מרים נאור
מרים נאורצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חודש חלף מהיום בו הלכה לעולמה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור ז"ל בגיל 74, לאחר קריירה משפטית מפוארת.

בריאיון ראשון ל-103FM סיפר פרופ' אריה נאור, מזכיר הממשלה לשעבר, על רגעיה האחרונים של רעייתו. "באותו לילה מרים עבדה עד קרוב לחצות על דו"ח של ועדת החקירה שהיא מכינה בעניין אסון מירון, שכבה לישון ולא התעוררה. פשוט כך".

הוא הוסיף, "כתבתי בלשון מעודנת שדברים שאמרתי לה והיא כבר לא הייתה יכולה לשמוע, אך זה פרטי. רציתי שזה יהיה בינה לבינה וזה כנראה יישאר כך. אני מכיר זוגות שבהם יש הפרדה ברורה בין עולם העבודה לעולם המשפחה ויש חוסר רצון לשתף. המקרה שלנו לא היה זהה לתיאור הזה".

בהמשך, התייחס פרופ' נאור לביקורת לה זכתה נאור בעת האחרונה ולהפגנות שנערכו מול ביתם, ולדבריו של ח"כ אמסלם נגד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובכירי מערכת המשפט. "זאת זכותם המלאה להפגין. בשנים האחרונות יש הידרדרות בשיח הציבורי בכל הנוגע לביהמ"ש ומעמדו בחברה. יש פער בלתי ניתן לגישור, ספק לתפיסה, בין האידאולוגיה של בגין. הדברים של ח"כ אמסלם מחוצפים, לא מדברים כך על שום אדם. מהות דבריו מחוצפת".

"איך אדם מעז לדבר ככה?" זעם. "יש פה ביטוי של זלזול עצום ברשות השופטת. יש הבדל בין ביקורת חריפה ודברים שמוטב היה שלא נאמרו, שמטיחים בסערת ויכוח פוליטי לעומת השתלחות בבית המשפט העליון, בשופטיו ובנשיאתו. צריך קצת ממלכתיות. הייתה פה חציית קו אדום, לא מדברים ככה".

"נדמה לי שיש תהליך של תיקון, שכמו שקורה הרבה פעמים הוא הדרגתי. אך למה להוציא את בית המשפט מסך כל המרכיבים של רשויות השלטון? כמה שרים יש ממוצא מזרחי? הייתה הזנחה ואפליה במשך שנים, התיקון של דבר כזה הוא איטי מאוד. לדעתי, מצאו לאורך השנים אנשים שלדעת ועדות המינויים היו מתאימים יותר. כל מילה ששופט כותב ראויה לביקורת, אך היא נעשית בהגינות ובדרך ארץ", סיכם נאור.