זירת הפיגוע בבני ברק
זירת הפיגוע בבני ברקצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בית המשפט הצבאי בשומרון החליט בימים האחרונים לשחרר ממעצר את אביו של המחבל דיא חמארשה שביצע את הפיגוע בבני ברק, פיגוע שבו רצח חמישה בני אדם.

אב המחבל חתום על דברי הסתה חמורים ועודד פיגועים נוספים. נימוק השופט הצבאי היה: "קשה לשפוט התנהלות של אב שכול".

הכתב הצבאי של גלי צה"ל דורון קדוש דיווח כי אב המחבל הביע תמיכה מלאה במעשיו של בנו לאחר הפיגוע והמשיך להסית אחרים לבצע פיגועים נוספים בימים שלאחר מכן. הוא פרסם דברי שבח לפיגוע שביצע בנו, התראיין לערוץ של תנועת פתח ונשא נאומי הסתה בעצרות המוניות, וכל הסרטונים שלו הופצו ברשתות החברתיות וזכו לעשרות אלפי צפיות.

פעם אחר פעם הוא שיבח את ''השהידים הגיבורים'', כלשונו, והכל בשיאו של גל הטרור שפקד את ישראל. לפני כשבועיים וחצי הוגש נגדו כתב אישום בעבירות של הסתה ותמיכה בארגון אויב.

התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרו עד לתום ההליכים בעניינו בטענה שנשקפת ממנו מסוכנות ושהוא עלול לברוח או להימלט מהמשפט. בית המשפט הצבאי בשומרון לא קיבל את עמדת התביעה ושחרר את הנאשם לביתו תוך שהוא אוסר עליו להשתמש ברשתות החברתיות.

השופט כתב בהחלטה כי "מעשיו של בן הנאשם היו מעשים נתעבים אולם בהיבט האמוציונאלי קשה לשפוט את התנהלותו של אדם אשר שכל את בנו... מוות של בן מהווה קטליזטור העלול לגרום לפרץ מיידי של רגשות, תחושות, אמירות ואף מעשים''.

התביעה הצבעית מתכוונת להגיש ערר על ההחלטה לשחרר את המחבל, והסוגייה תובא לפתחו של בית המשפט הצבאי לערעורים.

ח"כ אופיר סופר מסיעת הציונות הדתית אמר בתגובה כי "שחרור המחבל הוא כניעה ורפיסות מול הטרור. חמארשה שעודד ותמך בבנו שרצח ישראלים חפים מפשע צריך להינמק בכלא כל חייו. בטח שלא לזכות ברחמיו של בית המשפט הצבאי ולהשתחרר הביתה".

''הטירוף הזה חייב להיפסק'', אמר ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), "שופט שמשחרר אבא של מחבל, שבעצמו הסית לטרור בגלל שהוא "אב שכול לבן מחבל" הוא בושה למערכת המשפט. בושה לצה"ל ובושה למדינת ישראל. ההחלטה ההזויה הזו היא יריקה בפרצוף של אזרחי המדינה, פגיעה בהרתעה ונזק בלתי הפיך לביטחון המדינה. הגיע הזמן לרפורמה במערכת המשפט''.

תגובת דובר צה"ל: ''הנאשם, אחמד חמארשה, אביו של המחבל שביצע פיגוע ירי בבני ברק ורצח חמישה אנשים, הועמד לדין בגין שורה של התבטאויות מסיתות ופסולות, בהן הביע תמיכה במעשי בנו וקרא לביצוע מעשי טרור נוספים. עם הגשת כתב האישום, ביקשה התביעה הצבאית להאריך את מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים בעניינו. בית המשפט הצבאי בערכאה הראשונה דחה את הבקשה והורה על שחרור הנאשם בתנאים. ביצוע ההחלטה עוכב לבקשת התביעה, לשם הגשת ערר על החלטת השחרור''.

מארגון "בצלמו", שמייצג את משפחות הנרצחים בפיגוע, נמסר בתגובה להחלטה: "משפחות הנרצחים קיבלו בתדהמה שבניגוד לחוק אב המחבל שוחרר מבלי להודיע להם כלום והם נאלצו לשמוע את זה בתקשורת. הדבר גרם להם עוגמת נפש מרובה.

"מצער מאוד ששוב הפרקליטות הצבאית במקום לעבוד עם משפחות הנרצחים ולתמוך בהם. היא חוברת לשמאל הקיצוני והמוקד להגנת הפרט. נמשיך לפעול להקמת מינהלת נפגעי טרור שבה יקובע זכויות נפגעי טרור כנפגעי עבירה לכל דבר ועניין", נמסר מהארגון.

מפורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות ופצועי פעולות האיבה נמסר, "הזדעזענו לקרוא את החלטת השופט גיורא אלדן לשחרר את אבי המחבל שביצע את הפיגוע מבני ברק ואנו מגנים אותה בתוקף.

"השופט אלדן התבלבל פעמיים - פעם ראשונה כשהחליט לשחרר את אבי המחבל המתועב ובפעם השנייה כשכינה את אבי המחבל 'אב שכול'. בפסיקה זו הוא מבזה את כלל המשפחות השכולות בישראל ואנו מצפים ממערכת הביטחון להתנער הן מהביטוי הן מהפסיקה"