יעקב כץ (כצל'ה)
יעקב כץ (כצל'ה)צילום: באדיבות המצולם

"אגף השמאל בקואליציה משמיע בימים האחרונים צפירות עולות ויורדות אחרי שהמכ"ם שלו זיהה תנועות חשודות במערכת המשפט והביטחון לקראת הסדרת אביתר", כותב עורך מקור ראשון חגי סגל בטורו השבועי.

"ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד התריע שקידום המתווה המפורסם, כלומר כיבוד ההסכם שעליו חתומה ממשלת ישראל, יגרור כעס אמריקני. ואומנם, הם תמיד כועסים, עוד מאז שיבת היהודים לכפר עציון לפני כ-55 שנה. אבל השיירה עברה בדרך כלל, ובקיץ הקרוב צפוי להיוולד או להיקלט ביו"ש היהודי החצי מיליון".

סגל מביא את ממצאיו של יעקב כץ (כצל'ה) מבית-אל שפרסם השבוע את דו"ח המעקב השנתי שלו אחרי הדמוגרפיה של ההתנחלויות.

לפי מממצאיו המתבססים על נתוני משרד הפנים, ב-1 בפברואר התגוררו ביו"ש 490,493 יהודים. "קצב הגידול אומנם קטן בשנים האחרונות, ולא משנה כרגע באשמת מי, אבל מגמת הגידול בעינה עומדת. עד סוף השנה האזרחית תטפס אוכלוסיית יו"ש היהודית ל-510 אלף נפשות. כשמוסיפים לכך את 325 אלף תושבי השכונות העבריות במזרח ירושלים ואת 25 אלף יהודי הגולן יוצא ש-12 אחוז מהתושבים היהודים של ישראל הם מתנחלים – 850 אלף, כמעט אחד מכל שמונה".

לפי דו"ח כצל'ה, שני יישובים נוספים מעבר לקו הירוק חצו אשתקד את קו העשרת-אלפים תושבים – אורנית שבמערב השומרון וכוכב יעקב שליד אל בירה. ב-1991, אני זוכר, התגוררו בכוכב יעקב שתי משפחות בלבד. לזמן מה היישוב הזה נחשב לסמל כישלון של מפעל ההתנחלויות, כמו הר ברכה ליד שכם, שבסוף שנות השמונים נשארו בו ארבע משפחות בלבד, לשמחת לבם של השמאלנים ושל האמריקנים.

עכשיו מתגוררים בהר ברכה יותר משלושת אלפים נפש; באריאל הסמוכה – 20 אלף. אביתר היא חוליית התיישבות חיונית נוספת באזור ההוא שבלב השומרון, על אם הדרך לבקעה. "הפיקוד הבכיר בצה"ל מעוניין שתתקיים שם, כדי שתמנע בעצם נוכחותה השתלטות פלסטינית על ציר הרוחב החשוב כל-כך בין גוש דן לבקעה. ככל הידוע, גם בני גנץ מעוניין. אם ראש הממשלה בנט ייתן אור ירוק, והוא התחייב לתת, האמריקנים יכעסו אבל יסתפקו במחאה. עד 2026, מעריך כצל'ה, צפויות להם מיליון סיבות לכעוס", כתב סגל.