יוסף רוסו
יוסף רוסוצילום: אבישג שאר ישוב

מנסה לעשות עוד איזה סיכום שתי יממות של תגובות על סוגיית גלי בת חורין.

יש מתאם מהמם (לא מוחלט אומנם) בין מחבקי לוסי אהריש וממשלת כל אזרחיה, תומכי רפורמת הגיור וכו' לבין הדורשים בתקיפות מעולם קטן להעיף את גלי בת חורין. יש גם לא מעט מהאגף התורני שמרני שרוצה שנחדול מלתת לה במה אבל בגלל שהם מיעוט המתנגדים, עיקר הדברים יופנה כאן לקבוצה הליברלית.

כשהילדים שלי אמרו לי "נו, בטח עכשיו לפחות כל השמאלנים והליברלים מחזקים אתכם סוף סוף", צחקתי בנימוס על התמימות.

מניפולציה ראשונה: בלי להתבלבל מאשימים אותנו שאנחנו 'מוותרים' לגלי על העבירה החמורה בהחלט שבחייה משום שהיא – תחזיקו חזק – 'ימנית'.

'ימנית'. אין מושג פג תוקף ורדוד כמו הביטוי הזה, כאילו אנחנו באייטיז, שבהם הוויכוח הוא אם להחזיר שטחים תמורת שלום. אבל הרי אלו לא אנשים רדודים, הם יודעים היטב שהוויכוח הוא איזו תרבות תשלוט כאן, המערבית הליברלית או היהודית מסורתית. כמה מצחיק לדבר על 'ימניות' בוויכוח על זהותה היהודית של המדינה.

אז כן, נכון חברים, תפסתם אותנו – אנחנו בצד של גלי בת חורין כי היא בצד של הטוב. בצד שנלחם נגד ליברליות פרוגרסיבית ונגד התבוללות. לשמרנים שמתנגדים לה אולי צריך להסביר איך יכול להיות שזאת שהתבוללה לפני שלושים שנה יכולה להיות זאת שנעשתה מי שנאבקת בכל מי שמעודד היום התבוללות, אבל לציניקנים הליברלים שזועקים כנגדה אני לא צריך אפילו להסביר. כי אחרי שתי יממות של תגובות אני קולט שהם מבינים טוב ממני באיזו לוחמת זהות יהודית מדובר.

ועכשיו לנקודה המשעשעת השנייה. פתאום כל החומלים והרגישים לכל ישראלי שרוצה להתקרב לתורה, מי שמטיפים לנו שצריך להסביר לו פנים, מי שמוכנים בשבילו ליצור אפילו כמה רפורמות ברבנות כדי שיהיה לו קל ויתקרב, כל מסבירי הפנים ללוסי אהריש ולמה שהיא מסמלת – פתאום הם לוקחים אישה בעלת עבר מאוד מורכב ורגיש שעושה מסע מופלא לחיפוש האמת וכותשים אותה כדי שתעוף להם מבית הכנסת. פתאום כל מי שנלחמים כדי להכניס את הלהט"בים לקהילה ולחבקם בחום דורשים מעולם קטן שינפנף החוצה את גברת בת חורין.

ולמה? בדיוק כפי שהם כתבו עלינו. כי היא בצד הלא נכון. כשתומר פרסיקו תוהה מדוע עולם קטן מעסיק את גלי בת חורין, זה מחדד כמה האישה הזאת עושה עבודה טובה וחשובה, כנראה אפילו יותר ממה שהבנתי.

אז בגלל זה אין לה רגשות. ומותר להגיד שהיא צבועה וגסה. ובטח שהיא בכלל לא בתהליך תשובה, ויוסף רוסו רק מנסה לחלוב את זה ממנה בכוח.

וראו זה פלא, אני אספר לכם מה דווקא האנשים השמרנים יותר מגיבים לנו. אלו שאכן בפוזיציה אחרת – אלו שביומיום אתם יורדים עליהם שהם לא מקבלים את האחר. אלו שאתם אומרים שהם מחמירים מדי ועושים את החיים קשים עם ההלכה ולא מתגמשים. הם, דווקא הם, יודעים לזהות בקלות ובפשטות שגלי בת חורין בצד הנכון. בעיקר צועדת לכיוון הנכון. הם יודעים שהחטא שהיא מחזיקה בחייה הוא עניין מורכב, וכל עוד היא לא מקדשת אותו, לא עלינו מוטל להיות מי ששופטים איך עליה להתמודד עם הסיטואציה המשפחתית שבה היא נתונה.

