ג' בתשרי תשע"ט 10:54

מבחינה הלכתית ויכול לשלוח את דעות המתירים (אם זה מותר רק בדיעבד או גם לכתחילה וכו...)

אני יודעת כבר את הצדדים שאוסרים

בד"כ משתדלת להחמיר אבל בנושא הזה אני מעדיפה להשאר אצל המורה שהתחלתי אצלו, ולכן אני רוצה לברר את המתירים

ג' בתשרי תשע"ט 17:45

יש מלא פעמים מצב של נגיעה

כשהמורה מזיז את ההגה או משהו

 

 

...

ד' בתשרי תשע"ט 01:11
https://www.yeshiva.org.il/ask/22391
מהתשובה הזאת נראה שמותר.. אבל באמת לא מומלץ
ד' בתשרי תשע"ט 01:26

האמת שגם אני, שמשתדלת להיות "דוסית" מה שנקרא, לומדת נהיגה אצל מורה גבר. אבל במקרה שלי זה כי פשוט אין בכלל  לא ביישוב וגם לא בכל האיזור מורת נהיגה.. לדעתי זה כן צריך להיות שיקול. כי אם יש מורה בת באיזור שלכם אז בהחלט עדיף, ובאמת יש מצבים לא נעימים כשזה מגיע למצב של נגיעה.. בהצלחה רבה לכולם ושנעבור בטסט ראשון בקדושה ובשמחה!

ד' בתשרי תשע"ט 02:48
ו' בתשרי תשע"ט 20:08

מתכון לבצק פריך בלי מרגרינה ובלי ביצים:

יש לי 2 מתכונים - בישול ומתכונים

ו' בתשרי תשע"ט 22:50


ז' בתשרי תשע"ט 03:30

לא יודע מאיפה אנשים המציאו שנגיעה לא של חיבה מותרת. כתבתי את זה בשרשור דומה לזה.

 

אגב להרביץ אסור משום "פן יוסיף"

ז' בתשרי תשע"ט 09:08
יש גם מספר של יוצאי גרמניה שכך נוהגים, אבל באופן כללי באמת נפסק שגם נגיעה שאין בה חיבה אסורה כמו שכתבת
ז' בתשרי תשע"ט 13:19

זאת הטעות של כולם. חלק משאר הראשונים פשוט סברו שהכל גדר דרבנן.

כמו שכתבת, אף אחד לא פסק ככה, והרב פיינשטיין כתב שאין לסמוך על זה אפילו בשעת הדוחק אפילו כדי לא להלבין פנים.

ח' בתשרי תשע"ט 22:18
לא שאסור

אל תוותרי לעצמך 

אל תוותרי על עצמך

י"א בתשרי תשע"ט 10:29

ראית שזה איסור?

שמתי לב שלא הגבתי לך או תייגתי

ח' בתשרי תשע"ט 23:22

וזה נפסק להלכה גם בשולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף ז כתב: “המחבק או המנשק אחת מהעריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהם, כגון אחותו הגדולה ואחות אביו וכיוצא בהם, אף על פי שאין לו שום הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר איסור הוא ומעשה טפשים”

 

נישוק באחות

 

מאיפה לך הכלל הזה שמעשה טיפשים זה לא דבר איסור???

ח' בתשרי תשע"ט 23:22


י"א בתשרי תשע"ט 19:51
הרב משה פיינשטיין כתב שיש מקלים בלחיצת יד אם היא מושיטה. אמנם הוא כן כתב שזה קשה. הוספתי תמונה
י"ב בתשרי תשע"ט 02:58


י"ב בתשרי תשע"ט 12:09
קודם כל הוא אומר שיש מתירים וש*קשה* לסמוך על זה.
אני מסכים אתך שבכללי הפסיקה הכללית היא לחשוש לכך, אבל עצם זה שהוא מביא דעות מתירות, גם אם הוא לא חושב שלמעשה יש לסמוך על דבריהם, אומר שאם מישהו מנהגו כמו אלה שסוברים שיש מקום להקל במקרים אלו, כגון אנשים מסוימים ממוצא גרמני (יכול להיות שיש אחרים, אבל זה מה שאני מכיר) זה לא שאין להם שום גב הלכתי. יש להם. אני לא דן אתך מה האגרות משה פוסק להלכה (וזה בצירוף העובדה שהוא לא כותב "אין לסמוך על כך" אלא רק שקשה לסמוך על כך, אבל אני לא יודע. יכול להיות שזה רק סגנון כתיבה בלבד ושהכוונה היא זהה) אלא בעצם העובדה שיש חולקים על הגישה. יכול להיות שהאגרות משה לא קיבל את דעתם, אבל זה לא שהם לא קיימים.
י"ב בתשרי תשע"ט 16:55

כשהוא אומר שיש מקילין זה לא הכוונה לפוסקים שמקלים בזה, אחרת הוא היה מביא לפחות מישהו אחד שעושה אל זה, אל תהיה מצחיק. הוא מדבר על המון העם שמקלים בזה וכותב שלמעשה אי אפשר לסמוך על זה.

