בחיבוק של השם/מחכים לגשםגעגוע~
סתיו ואריאל עומדים מתחת לסככה עם הסוסים.
ריח של גשם עומד באוויר. סתיו מסתכל על העננים ומניח שהוא יבוא ממש בקרוב.
אריאל נצמד לסוס שחור אחד. רועד.
''קר לך?'' סתיו שואל.
אריאל אומר לא עם הראש.
סתיו מעביר ליטוף איטי בין עיני הסוס ואז פונה לאריאל ''מותר לך לפחד ילד, מותר לך''.
''אני לא מפחד''.
סתיו מהנהן ואז אומר בזהירות. ''בסדר, אני רק אומר שאם תרצה, אז.. זה מותר''.
אריאל נצמד עוד לסוס, מנסה להיבלע בשחור שלו. ''זה אסור. זה מסוכן. זה יכול להיות ש---''
''שזה יקרה באמת.'' סתיו משלים.
אריאל מרים זוג עיניים ירוקות. מופתעות. ''כן. בדיוק. אם מפחדים מזה, אז זה יקרה.'' הוא קובע.
''הבנתי. אם ככה--- '' סתיו בורר מילים. ''אם ככה אז כשלא מפחדים זה לא קורה, אז הכל בסדר.''
אריאל מנענע בראש. פעם ועוד פעם. ''אבל אני מפחד!!'' הוא צועק וממשיך לנער את הראש כאילו לסלק את כל המחשבות הטיפשיות המסוכנות שרצות בו. ''אני מפחד ולא הכל בסדר. לא!!''
סתיו לא מופתע. הוא עוטף את אריאל בחיבוק זהיר. ''אמרת את זה, גיבור אחד.'' הוא לוחש. ''אתה מפחד. אמרת את זה''
אריאל מתייפח לתוכו, בלי קול. בלי דמעות. רק נשיפות מבוהלות. ''אני לא מפחד. אני לא מפחד. אני לא מפחד.'' הוא מנסה להשתיק את הקולות בראש, את הצונאמי בלב. שמציף אותו בגלים גלים של חוסר אונים.
סתיו מניח שתי ידיים על הכתפיים שלו ומנסה לתפוס את המבט שלו. ''לא נדבר על זה עכשיו, אוקיי?''
אריאל מהנהן בהקלה. רק לברוח מכאן. מהפחד החונק הזה שיושב לו על הצוואר.
''קדימה, גיבור'' סתיו מחייך אליו. ''תעלה על הסוס''.
אריאל מזנק על סער השחרחר וסתיו ניגש לסוסה לבנה עם כתם חום ליד העין. ''בואי דניז'' הוא מגרד לה בגב בחיבה והיא משמיעה צהלה מאושרת כשהוא עולה עליה בתנופה וקורא לאריאל. ''עד הגבעה, להקיף אותה ובחזרה'' הוא שורק שריקת עידוד. ''קדימה ארי..!''
הגשם המיוחל הגיע מוקדם מהצפוי והם מיהרו להחזיר את הסוסים לאורווה. אריאל נשכב על האדמה מותש.
סתיו מתיישב לידו על שרפרף קטן.
''העולם מלא ברחמי ה' יתברך.'' הוא אומר בהיסוס קל. לא בטוח שזה הזמן. ''כל פינה פה, נוטפת מתיקות ורחמים גדולים שה' משפיע עלינו בכל רגע ורגע, רק שאנחנו נחסמנו.
אתה מבין אריאל? באנו לפה בני חורין והשתעבדנו, השתעבדנו לפחד, ללבד, לחוסר אונים.
השתעבדנו לטרגדיות, לקטסטרופות ועוד מלא דברים שלא קיימים בכלל בעולם של השם''
אריאל מרים חצי גבה. ''לא קיימים?''
סתיו מהנהן. ''אין קטסטרופות בעולם של ה' יתברך.
יש צער, יש פגיעות ויש כאב. יש כאב בכמויות.
אבל אין קטסטרופות. אין חוסר שליטה.
אנחנו לא סתם יצורים מושלכים שיכולים להיזרק, להיקרע, להישבר ואז שוב להחבט באדמה ולאף אחד לא אכפת - מאחורי ההסתרה הזאת והדברים שאנחנו קוראים להם טרגדיה וצובעים אותם בצבע אדום זועק - נמצא ה' יתברך. בלבן, של חסד ורחמים.''
