יוסף שפייזר
יוסף שפייזרצילום: אריאל זנדברג

פסיקת בג"ץ אתמול מהווה ניצחון חשוב לרוב הדתי מסורתי בישראל, אך החלטת ראש יהודי שלא לקיים את התפילה בחוצות תל אביב אלא בתוך בתי כנסת חשובה לא פחות, והיא ניצחון מסוג אחר.

כולנו זוכרים את המראות משנה שעברה. פיצוץ תפילות יום הכיפורים ע"י מפגיני מחאת קפלן ושותפיהם הפכו לכתם בתודעה הישראלית, שאלמלא הטבח הנורא היה מותיר צלקת עמוקה הרבה יותר.

בשנה החולפת למדנו על עצמנו הרבה דברים. בין היתר הבנו שכחברה הציבור הישראלי מחובר ביותר למסורת ישראל, ורוצה לצרוך אותה. אלא שככל שהציבור רוצה לצרוך את מסורת ישראל יותר ויותר, כך המיעוט הקולני המתנגד לכך הופך לרועש יותר, קיצוני יותר ואלים יותר. וככה, המראות של השנה שעברה עלולים לחזור גם ביום כיפורים הזה.

את הניצחון הרוב המסורתי-דתי השיג כבר בפסיקת בג"ץ. הניסיונות של הדינה-זילברים לאסור על אירועים בהפרדה, כולל דתיים, ולמעשה להדיר מהמרחב הציבורי חלקים בזהות היהודית של רבים בעם, נעצרו ביום רביעי. עכשיו הזמן לגלות אחריות לאומית, וזה בדיוק מה שראש יהודי ויו"ר הארגון ישראל זעירא מגלים כעת.

הפעילות של זעירא והארגון חשובה מאוד. במשך השנים אף יצא לי להשתתף באותן תפילות ביום כיפור. מראה אחד היה בולט שם במיוחד: קהל המתפללים היה מורכב מכל חלקי האוכלוסייה היהודית. הציבור הזה דורש יהדות, והציבור הישראלי ברובו יודע שלא יכול להיות שיהדותו לא תקבל במה ברחובה של עיר.

לכן היה לראש יהודי את כל הסיבות המוצדקות לקיים את התפילה במרחב הציבורי. העובדה כי הם בוחרים אחרת, היא גדולה שרק מוסיפה כבוד ומקדשת את ה', היא לא מהווה כניעה.

בניגוד לטענות שהושמעו ע"י מחאות קפלן השונות לאורך השנים האחרונות, מדינת ישראל כאן כדי להישאר, וכולנו, כל החלקי החברה הישראלית, נמשיך להרכיב את המדינה. היכולת שלנו להגיע להסכמות, ולכבד את מי שחי אחרת מאיתנו היא לא רק חשובה, אלא הכרחית. האחריות הזאת היא חלק ממה שמאפיין אותנו כציונות דתית, ואת הדגל הזה ראש יהודי מניפים כעת. הפסק מבג"ץ הולך להישאר איתנו עוד שנים ארוכות. קולות המיעוט הקיצוני, שהולכים ונעלמים, יעזבו אותנו בקרוב.

הכותב כיהן כחבר מועצת העיר ירושלים ודוקטורנט להיסטוריה וארכאולוגיה באוניברסיטת בר אילן