גונן שגב
גונן שגבצילום: Yonatan Sindel/Flash90

למרות עתירתו הבהולה, בית המשפט המחוזי בנצרת אימץ את עמדת שב"כ ולא יאפשר לשר לשעבר ד"ר גונן שגב לזכות בטיפול שיקומי טלפוני באמצעות עובדת סוציאלית בכלא.

שגב בן ה-66, לשעבר שר האנרגיה, מוחזק כאסיר בטחוני לאחר שהורשע בשורה של עבירות ריגול חמורות ומסירת ידיעות לאויב מלפני 9 שנים למשך מספר שנים. טרם מאסרו הנוכחי הוא היה כלוא בגין עבירות סמים.

במהלך הדיון בבית המשפט נציגי המדינה חזרו וציינו את העובדה לפיה גונן שימש מקור מודיעיני עבור איראן.

על פי הנאמר בדיון, גונן מסר בשעתו מידע אודות מערך האנרגיה בישראל, הצביע על בסיסים ומוסדות של שירותי הביטחון, והעביר שמות אישים הקשורים בענייני בטחון.

כמו כן הוא נפגש במדינות שונות עם מפעיליו, יצר עימם קשר באמצעים שונים, בהם מוצפנים, ואף ניסה לשדל קצין מילואים בכיר להגיע לפגישה עם האיראנים.

במהלך הדיון טען שגב כי אין לו כל דרך להוכיח שזנח את המניעים האידיאולוגיים כיוון שמעולם לא היו לו כאלה.

מאוחר יותר קבעה השופטת כי מניעיו של השר לשעבר בביצוע העבירות היו אידיאולוגיים. "עיון בכתב האישום מלמד על מסכת של אירועים, על פני שנים, הכוללים מעשים מסוגים שונים, מערבים גורמים שונים, כשהמסקנה המתבקשת היא, כפי שנטען על ידי שב"כ, כי למשיב היה מניע אידיאולוגי מבוסס וחזק לפגוע בביטחון המדינה וכי מעשיו, כפי שעולה מעמדת שב"כ, סיכנו ומסכנים את מדינת ישראל", אמרה.

מנגד עורכת הדין המייצגת את שגב, עו"ד חן מאירי מסרה כי "לבוא ולהגיד שיש רקע אידיאולוגי זה מקומם. חוות דעת הפסיכולוג הראשי של שב"ס קובעת לגמרי אחרת".

לדבריה, "נערער גם על ההחלטה הזו לבית המשפט העליון. לכל אסיר מגיעה הזכות להוכיח שמסוכנותו פחתה וחל בו שינוי תודעתי - וזה דבר שיכול להתממש רק אם מאפשרים לו הליך טיפולי". היא ציינה כי בשבוע הבא מכנסת פרקליטות המדינה ישיבה מיוחדת בעניינו תוך שביקשה כבר את תגובת שב"כ "לבקשה הלגיטימית לרשות ערעור בסוגיית מתן זכות לטלפונים לעורכי דין".

כזכור, אתמול האסיר גונן שגב הגיש עתירה בהולה נגד שב"ס על שאינו מאפשר לו להשתלב בתוכנית טיפולית שיקומי.

שב"ס אינו מכניס לתוכנית את השר לשעבר, בשל העובדה כי הוא מוגדר אסיר ביטחוני, לאחר שהורשע בפרשת ריגול קשה נגד איראן ונידון ל-11 שנות מאסר. תוכנית השיקום קריטית עבור שגב, שעל אף היותו אסיר בטחוני, אם ישולב בה - יוכל לבקש בהמשך הפחתת שליש ממאסרו.