מעקב דיגיטלי. אילוסטרציה
מעקב דיגיטלי. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בעוד בישראל מנסים לברר האם המשטרה אכן שתלה את תוכנת "פגסוס" בטלפונים הניידים של אזרחים, מתברר כי גם בארה"ב יש שטוענים לפעילות דומה ללא אישור.

הסנטורים הדמוקרטים רון ווידן ומרטין היינריך טוענים כי סוכנות הביון המרכזית, CIA, עקבה אחרי אזרחים אמריקאים ואספה כמויות עצומות של מידע עליהם, ללא קבלת אישור או צווי ביצוע מהרשויות המשפטיות בארה"ב.

השניים שלחו מכתב לגורמי מודיעין בכירים בארה"ב וטענו כי ה-CIA הסתירה מהציבור ומהקונגרס את העובדה כי במהלך תקופה ארוכה ניהלה מעקבים אחרי אזרחים ואספה מידע פרטי עליהם.

השניים גם דורשים להסיר את הפרטים מעל תוכנית המעקב הסודית של סוכנות הביון האמריקאית. "התוכנית פועלת מחוץ למסגרת הסטטוטורית שהקונגרס והציבור מאמינים ששולטת על האוסף הזה של המידע. זה קריטי שהקונגרס לא יחוקק חקיקה ללא מודעות לתוכנית של ה-CIA, ושהציבור האמריקני לא יוטעה להאמין שהרפורמות בכל חקיקה של אישור מחדש יכסו במלואן את אוסף המסמכים של סוכנות הביון המרכזית. סוכנות המודיעין מערערת את הפיקוח הדמוקרטי ומציבה סיכונים לאמינות ארוכת הטווח של קהילת המודיעין. הציבור ראוי לדעת את מהותו וההיקף המלא של המעקב, שככל הנראה כולל תיעוד על אזרחים אמריקאים", כתבו שני הסנטורים במכתב לראשי קהילת המודיעין.

ה-CIA והסוכנות לביטחון לאומי (NSA) אמורות לפעול כנגד גורמים זרים, ובמרבית המקרים אינן מורשות לעקוב או לאסוף מידע על אזרחים אמריקאים.

בתגובה לפרסום על המעקב ואיסוף המידע הלא מורשה כנגד אזרחים, פרסמה העמותה האמריקאית לזכויות האזרח הודעה בה נמסר כי "הדיווחים האלו מעלים שאלות רציניות לגבי איזה מידע שלנו ה-CIA שואב בכמות גדולה וכיצד הסוכנות מנצלת את המידע הזה כדי לרגל אחרי אמריקאים. ה-CIA מבצעת את פעולות המעקב הגורפות הללו ללא כל אישור מבית המשפט, ועם מעט אמצעי הגנה, אם בכלל, שהוטלו על ידי הקונגרס".