אתה צריך ללמוד איך קוראים לשונות של פוסקים כשאתה מביא שו"תים.

 

ואגיד לך משהו שאמר לי פוסק על חידוש הלכתי שמקל יותר מהרב עובדיה: "אם כח דהיתירא כזה גדול אומר למעשה לא לסמוך, מי יבוא ויגיד אחריו להקל"?!

י"א בתשרי תשע"ט 20:36
תודה על התיקון
י"א בתשרי תשע"ט 09:55
לגבי נסיעה באוטובוס מלא - שאין אפשרות להמלט ממגע.

לא מתכתב עם נשים בפרטי.

י"א בתשרי תשע"ט 10:24

כמו שכתבתי, בתשובה שהביאו פה כמה פעמים לגבי הליכה לים מעורב לצורך רפואה כשאין ברירה האגרות משה מסיים שם שמי שמקל בלחיצת יד אפילו כדי שלא להלבין פנים אין לו על מה לסמוך.

לא מבין את האמירה כאן, זה שו"ע אפילו באחותו בלי שום הנאה

מעשה טיפשים זה איסור, והרמב"ם סובר שזה דאורייתא למיטב זכרוני - נוער וגיל ההתבגרות

י"א בתשרי תשע"ט 10:40
מדובר פה על לימוד נהיגה - וזה קרוב לאין ברירה



אולי אפילו כאן זה פיקוח נפש !















מדובר על ללמוד לנהוג מאשה ..

לא מתכתב עם נשים בפרטי.

י"ב בתשרי תשע"ט 02:58

אם כבר לסבור כמאן דאמר שנשים לא צריכות לנהוג

ט' בתשרי תשע"ט 13:40

כמו שלרופא מותר לגעת בי גם כשזה לא פיקוח נפש
וכן. מותר להרביץ לגבר, כל עוד זה אמיתי ולא מכה של צחוק. (בדקתי את העניין)
גם להעביר משו מיד ליד אין בעיה כל עוד זה בלי חיבה. 

 

כמובן יש מחמירים.

ט' בתשרי תשע"ט 14:29

ועדיף תמיד רופא במין שלך. תמיד.

י"א בתשרי תשע"ט 10:26

את רוצה להתיר את זה?!?!?

אצל מי בדקת את זה שהתיר איסור תורה של פן יוסיף?!??!!@

 

להעביר משהו מיד ליד זה לא נגיעה, לרופא מותר לגעת מסיבה אחרת שלא קיימת אצל נהג (טריד בעבודתו).

וגם לרופא אסור ללכת אלא אם אין ברירה.

 

אין לי מושג עם מי בדקת את זה שהשווה את הדברים והתיר איסור דאורייתא

י"א בתשרי תשע"ט 15:30

וואללה כן אם בן יתקרב אלי אני ירביץ לו גם אם זה לא פיקוח נפש....

י"ב בתשרי תשע"ט 02:57


ה' בתשרי תשע"ט 15:30

בעיקרון יש בעיה, אם אין ברירה אפשר לסמוך על המתירים אבל כדאי שיהיו גבולות ברורים עם המורה גם לגבי צחוקים וכאלה (שמרגילים ל... וכו')

ו' בתשרי תשע"ט 20:11
ז' בתשרי תשע"ט 03:32

אולי בשיעורים הראשונים. אחרי זה הוא יכול גם לשבת ולקרוא עיתון, אם הנהג לא גרוע עד כאב...

ז' בתשרי תשע"ט 14:10

א. תלוי באיזה גיל המורה ואיך האווירה בשיעורים.

ב. כן. יש נגיעות בהחלט.

ג. ייתכן שיש בעיה של ייחוד אם רק שניכם ברכב בשיעור לילה נגיד ומדובר בשיעור כפול..

ד. סורי אבל לא קונה את 'טרוד במלאכתו' משום שהמורה מיומן ויודע מתי להשתלט על הרכב כשצריך ובשאר הזמן הוא יכול להתעסק בפלאפון שלו או לעשות דברים אחרים (כמו לדבר אתך על דה ועל הא..).

 

בקיצור אחרי שעשיתי לא מעט שיעורים אני באופן אישי לא הייתי ממליץ לבת ללמוד אצל מורה בן.

