הרב יעקב יקיר
הרב יעקב יקירצילום: יצחק קלמן

חיילי ישראל בסדיר ובמילואים, הלוחמים במלחמת 'חרבות ברזל' שותפים במלחמת מצווה של 'עזרת ישראל מיד צר'.

המונח התורני של 'עזרת ישראל מיד צר', הוא הציווי המוסרי והערכי של היחלצות לעזרת יהודים, גם במחיר סיכון חיים עצמי. הדין מבוסס על גמרא אותה פסק הרמב"ם : "גויים שצרו על עיירות ישראל... אם באו על עסקי נפשות, או שערכו מלחמה... מצוה על כל ישראל שיכולים לבא ולצאת ולעזור לאחיהם שבמצור, ולהצילם מיד הגויים".

כך נראית אחדות ישראלית, מצווה על כל אחד מישראל להסתכן ולהתגייס לפעולה צבאית להצלת יהודים הנתונים בסכנת נפשות, וודאי להגנת כלל היהודים שבארץ ישראל. לאחדות ישראלית זו התגייסו הלוחמים ומשפחותיהם החל משמחת תורה. הם הניחו את חייהם הפרטיים מאחור, את המשפחה, את העבודה, ונרתמו להצלת החיים הלאומיים שלנו. הם עשו זאת בחזיתות השונות; ברצועת עזה ובצפון, ביהודה ושומרון ובכל מקום. בתוכם לוחמי כוח 100, יחידה ייעודית לשמירה על מחבלי הנוחבה בשדה תימן, ולמניעת התפרעויות שלהם, שגויסו לשמור על הרוצחים השפלים הללו. הם אלו העושים עבור כולנו את העבודה הקשה הזאת תוך מסירות נפש, זהו חלקם באחדות הישראלית. התודעה העולה מחיילי צה"ל היא אחת: הרתמות משותפת לשמירה על חייו הלאומיים של העם היהודי.

אל מול התודעה המעמידה במרכז את חייו הלאומיים של העם היהודי, ואל מול האחדות הישראלית הזו עומד הפצ"ר, הפרקליטות הצבאית. התודעה העומדת במרכז תפיסתה לא מעמידה בראש את 'עזרת ישראל מיד צר'. היא אינה רואה עצמה כחלק מהאחדות הישראלית הנלחמת על חייה, מרכז תודעתה היא תפיסתו הערכית של בית הדין בהאג.

בדיון חסוי שנערך בכנסת הודה התובע הצבאי הראשי אל"מ מתן סולומש כי בצה"ל יזמו שיחות למחבלים בעזה בכדי לברר על התעללות במעצר. כלומר, אין עברה גלויה ואין חשד גלוי, והפצ"ר מיוזמתו מקדם הליכים נגד חיילי צה"ל – כך פועל מי שמנסה לפגוע בצבא ישראל, לא מי שרואה בעצמו חלק מהצבא. בשליחות הפצ"ר, המשטרה הצבאית פשטה על שדה תימן ועצרה חיילי מילואים מכוח 100, כאחרוני העבריינים. כך פועל מי שאינו רואה עצמו מגויס לעזרת ישראל מיד צר.

עם ישראל בחושיו הבריאים מבין את המתרחש. יהודים מכל קצוות העם קמו לעזרת ישראל מיד צר. באו לסייע ללוחמי כוח 100 שנרדפו ע"י הפצ"ר. הם תבעו לשחרר את הלוחמים, שמסרו נפשם עבור העם היהודי, ממעצר משפיל, ע"י זרועו הארוכה של ביה"ד בהאג. הערבות ההדדית היהודית והאחדות הישראלית לא נתנו להם להישאר אדישים אל מול הסטייה מהמצווה הכללית של עזרת ישראל.

הרגש הטבעי הבריא המתפרץ אל מול העוול והזיוף, העם היהודי המתקומם מול הניסיון לפגוע באחדות ההירתמות לעזרתו מיד צר, מעידים על כוחות החיים הלאומיים החזקים הקיימים בקרבנו. הקיום הלאומי היהודי חזק יותר מהצביעות של ביה"ד בהאג וזרועו הארוכה.

על מנת להשיב את הסדר על כנו על מנהיגי ישראל להעמיד את הפצ"ר על מקומו. הפצ"ר חייב להבין שגם הוא צריך להתגייס ל'עזרת ישראל מיד צר'. להשתמש בכליו המשפטיים להכריע את האויב ולהרשיעו, ולתת לצה"ל את כל התמיכה הנצרכת לניצחון מוחץ. אם הוא לא יבין, עליהם לבוא לעזרת ישראל מיד פצ"ר.