ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ'
ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ'צילום: ערוץ 7

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה היום (רביעי) בנושא היעדר התורים הזמינים וזמני ההמתנה לצורך הנפקת דרכונים ותעודות זהות במשרד הפנים וברשות האוכלוסין.

מנכ"ל רשות האוכלוסין, תומר מוסקוביץ, סיפר כי "לפני משבר הקורונה היינו במצב של בערך שלושה שבועות מרגע הגשת הבקשה ועד קבלת הדרכון".

"בתקופת הקורונה אנשים לא חידשו את הדרכונים שלהם, ונוצר פער של כ-700 אלף איש שבאים עכשיו לחדש את הדרכונים שלהם בנוסף לאלה שצריכים לחדש בתקופה זאת וזה יצר עומס רב. הבעיה נוצרת בשתי נקודות מפגש. הראשונה היא בעיית הנפקת הדרכונים הזמניים, והשנייה היא קצב ייצור הדרכונים", הוסיף מוסקוביץ.

לדבריו, כבר בשבוע הבא ייפתח מרכז מיוחד שינסה לפתור את הבעיה. "כבר ביום ראשון הקרוב, יופעל מרכז ייעודי, הממוקם בסמוך לקניון איילון, להנפקת דרכונים זמניים שיופעל עד עשר בלילה ובו יונפקו מאות דרכונים זמניים ביום. עלות הנפקת דרכון כזה תעמוד על כ-400 שקלים בלבד. לגבי קצב הייצור, משרד הפנים הגיע להסכמות עם ועד העובדים שהמתקן לייצור דרכונים יתוגבר במשמרת נוספת כך הזמן לקבלת הדרכון יצומצם מששה שבועות לשלושה שבועות".

"לגבי התורים בלשכות, ייקלטו בשבועות הקרובים עוד 100 עובדים נוסף על עשרים העובדים שנקלטו לאחרונה, שיצטרפו ל-600 העובדים הקיימים כיום. פתרון זה יהווה תוספת של אלפי תורים בחודש, וגם זה יסייע מאוד להורדת הלחץ ואת זמני ההמתנה", הצהיר מוסקוביץ.

ח"כ איתן גינזבורג טען בדיון כי התחושה היא שמשרד הפנים והרשות לא נערכו נכון לסיטואציה של הנפקת התעודות הביומטריות. "אם בעבר יכולנו להגיע עם תמונה לצורך הנפקת תעודה, כיום בגלל הבירוקרטיה הארוכה, צריך להצטלם במקום. זה הפך להיות פרויקט משפחתי. כשמשפחה רוצה להוציא דרכונים, כל אחד מהם צריך לקבוע תור לעצמו, כל אחד מהם יצטרך להגיע לנקודה אחרת בארץ. זה מצב לא נורמלי. רמת השירות של רשות ההגירה צריכה להשתפר בכמה רמות מידית, ובייחוד הרמה הטכנולוגית".

ח"כ יוסף טייב טען שמדובר ב"קריסה של רשות האוכלוסין. מזה שבעה חודשים הרשות קורסת מידי יום ויום. הצוות שלי ואני הפכנו להיות תקן נוסף של לשכת פניות הציבור של לשכת האוכלוסין".