ט' בתשרי תשע"ט 14:52
והוא בין המורים הטובים לנהיגה שיש באזור ולפי מה שאני יודעת לא צריך להתפשר על איכות המורה בשביל זה. במיוחד שכבר התחלת כם מורה וזה יכול לפגוע בתהליך אם את מחליפה. המורה נהיגה שלי רגיל לעבוד עם בנות דתיות ולגן כבר על הפעם הראשונה הוא אמר שהוא מכבד ולא נוגע אלא אם כן זה ממש נצרך (להזיז הגה מהר ובטעות נוגעים) אם המורה שלך מודע לזה שאת דתיה ומכבד זה לא נראלי צריך להיות בעיה. אבל אולי עדיף לך לשאול רב או מורה
י' בתשרי תשע"ט 23:59
(יכולה למסור לך בפרטי מי)
אבל התשובה נכונה אלי, שעוד לא התחלתי
עדיף מורה בת משתי סיבות:
1. איסור יחוד אם לוקחים שיעורים בערב כשיותר חשוך ויש פחות מכוניות
2. קרבה נפשית שנוצרת במהלך השיעורים
אם בכל זאת אין ברירה אז ההמלצה היא על מורה ירא שמים ולא על סתם מורה
ממליצה לך לשאול רב כי את כבר התחלת ללמוד וזו סיטואציה שונה
י"א בתשרי תשע"ט 01:09
אני לומדת אצל מורה (גבר)
ולא מרגישה שזה בעייתי.
א. אנחנו לא מדברים על כלום בקושי מעבר למה שקורה בכביז אז אין אווירה של סחבק או צחוקים
ב. הוא מאוד מכבד ולא נוגע אלא אם כן זה בהגה וגם אז לא תמיד יוצא שנוגעים.

לי מרגיש שזה בסדר אבל אשמח לשמוע אם שמעת אחרת...

אבל כמובן זזה תלוי מורה והלכתי בכוונה למורה הזה שידוע הוא מכבד דתיות ולא מפטפט או נוגע אם לא הכרחי.

בהצלחה לכולנו!
י"א בתשרי תשע"ט 09:44

בעיקרון זה תלוי מאד מי המורה. אם המורה מכבד ויודע שאסור לגעת בך סתם, אלא במקרים של צורך גדול מאד, ואת רואה שהוא באמת עומד בזה - זה בסדר גמור. את לא צריכה להפסיק בשביל זה. (כמובן שלכתחילה עדיף מורה בת, אבל אם כבר התחלת, והוא מכבד, ואת מקפידה שלא לעשות שיעורים בשעות שעלול להיווצר בהן יחוד, זה בסדר. כמובן בזהירות ועם עיניים פקוחות.)

בהצלחה בלימודים!

י"ב בתשרי תשע"ט 16:57

איך אפשר להתיר דבר כזה לכתחילה? זה לא משנה אם זה ספרדי או לא

י"ד בתשרי תשע"ט 00:05
י"ד בתשרי תשע"ט 03:44

זה לא קסם. בדיעבד ניחא, אבל לכתחילה ברור שלא.

בכל אופן, במקרים כאלה פונים לרב שהוא פוסק (עדיף במציאות)

י"ד בתשרי תשע"ט 00:41

למצוא מורה בת, ובסופו של דבר התאכזבתי ממורות שלמדתי אצלן, (מבחינה מקצועית וגם אישית),

אני מבינה את הרבנים שמתירים ללכת  למורה גבר (בדיעבד),

אם הוא מבין את האיסורים ההלכתיים של נגיעה, יחוד, וכו'.

גם צריך להיזהר לא לפטפט על דברים שלא קשורים לנהיגה, או לצמצמם מאוד. גם לא להגיע לצחוקים.

לי אישית הנהיגה לא הולכת כל כך בקלות, למרות שסה"כ אני מתקדמת ב"ה.

אז באמת שחיפשתי והמורה הכי מקצועי שפגשתי הוא גבר. אחרי חודשים של לימודים אצל מורה אישה, כשהבנתי שאני מתקדמת לאט מאוד אצלה והכסף הולך סתם, עברתי למורה אחר.

הוא מקצועי הרבה יותר, ולא נוגע, מבין שאני דתייה. הוא יכול לתפוס את ההגה אם זה נראה סכנה .

הוא כן טרוד במלאכתו, כי גם אם אני נוהגת 100 אחוז תמיד יכול לבוא איזה "מטורף" ולסכן את התנועה.

הוא חייב להיות בערנות ולראות מה קורה בכביש.

בהצלחה!

י"ד בתשרי תשע"ט 03:47

(הייתי אומר משהו בהומור, אבל שלא תפגעי )

אבל רוב המורים לא. המורה שלי היה מתעסק במסמכים רוב הזמן שהייתי נוהג איתו ובשאר הזמן היה מדבר איתי על הא ועל דא

י"ד בתשרי תשע"ט 07:29

לא מתכתב עם נשים בפרטי.

י"ד בתשרי תשע"ט 11:31

פטיש

י"ד בתשרי תשע"ט 12:41


י"ד בתשרי תשע"ט 08:07

שמורה באמת מקצוע אמור להיות מרוכז בנהיגה, ואם כבר אני גם בוחרת על איזה נושאים לדבר איתו ולפתח את השיחה.

