אל על
אל עלצילום: Yossi Aloni/FLASH90

חברת אל על ומשרד האוצר חתמו על הסכם חדש שבמסגרתו אל על תפרע את החוב למדינה בהיקף של 45 מיליון דולר מוקדם מהמתוכנן, כשנתיים לפני המועד המקורי, על מנת להסיר מגבלות וחסמים שיאפשרו לאל על לפעול להגברת הצמיחה וההתרחבות העסקית.

בהסכם שנחתם נקבע כי החברה תפרע חוב של 45 מיליון דולר ארה"ב עד ה-20 בדצמבר 2022. מדובר בסכומים שהועמדו לחברה מכוח הסכמי הסיוע כהלוואות על ידי המדינה כנגד הקצאה למדינה של אגרות חוב המירות למניות החברה.

מועד ההנפקה לציבור בהיקף של 62 מיליון דולר ארה"ב, ידחה עד ל-1 באפריל 2023 ובמהלך תקופה זו החברה תהיה רשאית לחזק את מבנה ההון בדרכים חלופיות לביצוע ההנפקה לציבור, כגון מימוש עסקת מועדון הנוסע המתמיד.

במקביל הוחלט כי המדינה תקדים תשלומים עבור הוצאות הביטחון לחברה, בסך של 20 מיליון דולר, ותעבירם לחברה עד לחודש דצמבר 2022. תשלומי הוצאות הביטחון הנ"ל יוחזרו על ידי החברה עד לתאריך ה-1 באפריל 2023.

עם השלמת פירעון החוב על ידי החברה, יותאמו או יבוטלו מרבית ההתחייבויות שהוטלו על החברה במסגרת הסכמי הסיוע, בעיקר ביחס למגבלות על היקף ההוצאות אשר יאפשרו הגדלת ההוצאות לשם הרחבה עתידית של ההכנסות כגון: התאמת כושר הייצור באמצעות חכירות רטובות של מטוסים והתאמות בכח האדם (לרבות - גמישות באופן הפעלת צוותי כח האדם), עדכון רשת הנתיבים של החברה, והשקעה בהון החוזר של החברה וכמו גם פיתוח ערוצי הכנסה נוספים.

ההגבלות על חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות כמו גם המגבלה על העברה של זכויות החברה בסלוטים, ללא אישור המדינה מראש ובכתב עד ליום 31 בדצמבר 2030, נשארו על כנן. מכמו כן התחייבויות החברה בקשר עם ביצוע עסקאות עם נושאי משרה, בעלי עניין או בעלי שליטה יצומצמו ויותאמו.

מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה אמרה: "על רקע הרצון לבסס את צמיחתה של החברה והשיפור בתוצאותיה הכספיות ועל מנת ליצור גמישות ניהולית, בין היתר, בדרך של השקעות בהון החוזר של החברה גם לאור הגברת הביקושים הוסכם בין הנהלת חברת אל על ומשרד האוצר על האצת תהליך הפירעון של האג"ח שהועמד לאל על, על ידי המדינה בהיקף של 45 מיליון דולר, זאת כשנתיים לפני המועד המתוכנן. אני בטוחה כי המהלך יוביל לשיפור היכולת של אל על לצמוח ולהתמודד בשוק תחרותי עם מציאות משתנה".