סמוטריץ' עם יצחק ובתיה ברששת
סמוטריץ' עם יצחק ובתיה ברששתצילום: דוברות

במסגרת מסעו לאירופה שהה ח"כ בצלאל סמוטריץ' בקהילת סנט בריס הנמצאת סמוך לפריז, והתארח בקהילה במהלך השבת האחרונה.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית התארח בשבת אצל יצחק ברששת, סגן ראש העיר בסנט בריס. עם כניסת השבת העניק סמוטריץ' למארחיו יצחק ואשתו בתיה בקבוק יין מיוחד מיקב טורא בשומרון.

במהלך השבת סמוטריץ' העביר שיעורים בארבע קהילות שונות בפרבר הצרפתי. את הסעודה השלישית קיים סמוטריץ' בבית חב"ד בסנט בריס.

יו"ר ''הציונות הדתית'' אמר בצאת השבת: "משמח מאוד להיות עם הקהילה המדהימה בסנט בריס, השבת שעברנו מעוררת הרבה מאוד מחשבה, יש כאן קהילה המעוניינת בקשר עמוק עם מדינת ישראל ואנחנו נדרשים לחשיבה איך להיות מוכנים להיות הכתובת שלהם בארץ".

סמוטריץ' בבית חב"ד בסנט בריס
סמוטריץ' בבית חב"ד בסנט בריסצילום: דוברות

ביקורו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' באירופה ובבריטניה בפרט, ממשיך לעורר את זעמו של שר התפוצות נחמן שי ממפלגת העבודה.

השר שי תומך בגינויים של סמוטריץ' שנשמעו מצד ארגוני היהודים בממלכה המאוחדת ואף מצד תנועת "בני עקיבא" בבריטניה.

"כל הקהילות היהודיות שם אמרו לו ללכת", אמר נחמן שי לגלי צה''ל, ''הוא מייצג את הפנים של ישראל שהם לא רוצים להראות - פנים של גזענות. הם החומה שלנו בפני שנאת ישראל ואנטישמיות, עלינו לעמוד לצידם - ולא לגנות כמו שהוא עשה".

כזכור, ועד שליחי הקהילות, הגוף המייצג הגדול ביותר של יהדות בריטניה, לא התלהב מביקורו של סמוטריץ' וצייץ בשפה העברית בטוויטר: "אנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה מעוררת השנאה של בצלאל סמוטריץ', וקוראים לכול חברי הקהילה היהודית בבריטניה להראות לו את הדלת. תחזור למטוס בצלאל, תיזכר לנצח לדיראון עולם, אתה לא רצוי כאן".

לאחר כמה דקות, צייץ שוב הארגון, הפעם "תיקון" לציוץ הראשון שלו: "פונקציית התרגום לא ממש העבירה את המשמעות של הביטוי האחרון. זה יותר כמו - תחזור למטוס בצלאל ותיזכר כחרפה לנצח". סמוטריץ' בתגובה, מיהר לצייץ ולצנן את האווירה: "יהודי בריטניה, אני אוהב אתכם, את כולכם".

השר שי תקף את הביקור של סמוטריץ' וקרא לו לחזור לישראל: "לסמוטריץ׳ אין מה לחפש בבריטניה, הקהילה שם כבר השמיעה את דעתה. לגזענות אין מקום בשום מקום. תחזור הביתה".

סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, מיהר לצייץ: "יש לברך על העמדה המוסרית והאיתנה של יהדות בריטניה. הלוואי ובקרוב גם אצלנו".

ביקורו של ח"כ סמוטריץ' באנגליה הוקדש לקיום סדרת פגישות עם רבנים, ראשי קהילות וארגונים יהודיים בעקבות הרפורמות בגיור ובכשרות שממשלת ישראל מקדמת.

"הופתעתי ברגע הראשון ואחר כך הסבירו לי כאן את הרקע והפוליטיקה הפנימית", הגיב סמוטריץ' לציוץ של ארגון היהודים הבריטי. "הארגון הזה רחוק מלייצג בשנים האחרונות את הקהילה היהודית באנגליה, שעוברת תמורות. הוא מייצג עמדות קצה רדיקליות ופרוגרסיביות".

לדבריו, "אני מתקבל כאן בחיבוק וחום גדול ובעקבות הציוץ הזה נוצרו לי המון קשרים והייתי יכול להישאר כאן עוד שבוע רק כדי למלא את הבקשות לפגישות מקהילות, בתי כנסת, בתי ספר, מרבנים וראשי קהילות. נצטרך להגיע לכאן עוד פעם כדי להמשיך את השליחות החשובה הזו".

לשאלה האם לדעתו מדובר ביוזמה שמכוונת מישראל הוא עונה, "יש טביעות אצבע ישראליות, שהרי הציוץ לא נראה מנוסח בנימוס בריטי, אבל זה לא מטריד אותי. אני עסוק בפגישות עצמן, גם ביצירת הקשר, גם בהקשבה וגם בניסיון לחשוב יחד".

על המטרה שלשמה יצא למסע בין הקהילות מספר סמוטריץ', "אני בסדרת פגישות בקהילות היהודיות במדינות אירופה בסוגיות שנוגעות לחיבור שלנו עם יהדות התפוצות בדגש על סוגיית הגיור שמאוד מטרידה את הקהילות היהודיות".

"אם הרבנות הראשית תאבד את מעמדה במדינת ישראל, זה ייצור בלאגן בקהילות ובמבנה שלהם. זה עוד הרבה יותר חשוב כאן מאשר בישראל, כי סכנת ההתבוללות גדולה פי כמה. הרבנות הראשית היא עוגן מאוד משמעותי וחשוב שתישאר כזו".

במהלך הביקור בבריטניה הגיע ח"כ סמוטריץ' גם לקהילה בה כיהן לפני שנים רבות הראי"ה קוק כרב לתקופה של כמה שנים. "זו היתה חוויה מרגשת. הרב קוק כידוע עמד באנגליה בראש קהילת 'מחזיקי הדת' ולבקר בבית הכנסת של הקהילה שלו זה סוג של סגירת מעגל. אותו הרב קוק שיסד לנו את הרבנות הראשית בארץ ישראל ואנחנו נמצאים כאן כדי להבין ולתווך את המרכזיות של הרבנות לא רק לנו כאזרחי המדינה אלא ליהודי העולם כולו".