מה דעתכם על הדברים הבאים ? (על מקורם של נטיות נפשיות)בן מערבא

"כתיב אפינקסיה דרבי יהושע בן לוי האי מאן דבחד בשבא יהי גבר ולא חדא ביה מאי [ולא חדא ביה] אילימא ולא חד לטיבו והאמר רב אשי אנא בחד בשבא הואי אלא לאו חדא לבישו והאמר רב אשי אנא ודימי בר קקוזתא הוויין בחד בשבא אנא מלך והוא הוה ריש גנבי אלא אי כולי לטיבו אי כולי לבישו <מאי טעמא דאיברו ביה אור וחושך> האי מאן דבתרי בשבא יהי גבר רגזן מ"ט משום דאיפליגו ביה מיא האי מאן דבתלתא בשבא יהי גבר עתיר וזנאי יהא מ"ט משום דאיברו ביה עשבים האי מאן דבארבעה בשבא יהי גבר חכים ונהיר מ"ט משום דאיתלו ביה מאורות האי מאן דבחמשה בשבא יהי גבר גומל חסדים מ"ט משום דאיברו ביה דגים ועופות האי מאן דבמעלי שבתא יהי גבר חזרן אמר ר"נ בר יצחק חזרן במצות האי מאן דבשבתא יהי בשבתא ימות על דאחילו עלוהי יומא רבא דשבתא אמר רבא בר רב שילא וקדישא רבא יתקרי אמר להו רבי חנינא פוקו אמרו ליה לבר ליואי לא מזל יום גורם אלא מזל שעה גורם האי מאן דבחמה יהי גבר זיותן יהי אכיל מדיליה ושתי מדיליה ורזוהי גליין אם גניב לא מצלח האי מאן דבכוכב נוגה יהי גבר עתיר וזנאי יהי מ"ט משום דאיתיליד ביה נורא האי מאן דבכוכב יהי גבר נהיר וחכים משום דספרא דחמה הוא האי מאן דבלבנה יהי גבר סביל מרעין בנאי וסתיר סתיר ובנאי אכיל דלא דיליה ושתי דלא דיליה ורזוהי כסיין אם גנב מצלח האי מאן דבשבתאי יהי גבר מחשבתיה בטלין ואית דאמרי כל דמחשבין עליה בטלין האי מאן דבצדק יהי גבר צדקן אמר ר"נ בר יצחק וצדקן במצות האי מאן דבמאדים יהי גבר אשיד דמא א"ר אשי אי אומנא אי גנבא אי טבחא אי מוהלא אמר רבה אנא במאדים הואי אמר אביי מר נמי עניש וקטיל" (בבלי שבת קנו ע"א)

 

איך אתם מתמודדים עם הגמרא הבאה, מה היחס שלכם אליה ? מקבלים אותה כפשוטה באמונה תמימה ? הנה למשל גישה כזאת:

 

האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?

 

דוחים אותם לחלוטין במין גישה רמב"מית ? נעים באי נוחות על הכסא ומעדיפים להדחיק ולהתעלם ? (זאת נראית לי הגישה הרווחת היום), משכנעים את עצמכם שיש פה סודות עמוקים שאנחנו לא באמת מבינים ? או שאתם שולפים את הקלף האידיאלי והלא רלוונטי בעליל למקרים כאלו של "השתנו הטבעים" ? 

 

אני אשתף אחרי זה מה הייתה הגישה שלי בעבר, ומהי היום. 

לא פתחתי את הקישור אבל הגמראסתם 1...
שהבאת מספיקה. לגבי טענה "רמבמי"ת" לא ממש הבנתי למה זו טענה כזו. גם רמבם מאריך בטבע האדם ובמזגים שונים. במיוחד לאור הרפואה דאז עם שיטת הליחות והמרות.
נשתנו הטבעים אפילו לא מתחיל כאן וזו בכלל לא סוג של התחמקות אלא אמת שרואים בעיניים. כשסבתא שלך אומרת לך איך הם היו חיים וכד' ברור לכולם מה הכוונה ב"נשתנו הטבעים".

יש כנראה דברים, זמנים ושלל תופעות שמשפיעות על טבע האדם. עם זאת על האדם להשתמש בנטייתו לטובה ולנתב את יכולותיו שיהיו מעלות טובות עד כמה שיוכל.
אף אחד לא נולד צדיק. לכל אחד ניסיון משלו. במה הניסיון תלוי או מה מקורו? פחות רלוונטי.

נ.ב
כדאי לצרף תרגום חופשי כלשהו לטובת הציבור הרחב
נתייחס ראשית לרישא ולסיפא שלךבן מערבא

 

אתה כמובן צודק בהערה שלך, אבל אם היית טורח לפתוח את הקישור שהבאתי, היית מגלה שהוא מספק תרגום כזה, בגדול. 

 

 

"יש כנראה דברים, זמנים ושלל תופעות שמשפיעות על טבע האדם. עם זאת על האדם להשתמש בנטייתו לטובה ולנתב את יכולותיו שיהיו מעלות טובות עד כמה שיוכל. "

 

זאת אומרת שבגדול אתה מקבל את דברי הגמרא כפשוטם, אוקיי. אתה יכול להגיד אם אתה רואה את האפיון הזה אם בשיטת ריב"ל לפי מזל יום או בשיטת רבי חנינא לפי מזל שעה נכון לגביך או לגבי אנשים שאתה מכיר ?

