ד"ר רון בריימן
ד"ר רון בריימןעצמי

המאבק במגפת הקורונה פושט צורה ולובש צורה. בהתחלה, כשלא היו חיסונים, הסיסמא היתה "לשטח את העקומה"; בהמשך, כאשר כבר היו חיסונים, הסיסמא היתה "רוצו להתחסן"; כיום, כאשר מתייחסים בסלחנות לסרבני החיסונים, הסיסמא היא "לחיות עם הקורונה".

נפתלי בנט, ראש הממשלה, במקום להוביל את המאבק במגפת הקורונה, ובמקום לקרוא לסדר את שריו ההרפתקנים והפופוליסטיים – שר הזחיחות ושרת המקלות בגלגלים – נראה כמי שנגרר אחריהם ואחרי סיסמתם החלולה, "לחיות עם הקורונה". התוצאה היא שבמקום מלחמה בנגיף והתכוננות לגל הבא, הצפוי מראש, משקיעה ממשלתו זמן רב בדיונים אינסופיים על הקלות בהגבלות בכלל והשלמה עם סרבנות החיסונים בפרט. המסר המשודר: הסרבנים צודקים, אין צורך להתחסן, כבר ניצחנו את הקורונה!

אבל, הפן האחר של הסיסמא "לחיות עם הקורונה" הוא למות מקורונה. בימים הקרובים יגיע מניין המתים מקורונה לעשרת אלפים נפטרים, ועוד יד הנגיף נטויה. קרוב לארבעת אלפים מן המתים מקורונה נפטרו כאשר היו כבר חיסונים וכאשר הזן התורן של הקורונה הוצג כמחלה קלה יחסית.

מספרם הגדל של הנפטרים מקורונה מציג את "לחיות עם הקורונה" כסיסמא בלבד. על כן התגייסו שופרות התעמולה של הממשלה לשיפור התדמית של התמותה מקורונה. הציבור נקרא להבחין בין מתים מקורונה לבין מתים ממחלות אחרות, ואז מי שגרמה למותם היא מחלה אחרת שממנה סבלו, ולא הקורונה.

במלים אחרות, שוב נקרא הציבור "לשטח את העקומה", אבל הפעם על-ידי הקטנת חשבון המתים. תרגיל חיסור פשוט! אם מפחיתים את מספר המתים שסבלו ממחלה אחרת, אבל מותם הקדים לבוא בגלל שלקו בקורונה, מן המספרים של מי שנפטרו מקורונה – בימים רבים המספר עולה על 50 – המספר שיתקבל יהיה נמוך יותר, מספר שניתן לחיות איתו. האם היינו יכולים לחיות עם 50 קורבנות "שלום" ביום?

שקיפות מחייבת את משרד הבריאות לפרסם נתונים מדויקים על סיבות התמותה ממחלות, לפי הסיבה הראשית למותם של נפטרים ממחלות. שקיפות מחייבת את משרד הבריאות לפרסם נתונים מדויקים על תמותה בקרב לא-מחוסנים לעומת תמותה בקרב מחוסנים. פרסום כזה מדי יום יתרום תרומה משמעותית לשכנוע אזרחים להתחסן. אסור לטשטש את מספר המתים, סיבות המוות, והתפלגות המתים מקורונה בין מחוסנים לבין לא-מחוסנים.

לפי שעה, מדיניות הממשלה ביחס לקורונה נראית כך: היא יודעת שצבאו של הנגיף הבא – אולי MA אחרי BA – עומד להגיע, אבל היא נמנעת מלהתוודע אל נתוני האמת של המתים ובוחרת להטות אותם כלפי מטה. למה הדבר דומה? לממשלה היודעת כי האויב על הגדרות, והיא מתעלמת מהמודיעין ובוחרת להשליך את הרובים לים!

ד"ר רון בריימן היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי