מירב כהן
מירב כהןצילום: ערוץ 7

התוכנית הלאומית לקידום שוויון מגדרי, שפרטיה נחשפו הבוקר (ראשון) בעיתון 'ישראל היום' תוצג בישיבת הממשלה על ידי השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, בסמיכות ליום האישה.

כהן, הממונה על הרשות לקידום מעמד האישה, תציג את המלצות הצוות הבין-משרדי, הכולל נציגים ממספר רחב של משרדי ממשלה, פועל בשיתוף ארגוני חברה אזרחית, ומתווה עקרונות מנחים לגיבוש תוכנית לקידום השוויון המגדרי.

הצוות, שגיבש את המלצותיו, התמקד בארבעה צירים מרכזיים: אלימות, ייצוג הולם, תעסוקה והטמעת חשיבה מגדרית. המלצות אלו יהיו בסיס לתוכנית הממשלתית לקידום נשים ושוויון מגדרי, שאותה תרכז הרשות לקידום מעמד האישה יחד עם יתר משרדי הממשלה. החלטת ממשלה 2331 לקידום שוויון מגדרי התקבלה לפני כמעט עשור, ורק עתה מוצגות לשרי הממשלה המלצות הצוות.

איזון בין הבית לעבודה: אחד הצירים המרכזיים ביותר הוא ציר התעסוקה, משום ששם ניכרים הפערים המשמעותיים ביותר. לדברי גורמים במשרד, פערי השכר המגדריים עומדים על כ-32%, והחשש הוא שמשבר הקורונה הביא להחמרה במישור זה. גם שיעור המנכ"ליות במשק עולה בקצב איטי, ועומד על כ-20% בלבד. על פי מחקר שפורסם לאחרונה במשרד האוצר, ההערכה היא שצמצום הדרגתי בפער המגדרי בשוק התעסוקה יכול להביא לגידול של כ-34 מיליארד שקלים בתוצר הלאומי בשנת 2030.

על כן, המלצת המשרד לשוויון חברתי היא לפעול להתאמת שוק העבודה להורים - ללא תלות במגדר. זאת, למשל, באמצעות התאמת לוח חופשות מערכת החינוך ליומן העבודה, גיבוש תוכנית לאומית להורדת שעות העבודה במשק, חופשת לידה לאבות וכלים אחרים ל"הכנסת האבות למשוואה", אשר יאפשרו גם לגברים לקחת חלק פעיל יותר בחיי המשפחה ובעבודות הבית.

השרה כהן אמרה: "אני מאמינה שהמהפכה האמיתית תבוא מהכנסת הגברים לתוך המשוואה. בואו נגרום לשוק התעסוקה להיות מותאם להורים, נשים וגברים כאחד. אם נייצר שוק תעסוקה שפוי יותר - פחות נשים ייאלצו להקריב את הקריירה שלהן לטובת חיי המשפחה, וגם אבות יזכו להיות מעורבים יותר בחינוך ילדיהם".

עוד הוסיפה כי "כדי לחולל שינוי אמיתי, עלינו לעשות עבודה עם כל משרדי הממשלה, כך שכל משרד יביא את הערך המוסף שלו ויטמיע את החשיבה המגדרית בתוכניות העבודה שלו. החל ממרחב ציבורי מואר ומוגן עבור נשים, דרך התאמת תוכני מערכת החינוך להצגת עשייה נשית לאורך ההיסטוריה, וכלה בהסרת חסמים שמונעים מנשים להתקדם בעבודה".