לאסתם 1...
לא אמרתי שאני מקבל כפשוטם... אמרתי, כאמור, שאת התוכן המהותי אני מקבל. בני אדם נולדים בעלי טבעים שונים אחד מהשני. אינני יודע במה כל נטיה תלויה אך עם זאת אדם צריך לעבוד על עצמו- גם זה מופיע בגמרא הנל.

לגבי המזלות השונים ההבדל בין האסטרונום לאסטרולוג הוא לא בעובדות- מיקום, מסלול, שם וכו' (גם רמבם משתמש במזלות בהלכות קידוש החודש) אלא ביחס, אם קיים כזה, לעולם שלנו. ההבנה העתיקה הייתה שאנחנו במרכז ולכן אנחנו מושפעים. למשל חום מהשמש או גאות ושפל מהירח אלו השפעות של כוכבים על עולמינו שגם בעולם העתיק ידעו מהם.
האסטרולוג המשיך והגזים וביקש לדעת על עוד יחסי גומלין כאלו. הגמרא הזו טוענת שהיא רואה חוקיות שכל פעם ש-x, קורה y. היא לא גמרא מדעית כמו שהיא אמפירית ולכן הטענה "נשתנו הטבעים" תהיה לגיטימית לגבי הכוכבים אולי. אחרת אתה טוען שחז"ל שקרנים ולא נראה לי שזו טענתך.

את טעות האסטרולוגים, שחז"ל מודיעים בתוקף על טעותם, השמטת. חז"ל מתמודדים עם האסטרולוג בשדה שונה. הם לא טוענים שהוא בהכרח טועה אלא שהוא מגביל את עצמו לחוקיות, למה שעיניו רואות ולא נותן יחס נכון לקריאה של מה שהוא עצמו רואה.
בסיפור הסמוך על רבי עקיבה ובתו האסטרולוגים לא טעו. הם ראו את המציאות הפשוטה לפניהם ואפילו צדקו. הם טעו בקיבעון שלהם להשליט את ראייתם על העתיד. הם כופרים בבורא כחופשי מראייתם. המצווה ושכרה שינו את כל הסיפור והמדהים הוא שהכל על דרך הטבע.

@טיפות של אור רלוונטי גם למה שאתה אמרת. על הגבול המשתנה בין אסטרולוגיה לאסטרונומיה האריכו הרבה.
כמה נקודותבן מערבא

 

"ולכן הטענה "נשתנו הטבעים" תהיה לגיטימית לגבי הכוכבים אולי. אחרת אתה טוען שחז"ל שקרנים ולא נראה לי שזו טענתך".

 

אם תעיין בדיון שלי עם וירושלים של זהב אז תראה שאני סבור שהטענה הזאת כלל לא רלוונטית כאן, הבאתי אותה בתור אופציית התמודדות של אנשים מסוימים עם הקושי העולה מדברי הגמרא.

 

"את טעות האסטרולוגים, שחז"ל מודיעים בתוקף על טעותם, השמטת. חז"ל מתמודדים עם האסטרולוג בשדה שונה. הם לא טוענים שהוא בהכרח טועה אלא שהוא מגביל את עצמו לחוקיות, למה שעיניו רואות ולא נותן יחס נכון לקריאה של מה שהוא עצמו רואה.
בסיפור הסמוך על רבי עקיבה ובתו האסטרולוגים לא טעו. הם ראו את המציאות הפשוטה לפניהם ואפילו צדקו. הם טעו בקיבעון שלהם להשליט את ראייתם על העתיד. הם כופרים בבורא כחופשי מראייתם. המצווה ושכרה שינו את כל הסיפור והמדהים הוא שהכל על דרך הטבע".

 

לא ככה. אני השמטתי את זה מהסיבה הפשוטה שחז"ל לא בדיוק מודיעים בתוקף על טעותם, הלוואי שזה היה כמו שאתה אומר. היה לי הרבה יותר נוח עם זה. מכל מהלך הגמרא שם בסמוך ובפרט מהסיפור הזה על בתו של רבי עקיבא שמופיעה בעמוד שלאחר מכן, משמע בבירור שחז"ל סברו שיש אמת או תוקף למה שהאסטרולוגים האלה ראו, אלא מה ? שלגבי עם ישראל ספציפית זה לא נכון. זה נכון ביחס לגויים, אבל לא נכון בהכרח ביחס לעם ישראל, כי בניגוד לגויים הם לא בשליטה מוחלטת של המזל, היות ויש להם כוח לשנות אותו לפי ההתנהגות שלהם. אבל בכל אופן, ממשות יש בזה. 

 

אני לגמרי רוצה להיות עם חז"ל באותה סירה, אבל אני לא רואה איך אפשר לעשות את זה כאן מלבד לקבל את עצם האבחנה שיש לאדם תכונות אופי ונטיות נפשיות שנקבעות לפני לידתו, אבל לדחות את סברתם שיש הבדל בעניין זה בין ישראל לגויים, וכן ביחס לנקודה האם אלה נקבעים ברגע הלידה כדעת המדע בימיהם, או כבר תשעה חודשים לפני כן, לדעת המדע בימינו.

