הרב יהושע מגנס מישיבת מרכז הרב, שוחח עם ערוץ 7 לקראת אירוע שייערך ביוזמת עיריית ירושלים לציון 40 שנים לפטירתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.

"למדתי אצלו וקיבלתי ממנו המון. בשיעורים שלו למדנו עומק. הרב צבי יהודה היה אחד האנשים העמוקים ביותר וכל מילה שלו היתה צריכה הקשבה והבנה. זה לגבי התורה שהוא דיבר בישיבה. היה צריך לדעת לדייק בכל מילה - איך שהוא אומר. כל זה כשהוא מדבר בשיעור. אבל ביחס אישי, אני לא יכול לשכוח שכשהוא שומע את השאלה של התלמיד הוא מחייך והעולם כבר היה נראה אחרת. אלו שני צדדים של אדם גדול כל כך - מורם מעל כולם בשל התורה שלו - אבל בקשר האישי הרגשת אותו הכי קרוב", מספר הרב מגנס.

הוא מציין כי "הקשר שלו עם התלמידים היה מאוד חשוב לו. היתה תקופה שהוא היה בבית חולים בקיץ וחזר לישיבה רק במרחשוון והוא לא הכיר אף אחד משיעור א'. הפיתרון היה שכולם יבואו לאכול אצלו ארוחת צהריים. כל זוג תלמידים ביום אחר. כל מי שנכנס - יצא אדם אחר. מהקשר, מהחיבה, מהאהבה שלו לתלמידים שהשיבו לו באהבה חזרה".

לדברי הרב מגנס, הרב צבי יהודה הוא גם האב הרוחני של מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. "אין ספק שאז, הבית שלו הקטן ברחוב עמוס 30, היה המקור שממנו יצאה הבשורה של ההתיישבות בארץ ישראל, שאי אפשר לוותר על חלקים מארץ ישראל, שצריך לעשות הכל כדי ליישב את הארץ. הוא דיבר במלים פשוטות ובהירות ומשם יצא כל המפעל האדיר של ההתיישבות. אם לא הרב צבי יהודה שעמד מאחורי זה, כל הדבר לא היה קורה".

באירוע לזכר הרצי"ה בבנייני האומה, בטוח הרב מגנס, יגיעו רבנים מכל קצות הציונית הדתית. "בתקופה כל כך קשה ועם הרבה מחלוקות אני שמח שיש לנו דמות שהיא מעל הכל. כשבאתי אחרי מלחמת ששת הימים לישיבה, בציבור שלנו היתה ישיבה גדולה אחת - מרכז הרב - שכללה מאה תלמידים. הישיבה גדלה וצמחה וממנה יצאו כל הישיבות וכל המפעלים של ישיבות הציונות הדתית".

"כשבישיבה היו שמונה או עשרה תלמידים הרב צבי יהודה דיבר על ישיבה מרכזית עולמית. אף אחד לא הבין על מה הוא לדבר, אבל הוא ראה כצוואה של אביו להמשיך את הישיבה ומתוך העבודה הגדולה קמו וקמות המון ישיבות. יש דור שלם של תלמידי חכמים גדולים והכל מתוך האמונה הקודמת של הרצי"ה בציבור הציוני דתי שממנו יצא תורה מיוחדת במינה שבסיסה בדברי הראי"ה זצ"ל. לכן, אין דבר מתאים יותר, שיגיעו לכבד את זכרו רבנים וראשי ישיבות מכל הקצוות כי כולם היו בניו מבחינה זאת שצמחו מתוך החזון הגדול שלו", מסכם הרב מגנס.