עם נציגי משרד הביטחון המקומי
עם נציגי משרד הביטחון המקומיצילום: הקהילה היהודית. מולדובה

במולדובה נקלטים פליטים רבים מאוקראינה. הרב פנחס זלצמן, רבה של מולדובה, מספר על הקליטה המורכבת שהחלה במבצע מיוחד אותו הוביל יחד עם בוגרי יחידות מיוחדות מספר ימים קודם הפלישה הרוסים לאוקראינה.

הרב זלצמן מספר כי התכנית הוכנה לפרטיה על אף שבאותם ימים לא נראה היה שיהיה בה צורך. היא קיבלה את אישור הממשלה ובין היתר נשכרו חדרים של בתי מלון שלמים לקליטת פליטים, הושכרו אוטובוסים על מנת לנייד את המשפחות שמגיעות, הוכנה תשתית להעברת מזון ועוד. הרב זלצמן מספר כי ראש העיר טען בפניהם שהוא אמנם מסייע אך לא הממשלה במולדובה ולא גורמי המודיעין סבורים שיש צורך בכך. עם זאת הוא הורה לגופי הביטחון לנהל את המבצע ולסייע ככל הניתן.

לאחר שהתשתית המבצעית הוכנה, ביום רביעי דפקו בדלת ביתו של הרב זלצמן שני שוטרים שהורו לו להצטרף אליהם. הוא לא ידע במה מדובר אך השניים לקחו אותו למטה הכללי של צבא מולדובה, שם הוא עודכן שהמבצע יוצא לדרך ומאז הוא ואנשי הקהילה פועלים בשיתוף ובתיאום עם השלטון המולדבי. הרב זלצמן מספר על יהודים שהגיעו למעברי הגבול ללא מסמכים ועם זאת אושר המעבר שלהם בעקבות מכתבים שלו שאישרו את יהדותם. "הייתה דרמה מטורפת שאסור לדבר עליה", הוא אומר.

לתרומה לכוחות ההצלה של ארגון "הצלה ללא גבולות" באוקראינה >>>

הרב זלצמן מדגיש כי אין יכולת לערוך אפליה כלשהי בין המבקשים עזרה ופליטים שאינם יהודים המתדפקים על דלתות הקהילה ומבקשים מזון מקבלים אותו גם הם. "יש הרבה דיס אינפורמציה. חלק מאודסה נראה כמו אחרי השואה וכך חלקים מקייב וכבישים בין עירוניים. יש קושי מטורף", הוא אומר ומתאר אישה וילדה שמופרדים מבעלה שניסה להתחזות לנכה אך במכשיר הטלפון שלו התברר שהוא בעל מפעל. החיילים עצרו אותו והיא נותרה בלעדיו. השנאה כלפי הרוסים, הוא אומר, גדולה משנאת הישראלים כלפי חמאס.

בנוסף משפר הרב זלצמן על התגייסות יהודים לטובת קליטת הפליטים. בין השאר הוא רואה יהודים שמגיעים לבתי הכנסת רק ביום כיפור מתגייסים כעת לטובת היהודים וכך גם "כאלה שעוסקים בקזינו ובדברים משחיתים יותר", כהגדרתו. גם הם מתגייסים לעזרה.

"מפקד הקג"ב אומר לי שהארגון הרבני אורתודוקסי וארגון הצלה הם הגופים היחידים שמתפקדים", אומר הרב זלצמן ומתאר את מורכבות הטיפול בהאכלת מאות יהודים במאות קילוגרמים של מזון שמגיע מתרומות. מחר, הוא מוסיף, צפויים להגיע למולדובה מספר רב מאוד של אנשי מקצוע מישראל שיסייעו לקהילה לקלוט את היהודים ויאפשרו להם ללכת מעט לנוח אחרי ימים ארוכים ללא מנוחה. "אנחנו על סף התמוטטות", אומר הרב זלצמן.

הכנת מזון לפליטים שבדרך
הכנת מזון לפליטים שבדרךצילום: הקהילה היהודית. מולדובה

לסיוע ליהודי אוקראינה, לחצו כאן>>>