 

 

זה בדיוק מה שטענתי, חז"לסתם 1...
לא אומרים שהאסטרולוג צודק בצורה חד משמעית. תוכן האסטרולוגיה לא מעניין אותם הם ניגשים למאבק בצורה שונה, האם זו חוקיות או לא?
אם תרצה תתייחס לזה כיום כ"אפילו חרב חדה מונחת וכו'" לתחזית רפואית מדעית חד משמעית. האם נותר חופש או לא?
תחליף את האסטרולוג עם המדען של ימינו ולא תשתנה טענת חז"ל, זו הנקודה העקרונית.

לגבי היחס לדברי חז"ל שאינם תורניים אלא מדעיים, רפואיים וכד'.
ישנה תשובת רב שרירא גאון שאמר שדברי חז"ל ברפואות אינם כדברי חזל בתורה ואין לנהוג על פיהם שהרי אמרו על זמנם ומקומם בלבד.

כמו כן רמבם על רפואות דרכי האמורי אמר- מה שרופא יאשר אין מדרכי האמורי. ובמורה אמר שהניסיון בזמן חזל הראה להם את מה שהעידו עליו בגמרא גם אם כיום נסיונינו שונה. (כאמור, שוב, ניסיון ולא מדע חד משמעי. נסיונם שונה מנסיונך כנראה).

גם רבי אברהם בן הרמבם אומר דבר זהה לרב שרירא גאון בדרשה על אגדות חז"ל.
גם רב האי גאון טוען נגד רפואות חזל ונגד המנסים אותן, כי איננו יודעים כיצד היו וכו'.
מכאן דרך החכמים היא לתת התייחסות יחסית לגוף, לרפואה ולנסיונות חז"ל. על פי זמנם ומקומם, שינוי וסת תחילת חולי- שכל אדם וגופו (ספר הערוך למשל).

את שינוי הטבעים תראה שאפשר לראות לשני כיוונים- האם נשתנו החולים או נשתנו המחלות. כידוע שגם בימינו משנים הרכבי חיסונים משנה לשנה עקב "שינוי טבעי החיידקים".

קצת לוגיקה.
אם תצרין את טענת חכמים הטענה תהיה כזו- אם נולדת במזל מאדים, אז תהיה רוצח.
"אם- אז". טענה כזו נקראת תנאי "רך" מכיוון שהיא לא דו כיוונית, לא כל רוצח נולד במאדים ולא כל מי שנולד במאדים מחוייב שירצח.

עוד נקודה לוגית תהיה- הכרח והוכחה.
יש 3 אפשרויות.
1- הוכח כנכון- נכון
2- הוכח כמוטעה- לא נכון
3- לא הוכח- מה היחס אליו?

רמבם שולל את האסטרולוגיה בגלל 2 על 3 הוא טוען שאם היה המצב כך הוא לא יכול היה לשלול את התחום הזה.
כיום המדע די מזלזל בטענות מהסוג ה-3 ולכן נולדות שאלות כמו שלך. ההתיימרות למפות ולדעת הכל מכל הוא שורש הבעיה. לא כל מה שלא מוכח מוטעה, זה השורש.

מקור הידיעה לא מוכרח לדעת חז"ל מכיוון שגם הם יודעים שחוויה ניסיונית היא מוגבלת בחוקיותה.
אז מכאן- אדם נולד בעל מטען ונטיה לצד כלשהו ועליו לעשות מאמצים בשביל לנתב את עצמו לכיוון תורני, חיובי.

להיתפס למקור הידע הוא חיצוני לסוגיה לדעתי ומסיט את הדעת לכיוון שולי.
מזה אומר השתנו הטבעים?וירושלים של זהב

יש נטיות נפשיות מולדות, אבל חברה ונסיבות החיים חזקות מהן, לדעתי.

אם הנטיות המולדות הן מפני היום/שעה או מפני הגנים? יש אמת כאן ואמת כאן. 

בכל מקרה,

יש בחירה חופשית,

במיוחד עם מה להפגיש את עצמי וממה לאפשר לעצמי להיות מושפעת.

 

מעניין מה אתה חושב על זה (לפי הבנתי אתה לא מאמין במזלות וכאלה, נכון?)

 

 

בגדול זה סוג של טיעון אבולוציוני יהודיבן מערבא

 

משתמשים בו כאשר נתקלים בסתירה בין דברי חז"ל לבין המציאות המקובלת עלינו היום ולא רוצים לוותר לא על זה ולא על זה.

אז הטיעון הוא שדברי חז"ל היו נכונים לטבע ומציאות אחרת, שהשתנו בימינו, ולכן דברי חז"ל היו נכונים בשעתם אבל לא רלוונטיים לימינו. הבעיה שיש נטייה לאנשים להשתמש בטיעון הזה שימוש יתר, כל אימת שיש משהו שלא ממש מתיישב על הדעת, שולפים את הקלף המנצח של "השתנו הטבעים". 

