
המעבר מפחם לגז, העלייה במחירי החשמל בישראל, הפרטת תחנות הכוח, יעדי שנת 2030, ריבוי רכבים חשמליים ואף הפסקות חשמל רבות כתוצאה מגודש באספקת החשמל, כך מתכוננת ישראל לשנים הבאות ברמה האנרגטית, כפי שעולה מדו"ח משק החשמל לשנת 2022 שפורסם.
ראשית הדו"ח הצביע על כך שנמשכת מגמת ירידה בחלקה של חברת החשמל בייצור חשמל, זאת כחלק מיישום הרפורמה במשק החשמל. בשנת 2022 אחוז הייצור בפועל ירד עד ל-51%, זאת בשל מכירת תחנות הכח של חברת החשמל, במקביל להפעלת מתקני ייצור חדשים בבעלות פרטית. בשנת 2023 צפוי כי רוב החשמל במשק ייוצר על ידי הסקטור הפרטי.
בנוסף לכף, הדו"ח מציג כי בשנת 2022 נמשכה מגמת קיטון במספר המשרות של עובדי חברת החשמל, זאת כחלק מיישום הרפורמה במשק החשמל כולו, הכוללת גם מכירת תחנות כוח לגופים פרטיים, תמיכה במגמת הירידה במינוף החשבונאי של חברת חשמל וקיטון ביחס החוב הפיננסי לרווחי חברת חשמל לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA).
הדו"ח הציג את השפעות מלחמת רוסיה אוקראינה, משבר האנרגיה העולמי והיציאה ממשבר הקורונה על משק החשמל. בשל העיכובים בהפעלת תחנות הכוח החדשות באורות רבין, והעיכובים בהסבת יחידה 1 ברוטנברג מפחם לגז, כמות הייצור בפחם, פליטות המזהמים המקומיים ופליטות CO2 מייצור חשמל בשנת 2022 נשארו כמעט ללא שינוי ביחס לשנת 2021.
כמו כן, מחירי הפחם העולמיים הגבוהים הובילו לעליית תעריף החשמל לצרכן בישראל, אך בצורה מתונה יותר מאירופה. בשנים הקרובות צפויה ירידה בהיקף השימוש בפחם במשק ובהתאמה ירידה בכמות הפליטות המשקית. הרשות מציינת כי כבר במחצית הראשונה של שנת 2023 ניכרת ירידה בהיקף ייצור החשמל מפחם.
בשנת 2022 נרשמה עלייה ניכרת בשילוב מתקנים באנרגיה מתחדשת.
במקביל, ועל רקע השתלבותם של מתקנים רבים באנרגיה מתחדשת וצפי להשתלבותם של מתקנים רבים נוספים, הוחרפו בעיות הגודש ברשת החשמל המעמידות בספק את יכולת המשק להגיע ל-20% אנרגיות מתחדשות עד לסוף שנת 2025. על מנת להתמודד עם אתגר זה, בוחנת הרשות מנגנונים חדשים לניצול מיטבי של רשת החשמל הקיימת שיאפשרו עמידה ביעד בשנת 2026.
מבחינת יעדיה הגדולים של מדינת ישראל ברמה האנרגטית, נרשמו בפרק 'לאן פנינו - המשימות המרכזיות (2030)' הנושאים הבאים:
1. אגירת חשמל, כנדבך מרכזי, מתן מענה אסדרתי לשילוב אגירה חשמלית עבור תכליות שונות בכל רמות המתח.
2. רכב חשמלי – היערכות משק החשמל לקליטת רכבים חשמליים בהיבטי תעריף, התקנת עמדות טעמיה, הנחיות בטיחות לגידול בביקוש המשקי ועוד.
3. תעריפים לצרכן – שיפור במבנה התעריפים שמשלמים הצרכנים בכדי להגדיל את היעילות המשקית ולהתאים אותם לשירותים שהם מקבלים בעידן התחרות והאנרגיות המתחדשות.
4. תחרות במקטע האספקה – כחלק מיישום הרפורמה, פתיחת מקטע התחרות לאספקה בליווי של מתן רישיונות, פיקוח ובקרה, אסדרה, אמות מידה ועוד.
5. יישום תכנית העבודה לעמידה ביעדי אנרגיות מתחדשות – יישום תכנית עבודה רב-שנתית לאסדרות הרשות בכדי להגביר את היכולת של שחקנים בשוק להתכונן לצעדי הרשות, לשם עמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת.