כנס האחדות של רבני ירושלים ויהודה ושומרון
כנס האחדות של רבני ירושלים ויהודה ושומרוןצילום: אלישע גרוסברג

ביוזמת "איחוד רבני הציונות הדתית" מאות רבנים, ראשי ישיבות, דיינים רבני ערים, רבני ישובים ורבני קהילות מהציונות הדתית מאיזור ירושלים ויהודה ושומרון התכנסו (שלישי) במלון גני ירושלים ודנו בנושאי הליבה המעסיקים את הציונות הדתית בימים אלו.

הכינוס הנוכחי הגיע לאחר ההצלחה של כנסי הרבנים מאיזורי הדרום, המרכז והצפון שהתקיימו במהלך החודשים האחרונים.

את הכנס פתח הרב הראשי לירושלים הרב אריה שטרן שדיבר על חשיבות האחדות בתקופה הזו. "ימי ספירת העומר הם הימים הקשים בהם אירע מה שאירע בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה, ואין הכוונה שלא אמרו שלום אחד לשני, אלא זה היה יותר מזה. בעזרת ה' הכינוסים יתקנו את המעוות ויגרמו לתיקון המעוות, לדיבור משותף, ושיתוף פעולה".

במהלך הכנס ישבו הרבנים למעגלי שיח במגוון נושאים שנמצאים על סדר היום. בין הנושאים שהרבנים דנו בהם: חיזוק הקשר בין הרבנים, היחס לתרבות המערב, חיזוק התא המשפחתי, שימוש במדיה חברתית להפצת תורה ועוד נושאים מגוונים המעסיקים בימים אלו את עולם התורה הציוני.

הרבנים הקשיבו זה לזה, שמעו את הדעות השונות, יצרו רשת היכרויות חדשה והכינו את הקרקע לשיתופי הפעולה בנושאים המדוברים.

בסוף הכנס התקיים פאנל שעסק בשאלה "האם הציונות הדתית מאוחדת?" בהשתתפות, הרב שמעון כהן, הרב בלומנצוויג והרב חיים גנץ. את הפאנל הנחה הדיין הרב מאיר כהנא.

חבר נשיאות 'איחוד רבני הציונות הדתית' הרב חיים דרוקמן שלח ברכה ממיטת חוליו ואמר: "אני מברך על כל כנס האחדות בכל ליבי, זו אחדות של תורה, והיא חשובה ביותר, האחדות היא המפתח לקיומו האמיתי של עם ישראל.

חבר נשיאות נוסף, הרב יעקב אריאל, אמר: "ימים אלה שבין פסח לעצרת מתאימים מאוד לכינוס של ת"ח, כי ימים אלה בהם אירע הצער והאבל הגדול על מות 24 אלף תלמידי ר"ע - על שלא נהגו כבוד זה בזה, אנחנו מתכנסים יחד - ת"ח שנוהגים כבוד זה לזה. ישנם חילוקי דעות ואפילו חריפים, אך יש כבוד אחד לשני, כולנו שייכים למסגרת אחת.

רבי עקיבא היה אישיות רב גונית וכל אחד מתלמידיו אמר אני תלמיד של רבי עקיבא והתלמיד השני הוא לא תלמיד של רבי עקיבא, אנחנו מגיעים לתקן את הטעות הזאת, יש בינינו חילוקי דעות, אבל אנחנו במסגרת אחת. כולנו תלמידי ר"ע שתורת ישראל על כל גווניה נמצאת בנו. התורה כמות שהיא, ללא זיופים - א"י, אהבת ישראל וכו', כולנו שותפים לערכים האלה וכולנו רואים את עצמנו חלק מהדבר הגדול הזה. בואו ונחלוק כבוד זה לזה, המחלוקות ישארו אך הכבוד יהיה קיים בינינו".

הרב זלמן ברוך מלמד, החבר גם הוא בנשיאות הארגון סיכם: "כחלק מתהליך הגאולה יש צורך לקבל החלטות בנושאים רבים ויש נושאים מרכזים שצריכים שיקול דעת מאוד גדול ובשביל זה אנחנו צריכים את האחדות. יש נושאים שאף אחד לא מעיז לפסוק בהם, ורק אם אנחנו נתאחד ביחד נוכל להחליט החלטות מאוד כבדות שרק כלל הרבנים יוכלו לקחת על עצמם את האחריות הגדולה הזאת. היעוד שלנו הוא לטפל לא רק בציונות הדתית אלא בכל ישראל, ולכן אם נתאחד ונבין שיש עלינו את האחריות, ואת התפקיד הגדול להתאחד, וכל אחד יקח חלק מהאחריות ןביחד נוכל להחליט החלטות גדולות".

בכינוס הרבנים דיברו נציגי הרבנות הראשית - הרב אליעזר איגרא והרב יעקב שפירא.

הרב יעקב שפירא דיבר על החשיבות בהשגת האחדות למרות המחלוקות הקיימות. "האיחוד זה הדבר הכי גדול שכל נפש של יהודי הומה אליו. כל הדורות המו אליו, 'כינוסו וכינוס בניו' וכו' שנאמר על יעקב ובניו. 'כינוס לצדיקים טוב להם וטוב לעולם' ועוד הרבה מאמרי חז"ל על עניין האחדות. כדי להתאחד צריך לדעת במה אנחנו מאוחדים. אנחנו מאוחדים גם בכך שיש בינינו הרבה מחלוקות. גם סביב זה צריך להתאחד, שלא כל הדעות שוות. צריך לומר גם שמה שכתוב בחז"ל 70 פנים לתורה לא אומר שכל דעה היא בכלל ה-70 פנים".

"הכינוס הזה - אין ספק שהוא יביא הרבה ברכה. זה לא ימנע מאף אחד מאיתנו לומר את אשר על ליבו ולצייר ציור שווא כאילו הכול בסדר. זה לא נכון, לא הכול בסדר. במיוחד אם זה נוגע לרבנות הראשית או להלכות הציבור...זה לא סותר כהוא זה את הכינוס של האחדות. "אם אין דעת - הבדלה מניין", אפשר להיות חברים כל ישראל", הוסיף.

הרב אליעזר איגרא קרא פרקי תהילים לרפואתם של הרב חיים דרוקמן ורעייתו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו.

הוא הוסיף כי אחדות של רבני הציונות הדתית והרבנים בכלל היא דבר מורכב אך חשוב ביותר- "בבתי הדין יושבים גווני הציבור הדתי לאומי לגווניו יחד עם חסידים, ליטאים, ספרדים - ויושבים כולם באהבה גדולה. וזה נס. כשיושבים במקומות כאלה מתוך אהבה ודבקות, יחד עם המחלוקות בתורה - זה דבר מדהים. אני חושב שהנס הגדול הזה הוא בזכות הרואה למרחוק - הראי"ה זצ"ל. אני חושב, שלכינוס הגדול הזה ישנה חשיבות עצומה. יכולות להיות מחשבות שונות, זה חושב כך וזה אחרת, אבל בסוף יש ראייה משותפת- זה אומר כך וזה אחרת, אך אנו מבינים את עומק החשיבות באחדות."

מנכ"ל 'איחוד רבני הציונות הדתית' אביחי לבנוני מסר בסיום הכנס: "הכנס היה מעולה. השתתפו בו מאות רבנים מגדולי התורה בציבור הציוני דתי. הרבנים חיזקו את הקשר והאהבה ביניהם ודיברו רבות על חשיבות ונחיצות האחדות, הרבנים דנו יחד בסוגיות הליבה של הציונות הדתית בכבוד, וסיכמו להמשיך לפעול למען אחדות המחנה".