הרב חננאל זייני
הרב חננאל זייניצילום: אריאל מינקוב

בשנת התש"ע פרסם הרב חיים אמסלם ספר העוסק בהלכות גרות – 'זרע ישראל'. בספר זה עסק הרב אמסלם בבירור העניינים המרכזיים בהלכות גירות: קבלת עול מצוות, גיור לשם נישואין, הצורך בבית דין כדי לגייר והאפשרות לבטל גיור.

לפי דבריו, ההלכה אינה מחמירה בהלכות גירות, ולכן יש להקל בקבלת עול המצוות, ובגירות לשם נישואין, כל עוד המתגייר רוצה באמת להתגייר ולהיות יהודי. אף אם בוודאות יהיה מסורתי לאחר שיתגייר. אולם למעשה הוא אומר שיש להקל רק ב"זרע ישראל" – גויים שאחד מאבותיהם יהודי, ורק במדינת ישראל.

ספר זה פורסם לאחר ששנתיים קודם לכן, נפסלו גיוריו של תלמיד חכם גדול, בפסיקה של כמה דיינים בבית הדין הגדול, לאחר שבית דין מסויים פסל את גיורה של אשה שמעולם לא שמרה שבת לאחר הגיור, ולא היה שינוי משמעותי באורח חייה לאחר הגיור מלבד טהרת המשפחה.

מהלך האירועים הפך להיות למאבק עקרוני בין המחמירים בגיור המזוהים בעיקר עם הזרם החרדי-ליטאי, לבין המקילים בגיור המזוהים בעיקר עם הציונות הדתית ועם הפוסקים הספרדים.

מסיבה זו, כאשר פרסם הרב אמסלם את ספרו, התומך בגישה המקילה, הוא זכה להסכמות נלהבות מכמה מגדולי הפוסקים בימינו.

אלא שמאוחר יותר, כאשר נשאל תלמיד חכם גדול לגבי הספר, הוא ענה: "אין צורך להתייחס. כבר התייחסו גדולי הדור, וכתבו עליו: אם בדעת המתגייר לקיים מצוות באופן חלקי או כמסורתי, אין שום צד בהלכה שיועיל גיור כזה, והינו גוי גמור לכל דבריו". את ההסכמות של הרבנים לספר הוא דחה בטענה שהם חזרו בהם, ולא היתה אלא הסכמה כללית לספר. רק לאחר שפקפקתי בעניין ההסכמות, פורסמו מכתבי הרבנים ברבים.

מכיוון שגדולי הפוסקים התייחסו בעיקר לנושא קבלת המצוות על ידי הגר, הם החמיצו או שלא טרחו לברר את הנושא המרכזי של הספר 'זרע ישראל', והוא: שמי שאחד מאבותיו יהודי, אף אם הוא גוי יש מצוה לגייר אותו, ולהקל עליו בקבלת המצוות.

לחידוש זה הביא הרב אמסלם תימוכין ממקורות רבים, אלא שאף אחד מהמקורות אינו תומך בדעתו (כפי שכתבתי בהרחבה בספר 'לקרוא כולם בשם ה''). יותר מזה: המונח שעליו מבוססת כל רפורמת הגיור – 'זרע ישראל' – במשמעות שנתן הרב אמסלם למושג זה, הוא מושג מומצא, ואין לו כל יסוד בין מבחינה הלכתית ובין מבחינה פרשנית. שבכל מקום בתנ"ך ובדברי חז"ל "זרע ישראל" הכוונה ליהודים בלבד. ואם כן אין להקל בקבלת המצוות ל'זרע ישראל', כי זרע ישראל קבל את התורה בהר סיני ואינו זקוק לקבלה נוספת. וכל אדם אחר שרוצה להצטרף לעם ישראל, הרי הוא זקוק לקבלת המצוות כמו כל גר.

כדי לחזק את דעתו, טען הרב אמסלם שהרבנים הספרדים מאז ומעולם הקילו בגיור. אולם לא רק שאין זה נכון, אלא שגם אם היה זה נכון – בימינו שאנו חיים בימות המשיח, מאז קום מדינת ישראל, לא רק שאין להקל אלא מן הראוי היה להחמיר בדיני גיור, כיון שאמרו חז"ל שאין מקבלים גרים בימות המשיח.

לצערנו, בחר שר הדתות לאמץ לו גישה שנאמנת כביכול להלכה, על בסיס דעתו של הרב אמסלם. לכן יש להבהיר: חידושיו של הרב אמסלם, אינם נכונים כלל, ולא רק שאינם נתמכים בשום דבר, אלא שמהמקורות עליהם התבסס, עולה ההיפך הגמור.

מסיבה זו יש לפעול בכל דרך חוקית, על מנת שלא תעבור רפורמת הגיור. פשוט מפני שהיא מנוגדת להלכה.

הרב חננאל זייני, ראש מכון הספרים 'אור וישועה'