אמל עוראבי
אמל עוראביצילום: כאן

אמל עוראבי, שמגיש מעת לעת פינה בתכנית "מהצד השני" בתאגיד השידור "כאן", כינה בחשבון הטוויטר שלו את הימין בכלל ואת תומכי יו"ר עוצמה יהודית' ח"כ איתמר בן גביר בפרט, בתארים כגון 'פשיסטי' ו'ניאו-נאצי'.

עוראבי מחק את הדברים שכתב לאחר מספר ימים. בעקבות התבטאויותיו ותלונות שהוגשו להנהלת התאגיד על ידי ארגון "בצלמו", גורמים בהנהלת התאגיד הבהירו לעוראבי שהתבטאויות כאלה לא יכולות להישנות.

את הדברים כתב עוראבי, כאמור, בחשבון הטוויטר שלו תוך שהוא משתף כתבה שעסקה בזמן המסך שקיבל ח"כ בבן גביר בתקשורת. על כך הוא כתב: "בנתיים תראו את הדובר הרשמי של הימין הפשיסטי ניו-נאצי בישראל".

במענה לתלונה שהגיש ארגון "'בצלמו" הבהיר ד"ר אורי פז, הממונה על קבילות הציבור בתאגיד, כי "מר עוראבי אינו עובד התאגיד, אלא מועסק מעת לעת כמשתתף חופשי בתוכניתו של גיא זהר, ולכן הדיון האתי בו, ובהתנסחויותיו הפרטיות שמחוץ לשידור, מורכבות. זוהי אכן ליבת הסוגייה, שכן השתקת אדם באשר הוא, בשל אמירה קשה ככל שתהיה, הינה הליכה במדרון חלקלק ומחייבת משנה זהירות, כל עוד אין בה עבירה פלילית.

לדבריו, "ועדת האתיקה של מועצת התאגיד, שדנה (יום ה', 9.11.2022) בנושא זה, התייחסה 'לפרילנסר שמועסק בחברה הנותנת שירותי תוכן לתאגיד, שהתבטא בבוטות ברשתות החברתיות'. הוועדה המליצה להנהלה 'לפעול על פי החלטות והמלצות קודמות שלה שעסקו באתיקה ברשתות חברתיות, בכפיפות נותני שרות לכללים אלו וברגישות מיוחדת לנושאים שנמנו בהמלצות הוועדה. חברי הוועדה בדעה, שגוף שידור ציבורי ראוי שיפעל באחריות במטרה להגעה לאיזון נכון בין חובת הדיווח וזכות הציבור לדעת, לבין ריסון ההתלהמות וההקצנה בשיח הציבורי-התקשורתי'. זהו הבסיס העקרוני להמשך הדיון הערכי בתאגיד בסוגייה מורכבת, חדשה יחסית, במציאות תקשורתית המשתנה כל העת".

"ברמה הפרטנית", ציין. "ההחלטה הועברה לידיעתם ולטיפולם של גורמי הניהול והעריכה הרלוונטיים בתאגיד, שהביעו בפני מר עוראבי את עמדתם באשר להתבטאותו הפרטית ברשת החברתית, ועמדו על כך שלא תשנה עוד".

הוא הוסיף: "אנו מודעים בהחלט לרוח התקופה ולרגישות הרבה המאפיינת אותה, שבה התבטאות כמו זו האחרונה של אמל עוראבי ברשת החברתית נתפסת פוגענית במיוחד. לצד הבנה זו, ומבלי להקל ראש בחומרת הדברים, חשוב גם להדגיש, כי חובתו של התאגיד הינה להעניק במה נרחבת לכלל הזרמים, ההשקפות והדעות בחברה הישראלית לצורך הגיוון הרעיוני בשידור הציבורי בהתאם לחוק השידור הציבור".

עם זאת חייבים להכיר גם בכך, כי חופש הביטוי בחברה דמוקרטית מכיל לעיתים גם שיח קשה, ביקורתי ונוקב מצד גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית, המייצג השקפות מקוטבות שמשקפות את פסיפס העמדות והתרבויות השונות בחברה הישראלית. לכן, נדרשת מידה רבה של סובלנות לאמירות קשות ככל שיהיו, מצד כזה או אחר, ובד-בבד גם מחויבות ואחריות יתרה מצד כולם, אם בשידורי התאגיד ואם מחוצה לו ברשתות החברתיות, תוך שמירת על עקרונות החוק והאתיקה שלגביהם אין עוררין: הימנעות מהסתה, מגזענות, מדעות קדומות, מפגיעה בשם הטוב, תוך הקפדה על תרבות הדיון והימנעות משיח פוגעני ורעיל. כל אלה, ורבים אחרים, נאכפים מידי שעה, מידי יום, בקפדנות יתרה על ידי העיתונאים בערוצי הדיגיטל, הטלוויזיה והרדיו נטולי הפניות וההטיות, והם שיוצקים את התשתית לאחריות מקצועית ולרגישות אתית, ובעיקר להפנמת המחויבויות הנובעות מהתפקיד הציבורי המיוחד שממלא תאגיד השידור הישראלי", כך ד"ר אורי פז, הממונה על קבילות הציבור בתאגיד.

מכאן נמסר: "תגובתו החד משמעית של ד"ר אורי פז הממונה על קבילות הציבור בעניין התבטאותו החמורה של אמל עורבי הועברה לפונים בנושא".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "אנחנו מודים להנהלת התאגיד שהחליטה פה אחד שעל אמל עורבי לרסן מיידית את התבטאויותיו. וקבעה שאסור לו להמשיך להסית נגד אזרחי ישראל. וכן דרשה ממנו להסיר את פוסט ההסתה נגד חצי מיליון אזרחים שהוא קרא להם ניו נאצים. אנחנו נעקוב אחריו יום יום שעה שעה וככל שהוא יעיז להמשיך להסית נפעל מידית שהוא ימצא את מקומו מחוץ לתאגיד. לא נממן הסתה ושנאה מכספי המיסים שלנו".

כפי שפורסם, לעוראבי מספר התבטאויות קיצוניות באמתחתו. לפני מספר חודשים, על רקע הפרסום כי פלסטיני בן 80 מת מהתקף לב יום לאחר שנעצר בעת בידוק ביטחוני בידי חיילי צה"ל ושוחרר, כתב עוראבי בחשבון הטוויטר שלו: "חיילים בני 19, של מדינה כובשת בת 73, רצחו אדם בן 80. אחרי החקירה עתידם להסתובב חופשי בנינו, עשויים להיות לידנו ברכבת, או בספסל הלימודים, ויש לא מעט כאלה".

בעבר הוא כינה את ח"כ בן גביר "מחבל". זה קרה לאחר שעורבי הטיח ביקורת חריפה בח"כ בן גביר בעקבות העימות של בן גביר עם סדרנים ערבים בחניון בתל אביב. בתגובה לתיעוד של העימות בחניון כתב עוראבי על בן גביר: "איך המחבל הזה מקבל זמן מסך כל פעם שהוא זורה חרא בפרצוף שלנו". בנוסף הוא צייץ: "כנסת ישראל ציידה מחבל במיקרופון, חסינות ונשק, ושיחררה אותו לרחוב".