דגלי אש"ף באוניברסיטת בן גוריון
דגלי אש"ף באוניברסיטת בן גוריוןצילום: נעם צרפתי

בוועדת החינוך בראשות ח"כ שרן השכל התקיים היום (ב') דיון סוער בנושא חופש ביטוי, הסתה ואלימות בקמפוסים בעקבות האירועים האחרונים באוניברסיטאות.

ח"כ איתמר בן גביר אמר בדיון: "אין כמעט שבוע שאנחנו לא מקבלים תמונות מהאוניברסיטאות שצועקים שם נגד היהודים ומניפים דגלי ארגון טרור. אפילו המאבטח באוניברסיטה מניף דגלי טרור. ללכת שם מרגיש כמו ברמאללה. לסטודנטית שמכנה עצמה פלסטינית אני אומר – לכי מכאן, כך זה לא יכול להימשך".

לדברי ח"כ בן גביר, סטודנטים באוניברסיטה העברית מפחדים להתגורר במעונות ואוניברסיטת תל אביב כבר נכבשה, כלשונו: "אתה נכנס לאוניברסיטת תל אביב ומרגיש שהגעת לרמאללה", ציין בן גביר.

בסיום דבריו פנה ח"כ בן גביר לסטודנטים שהשתתפו בדיון והביעו את מחאתם לתופעת הנפת דגלי אש"ף ובירך אותם על העמידה האיתנה מול הבריונות.

ח"כ לשעבר משה פייגלין הציע בדיון כי סטודנטים שרואים עצמם כפלסטינים שילכו ללמוד בג'נין, וציין כי הנכבה הוא יום בו ברחו הערבים מישראל בהוראת ההנהגה הערבית בגלל שהפסידו במלחמה ואנחנו ניצחנו.

בשבוע הבא יתקיים דיון נוסף בוועדת חינוך בהשתתפות ראשי האוניברסיטאות שיבהירו את יחסם לתופעת הנפת דגלי אויב.

הפגנה פרו פלסטינית נערכה היום (שני) באוניברסיטת בן גוריון, במהלכה הניפו הסטודנטים דגלי אש"ף לציון יום הנכבה.

בעקבות האירוע שקיבל את אישור ההנהלה של המוסד האקדמי, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שלח מכתב תקיף לנשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ'. "קיבלתי עכשיו סרטון מזעזע מתוך הקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, כאן במדינת ישראל, ולא יכולתי להישאר אדיש. דגלי פלסטין מונפים בגאווה ושירי הלל לאויבי ישראל, שכל רצונם הוא להשמידה", כתב דנילוביץ'.

"אוניברסיטת בן גוריון בנגב היא חלק מהעיר באר שבע וממדינת ישראל, אל לה לשדר רפיסות ואסור לה להסכים לכך. כנשיא אוניברסיטה חייבת להיות לך אמירה ברורה בנושא. למדינת ישראל יש אך ורק דגל אחד ואין בילתו", המשיך דנילוביץ'. "אנחנו נושאים אותו בגאון. זו זכות גדולה להיות ישראלי, לצידה יש מחויבות למדינה ולערכיה".

עוד הוסיף ראש עיריית באר שבע: "ליבי עם המשפחות השכולות היקרות שלנו, שאיבדו את יקיריהן וצופות בביזיון הזה. היכן הימים בהם האוניברסיטה אסרה פעילות פוליטית, בטח הפגנה בוטה ומתריסה כנגד מדינת ישראל? עוד קו אדום נחצה היום, בחוסר הנחישות כממסד שתפקידו לפעול על פי הרוח הישראלית. חייב לומר לך, אני מתבייש".

בתגובת האוניברסיטה נטען כי הפרובוקציה מאפשרת לסטודנטים היהודים להכיר אנשים חדשים: "יומיים אחרי יום הגיוון הבינלאומי, נוכחנו שוב לראות שהקמפוס שלנו מכיל סטודנטים וסטודנטיות מכלל החברה הישראלית והמחזיקים במגוון דעות והשקפות. האוניברסיטה מהווה נקודת מפגש, בה ניתן להתוודע ולהכיר מקרוב אנשים, רעיונות חדשים ותפיסות עולם שונות. על כן, אפשרנו לקיים שתי עצרות פוליטיות עם דעות מנוגדות.

''אנו גאים בסטודנטיות ובסטודנטים שלנו המגלים אכפתיות כלפי הסובב אותם, מביעים את דעתם. היום הם התעמתו עם דעות מנוגדות, אך שמרו על הסדר הציבורי וניהלו את העצרות באופן ראוי. בצד חילוקי הדעות הפוליטיים הסטודנטיות והסטודנטים שלנו יודעים לעבוד יחד במעבדות, בכיתות ובפעילויות החברתיות", נכתב בהודעת ההנהלה.

בשבוע שעבר נעצרו שלושה ערבים במהלך הפגנת הסטודנטים בכיכר אנטין באוניברסיטת תל אביב לציון יום הנכבה, בגין תקיפת מפגינים ושוטרים והפרת הסדר במקום. מולם התקיימה הפגנה נגדית של ארגון הימין "אם תרצו", ובמקום התפתחו עימותים בין שני המחנות.