הלוואי שהייתי יכול לספר כאן כמה שמות של חוזרים בתשובה שמבינים היטב מהו תהליך התחננו לפנינו שלא נישבר ונמשיך לתת לאישה החכמה ואמיצה הזאת במה, כי היא מכולם מצליחה לבטא תהליך תיקון אותנטי. תהליך של חיפוש. של רדיפה אחרי א-לוהים. במילים האלה.

והם, אלה שבפוזיציה מאוד ברורה כנגד כל מגמת התבוללות, הצליחו לשמוע בשיחה האנושית שעשיתי איתה כמה לא פשוט לה. מה עוד צריך לשמוע מאישה נשואה ואם לשלושה שאומרת בעדינות: "מה אתה רוצים שאגיד על בחירה שעשיתי לפני שלושים שנה? זאת בחירה שאני לא יכולה להגיד עליה היום מילה. אני משורגת לתוכה. הילדים שלי נולדו ממנו. הוא חבר שלי", ואז בעדינות הנדרשת: "בחירה שעשית לפני שלושים שנה, אם אתה עדיין מאמין בה מאוד, יכול להיות שלא עשית תהליך של השתלמות", היא מסבירה. "אתה תקרא לזה רוחניות. אני לא יכולה לקרוא לזה ככה. רוחניות זה מושג שאני עוד לא יכולה להגדיר בו את עצמי", היא מנסה להנמיך ציפיות, "בשמאל לא הייתה השתלמות, היה רק ניוון" היא מעירה. והמשפט שהכי משגע את מתנגדי גלי מהאגף הליברלי: "אני, עם כל העבירות שאני עושה, אם תהיה כאן חלילה מלחמת אחים, אני בצד של החרדים".

אז נכון, כפי שהסב את ליבנו הרב אברהם סתו שאמנם האזין לשיחה שלנו, ולא שמע את כל המשפטים האחרונים שכתבתי כאן, אכן כשניסיתי להדביק לה בהתלהבותי הדתית-לאומית את המושג חוזרת בתשובה, היא הדפה את זה. אבל אני שואל אתכם, אתם באמת לא שומעים פה תהליך תשובה? הלוואי עליי כזאת השתלמות. אני מפנה אתכם בחזרה אל השיחה איתה. תקשיבו לה מבעד להצטנעות שלה, "אני לא אדם רציני" ו"באתי לכאן כדי ליהנות", ותשמעו שיעור אמיתי בתשובה.

גלי תקרא את זה ותתעצבן עליי שאני כותב את זה. היא לפחות תעשה ממני צחוק על שאני כבד מדי. אבל אני לא מאמין לה. אני יודע היטב שהיא יודעת טוב טוב שהיא בתהליך, "השתלמות" במילים שלה ותשובה במושגים שלנו. תשובה גדולה הרבה יותר מזאת שאני לפחות עשיתי עד כה, אף שאני נשוי ליהודייה ושומר תורה ומצוות.

איך אתם מסבירים שהרב יעקב אריאל, כן, זה שעזב את צהר, שכנראה חשוד פחות על עידוד התבוללות מכל היועצים כנגד בת חורין, יעץ לנו להמשיך לעבוד עם האישה המאוד לא שגרתית הזאת? נראה שהוא מזהה היטב כמה הדברים שהיא אומרת והמגמות שהיא מסמלת מפריעים לכמה וכמה אנשים הרבה יותר ממה שמפריעים להם ההתבוללות ומדינת כל אזרחיה.

אבל האמת שאת כל מה שכתבתי עד עכשיו אפשר להמחיש בצורה הרבה יותר פשוטה. תעשו השוואה בין מה שכתב הרב אברהם סתו על השיחה עם גלי, לפוסט נוסף שלו ממש לפני כמה ימים בעיצומה של סערת 929. אחרי הקדמה החשובה שהוא כמובן נגד התבוללות, החל מסעיף ג' כל מה שאתם צריכים לעשות זה רק משחק קטן: בכל מקום שאתם קוראים את המילים לוסי אהריש תחליפו לגלי בת חורין, ובכל מקום שהוא מגן על 929 הצדיקים תחליפו בעולם קטן הבעייתיים. אולי מהטיעונים שלו תשתכנעו יותר.

אחר כך באמת כל מה שנותר הוא להחליט מי מהצדדים מעודד יותר התבוללות במדינה הזאת, 929 או עולם קטן. וגם מה זה אומר על המגינים על כל צד.

יוסף רוסו הוא עורך עלון השבת "עולם קטן"