ישראל כהן
ישראל כהןצילום: ערוץ 7

איש התקשורת ישראל כהן מסביר בשיחה עם ערוץ 7 על המשמעות מאחורי דבריו של הרב אפרים דוב לנדו, ממנהיגי הציבור הליטאי וראש ישיבת סלבודקה, שטען בסרטון שיצא לאחרונה כי על בני הישיבות להישאר בתוך בית המדרש ולא לצאת לבקר פצועים ולפקוד לוויות של הרוגי המלחמה.

כהן פתח ותיאר את השינוי שחל לטענתו בעולם החרדי בכללותו: "בוא נתחיל מלפני זה. אין ספק שמאז המלחמה יש שינוי. האם השינוי יהיה קבוע או זמני? אין לדעת. אבל השינוי קיים. חרדים מתגייסים, ויש את העניין של שלב ב' עם הגיוסים של חבר'ה יותר מבוגרים, לצד ארגוני עזרה. זה השינוי שקיים בשטח".

"עם זאת, צריכים להפריד. המגזר החרדי מונה גם שמרנים וגם ליברלים, אבל כולם זזו בכיוון הזה. אתה רואה אצל החסידים את האדמו"ר מקרלין שולח את החסידים שלו לקטיף, אתה רואה את הרב אלבז מגיע לבסיסי צה"ל בדרום הארץ ומעודד את החיילים, הרב דוד יוסף שמגיע לבתי החטופים ועונד דסקית של החזרת החטופים", כך כלשונו.

עוד הסביר כהן על הציבור הליטאי בפרט כי: "תמיד הציבור הליטאי שמר על ההשקפה, וגדולי ישראל היו כעמוד האש לפני המחנה. מהצד השני, העולם החרדי במהותו חרד לדבר ה', וממה הוא חרד? מהאיומים שיש סביבו - הטכנולוגיה, הציונות, הישראליות, הצבא, שכל הדברים האלה אמורים במרכאות או שלא במרכאות לקלקל את בחורי הישיבות. זה מה שהם מכנים 'שמירה על פח השמן הטהור'. עוד מהגולה, החרדיות היא התבדלות, והציבור הליטאי מייצג את זה, והרב דב לנדו מייצג את הגישה הזו".

"הרב דב לנדו קיבל חטופים, בכה ואמר תהילים עם משפחות, הוא אומר לאנשים שהוא לא נרדם בלילה בגלל החיילים ששם. פה יצא סרטון של 8 דקות, ואני ממליץ מאוד לאנשים לראות את כל הסרטון. אפשר גם להסביר את השיחה הזו בלי סתירה למה שאמרנו קודם על כלל הציבור החרדי".

במענה לשאלה כיצד הבין את דבריו של הרב לנדו לקצין במיל. ארז אשל, השיב כהן: "אני מבין את הרב ככה - לומדי התורה מגינים על עם ישראל, אז שהם יעשו את העבודה שלהם במאה אחוז. הם הסיירת מטכ"ל של עולם התורה, הוא מצפה מהם לא להתפזר עכשיו. בחור ישיבה - המטרה שלו זה ללמוד ולהגיד פרקי תהילים. ככה הוא מגן".

"לקחו את זה כאילו הרב אמר לא ללכת לבקר חולים, אבל מהצד שאני רואה את זה, הוא פשוט דורש מהם משהו אחר. הרב לנדו אומר בעצם - אל תגעו לי בלומדי התורה. הרי גם החילונים מבינים שצריך שיהיה לומדי תורה, והוויכוח הוא על המספר".

בתשובה לשאלה האם מבחינתו אירועי השבעה באוקטובר הם מבחינת אירוע היסטורי שהמציאות לאחריו תשתנה באופן ניכר, אמר: "אני חושב שבשבעה לאוקטובר היה אירוע משמעותי. לאחר שנה של פילוג והסתה והוויכוח בין המחנה הלאומי והמחנה שכנגד, אבל כל אחד הרגיש שהוא צריך לעשות משהו לאור המצב ואי אפשר להמשיך הלאה בלי לשנות. אתה שואל אותי האם ההיסטוריה הזו של השבעה באוקטובר תישאר לעד? אני חשבתי ככה בקורונה והתבדיתי. אותו דבר גם פה. יש כאלו שאומרים שלא, שהמציאות החרדית תישאר אותו דבר ויהיו שינויים רק בשוליים. אני דווקא חושב שהשינויים האלה לא יהיו בשוליים אלא הם משמעותיים. בסוף הרב לנדו דיבר על לומדי התורה, לא על אחרים. מהסאב-טקסט של הרב לנדו אני מבין את האירוע הזה כחרדי. אם ארז אשל היה שואל אותו על אלו שלא לומדים תורה, אני חושב שהרב היה אומר לו משהו אחר".

לסיום דייק כהן וטען: "הרב למעשה אמר שאף אחד לא יחשוב שהוא יכול לגעת בישיבת חברון, סלבודקא, במרכז הרב או בגור ובעלז. בסך הכל העניין הוא שתהיה יותר לגיטימציה של אלו שאינם הולכים ללמוד, אז כן ללכת לצבא והם לא יוקצו. לא צריך יותר מדי הצהרות ודרמות בשביל לקדם את זה, זה תהליך של זרימה שפשוט יקרה בעצמו. במקרה הגרוע הצמרת החרדית תעלים עין מהדבר הזה, ובמקרה הטוב תעודד אותו".