קלמן ליבסקינד
קלמן ליבסקינדצילום: יהונתן קלרמן

אלפי תגובות בעד ונגד טור הביקורת הנוקבת שפרסם העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב" התפרסמו במהלך סוף השבוע.

כזכור, העיתונאי הבכיר ליבסקינד התייחס בטורו לחבורה הקיצונית במחנה הביביסטי שהחליטה לשרוף את המחנה הלאומי על יושביו, כלשונו. לדבריו, "את מי הם לא הפכו בשנה האחרונה לשמאלנים המשתפים פעולה עם האויב? את חגי סגל ואת עמית סגל, את עקיבא נוביק ואת יאיר שרקי, את עמיחי אתאלי ואת אבישי גרינצייג, את יוסי דגן ואת דניאלה וייס, את המתנחלים ואת הציונות הדתית, את "מקור ראשון" ואת ערוץ 7, וכן, גם את עבדכם הנאמן".

"החבורה המטורללת הזו החליטה לשרוף את המחנה הלאומי על יושביו. מבחינתה, אם נתניהו לא עומד בראש כאן ועכשיו – אין טעם לכלום, וכל מי שלא עומד בתו התקן שנקבע, לאופן שבו צריך להריע לנתניהו או לגסות שבה חובה לקלל את איילת שקד – הוא מטרה ראויה. באופן די אירוני, במהות, אני רואה את הממשלה שמסיימת בימים אלה את דרכה באופן דומה למדי לאופן שבו חברי הקבוצה הזו רואים אותה", כתב.

גם תגובות המחזקות את דבריו של ליבסקינד וגם תגובות נגד דבריו של ליבסקינד זכו לאלפי חשיפות, לייקים ותגובות. העיתונאי יאיר שרקי שיתף את הטור וכתב: "כל מילה של קלמן, רק הערה אחת: הם לא שורפים את המחנה הלאומי אלא את המדינה".

אבישי גרינצייג
אבישי גרינצייגצילום: עמיחי לבון

העיתונאי אבישי גרינצייג כתב: "קלמן לא נאבק כאן את המאבק האישי שלו. הוא מספיק חזק וותיק כדי להתמודד ברמה האישית. המאבק כאן הוא על היכולת לשמור על עיתונות ימנית עצמאית ולא מתגוננת ועל עיתונאים ימנים עצמאיים ולא מורתעים, על עיתונות ימנית עצמאית שלא חייבת לקשור את גורלה בכל פרסום וציוץ באינטרסים של נתניהו".

העיתונאית שירית אביטן כהן כתבה: "לא אוהבת את הכינוי ביביסטים אבל קלמן עומד כאן על תופעה בעייתית שבה כל מי שמעז לחשוב אחרת או לכתוב אחרת נבעט החוצה בבוז. מחנה הימין רחב דיו כדי להכיל גוונים מתומכי נתניהו ועד למי שלא רואה בו חזות הכל. תרבות ההשתקה היא קדיחת חור בספינה כפי שהוא מתאר במאמרו. אפשר גם אחרת".

שירית אביטן כהן
שירית אביטן כהןצילום: שריה דיאמנט

הביקורת על ליבסקינד חרכה את הרשת. "לא קלמן, לליכודניקים ול'ביביסטים' אין בעיה עם ביקורת לגיטימית", כתב ארז תדמור בטוויטר. "העיוורון שלך הוא המחשבה ההזויה ששיח הביביזם הוא ביקורת לגיטימית. הוא לא. זו הכללה, ביזוי, התנשאות, גזענות ודה לגיטימציה של מיליוני אנשים. הטורים המתקרבנים שלך הם מופע מרהיב של חוסר מודעות עצמית. מגדף ואז מתפלא מהתגובה".

ארז תדמור
ארז תדמורצילום: מאיר אליפור

העיתונאי ינון מגל כתב: "היי קלמן, שבוע טוב, רק רוצה להבהיר ש: א. מותר לבקר כותרת בעיתון ימני שמגדירה את לפיד 'מענטש' ימים אחרי שהוא מגדיר את הימין כ'כוחות אופל' ב. בויכוח על אביתר, ברור כיום שהממשלה עבדה על נציגי ההתישבות. ג. למה שוב לעורר מלחמות מיותרות?".

