הרב אסף הר-נוי
הרב אסף הר-נויללא קרדיט צילום

המסר שאנו צריכים לקחת איתנו הוא שהתחפושות צריכות להיות ביטוי של כבוד והערכה, לעצמנו לפני כל דבר אחר. לחפש את התחפושת הזולה או הפופולארית, אך כזאת שאינה מתאימה לרוח החג מפספסת את המטרה

אחד הימים המשמחים בשנה, לו מחכים כל ילדי ישראל, הוא חג הפורים בו הילדים מתחפשים בתחפושות מרהיבות. וארץ ישראל צהלה ושמחה.

פורים הוא אחד החגים שחוצה את כל המגזרים והקבוצות שבעם ישראל. כמעט כל ילד יהודי יודע כבר עכשיו למה הוא הולך להתחפש. המנהג החביב הזה, המבוסס על המהפך הגדול שהתחולל בסיפורה של מגילת אסתר, הצליח להיכנס בצורה יוצאת דופן לכל שדרות האומה הישראלית, ולקיים בנו את מה שאמר המן הרשע במגילה - "ישנו עם אחד."

אבל לא רק בגבולו של עם ישראל נשארה חגיגת התחפושות. מזה שנים רבות היא פרצה אל עבר עמים ותרבויות רחוקות ההולכים ומחקים את המנהג היפה והמיוחד הזה. במקומות שונים בעולם נחגגים חגים ומתקיימים אירועים ופסטיבלים המבוססים, באופן עקיף או ישיר, על מסורת ישראל העתיקה להתחפש ולשים מסכות בחג פורים. מיותר לציין כי חג פורים החל להיחגג בעם היהודי לפני כ-2500 שנה, הרבה לפני שבכלל קמו אותן דתות ותרבויות המתפארות גם הן בעטיית מסכות.

בחסידות ובמקורות נוספים קיים מושג המכונה "העלאת ניצוצות". מושג זה מבטא את הירידה של האדם למקומות נמוכים מהם הוא מלקט "ניצוצות" שנפלו והתרחקו ומעלה אותם חזרה למקום גבוה ומרומם. ירידת ישראל לגלות מתוארת גם היא ככזאת שנועדה להעלות ניצוצות, ובאמת הפיזור בין עמים ותרבויות אחרות הביא את ישראל לעיתים לצאת מחוזקים וטובים יותר. אולם, פעמים רבות קרה שה"ניצוצות" נשכחו ובמקום להעלות ולרומם אותם - התקבלה השפעה שלילית מן העמים סביב ומנהגי ישראל קיבלו צבע וגוון אחר לגמרי מזה שלשמו הם נועדו.

בפורים יש לנו 3 מילים המבטאות בצורה מדהימה את עניינו של החג ובתוך כך גם את עניינם של התחפושות והמסיכות. מגילה- לגימה- גלימה- הן 3 מילים המורכבות מאותן אותיות מתחלפות המבטאות את עניינו של יום.

הלגימה היא שתיית היין שנכנס לתוכנו פנימה ומגלה את הסוד שבתוכנו. כל כך קשה לנו ביום יום לגלות את מה שאנחנו באמת רוצים, מרגישים וחושבים. יש כ"כ הרבה מסכי "פוליטיקלי קורט" שלא מאפשרים לנו לדבר דוגרי את אשר על לבנו, ובכך היין יכול לעזור.

המגילה היא מגילת אסתר שכל עניינה זה לגלות שיש דברים הרבה יותר עמוקים ממה שנראה כלפי חוץ. הסיפור מבחוץ נראה כאירוע היסטורי-פוליטי, אך מבט קצת מעמיק מגלה לנו את פעולותיו של ה' שאינו מתגלה בשמו המופרש במגילה.

והגלימה היא התחפושת והמסכה, שגם היא מגיעה בכדי לגלות את מה שיש בתוכנו פנימה. לעיתים רבות קל לנו יותר לחשוף ולגלות את מה שבליבנו באמת, דווקא על ידי מסיכה אותה אנו שמים על הפנים, ומכסים את חיצוניותנו.

בימים אלו בהם כולנו עסוקים במציאת תחפושת, ננסה לזכור שהתחפושות הם הפתח פנימה, לגלות מי אנו באמת. נזכור שמקורו של המנהג היפה הזה הוא במחזותינו אנו, ולא בשדות זרים של תרבויות אחרות בהם התחפושות חיצונית ורחוקה. בצורה זו נזכה להפוך משהו בתוכנו פנימה, לבטא את לבנו, ולהאיר כלפי חוץ באור גדול.

הרב אסף הר-נוי - רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בית מדרש "מבקשי פניך", גילה, ירושלים