מנכ"ל רשות השידור לשעבר ואיש התקשורת מוטי שקלאר התארח באולפן ערוץ 7 לשיחה על מקומו של הציבור הדתי לאומי בפוליטיקה הישראלית.

שקלאר מתח ביקורת על התנהלות מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ובמקביל העריך כי למפלגתה של איילת שקד סיכוי טוב מאוד לעבור את אחוז החסימה.

"לציונות הדתית יש מנעד מאוד רחב, לכן כל אחד נמצא במקום אחר. אני מייצג את עצמי ואת מי שדומים לי, בתפיסת עולם שלמדתי אותה בישיבת מרכז הרב, שאומרת שהצדיקים האמיתיים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים על אמונה. זה אומר שאתה בונה את העולם שלך ולא מקטר על האחרים", פותח שקלאר.

לדבריו, "באופן מסורתי הציונות הדתית ניסתה לשקלל את כל הערכים. המפד"ל, שכולנו היום בזים לה, ידעה לעשות זאת מעבר להבנה שפוליטיקה אינה הכול או כלום, והתפיסה שנראתה פשרנית נבעה מאותו שילוב בין ערכים והבנה שאין רצון להציג עמדה אחת שאין בלתה".

"בתחושה שלי מפלגת הציונות הדתית היא לא ציונית ולא דתית", הוא אומר ומיד ממהר להסביר: "ודאי שבצלאל סמוטריץ' ציוני ודתי, אבל בעצם ההגדרה יש בעיה. כי אם ציונות היא החיבור לארץ וההתעוררות הלאומית, אז לאו דווקא חובשי הכיפה צריכים להיות במחנה שלי".

"עברנו את השלב שבו אנחנו מקימים מפלגה כדי לדאוג לצרכים הסקטוריאליים. אנחנו עוסקים בלהיות חלק בעיצוב החברה הישראלית. אתה לא יכול במצב כזה לומר שרק אם יאמצו את העמדות שלך במאה אחוז, תמשיך", הוא מוסיף.

שקלאר נשאל לגבי יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר וענה, "בן גביר מבטא אותנטיות עממית ויודע לפנות אל הסנטימנט של האנשים. סמוטריץ' הוא אידיאולוג וזה בעצם סוג של 'כזה ראה וקדש' ואין לו עניין להגיע לפשרות בתוך החברה הישראלית".

שקלאר מציין כי הציונות הדתית נמצאת בתפקידי המפתח הבכירים ביותר כמו ראש השב"כ, מפכ"ל, היועמ"ש, פרקליט המדינה, כך גם בתחומי תרבות ותקשורת מגוונים, ועם זאת כוחה של הציונות הדתית פוחת כי התפיסה דורשת שכל השותפים יהיו בעלי דעות חופפות.

הוא היה חלק מקבוצה שכללה את פרופ' שמחה יגל, הרבנית יפה גיסר ומנחם גרניט, שעודדה את שקד לרוץ עד הסוף, כי לדעתו יש ביקוש למורכבות הפוליטית שהיא מייצגת. "אם שקד תדע למתג את עצמה באופן נכון ולהתנער מהחטוטרת של השנה האחרונה, יהיה בכוחה לעבור את אחוז החסימה".

"על שקד להוסיף עוד מספר צעדים שיבהירו את ייחודה בזירה הפוליטית ולצרף אליה אישים שיקרינו גם הם את הייחודיות הזו, ואם אכן כך היא תעשה היא תעבור בנקל את אחוז החסימה שכן יש ציבור רחב המעוניין בכך", הוא מסכם.