ד"ר גולדה גרינבלט והנער שנותח
ד"ר גולדה גרינבלט והנער שנותחצילום: דוברות הלל יפה

במשך כ-13 שנה סבל מחאמיד מאהדי בן ה- 16 מכפר קרע מדלקות אוזניים חוזרות. בחודשים האחרונים החל לסבול גם מכאבי ראש וסחרחורות.

רופא בקהילה שלח אותו לבדיקת CT אוזניים שהראתה ממצא חשוד. הנער הובהל בדחיפות לחדר המיון של המרכז הרפואי הלל יפה ולאחר סדרת בדיקות שכללה בין היתר בדיקת MRI, אבחנו הרופאים כי הוא לוקה במחלת כולסטאטומה.

מדובר במחלה הנגרמת מהיווצרותה של שכבת עור קשקשית שהולכת ומצטברת, אשר חודרת לתוך האוזן התיכונה והורסת את כל מה שנמצא בקרבתה.

ד"ר גולדה גרינבלט, רופאה בכירה במחלקת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, אחראית על תחום מחלות וניתוחי אוזניים במרכז הרפואי הלל יפה ומי שניתחה את הנער מספרת על הטיפול בו.

"הנער הגיע אלינו עם כולסטאטומה נרחבת מאוד אשר גרמה להרס חמור באוזן תיכונה וחשד גבוה להתפשטות גם לאוזן פנימית עקב כאבי ראש וסחרחרות מהם החל לסבול לאחרונה. בבדיקת MRI ראינו בבירור כי שכבת העור חדרה לתוך האוזן התיכונה, והגיעה עד לבסיס הגולגולת הצידית ובין המבנים הפנימיים של האוזן".

"הנער הוכנס לניתוח מורכב בו ניקינו את כל ההרס שנוצר בעקבות הכולסטאטומה על מנת למנוע התדרדרות נוספת שעלולה לגרום לאובדן שמיעה ופגיעה בעצבי השמיעה והפנים. במשך כ-8 שעות, סילקנו את כל הרקמות שהיו במגע עם הכולסטאטומה, לרבות עור התוף, עצמות השמיעה ודפנות האוזן. נוצר חלל גדול מאחורי האוזן, מה שהצריך בנייה מחדש של הרקמות הפגועות שסולקו והשתלת דופן עצם, עור תוף ועצמות שמיעה חדשות על מנת לאטום את החלל הריק", היא מוסיפה.

הניתוח עבר בהצלחה והנער אושפז להמשך טיפול והשגחה במחלקת אף אוזן גרון, כשהוא במצב טוב. לאחר תקופת ההחלמה, האוזן אמורה לחזור למצב תקין והסיכויים לחזרת המחלה נמוכים מאוד.

מציין פרופ' יצחק ברוורמן, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וכירורגית ראש צוואר ב"הלל יפה" סיכם: "התפתחות כולסטאטומה עלולה לפגוע בעור התוף, לחדור לעומק העצם, לפגוע במערכת שיווי המשקל, בעצב השמיעה ובעצב הפנים, ולכן ישנה חשיבות רבה לאבחן את המחלה ולטפל בה לפני שתגרום לנזק בלתי הפיך. במקרה זה הנער עבר ניתוח כפתורים כשהיה בן שנתיים עקב נוזלים שהצטברו באוזן התיכונה ובהמשך נוצר לו נקב קבוע בעור התוף. הוא סבל מאירועים חוזרים של דלקות באוזן תיכונה ואף להיווצרות כולסטאטומה, שכמעט גרמה לו לאובדן שמיעה".