ג'ו ביידן
ג'ו ביידןצילום: אדם שולץ, דוברות הבית הלבן

ביקורו המתוכנן של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל עדיין אינו עובדה מוגמרת, אבל מה שעשוי לתת דחיפה לקיומו תהיה הסכמה של אבו מאזן למפגש בין השניים ברמאללה, כך נודע לערוץ 7.

בימים האחרונים שהו בישראל מספר פקידים אמריקניים שבאו להכין את הקרקע לקראת הביקור עליו הודיע ביידן לבנט בשיחת טלפון שקיימו השניים בשבוע שעבר.

מפרטים ראשונים הקשורים לביקור עולה כי הביקור צפוי להיערך לקראת סוף חודש יוני, אם כי טרם נקבע מועד סופי. ההערכות הן שביידן מעוניין להגיע לישראל סמוך למועד בו מתקיימות שתי ועידות בינלאומיות: מפגש ה-G7 וועידת נאט"ו שיערכו בהפרש של שלושה ימים.

הצד הישראלי מכוון לכך שעיקר השיחות יתרכז בהבעת דאגה עמוקה מהניסיונות האמריקניים להגיע לסיכום עם איראן על הסכם הגרעין.

ביידן מעוניין להיפגש כאן עם ראש הממשלה נפתלי בנט, עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וייתכן שגם עם יקיים פגישות אישיות עם שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

לדברי פקיד אמריקני, אחת המטרות המרכזיות של הביקור תהיה רצונו של ביידן להדגיש את חשיבות היחסים בין ישראל וארה"ב, לאור התדמית שנוצרה למחלקת המדינה האמריקנית שביקרה את ישראל מספר פעמים על התנהלותה.

על פי הערכות בירושלים זו אחת הסיבות לכך שארה"ב לא מתחה ביקורת על התנהלות ישראל בהתפרעויות בהר הבית, למרות שמדינות אחרות כן מצאו לנכון לעשות זאת.

עם זאת, בממשל מעוניינים גם לכבד את הפלסטינים ולשם כך יש רצון עז להביא את הנשיא לרמאללה. לשם כך כבר נעשתה פנייה רשמית מהבית הלבן ללשכת אבו מאזן ברמאללה כדי לנסות ולתאם בזמן הביקור בישראל גם מפגש בין השניים.

אחד הפקידים שהגיע לארץ עשוי לצאת לרמאללה כדי לקדם את המפגש שיכול להגביר את הסיכויים שביידן אכן יגיע. אמנם בממשל לא מתנים את הביקור בפגישות ברמאללה, אך לדברי גורם אמריקני "אין ספק שהדבר יזרז ויקדם את קיום הביקור".

ברמאללה, סביר להניח, ירצו מאוד לקדם את המפגש על רקע החזרת הסיוע האמריקני לפלסטינים והשינוי בעמדת הממשל הנוכחי כלפיהם. עם זאת, גם בלשכתו של אבו מאזן פסימיים שהביקור יניב תוצאות מדיניות ומעריכים כי מדובר בעיקר בשיחות שנועדו לתחזק את הקשר ולא במהלך משמעותי.