העיתונאי שמעון ריקלין גם הגיב לטור, לאחר שזכה לככה בטורו של ליבסקינד. כזכור בטורו כתב ליבסקינד: "ויכוח הוא כלי חשוב, וביקורת על עיתונאים היא דבר נצרך. אך לא ויכוח ניהלו הביביסטים מול סגל ועיתונו (חגי סגל ו'מקור ראשון', י"ג), אלא מתקפה פרועה, שהשקר שיחק בה, כמו תמיד, תפקיד חשוב. רוצים דוגמה קטנה? לפני כמה שבועות, כשהתברר שיאיר לפיד בדרך להתמנות לתפקיד ראש הממשלה, פרסם 'מקור ראשון' כותרת ראשית ברורה נגד הרעיון הזה. וכך אמרה הכותרת: 'עיתונאי, רהוט, כוכב טלוויזיה, מענטש, אבל ראש ממשלה?'".

שמעון ריקלין
שמעון ריקליןצילום: ערוץ 7

"צריך היה להיות מטומטם כדי להבין שהכותרת הזו תומכת בלפיד", המשיך ליבקינד. "ובכן, זה בדיוק מה שהבין שמעון ריקלין. 'קיוויתי שכשבנט ילך', כתב, 'ב'מקור ראשון' יתעוררו מהטעות. בפועל המצב רק מחמיר. אחרי הסתה וסדרת הקללות של יאיר לפיד את הימין ונציגיו ובשיאם הכינוי 'כוחות האופל', מכתיר 'מקור ראשון' בשער את לפיד כמענטש. כזה דבר עוד לא ראיתי'. 1,630 אנשים סימנו לייק לציוץ השקר המסית הזה של ריקלין. אם ריקלין, שככל הנראה התקשה להבין את הכותרת, היה טורח להתעמק, הוא היה יכול לקרוא במלואו גם את הטור שכתב עורך העיתון חגי סגל, ושהפניה אליו, יחד עם קטע ממנו, הופיעו תחתיה. סגל מתח ביקורת על ההחלטה של בנט להעביר את השרביט ליו"ר יש עתיד. הוא תקף את לפיד על השימוש בביטוי 'כוחות האופל' כלפי יריביו הפוליטיים, כינה אותו 'בכיר השמאל, שוחר חלוקת הארץ', והסביר שמצבנו יהיה גרוע עוד יותר אם אחרי הבחירות הימין לא יצליח להרכיב ממשלה, וניאלץ להיתקע עם לפיד לפרק זמן נוסף".

"לפיד, הזכיר סגל, הוא בעיני עצמו איש מרכז, 'אך דעותיו ממקמות אותו בשמאל: הוא חסיד של רעיון המדינה הפלסטינית, ושותף פוטנציאלי מובהק של איימן עודה, אחמד טיבי ועופר כסיף'", ציין ליבקינד. "כמה שקרן יכול להיות שמעון ריקלין כדי לנסות לגרור את הקוראים שלו לתקוף את 'מקור ראשון' כמי שתומך בלפיד, בנסיבות האלה?".

העיתונאי שמעון ריקלין כתב: " אנחנו בתקופת בחירות. מדוע קלמן החליט דווקא עכשיו לשרוף את האסמים ולנסות לפלג את הימין? מי נהנה מהאשמות שלו שמחקות כמעט אחד לאחד את האשמות של השמאל שביבי והביביסטים אשמים בהכל? אני חושש שבגלל האגו של אנשים כמוהו לא נצליח לנצח בבחירות הקרובות. לא מאמין 'לאיש ימין' שעובד אצל השמאל".

ריקלין לא הסתפק בזה. "האלימות והברוטליות של קלמן ושרקי כנגד 'הביביסטים' בסוף השבוע לא הופנתה בכזו עוצמה לשום יריב פוליטי", הוא הוסיף."מזלנו שהם לא מייצגים כמעט איש. עצוב שהם עוד לא הבינו שבניגוד להם שבוחרים להישאר משרתים. אנו באנו לחולל שינוי גם אם זה מערער את הכיסא הנוח שלהם. ולכן אנחנו הכי מפריעים להם. מילא".