 

 

(נכון ואילן גבוה שאני נתלה בו בעניין הזה זה כמובן התלמוד הירושלמי שכל העיסוק בנושאים האלה בו זניח ממש, בניגוד לבבלי, מה שמחזק את הדעה שלי שלא מדובר במסורות שחז"ל קיבלו אלא בידע "מדעי" שהיה מקובל בתקופתם) 

אוקיי אבל מה כאן יכול להשתנות?וירושלים של זהב

או שיש קשר או שאין. 

פעם ההולדה הייתה שונה? היווצרות המזג של הילד?

למה שדבר כזה יתאים לזמנו ולעכשיו לא?

 

אוקיי, אבל הירושלמי כותב שהדברים האלה לא נכונים? אפשר להגיד שלפיו הם לא עיקריים או לא ראויים להתחשבות אבל הם לא שוללים את הכתוב, או שכן?

 

והם ממש מעליבים את הלבנה אני חייבת לציין

במקרה הזה זה באמת לא שייךבן מערבא

זה פשוט סוג של טיעון שכמו שאמרתי אוהבים לעשות בו שימוש יתר, כאשר אין תשובה טובה לתת.

 

 

הטיעון שלי מהירושלמי הוא יותר "כמותי" מאשר "איכותי", דהיינו, ההפרש בין ההתייחסות הרצינית והמאסיבית של הבבלי (לנושא הזה בפרט, ול"מיסטיקה" בכלל) לבין ההתייחסות השולית והזניחה של הירושלמי, ממש הופעות בודדות.

 

 

חחח כן, קצת

אולי אפשר להבין מכך שאין צורץ להתעסק בזה,וירושלים של זהב

אבל לבטל את זה ולהגיד שזה לא נכון? על סמך מה?

אם זה ידע שחז"ל קיבלו במסורת למה שלא נתעסק בזה ?בן מערבא


כמו שאמרתי, יש דברים אחרים שיותר משפיעים היוםוירושלים של זהב

 ככל שיכולת הבחירה שלנו גדלה.

כל שאר המשתנים משפיעים הרבה יותר. ולכן, יש פחות עניין להתעסק בזה

תעצרי רגע, שמעת מה אמרת ?בן מערבא

"יש דברים אחרים שיותר משפיעים היום"

 

זה פחות או יותר טיעון של השתנו הטבעים. למה את מניחה שאותם דברים שיותר משפיעים היום השפיעו באותה תקופה פחות ?

כן אני קראתי את זה וזה באמת נשמע לי ככה אבלוירושלים של זהב

אני לא אומרת שזה לא משפיע,

אלא שיש כל כך הרבה משתנים אחרים נוספים שמשפיעים.

צריך לזה פירוט? כי אפשר

 

אממ 

אז אתה כופר בתלמוד הבבלי ? 

 

 

חס ושלום!!!בן מערבא

 

אני פשוט מניח שלא מדובר במסורת שהם קיבלו אלא בידע מדעי מתקופתם, והידע המדעי מתקופתם לא מחייב.

 

 

ואדרבא להיפך, בגלל שדבריהם יקרים וחשובים בעיניי, אני מהרהר בהם ומנסה להציל מהם מה שאפשר, על כך בהמשך.

נניח שזה ידע מדעיוירושלים של זהב

אתה חושב שהם באמת ראו שזה ככה אחד לאחד?

אדם נולד ביום ראשון - מזג א', יום שני - מזג ב' וכן הלאה?

 

מאיפה הידע המדעי הזה הגיע? על מה הוא מבוסס?

בפשטות מהגמרא שם נראה שכן \-:בן מערבא

בדיון בגמרא (שלא מובא במקור מערכים) הגמרא מקשה ממקרים ספציפיים של כמה אמוראים ומנסה להתאים אותם שלא יסתרו. והיא לא אומרת שמדובר "בגדול", אלא להיפך, זה נראה שהיא מנסה להתאים את זה אחד לאחד.

 

 

מאיפה ? מהעולם, גם מהגויים, חז"ל התעניינו במדע שהיה מקובל בתקופתם והתייחסו אליו, קלטו והושפעו ממנו (לשבחם!!! בניגוד לגישות מסוימות כיום), הם לא חיו בבועה.

נראה שהם רוצים להגיד לנו משהו דרך זה.וירושלים של זהב

לא שנדע באמת איך לאבחן אנשים על ידי כך, אלא להבין אנשים באופן כללי, או דבר אחר גדול שרצו שנלמד מזה.

מעניין, איך הם פטרו את חוסר ההתאמה?

לא פטרובן מערבא

הראו שגם במקרים האלה יש בכל זאת התאמה.

יש עניין גדול באופי ובמקום ובזמן בו נולד אדםנפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"ח באלול תשע"ח 21:51
אלא
צריך לדעת
שלמרות שאדם נולד עם יסודות של טבע ואופי מסויים, מטבע ברייתו,

בכוחו לשנות לטובה או להפך

ולכן

תשובה
תפילה
צדקה


מעבירין את רוע הגזירה.

וישראל מעל המזל , כידוע.


בחירה חופשית תמיד יש
כדי לפעול טוב ולהפעיל לטובה את הכוחות שנולדנו איתם
ואת הנטיות הנפשיות רוחניות שקיימות בנו
לעשות את מה שטוב , לטובה ולברכה לנו כפרט ולעולם בכלל.
אז גם את מקבלת את הגמרא כפשוטה.בן מערבא

אז אותה שאלה כמו לסתם 1. האם את יכולה להגיד האם האפיונים שם בהתאם למזל היום או מזל השעה נכונה לגבי אנשים שאת מכירה ?

