האוטובוס שנפגע מירי
האוטובוס שנפגע מיריצילום: ארגון נהגי האוטובוסים, ההסתדרות הלאומית

הפיגוע בסוף השבוע בבקעה בו נורה אוטובוס שעליו עשרות תלמידים וכולם ניצלו בזכות האוטובוס ממוגן הירי, החזיר לשולחן הדיונים את המחסור החמור בתקציב לממוגני ירי והסכנה לילדים נוער ומבוגרים שנאלצים לנסוע באוטובוסים לא ממוגנים גם בכבישים שספגו פיגועי ירי.

מנכ"ל החברה לפיתוח שומרון רובי טלמן מתריע מפני מחסור של למעלה מ-50 רכבי הסעות ממוגני ירי בחל"פ שומרון לבדה שמשרתת את כל מרחב השומרון ונותנת שירות באזורים נוספים ובנוסף התגייסה בכל הכוח לסייע בעוטף עזה בשעת הלחימה: "בכדי להשלים את הפער מצמצמים קווים, מגדירים כבישים מועדים לפורענות ככבישים שלא דורשים הסעה בממוגני ירי ומוציאים טיולים של תנועות הנוער ללא ממוגנים".

הפער בתקצוב ממוגני ירי נוצר בין השנים 2020-2022 בהם ירד תקציב הממוגנים מ 45 מיליון ש"ח בשנה ל 5 מיליון ש"ח בשנה בלבד לכל יו"ש, בנוסף באופן מסורתי מדינת ישראל לא מתקצבת את כל יו"ש באוטובוסים כלל (אוטובוסים צהובים) . זאת על אף שכל שאר הרשויות בישראל מקבלות אוטובוסים בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "אנחנו לא יכולים להמשיך לסמוך על הנס. אנחנו עומדים על פער בלתי נתפס במספר ממוגני ירי, הפיגוע בסוף השבוע המחיש לכל מי שעדיין מהסס שמדובר בהצלת חיים ממש. לא יכול להיות שיחסכו על חשבון חיי התושבים שלנו והילדים שלנו".

"הציפייה אחרי ה-7 באוקטובר בוודאי אחרי שנים של טרור, לא יכול להיות שהממשלה לא מתקצבת. בנוסף ההסעות האלו נדרשות גם תחבורה ציבורית וגם תלמידים ע"י המדינה, אם הדבר נדרש עי המדינה למה הוא לא מתוקצב בצורה מלאה? אם האוטובוס באירוע הירי בסוף השבוע לא היה ממוגן ירי היינו יוצאים ח"ו לעשרות לוויות".

"אנחנו לא מוכנים יותר לעצימת העיניים הזו. לכך יש להוסיף את השימוש שנעשה בשעת מלחמה בעשרות ממוגני ירי מחל"פ שומרון לטובת חיילים בלחימה בדרום. החסכון הזה בממוגני ירי בא גם על חשבון החיילים שלנו. אני דורש להשלים את הפער שנוצר ולהשלים כ-100 מיליון שקלים עבור ממוגני הירי", הוסיף.