הבוקר הוא המשיך: "שואלים אותי מה אני מתרגש מקלמן. אני לא. שנים שאני מכיר את המשחק שלו שכאילו הוא ימין אבל משתף פעולה עם אדוניו להעיף את נתניהו. מה שהרגיז אותי עכשיו זו ההבנה שלמרות שהם טעו בתמיכה בבנט חבורת המשרתים ובראשם קלמן ממשיכה במסע נגד נתניהו ובמסירת השלטון לשמאל. לכן חשוב שכולם ידעו מי הוא".

העיתונאי אראל סג"ל התייחס בהרחבה וכתב: "אני שונא לריב עם חברים, גם עם לשעבר, אבל האמת שנשבר לי. הנהי והבכי מעט מוגזמים נוכח העובדה שבשנה האחרונה התברר שלא רק שצדקנו אלא שגם כל יומרת הימין שמימין לימין ותומכיהם בתקשורת התבררו כחאן אל חארטה. שנים שתיתם לנו את הדם עם קשית שאנחנו לא ימנים מספיק. אז יש לי חדשות עבורכם, אתם לא מסוכר, מותר לבקר אתכם, מותר ללעוג לטהרנות שלכם שמתרסקת מול המציאות, מותר להיכנס בחגי סגל, צבי סוכות ודניאלה וייס בחריפות על הגיבוי המטופש לממשלה בלי שתצעקו לעברנו אבל הם היו בסבסטיה. ואני קראתי אדמונד ברק, לא פחות חשוב".

אראל סג"ל
אראל סג"לצילום: ערוץ 7

לדבריו, "מתנהל פה משפט מחריד, תולדה של פוטש משפטי שלא היה כמותו. וכן, יש פה ציבור שלם עם פצע בלב, ציבור גדול שהבין כי הרדיפה והשנאה הם לא לנתניהו, אלא נגדו. נתניהו הוא הטוטם. להם אתם באים להטיף על הסגנון? כשלא רוצים להתמודד עם טיעונים, מתעסקים באסתטיקה. אני כופר בכך".

הוא הוסיף: "מבין השיטין, עולה טענה כי עיתונאים ביביסטים מסיתים צייצנים. א. זה מתנשא לחשוב שלצייצנים אין דעה עצמאית. ב. מעולם לא ביקשתי מצייצן לכתוב נגד איש. להפך, יש פה צייצנים שיכולים להעיד שפניתי אליהם וביקשתי שיורידו ציוצים נגד חברים לשעבר. לסיכום, המאבק גדול מכולנו. מושיט יד".

גדי טאוב, שזכה גם הוא ששמו יוזכר בטורו של ליבסקינד ולא לטובה, כתב: "אני בטוח שבינו לבין עצמו קלמן טופח לעצמו על השכם שהוא הגון, וישר ומוכן לבקר גם את המחנה 'שלו'. בפועל הוא עושה דבר הרבה פחות אצילי: מצטרף לדה לגיטימציה הגזענית למחצה של מצביעי הליכוד, בדיוק כדי שיוכל לטפוח לעצמו על השכם. הפניה לשמאלנים לא לקרא היא הכובע הבוער על ראשו: זה הרי להפך".

ד"ר גדי טאוב
ד"ר גדי טאובצילום: יהונתן גוטליב

שלמה פילבר מצידו כתב: "נראה לי שבמקום קרבות עדת"ל VS עדת"ל (עיתונאי דתי לאומי), בכינויים זה את זה שלא מביישים קרבות של המקובלים נגד הערסים בכיתה ד'. אולי פשוט יותר שכל קבוצה תערוך 'בדיקת עובדות' לאמינות הדיווחים והפרשנות של הקבוצה היריבה בשנה האחרונה, והציבור ישפוט".

בשלב זה הגיב לו העיתונאי יאיר שרקי: "רעיון טוב. נתחיל בבדיקת אמינות של עד המדינה". פילבר לא נותר חייב. "נתחיל בזה שתקרא את 8,000 עמודי העדויות במשטרה, ברשות ני"ע ובבית המשפט, ואז תביע דעה מקצועית", הגיב. "מוזמן להתחיל. כל החומר זמין".

שלמה פילבר
שלמה פילברצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרקי השיב: "אני מרחם על פילבר שנקלע לסיטואציה אישית לא פשוטה. אבל בניסיונו לצאת מהבור שכרה לעצמו (ולנתניהו) כשהיה הראשון לחתום הסכם עד מדינה נגד נתניהו, הוא הפך למטיף טוויטר שמטנף על כל העולם כדי להציג את 'נאמנותו' לבוס. מה שמדהים שזה עובד לו אצל חלק מהמאמינים. אני לא קונה, מצטער".

