כנס אנשי רוח ומשפטנים נערך השבוע בירושלים תחת השאלה "כיצד מונעים את הרג הנער הבא מאלימות שוטרים?", זאת לאחר מותו של אהוביה סנדק ז"ל במהלך מרדף משטרתי.

בכנס השתתפו יו"ר ארגון רבני הארץ הטובה וזקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, עו"ד זאב לב מהתנועה למשילות, יו"ר פורום קפה שפירא גלי בת חורין, ופרופ' אלישע האס מפורום הפרופסורים לחוסן לאומי, פרופ' טליה איינוהרן, עו"ד אריאל עטרי ועוד.

את הכנס פתח הרב חיים דרוקמן. "אנחנו בדור שלנו זכינו לדברים אדירים", אמר. "יש לנו מדינה משלנו. מדינת ישראל. כיום זה נלקח כמובן מאליו, אבל הרי זה ממש תופעה על טבעית, שאחרי 2,000 שנה זוכה עם לתקומה. אחרי 2,000 שנה ישנו קיבוץ גלויות כזה נפלא מארבע כנפות הארץ. איפה יש דבר כזה?".

"אנחנו רוצים שהמדינה שלנו תהיה מדינה יהודית מתוקנת", אמר. "וכשיש דברים שדורשים תיקון במדינה, אנחנו זועקים על כך כי אנחנו רוצים את טובתה של המדינה. קשה לי להשתמש במילה אירוע על מה שקרה לפני שנה, במותו של אהוביה זצ"ל. נער נהרג. איך לא נקבעה וועדת חקירה אובייקטיבית לחקור איך זה אירע. ומן הראוי לתקן את העוול ולהקים עוד היום את ועדת החקירה הנדרשת", קרא הרב בדבריו.

בנוסף, התייחס הרב דרוקמן גם להרס המאחזים שאירע בתחילת השבוע בבנימין. "את ארץ ישראל בונים. ובשום פנים ואופן לא הורסים", אמר. "כל מקום שנבנה בארץ ישראל צריך להגביה אותו ולבנות אותו. אנחנו נמשיך לבנות את ארצנו".

חבר הפורום לפרופסורים לחוסן לאומי, פרופ' אלישע האס, דיבר בכנס על הפגיעה הלאומית שנגמרה לאחר מותו של אהוביה. "הרדיפה של המשטרה כנגד נוער הגבעות היא עוול במובן של פגיעה בחוסן הלאומי שלנו", אמר. "אנחנו צריכים לדאוג שזה לא ימשך. אנחנו חיים עם מצב שיש לנו מנגנונים במדינה שפועלים ללא הכרה וללא משוב. והדרישה כאן היא ליצור את המנגנון שיעשה את הבקרה. מנגנון שיבצע חקירה פלילית על האירוע שהתרחש לפני שנה בבנימין".

"מח"ש היא חלק מהמנגנון הרקוב", הוסיף. "27% בלבד מאזרחי המדינה נותנים אמון במשטרה. זה מצב קטסטרופלי. הדרישה לחקירה ממצה של האירוע של השתוללות השוטרים באירוע לפני כשנה, היא דרישה להצלת הגוף כולו ולהצלת המפעל הציוני כולו".

עורך דין אריאל עטרי, שמלווה את המשפחה בהליך המשפטי מטעם ארגון חוננו, הסביר מה המשך הביטחונות לערער על החלטת היועמ"ש. "אנחנו יודעים שביום האירוע, השוטרים שהגיעו לשטח והובילו למעצרם של הצעירים, השוטרים לא התפנו לבדוק האם יש מישהו נוסף ברכב. עצם העובדה שהם לא ניגשו לבדוק האם יש מישהו מתחת לרכב יכולה להיות הסיבה שאהוביה איננו איתנו היום. זוהי חובה של כל אזרח שומר חוק וכל אדם הגון", הזדעק עו"ד עטרי.

