השטח שבו מתבצעת הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית
השטח שבו מתבצעת הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקיתצילום: באדיבות רגבים

בלב השומרון בסמוך לאזור התעשייה של קרני שומרון, מתבצעות בחודשים האחרונים עבודות פיתוח מאסיביות בשטחי C על אדמות מדינה ואדמות בבעלות פרטית יהודית, הכוללות פיתוח מגרשים, בניית מבנים, פריצת וסלילת כבישים וחיבורי תשתיות.

בראשית העבודות בשטח, לפני כחצי שנה, פנו ברגבים לרשויות האכיפה ומכיוון שלא קיבלו מענה והעבודות בשטח לא נעצרו, הגישו עתירה לבית המשפט.

העתירה מפרטת את היקף העבודות הנרחב בסמוך לאזור התעשייה קרני שומרון והכפר לקף המתבצעות ללא היתרים ושלא כחוק מדי יום ביומו על גבי אדמות מדינה ובין היתר על קרקע בבעלות פרטית של חברת "הר וגיא" של משפחת זר.

במהלך החודשים האחרונים פנו ברגבים שוב ושוב לרשויות האכיפה בדרישה לעצור את העבודות בדגש על השטח הנמצא בבעלות פרטית ונענו באופן לקוני ודל על אף בהילות העניין, בשעה שהעבודות ממשיכות ללא הפסקה ובאינטנסיביות.

לבסוף, נאלצה ברגבים לעתור לבית המשפט בדרישה להבין מדוע הרשויות אינן נוקטות בפעולות הנדרשות להוצאה ומימוש צווי הפסקת עבודה והריסה כנגד עבודות הבניה על אף שמדובר בקרקע פרטית, כאשר במקרים דומים כמו עמונה, מגרון ונתיב האבות, בית המשפט ידע לומר שככל ומדובר בבניה בלתי חוקית על קרקע פרטית, הדבר נמצא בסדר עדיפות גבוה לאכיפה.

"הרשות הפלסטינית מנצלת את אזלת היד של הרשויות ומקדמת בפועל תכנית אסטרטגית להקמת מדינה פלסטינית בשטחי C" אומר משה שמואלי, רכז שטח יו"ש ברגבים. "אנו עוקבים בחודשים האחרונים אחרי העבודות המואצות בשטח ומהרגע הראשון פנינו למינהל האזרחי אך ללא הועיל. אנו רואים לנגד עינינו כיצד מיום ליום עברייני בניה משתלטים על שטחי ענק של קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות של יהודים ורק לאחרונה תיעדנו במקום מבנה חדש נוסף ונטיעות עצים. לא מדובר בבית בודד אלא בתשתיות כבישים, מים, חשמל ומגרשים לשכונות ענק. המציאות בה רשויות האכיפה לא עושות דבר ובעלי הקרקע היהודים עומדים חסרי אונים, פשוט מקוממת".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מוסיף, "הממשלה מפקירה את שטחי C בצורה שיטתית וכעת גם אדמות פרטיות שיהודים רכשו. אם זה היה מדובר באדמות פרטיות של ערבים כולם היו על הרגליים. זהו מחדל שאי אפשר להשלים עימו. האכיפה הבררנית מגיעה לשיא שטרם ראינו. אנו דורשים מהגורמים הרלוונטיים הן בשטח והן בממשלה לעצור מיידית את הבניה וההשתלטות על שטחי c, בקרקע הפרטית ואדמות המדינה, שהם כולם נכסים של מדינת ישראל והעם היהודי".