אז לא. אני לא מקבלת כפשוטה אלא כפשט+נפש חיה.
תחדש את השאלה בבקשה כי לא הבנתי אותה....
תסתכלי בקישור שהבאתי מאתר ערכיםבן מערבא

 

יש שם רשימת אפיונים לנטיות אופי ונטיות נפשיות של האדם בהתאם למזל היום או מזל השעה שבה נולד.

 

האם את מסוגלת להגיד אם את מוצאת את הדברים נכונים בהתאם לסביבה שלך ? אקיצר, זה עומד במבחן המציאות ?

בגדול כן. ספציפית לאדם מסוייםנפש חיה.
וודאי שיש מה.
כמו הרמב"םטיפות של אור
חז"ל הסתמכו על המדע של תקופתם (מורה נבוכים ח"ג פי"ד), ואצלם אסטרולוגיה הייתה מדע.
אנחנו מעריכים את חז"ל בגלל האישיות והגדלות התורנית שלהם, לא כי הם ידעו הכל.

(וזה לא סנסציה. כאילו גם הרב אבינר והרב שרקי ומי שלא תרצה אומרים את זה..)




אבל זה לא אומר שהעקרון לא נכון.

כשהפסיכולוגיה והגנטיקה מלמדים אותנו שהרבה קבוע מראש, האגדה כאן אומרת שזה נכון אבל אפשר לנתב את זה.
אז זה בגדול מה שרציתי באמת לומרבן מערבא

 

הגישה הראשונית שלי הייתה להדחיק ולהתעלם, מכיר את הגמרא, למדתי אותה, אבל היא מונחת באיזה תא במוח בלי להתייחס אליה. התעלמות.

 

 

אבל לאחרונה למדתי שבניגוד למה שחשבתי עד היום, שהגנטיקה קובעת בעיקר את התכונות הפיזיולוגיות של האדם, ואילו תכונות האופי / התכונות הנפשיות נקבעות בעיקר ע"י הסביבה, עפ"י מה שעובר עליו החל מההריון ובמהלך שלבי הגדילה וההתפתחות שלו במגע עם העולם, מחקרים היום מוכיחים שהגנטיקה קובעת גם נטיות נפשיות ותכונות אופי, ובמידת מה זה די הפתיע אותי, אבל אז כשחשבתי על זה התחבר לי לגמרא הזאת, והבנתי שאם מסירים ממנה את המעטפת המדעית הלא רלוונטית של המזלות, נשארים עם האבחנה של חז"ל שבאדם טבועים מלכתחילה נטיות נפשיות ותכונות אופי מודגשות יותר ומודגשות פחות, ושאין באמת התחלה מקו אפס. חז"ל בהתאם לידע המדעי של זמנם שייכו את זה למזלות, אנחנו בהתאם לידע המדעי של ימינו נשייך את זה לגנטיקה. 

לא יודע אם המעטפת המדעית של המזלות לא רלוונטית.?.
אסטרולוגיה היא עיסוק משמעותי בקבלה. ספר יצירה מקדיש לה יחס נרחב ואי אפשר להתעלם מהמשמעות העמוקה שמקובלים מייחסים למזלות, יש עוד גמרות נוספות שמראות שזה גם היחס של התלמוד לאסטרולוגיה אז קשה להגיד בפשטות שהמעטפת המדעית של המזלות לא רלוונטית גם אם לא מבינים בדיוק איך זה עובד
בדיוק השבת דיברנו על זה בשולחן.נפש חיה.
היה מעניין
..
בדיוק מה שרוב ככל הכותבים כאן אמרו, יפה סתם 1...
אצל חזל אסטרולוגיה היא לא מדע כלל וכלל.סתם 1...
חכמים שוללים את הקיבעון והדטרמניזם של האסטרולוגים ולא מתייחסים אליהם כמדע. חז"ל ובעקבותיהם הרמבם ראו למרחוק ולא קיבעו את מסקנותיהם על דברים שעלולים להשתנות או שאינם "מדעיים".
מקבל את הגמרא די כפשטה, אם כי המזל יכול להשתנותחסדי הים
על ידי מעשים ועוד
אתה רואה את זה עומד במבחן המציאות ?בן מערבא


ראיה מעניינת שחשבתי עליה לפני שהלכתי לישוןבן מערבא

 

אתמול בלילה לפני שנרדמתי חשבתי על הגמרא הזאת ועל מהלך הדברים בשרשור הזה, ואני חושב שמצאתי ראיה מעניינת שמחזקת את דעתי שמדובר בידע מדעי מתקופת חז"ל ולא בדברי אגדה שהתקבלו במסורת או נלמדו בדרכי הדרש מהתורה.

 

 

קטע הגמרא שציטטתי מתחיל בכמה מילים שמלכתחילה לא נראה שיש להקדיש להם תשומת לב מיוחדת "כתיב אפינקסיה דרבי יהושע בן לוי" (נמצא כתוב על פנקסו של רבי יהושע בן לוי), זהו ביטוי מיוחד ודי נדיר (למרות שהוא מופיע דווקא כמה פעמים באותו עמוד קודם), דברי רבי יהושע בן לוי לא מובאים כאן בלשון האופיינית של "אמר רבי יהושע בן לוי", אלא מדובר בדברים שנלקחו ממעין פנקס פרטי שהיה לו.

