כל ניהול ההיריון, נמנע מלערב כל גורם טיפולי נוסף, ובין היתר ביצע להם בדיקת מי שפיר שממנה נלקחו הבדיקות הגנטיות, וכן נמנע מלשולחם לייעוץ גנטי למרות מסמך רפואי מטעם מכבי שלפיו אחת הבדיקות אינה מיטבית ויש לשלוח את ההורים לייעוץ גנטי.

לא רק זאת, אלא שחוזר משרד הבריאות משנת 2008 מחייב ליידע הורים גם על בדיקות גנטיות שאינן בסל הבריאות או שאינן ברשימה של משרד הבריאות.

לאחר שנולדה הילדה, כשמומיה התגלו, נשלחה היא לבדיקת ריצוף אקסומי, והתגלתה אצלה מוטציה גנטית שהיא הגורם למצבה, פגם אשר מתגלה בבדיקת ריצוף אקסומי המבוצעת במי השפיר. ההורים טוענים כי אם הייתה מבוצעת בדיקת האקסום בעת ההיריון, הם היו מחליטים להפסיק את ההיריון נוכח המום הגנטי.

עו"ד דבורית הרכבי ראש מחלקת הנזיקין והרשלנות במשרד ל. סנדה, להב ושות' מסרה "מדובר בתביעה תקדימית שתפרוץ את הדרך לאלפי הורים וילדים. עסקינן במקרה חמור של פטרנליזם רפואי שבו הרופא משמש גם כמבצע מעקב היריון, גם כמבצע בדיקת מי שפיר וגם כתחליף ליועץ גנטי, ולא מיידע, או לא יודע בכלל, על בדיקה גנטית שמבוצעת בעוברים עוד מ-2012.

מדובר במשפחה שחייה התהפכו בשל התרשלות רבתי בעת ההיריון, התרשלות שמשליכה על חייה של משפחה שלמה והילדה. ההורים מסורים עד אין קץ לביתם בת ה-5 ומעניקים לה כל טיפול אפשרי בצד דאגה מכמירת לב לעתידה, כשבצד זאת הם סובלים מחורבן של חייהם.

כיום הם מקדישים את כל עיתותיהם לטיפול בילדה שאינה מדברת, מתקשה בתפקוד בכל תחום, לוקה בכל כישוריה, מצויה על הספקטרום האוטיסטי, זקוקה להשגחה מסביב לשעון ומטופלת בטפולים יום יומיים למשך כל ימי חייה".