קובי שבתאי
קובי שבתאיצילום: Meir Vaknin/Flash90

בעדות שמסר בוועדה לחקר אסון מירון, אמר מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, כי אין לו תשובה לשאלה "מה גרם לאסון", וכעת - מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי צפוי למסור בעדותו לוועדה ביום שלישי כי האסון נגרם בשל "כשל הנדסי", כך דווח בעיתון 'ישראל היום'.

לאחר שהוועדה הממשלתית לבדיקת בריחת המחבלים מכלא גלבוע שיגרה בסוף השבוע מכתב אזהרה לנציבת שב"ס, רב־גונדר קטי פרי, המפכ"ל שבתאי יתייצב מחרתיים בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, שגבה את חייהם של 45 אזרחים.

נכון להיום, כל בעלי התפקידים בזמן בריחת המחבלים ובזמן אסון מירון נותרו בתפקידם.

מקורביו של שבתאי טוענים כי "מעורבותו באירוע במירון היתה נקודתית". המקורבים הוסיפו גם כי הקושי הבסיסי שמלווה את חקירת האסון הוא חוסר הרצון של הדרג המדיני לדורותיו להסדיר את ההילולה בהר, ושמדובר בכשל מתמשך, שנבע מתוך רצון לקיים את האירוע.

בין היתר, צפוי המפכ"ל להסביר לחברי הוועדה כי המשטרה שותפה לאירוע, בהיותה אחראית על אכיפת הסדר הציבורי. "המשטרה לא מארגנת את האירוע ולא מנהלת את ההילולה", הסביר אחד מהמקורבים. "המפכ"ל שבתאי ינסה לשכנע בכך את חברי הוועדה, ולומר כי המשטרה נערכה לאירועי מירון כמו שהיא נערכת לכל אירוע אחר. היא אינה אחראית לא על התשתיות באתר ולא על הבטיחות בו, ואין לה ידע ומומחיות בתחומים הנדסיים", הוסיף.

גורמים ששוחחו עם המפכ"ל אמרו ל"ישראל היום" כי "מזווית ראייתו, האירוע הוא בראש ובראשונה כשל הנדסי, בדומה לקריסת גשר המכביה בשנת 1997, שהיה ברור שגם היא נגרמה בגלל כשל הנדסי. אם לא היו על הגשר 100 אנשים, אלא רק 30 - כנראה הגשר לא היה קורס, אבל הגשר צריך היה להכיל כמות אנשים גדולה, והוא קרס".

עוד הוסיפו המקורבים כי אותו כשל התרחש גם באסון ורסאי, שבו נהרגו 23 בני אדם. "אם לא היו 400 אנשים שרקדו על הרצפה, כנראה היא לא היתה קורסת. ברור כי שני המקרים נגרמו בשל כשל הנדסי, וכך גם באסון מירון", אמרו.