 

עכשיו, בוודאות לא מדובר בדברי הלכה, אם ככה או שמדובר בדברי אגדה, שנלמדו בדרכי הדרש מהתורה או בדברים שריב"ל קיבל במסורת מרבותיו. אבל אלה בוודאות גם לא דברי אגדה שנלמדו בדרכי הדרש מהתורה, מה שמותיר אותנו עם האפשרות שמדובר בדברי אגדה שריב"ל קיבל במסורת או בידע חיצוני לתורה שמקורו במדע בימיו.

 

אני טוען שלא מסתבר לומר גם שמדובר בדברי אגדה שריב"ל קיבל במסורת, ואני מסתמך בדיוק על המילים שהגמרא פותחת איתם "כתיב אפינקסיה דרבי יהושע בן לוי", ולמה ?

 

כי לשיטת רבי יהושע בן לוי אסור כלל לכתוב דברי אגדה!

 

"א"ר יהושע בן לוי הדא אגדתא הכותבה אין לו חלק.  החורשה מתחרך השומעה אינו מקבל שכר" (ירושלמי שבת פט"ז ה"א)

 

אם מדובר בדברי אגדה שריב"ל קיבל במסורת הכיצד הוא העלה אותם על הכתב בניגוד מוחלט לשיטתו ?! 

שמע מינה שמדובר בדברים שהם גם לא דברי אגדה, אלא בידע מדעי מימיו שהיה נראה לו אמיתי והוא מצא לנכון להעלות את זה על הכתב. 

 

יפהסתם 1...
עכשיו תדייק ותגדיר מה היה המדע אז. ידוע למשל שפילוסופיה ומדע היו שזורים יחד, שהלכו על פי אמפיריות באחוזים שכיום לא היו מתקבלים, מאחר ולא היו כלי מדידה מתקדמים הרטוריקנים חגגו והרבה תחומים לא מדעיים כונו בשם מדע...

כדאי להתחיל מזה כשיש פער זמן כל כך גדול.

האם כתיבה בפנקס פרטי נחשבת בעיניך ככתיבה שאותה אסר ריב"ל?
אסור לכתוב תושב"ע גם כן, וידוע שהייתה נכתבת בפנקסים פרטיים כ"מגילת סתרים" או סיכום.
גמר חתימה טובהבן מערבא

מספיק לצורך העניין לומר כי האסטרולוגיה - האמונה בהשפעת הכוכבים על מהלך חייו של האדם, הייתה חלק מהמדע אז, יש עוד דברים (לדעתי, גם האמונה בשדים), אבל זה לא מענייננו כעת.

 

 

ולשאלתך. ראשית צריך לציין שלריב"ל הייתה שיטה מאוד מחמירה בעניין, כדאי להסתכל גם בהמשך הגמרא שהבאתי קודם

 

"א"ר יהושע בן לוי אנא מן יומוי לא איסתכלית בספרא דאגדתא אלא חד זמן איסתכלית אשכחית כתוב בה מאה ושבעים וחמש פרשיות שכתוב בתורה דבר אמירה ציווי כנגד שנותיו של אבינו אברהם דכתיב (תהילים סח) לקחת מתנות באדם.  וכתיב (יהושוע יד) האדם הגדול בענקים.  מאה וארבעים ושבעה מזמורות שכתוב בתהילים כנגד שנותיו של אבינו יעקב.  מלמד שכל הקלוסין שישראל מקלסין להקדוש ב"ה כנגד שנותיו של יעקב שנאמר (תהילים כב) ואתה קדוש יושב תהלות ישראל.  מאה ועשרים וג' פעמים שישראל עונין הללויה.  כנגד שנותיו של אהרן.  (תהילים קנ) הללויה הללו אל בקדשו.  לאהרן קדושו (תהילים קו) לאהרן קדוש ה'.  אפי' כן אנא מתבעי בליליא". (ירושלמי שבת פרק ט"ז ה"א)

 

כלומר, עצם העובדה שקרא אגדה שהייתה כתובה גרמה לו לפחדים בלילה! אני יכול להקשות עליך שעל מה המהומה, אולי הספר הזה שהוא קרא בו גם היה מעין פנקס פרטי ? אבל בוא נניח שלא, שהיה אפשר לדעת להבחין. קצת קשה אבל שיהיה.

 

אתה מנסה לחלק בין כתיבה פרטית לכתיבה לצורך הפצה, ומשווה את זה למצב בחלק של ההלכה שבתורה.

אם ככה למה ריב"ל הדגיש בלשון שלו דווקא אגדה ? למה הוא לא אמר באופן כללי "כותבי תורה אין להם חלק" ?

