חנוך דאום
חנוך דאוםצילום: באדיבות המצולם

העיתונאי והקומיקאי חנוך דאום הוזמן השבוע להשתתף טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני שיתקיים מחר (שלישי), וסירב מיד.

בהזמנה שנשלחה לדאום מטעם "פורום משפחות ישראלי-פלסטיני למען השלום" וארגון השמאל "לוחמים לשלום" נכתב: "השנה יתקיים טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני המשותף של לוחמים לשלום ברובו באינטרנט, ויש לנו מספר מוגבל של עיתונאים שיכולים להגיע באופן פיזי לטקס. אם תרצה לחוות את הטקס באמת, בהשתתפות משפחות שכולות משני הצדדים. לראות מה גורם להן להגיע לטקס הזה, שהיה מאוד שנוי במחלוקת. נשמח מאוד אם תגיע".

דאום, כאמור, סירב להגיע כשהוא מסביר: "אני לא ממש מקבל המושג משפחות שכולות משני הצדדים. אם יש שם משפחות מחבלים, וגם אם אין אני חושב שלקיים את היום הזה דווקא בתאריך של יום הזיכרון לחיילים זה אצבע בעין של החברה הישראלית".

לאחר מכן שיתף את ההתכתבות בחשבון הפייסבוק שלו וכתב: "עצוב בעיני שצריך בכלל להסביר את זה: אם לוחם צה"ל נהרג בקרב עם מחבלים שהיו בדרך לפיגוע, משפחתו היא משפחה שכולה, אבל המשפחה של המחבלים היא משפחה של מחבלים".

כפי שפורסם, משתתפי טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני הוזמנו לטקס הזיכרון השנוי במחלוקת והתבקשו לשמור על מיקומו בסוד "מסיבות בטיחותיות". כזכור, בשנים האחרונות הופרע הטקס על ידי מפגינים שכאבו את קיום טקס הזיכרון המשותף המאורגן על ידי "פורום משפחות ישראלי-פלסטיני למען השלום" וארגון השמאל "לוחמים לשלום".

השנה מנסים המארגנים להקדים תרופה למכה, ובשלל הפרסומים לקראת הטקס מובלט דבר שידורו של הטקס בשידור חי, ונעלם מיקומו של הטקס. רק משתתפים שנרשמו מבעוד מועד להשתתפות בטקס קיבלו את הכתובת המדויקת לקיום הטקס, והתבקשו שלא לפרסם את מיקום הטקס.

טקס הזיכרון הישראלי פלסטיני יתקיים ביום שלישי בשעה 19:30 באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב, רחוב ג'ורג וויז. "מסיבות בטיחותיות, אנא אל תפיצו את המיקום", נאמר למוזמנים. כל משתתף שמעוניין להכנס לטקס יתבקש להציג בכניסה ברקוד מיוחד אותו קיבל בשבוע האחרון.

ממארגני טקס יום הזיכרון המשותף נמסר: "עצוב מאוד שיש גורמים פוליטיים בישראל שמנסים להפוך אירוע של סולידריות וקריאה משותפת לשלום, להזדמנות להפצת פלגנות והסתה כלפי אזרחים ישראלים הקוראים לסיום הסכסוך. מחר נעמוד כולנו ביחד, ונזכר כולנו ביחד את הנופלים בשני הצדדים".