י"ד בתשרי תשע"ט 11:30

ובכיף הם יכולים לדבר.. בלי קשר לכמה הוא מקצועי

 

אבל לגבי השיחה זה באמת תלוי בבת עצמה אבל בעיני זה בעייתי ללכת למורה שידוע שהוא מפטפט על מלא דברים לא קשורים.. (ויש מלא כאלה...) וגם בקטע של הנגיעה  צריך לבחור מורה שידוע שהוא מבין וומקפיד על זה כמה שניתן 

י"ד בתשרי תשע"ט 15:00

מסכימה שאצל רוב המורים זה באמת בעייתי אבל אצל מי שלא.. למה שיהיה אסור?

י"ד בתשרי תשע"ט 15:03

זה אסור כי זה אסור, זה שבמקומות שאי אפשר מוצאים היתרים - זה דיעבד.

יש פה בעיה של קירוב דעות כלשהו (שאין מצב להתחמק ממנו, זה מורה ותלמידה), יש פה מצבים של נגיעה שלא מותרים בכלל, יש פה מצבים של שחוק וקלות ראש, יש מצבים של צניעות וקדושה.

 

זה לא מובן לכם שבן אדם לא צריך לשבת עם בן המין השני שלא קשור אליו ברכב?

קצת מבלבל אותי המצב הזה, כאילו שאבדה הצניעות הטבעית. מוזר!

 

אגב, השאלה שלך היא קצת כמו לשאול "למה אסור לרצוח? הרי מותר לרצוח במלחמה"

י"ד בתשרי תשע"ט 15:17

אחרת ואין קלות ראש ואין נגיעה שלא הכרחית.

 

(ד"א אם תוכל להסביר את המושג קירוב דעות, אשמח.)

 

סליחה אם שיגעתי אותך..אפאטי

 

ופשוט רציתי להבין אם מעבר לזה יש סיבה לאסור.. אבל לומשנה. וגם אם כן יש בזה טיפה אמת, ההשוואה שלך לשאלה שלי יכלה להיות נעימה יותר.

 

 

ט"ז בתשרי תשע"ט 13:51

שמבחינה אינטלקטואלית/רגשית מרגישים קרבה לאדם שעלולה לגרום למצבים שהם עבירה על ההלכה.

זה איסור בפני עצמו מדאורייתא לחלק מהפוסקים, ולא בטוח אם יש שיטה אחרת (כותב בע"פ כרגע).

 

מה בדיוק מוגדר קירוב דעות שאסור - חז"ל לא ביארו לנו. הם נתנו כמה מושגים כלליים שהפוסקים נחלקו בהם.

שאלתי על זה כמה פוסקים אבל אי אפשר באמת להכריע, יש שמחמירים עד הקצה (לרוב ממידת חסידות) ויש שאומרים שאלה דברים המסורים ללב רק שקשה לאדם להיות ישר עם עצמו בזה וכדאי לשאול דעת תורה שמכיר אותו אישית (פה זה מכריע ממש בניגוד לחלק מההלכות שלא חייב דווקא היכרות אישית).

לדוג': שאלתי פעם רב שמכיר אותי טוב שאלה, הוא אמר לי שלאנשים אחרים הוא היה מתיר, אבל בגלל שאני נתפס כלומד תורה זה עלול להיות קצת חילול ה' והוא היה מעדיף שהייתי מחמיר על עצמי.

[מיותר שיש קירוב דעות שמותר ואפילו מצווה, בין אנשים שאין איסורים אחרים ביניהם (נגיד אחים, חברים מאותו המגדר וכאלה)].

 

לא שיגעת אותי. לא חושב גם שההשוואה הייתה לא נעימה.

נוטה להקצין דוגמאות כדי שהנקודה תעבור בצורה מאוד ברורה.

 

לא הצלחתי להבין מה הכוונה "מעבר לזה יש סיבה לאסור"? זה דבר טבעי וברור למי שגדל בחברה מעורבת ו/או יצא מהחברה הסגורה שלו... ב"ה שאתם צדיקים ותמימים וקדושים שלא זכיתם להבין את זה

ט"ו בתשרי תשע"ט 22:35

הוא אמור לעקוב שהתלמיד באמת לומד כמו שצריך, מסתכל איפה שצריך, מגיב כמו שצריך וכו'...

ואם התלמיד כבר למד נהיגה אז המורה צריך לשלוח אותו לטסט.

מורה טוב לא אמור לבזבז זמן על סידורים שלו, או על פלאפון או על פטפוטים.

לפעמים יוצא לסטות קצת מנושא הנהיגה, אבל אצל מורה טוב זה אמור להיות באמת לפעמים ובקטנה...

אולי יעניין אותך