 

אבל מעבר לזה, יש לי טענה יותר חזקה מכך. אם נלך לפי החילוק שאתה מציע, שכל עוד שזה פרטי זה בסדר וברגע שזה מופץ "הכותבה אין לו חלק", ריב"ל לפי שיטתו המחמירה היה צריך להישמר מאוד שהדברים שכתב לא יחשפו ויופצו מעבר לשימוש הפרטי שלו, וגם התלמידים שלו וכל מי שנתקל בפנקס הזה במקרה היה צריך לכבד את שיטתו ולהימנע מלחשוף אותם ברבים, אבל מהגמרא ברור שזה לא היה המצב והפנקס הזה דלף והופץ, ואני לא מדבר על התקופה שהגמרא נכתבה אלא עוד הרבה לפני כן, ממש בימיו "אמר להו רבי חנינא פוקו אמרו ליה לבר ליואי לא מזל יום גורם אלא מזל שעה גורם", כלומר, כבר בתקופתו הדברים שכתב בפנקס הפרטי הזה הועברו לידיעת רבי חנינא שביקש מאלה שהעבירו לו את הדברים למסור לריב"ל שיש לו טעות וזה לא מזל יום גורם אלא מזל שעה. לזה אתה קורא מגילת סתרים ?

האסטרולוגיה כבר אזסתם 1...
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך ג' בתשרי תשע"ט 08:41
הייתה שנויה במחלוקת ונתונה לשיעורים. כמה השפעה או אם בכלל יש לכוכבים עלינו. הרי גם לאריסטו, שנחשב אז למדע בבירור, יש לגלגלים ולגרמי השמיים נפש (אם כי לא רצון ומכאן שאין להם בחירה).

לגבי ריב"ל הגמרא מוכרת וידועות עוד כמוה או שיראו שיש אור שונה להבנת הדברים. ראשית צריך להקדים שבין תלמידי החכמים "ההלכתיים" לבין הדרשנים "האגדתיים" היה מתח רב. אלו הגבילו את אלו והמימרות של שתי המחלקות הללו פזורות לאורך הש"ס.
אין ספק שריב"ל היה מ"ההלכתיים" ולכן הגמרא שציינת מירושלמי שבת היא אחת מאותן גמרות שמגבילות ומרחיקות מעיסוק באגדה. אין שכר למי שעוסק באגדה ויותר מכך.
עם זאת עוד לפני כן, אמנם בבבלי, מסופר על ריב"ל כחכם בעל מסורת באגדה שהיו מרצים לפניו באגדה והוא היה מתקן ומלמד.
מכאן ומעוד מקומות שיחס ריב"ל לאגדה לא היה כיחס שולל או חולק אלא כיחס נזהר כמו שראוי ממסכת חגיגה.

עכשיו להסבר הגמרא שציינת- הפחד של ריב"ל היה מהשטות שהוא ראה שמייחסים ל"אגדה". הוא נתקל בספר "אגדה" וכשראה מה שכתוב בו חשכו עיניו.
את האגדה יש ללמוד מבעל מסורת ולא בדרשה בבית הכנסת או בקריאה עצמאית. מדוע?
כי בדרשה בבית הכנסת אמנם תשמע את האגדה אך לא תבין ותעיין בה ותוציא את דבריה לזילות.
כמו כן בקריאה עצמאית של מדרשי אגדה שונים, די מזכיר את הרמבם ועוד גדולים בשיטתם ובהרחקתם את ההבנה הפשוטה במדרשי חזל או עוד יותר- הסכנה מהפירוש הלא נכון.

לדעתי ברור שמדובר בסיכום ובכתבים פרטיים מתוך מה שאתה עצמך מצאת לנכון לצטט "פינקסיא דריב"ל" הפנקס הפרטי שלו שהגיע לתלמידיו ביום מן הימים בצורה טבעית ומכולו זה מה שהגיע לבסוף לש"ס (גם בחייו עבר בין החכמים, אלו נאמנים עליו. הוא לא שלח את פנקסו לשוק). שים לב שיש בסוגיה הזו עוד הרבה פנקסים של חכמים שונים, הכתיבה בפנקס, מחברת, סיכום- מה שמכונה "מגילת סתרים" למרות שהמסתורין ממנו והלאה, היה נפוץ מאוד.

בעניין כתיבת האגדה הייתה כמובן מחלוקת, האם היא קלה יותר לכתיבה והותרה לפני התושב"ע או להפך. כנראה שבזה ריב"ל החמיר אך המושג "ספר אגדה" שאיתו נמנעו מלהיכנס לבית הכסא, נמצא בש"ס ומוכר.

אז כמה דברים-
האם זו אגדה? כמובן שייתכן כי ריב"ל עסק בה ומן הסתם כתבה לעצמו.
האם זו מימרא מדעית? גם ייתכן ומפני ניסיונם אז ראו זאת כנכון.
מהו המדע אז? אוסף של תצפיות ותיאוריות ללא בסיס מוכח חלקית או כלל.
מכאן שהיחס למדע או רפואה וכו' אצל חז"ל לא מחייב כמו שציינתי לעיל מגאונים וראשונים אך בתורה היחס מחייב בהחלט מפני שגדלותם בה היא גדולה ויותר מכך בעלת מסורת רציפה.