יאיר שרקי
יאיר שרקיצילום: אליאור בן חיים

ינון מגל נחלץ לעזרת פילבר. "קצת מוזר שרקי שאתה קופץ, תוקף ונכנס מתחת לחגורה למישהו שמציע לעשות בדיקת עובדות לאמינות הדיווחים והפרשנות שהיו פה בשנה האחרונה", הגיב.

שרקי השיב: "ינון. זה אתה שמפיץ פייק מרושע, ביודעין, באופן כאילו אגבי או מצחיק, ואז שואל 'למה לעורר מלחמות מיותרות?'. הטעות היתה לשתוק לכם עד עכשיו. והסיפור של בדיקת אמינות שאשמח מאד לערוך הוא חלק מהפייק שאתם מנסים להדביק, ולצערי מצליחים".

העיתונאי יוסי אליטוב כתב: "קלמן ליבסקינד הוא העיתונאי הימני המשפיע ביותר במדיה הכללית. אל תסכימו איתו, תתווכחו איתו, אבל אף אחד מהמגיבים הרעשניים נגדו הערב אינו מתקרב לשיעור קומתו של קלמן שעושה עבודת שליחות מרשימה".

גם בקרב מחנה השמאל נרשמו תגובות לטור המדובר. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שיתף את הטור וכתב: "חובת קריאה! קלמן ליבסקינד, איש ימין ועיתונאי עם עמוד שדרה - על טירוף ההרס העצמי של כת הביביסטים, שמסמנת כ'בוגדים' אנשי ימין שמעזים לשרת את האמת. לא את ה'מנהיג היקר'. על זה הבחירות: 'עם אחד וגורל אחד'- חרף כל המחלוקות בתוכנו. או כת ונאשם שמנסים לגרור את כו-ו-לנו לתהום".

העיתונאי ישראל פריי כתב: "שלא תתבלבלו, קלמן ליבסקינד לא מוּנָע מעודף פלורליזם ודאגה לחופש הביטוי. סך הכל חבורת ביביסטים דבילים מפריעה לו למהלך עומק של קידום רעיונות משיחיים במסווה אלגנטי. או בעברית מדוברת: ריב חמולות. לא להתרגש".

כפי שפורסם, בטורו ליבסקינד מבהיר "כתבתי נגד הממשלה הזו שוב ושוב, לפני שקמה, תוך כדי שקמה, ובכל מהלך השנה האחרונה. זה לא סייע לי להינצל. מהרגע שבו הסברתי שאני מאמין ברעיונות ולא באנשים, ולפיכך כל רצוני בהרכבת ממשלת ימין הכי מהר שאפשר, ולא אכפת לי אם בראשה יעמוד בנימין נתניהו או מישהו אחר ממפלגתו עם סיכוי גבוה יותר להצליח, הפכתי גם אני מטרה".

"אינספור פעמים מצאתי את עצמי, כמו רבים מעמיתיי, מותקף על ידי גדודים של תומכי נתניהו, לא תוך עימות לגיטימי עם דעותינו, אלא תוך בוז ולעג לכיפה שעל ראשנו".

"בשנתיים האחרונות, מאז העליתי לראשונה את המחשבה שלפיה גם לנתניהו יש תחליף, 95% מניבולי הפה, מאיחולי הרע ומתעמולת השקר נגדי – זורמים מהאגף הביביסטי. מעיין מתגבר של רוע. מפעל ענק של משטמה. אלפי ציוצים והודעות עמוסות קללות, שמקורן בקבוצה הזו של אנשי תקשורת ובמעגלים המהדהדים אותם".

"זהו טרור לכל דבר ועניין. לא טרור שיורה או הורג או פוצע. טרור שמבקש להפחיד אנשים מלהשמיע את דעתם. מי שיודע לאיזה גל של טינופת הוא נדון בכל פעם מחדש, חושב אלף פעמים לפני שהוא ניגש אל המקלדת. במשך תקופה ארוכה, אני מודה, הטרור הזה השפיע גם עליי. לא עוד. ככל שזה תלוי בי, זה נגמר".

לטור המלא לחצו כאן