ד"ר חיים משגב
ד"ר חיים משגבצילום: עצמי

אביגדור ליברמן, פרגמטיסט להכעיס, בעיניי, הפך את הציניות הפוליטית למאפיין מרכזי של הממשלה שבה הוא מכהן.

אין עוד ערך בעיניו, לעניות התרשמותי, שחשוב להילחם עליו; וזה מה שהוביל אותו, כנראה, לדרוש את תיקונו של חוק יוסד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, לאחר שפורסם ברבים דבר מותו של הלוחם הדרוזי, מוחמד ח'יר אל-דין, בחאן יונס לפני כשלוש שנים.

אני מודה שאף פעם לא אהבתי את ליברמן. לא בתקופות שבהן פרקליטות המדינה חקרה אותו, לטענתו, על לא כל עוול בכפו, וגם לא בימים שבהם הוא "הבטיח" להרוס את סכר אסואן ולחסל את איסמעיל הנייה תוך 48 שעות. הציניות הייתה , לדעתי, תמיד דרכו; ולטעמי, לשיאה היא הגיעה כשהוא קבע ש"ללא נאמנות - אין אזרחות". בד בבד, הוא דרש לשקול את הוצאתה של העיר אום אל-פאחם אל מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל כחלק מהסדר פשרה עם הפלשתינים.

זה האיש - וקשה שלא לקבל סחרחורת מהזיגזגים האידיאולוגיים שלו אבל כאשר הוא נוגע בקודש הקודשים של המדינה היהודית, פה צריך לומר לו את מה שאמר אלוהים לאברהם כאשר הוא הניף את המאכלת לעבר בנו העקוד, יצחק , ”אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה..." .

וזה מה שצריך להגיד גם לשאר חבריו לממשלה, אלה שנאחזים בכל כוחם במסעדי כיסאותיהם ליד השולחן שבראשו יושב אדם שאין לו את מה שצריך להתקיים במי שעומד בראש מדינת היהודים. יש גבולות שאין לחצות אותם. מדינת ישראל לא הוקמה במקום הזה בגלל גחמה פוליטית כלשהי. ב – 1917 ניתנה הצהרת בלפור שאומצה לאחר מכן בוועידה בינלאומית בידי רוב מדינות העולם בעת ההיא. כתב המנדט שניתן לבריטניה דיבר על הקמת בית לאומי לעם היהודי - ולו בלבד ! - בארץ ישראל. לא היה כל לאום אחר במקום הזה שדרש עצמאות או ריבונות או משהו דומה לכך. חוק הלאום, בכינויו המקוצר, נותן ביטוי למצב משפטי שאין עוד לכפור בו. אין בו דבר שאין במגילת העצמאות.

השתתפותם של לוחמים שאינם יהודים על הגנת המדינה היהודית אינה מקנה זכויות לאומיות. זאת היא מולדתו של העם היהודי. זכויות אזרחיות יש להעניק לכל מי שמתגורר כאון; אם כי, לטעמי, היה מקום לבחון גם סוגייה זאת, לאור מה שקורה כאן בעת האחרונה.

לא בכדי חלם העם היהודי במשך אלפי שנים על שובו לארץ האבות. התפילות היו תמיד לעבר ירושלים. מי שניפץ כוס מתחת לחופתו ביקש להזכיר לנוכחים את אובדנו של בית המקדש. אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני, קראו מיליוני יהודים לאחר שהם הוגלו מארצם.

הממשלה הרעה הזאת תעבור מן העולם ביום מן הימים; בזה אין לי כל ספק. אבל עד שזה יקרה אין להתיר לקוניוקטורה הפוליטית הזאת להרוס חלום של דורות לשם שמירה על מציאות חולפת.