אני מתערבת יסליחה, אבל רב ושמואל מהגמראנפש חיה.
גם הבינו באסטרולוגיה לא?
הרבה חכמים עסקו באסטרונומיהסתם 1...
לטובת קידוש החודש והכירו את המדע הרלוונטי מזמנם בבקיאות מרשימה מאוד. באסטרולוגיה מן הסתם, כמו שהביאו כאן בגמרא, גם עסקו.
השאלה היא על התפר. מה נחשב אצלם כמדע וקיבל יחס כזה ולכן מה שהוכח לימים כמוטעה, מוחלף עם המדע הידוע כיום (מתוך הבנה שחז"ל בעצמם היו מודים שהייתה טעות במדע בזמנם) ומה עוד בימיהם נחשב כסגולה, חכמות לא עיוניות ומדעיות, דרכי האמורי וכד'.
למשל כאן נראה שזו סוגיה שמתבססת על תצפיות שאומתו זאת אומרת שלדעת חכמים מסוימים היא מדעית.
בכל אופן העיקר העיקרי ביותר בסוגיה הוא שאין כפיה מלמעלה בין על ידי מזל, כוכב או כל השפעה אחרת בין מדעית בין שאינה כזו ועל האדם לעבוד על עצמו.
בוא נסכם שאני נוטה להסכים עם הסיפא שלך.בן מערבא

 

 

ומסכים עם התגובה שלך לנפש חיה "הרבה חכמים עסקו באסטרונומיה".

 

 

עם שאר הדברים אני לא כל כך מסכים, למשל "עכשיו להסבר הגמרא שציינת- הפחד של ריב"ל היה מהשטות שהוא ראה שמייחסים ל"אגדה". הוא נתקל בספר "אגדה" וכשראה מה שכתוב בו חשכו עיניו", ברור מהגמרא שלא כדבריך, שהוא לא ראה שום פסול בעצם הדברים שהיו כתובים אלא בכך שהיו כתובים, הא ראיה שהגמרא מצטטת אותם בלי להעיר עליהם שום דבר, והרבותא היא שאע"פ שבדברים שנכתבו לא היה פסול כלשעצמם, זה ממש הטריד אותו שהם נכתבו. 

 

 

ועוד רציתי להעיר שכאשר הגמרא רוצה להדגיש שהדברים שנכתבו לא היו כלל לפרסום היא מכנה את הספר "מגילת סתרים" (בכמה מקומות בגמרא הלשון הזאת מופיעה), ואילו פה היא מכנה זאת "פנקסו של", וגם זה ראוי לתשומת לב.

 

ציטטת חלקיתסתם 1...אחרונה
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך ג' בתשרי תשע"ט 14:18
את דברי. חשכו עיניו אמנם אך מדוע? כתבתי שמעצם כתיבת האגדה יגיעו אנשים לייחס שטויות לאגדה מתוך לימוד עצמאי בה ללא מסורת, או פשט או פירוש מוטעה. ריב"ל הוטרד לא מהתוכן שעשוי להיות כאגדה אמיתית אלא מזה שנכתבה בספר.
איך הבנת מדברי שהיה פסול בתוכן ולא בעצם הכתיבה?

לגבי פנקסו. ברור לכולם שמדובר על מחברת אישית, פרטית. הדברים נכתבו לעיניו ומכאן שיש כמה אפשרויות.
1- הוא הסכים עם הדברים ולכן כתבם לעצמו, או כמדע או כאגדה וזו מגילת סתרים (מגילת סתרים= מחברת סיכום אישית בדיוק כמו כאן).
2- לא הסכים עם הדברים וכתבם לצורך שלילה. (מופיע ברמבם לגבי שמות קדושים, אצל רבי יצחק סגי נהור ביחס לקבלה ועוד).
אינני רואה איך אפשר להסיק כל כך הרבה על סמך המילה "פנקס". כשחכמים אוסרים כתיבה הם לא דנים על עצם פעולת הכתיבה אלא על הכתיבה כפרסום בצורת ספרים וקיבוע. כל עוד הכתיבה היא פרטית ללא גושפנקה של ספר חתום ומוסכם ניתן לומר שיש טעות בשמועה, שלא נפסק כמו מחברתך, היה המשך לדיון מאוחר יותר וכו'.
כתיבה כסיכום פרטי הייתה נהוגה ומותרת וכך נראה כאן- פנקסו האישי של ריב"ל.

נ.ב
אם תשים לב כל החילוק, אם יש כזה, בינינו הוא סביב מושג הכתיבה ו"מגילת הסתרים".
מגילת סתרים היא חיבור, סיכום, אישי ללא כל סמכות, דיוק וכו'. דווקא מתוך דבריך שריב"ל שלח, בעצמו או לא בעצמו, את סיכומיו לחכם אחר יעידו זאת. הם התכתבו ביניהם והתכתובת הזו גם אם ניתן ללמוד ממנה רבות, היא איננה בעלת סמכות כל עוד לא נחתמה בש"ס אלא נשארה בגדר "מגילת סתרים"- מחברת פרטית שכותבים לעצמינו. המילה סתרים עלולה להכשיל אבל ניתן להחליף אותה ב"פרטית" למשל.
ללא ידועה כוונת הכותב ועוד ולכן לא נותנים לה סמכות כלשהי. הכתיבה המקובעת מעוררת סמכות ולכן היא בעייתית.
הסברא שלך יפה.נפש חיה.
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויקאחרונה
אחפש את הספר
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניהאחרונה

אולי יעניין אותך