העבודות למיגון כלא גלבוע
העבודות למיגון כלא גלבועצילום: דוברות שירות בתי הסוהר

לאחר בריחת המחבלים מכלא גלבוע וחשיפת תוכנית הבריחה מכלא עופר, בשירות בתי הסוהר (שב"ס) הוחלט על נוהל חדש. בכאן 11 פורסם כי אסירים בסיכון גבוה יועברו תא בכל ארבעה חודשים, אגף מדי 16 חודשים וכלא מדי 32 חודשים.

הנוהל החדש גם אוסר לראשונה להחזיק אסירים בסיכון גבוה לבריחה באותו תא. בוועדת הבדיקה לבריחה מגלבוע התברר כי נוהל הטיפול באסירים בסיכון לבריחה היה לא ברור ולא עדכני. עוד התברר כי לפני הבריחה, כלל לא היה נוהל תקף למספר אסירים בסיכון גבוה לבריחה באותו תא.

השבוע חשף השר לביטחון הפנים עמר בר לב בעדותו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע, כי לפני כמה ימים התגלתה תוכנית בריחה בבית כלא נוסף. בסריקה שנתית בכלא עופר נמצאה בארון של אחד מתאי אסירי חמאס תוכנית בכתב יד של חפירת מנהרות בריחה.

"להבנתי זה מאוד הפתיע את שב"ס", אמר בר לב. בשב"ס מסרו כי האסירים בתא הופרדו, הוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה והועברו לאגף הפרדה בביטחון מירבי.

"החאפריות הישראלית התגלתה במלוא עוצמתה", אמר השר האחראי בפתח עדותו בוועדה והשיב בשלילה לשאלת הוועדה אם עד שקרתה הבריחה הוא שמעת משב"ס על אפשרות כזו. לדבריו, "באותו בוקר נציבת שב"ס צלצלה, וכעבור כמה שעות הגעתי לשטח. מתחילת הסקירות הראשונות התקבלה תמונה שמלמדת על ליקויים קשים".

עוד אמר בר לב: "לא היה צריך להיות מומחה כדי להבין שיש כאן אירועים קשים. בשעות הראשונות התברר לי שב-2014 היה ניסיון בריחה, שכל הכלא נבנה על כלונסאות והתוכניות של הכלא היו חשופות ברשת. לא צריך להיות מפקד סיירת מטכ"ל, היה ברור שהחפירה היא לא עניין של ימים ושיש כשל מודיעיני. בבריחה עצמה ברור שהיה כשל מבצעי לאור חומרת העניין. מיד הבנתי שצריך להקים ועדה".