עוד הוסיף עו"ד עטרי, כי ההתייחסות המשפטית תעסוק לא מעט בהתנהלות הישירה של המשטרה לאחר האירוע. "נושא נוסף בו אנו עוסקים, זו ההתנהלות של מח"ש ושל משורת ישראל. בתיק החקריה אין שקיפות. אנחנו יודעים שמח"ש זיכתה את השוטרים החשודים ביחס vip. ובעצם סייעה באופן ישיר לשיבוש הליכי החקירה. אנחנו נמצא את האחראים למותו של אהוביה ונעשה הכל על מנת שהם ישלמו את המחיר על הדבר הנורא שהם עשו", הודיע.

העיתונאי ארנון סגל האשים במהלך הכנס את ראשי מערכת הביטחון שאינם פועלים למנוע מקרים נוספים בעתיד. "שר הביטחון והשר לביטחון פנים צועדים בעיניים פקוחות ובזחיחות למקרה נוסף של נער שנהרג על ידי כוחות הביטחון, ולא רק שאינם מתעשתים ומורים למי שתחתם למלא את חובתם, הם מקפידים ללבות את האש ולהוסיף שנאה. חובתנו לזעוק את זעקתו של אהוביה ולדרוש צדק. חובתנו להשיב אהבה תחת שנאה ולהאמין אמונה גדולה בנצח ישראל", אמר.

בכנס סיפר עו"ד זאב לב מהתנועה למשילות על הפנייה של התנועה יחד עם המשפחה לשר המשפטים, לצורך הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתקבל סמכות של וועדת חקירה. בנוסף, תיאר עו"ד לב מה גרם לתנועה למשילות להיכנס בעובי הקורה דווקא עכשיו. "אין היום במדינת ישראל איזונים. אין בלמים. ואין כפיפות לחוק", אמר. "אנחנו רואים כיום את כלל המערכות יוצאות מאיזון ומשבשות את המארג שאמור להפוך אותנו למדינה דמוקרטית".

"עם ישראל זכאי לכך שיהיה ניתן להשפיע על התנהלות המדינה, ולא להיות כפוף לגוף דורסני וחסר ביקורת. הקריאה שלנו כתנועה למשילות ודמוקרטיה בעקבות מותו של אהוביה היא שחייבת להיות התעוררת של כלל נבחרי הציבור לרצות מדינה דמוקרטית, ולא לשמש כפיונים של מערכת המשפט. המקרה בו נהרג אהוביה ז"ל חייב להיות תחילת המהפך שייצור מערכת בקרה אמיתית. מערכת שתחקור את החוקרים ותפעל למען מיסוד מדינה יהודית ודמוקרטית", הסביר עו"ד לב.

יו"ר פורום קפה שפירא, גלי בת חורין, דיברה בכנס על ה'חוזה' שהופר במקרה מותו של אהוביה סנדק ז"ל. "המושג בכי בסיסי של הגדרת מדינה זה חוזה בין השלטון לבין העם על הגנה וביטחון לאזרחים. ובשעה שמדינה הורגת, רודפת ולא חוקרת על מות בניה, ומטייחת כל זאת תוך כדי הדברת כל הפגנה למען הצדק, זו מדינה שלא מתכוונת לקיים את החוזה עם האזרחים שלה", ציינה. "הזנחנו את הריבונות שלנו. ועכשיו אנחנו נענשים על כך. אם אנחנו רוצים לזכות מחדש בחירותנו אנו צריכים אולי להפסיק לדרוש וועדות כאלו ואחרות, ולהתחיל לחשוב כמו ריבון".

אברהם סנדק, אביו של אהוביה, חתם את הכנס. "בגבעות חיים אנשים בשם כל ישראל, בשם כולנו. ארץ ישראל כואבת את ההרס. אבל גם מבטיחה נחמה גדולה לכשתיבנה. ההרס בתחילת השבוע במקום בו אהוביה היה גר, היה הרס חסר לב. לא השאירו שריד אחרון לזכר של אהוביה שלנו. קשה לנו להכיל ולספוג את היחס של המערכת. ואנחנו בטוחים שיבוא יום שעם ישראל יעשה תשובה על הכתם ההיסטורי השחור הזה, על מותו של אהוביה ומחדלי המערכת וגם על היחס שאנחנו כמשפחה חווים", כך אברהם סנדק.