אריאל מתכווץ. ''אתה לא יכול להגיד שאנשים לא מתים שילדים לא מתרסקים. שאין---'' הקול שלו מתכווץ ממילה למילה. ''שאין שום דבר נוראי בחיים.''
''הכאב קיים, והעצב והדמעות.'' סתיו מסכים, בלב שלם. לב שמכיר יותר מדי דמעות. ''אבל בדמיון שלנו הכל הרבה יותר מפחיד, המוח שלנו יודע לייצר זוועות מרוחות בדם והיסטריה, רק בחיים האמיתיים הכל מקבל פרופורציות כי באמת לאמיתה אנחנו מחובקים בתוך החיבוק של ה' וכל מה שקורה לנו, קורה לנו בתוכו.
ונכון, לא לכל דבר יש תרופה אבל לכל דבר יש מרפא. גם כאבים ששום דבר לא יכול לעזור להם, מתרפאים. ככה, לאט. ה' מורח עליהם משחה בלתי נראית של חסד ורחמים ויום אחד קמים בבוקר ומגלים שאפשר לעמוד על הרגליים. ואפשר ללכת ואפשר לרוץ ואפשר לרקוד. אפשר לחיות, אחרי כל מוות. יש חיים.''
קרני שמש מגיחות מבין העננים האפורים, רוקדות על הפנים של סתיו, כמו מסכימות איתו.
אחרי כל חושך, מפציע אור.
סתיו ממשיך. ''רק, בשביל שזה יקרה צריך להפסיק לברוח, צריך להודות בפחד. צריך לבוא לה' יתברך מאיפה שאתה, מהמקום ההרוס השבור והמנותק שאתה נמצא בו - אבל הוא המקום שלך - ושם תפגוש את ה' יתברך, מחכה לך. עם הרחמים שלו, עם הרפואה.''
סתיו מסתכל חזק לתוך העיניים של אריאל. ירוקות ומבוהלות כמו עיניים של חתול בחושך.
והוא יודע שזה לא חייב להיות ככה.
''אריאל?'' הוא אומר פתאום אחרי שקט ארוך.
''תן לו מקום, לפחד.
תחבק אותו ותוליד ממנו תפילה.
כל הרגשות הם מקור לתפילה ובחבליהם נולדות תפילות קסומות ומגוונות.
האהבה מביאה לתפילה של תשוקה, והשמחה מנגנת תפילה של הודיה. הצער מתחנן תפילת געגוע.
והפחד, הפחד פורץ בתפילה של אמונה.''
סתיו מחייך וממשיך בלחש, כאילו זה סוד. ''וזאת התפילה - נעלית מכולן''.
אריאל מתיישב נגד כיוון הרוח. נותן לה לחבוט בו. ''איך פחד יכול להיות תפילה?'' הוא שואל בחוסר אמון ומהדק את הקפוצ'ון על הגוף.
סתיו מתיישב לידו, על הרצפה. ''בתפילה הזאת מדברים על הבפנים. על הלב המשותק הזה שקפוא ולא מעיז לזוז. שהשתעבד למצרים של פחד, של שתיקה והדחקה.
מספרים לאבא איך נחסמנו. איך העיניים שלנו רואות רק את הטרגדיות שמוכרים לנו החיים ומפספסות את הרחמים, מפספסות אותו'' סתיו מדבר עם הפנים לאריאל, אבל באמת בפנים הוא יודע למי הוא אומר את זה.
אחר כך בלילה, הוא יחזור לבית הריק שלהם והוא ועדן ישתו תה נענע במרפסת והוא יספר לה שהיום הוא עבד עם אריאל על הפחד.
והיא תשאל איך היה והוא יגיד לה שברוך ה'.
וכשהיא תלך להביא את העוגה שהיא שכחה להוציא מהתנור הוא יגיד לסתיו הזה - זה עם הפאות והזקן שלפעמים קוראים לו הרב סתיו. וזה חרוז באמת נחמד אבל הוא לא רב. והוא יגיד את זה לסתיו הזה, שהוא לא רב ולא פסיכולוג.
ואפילו אם כן.
אפילו אם כן---
מותר לו לפחד גם.
ואפילו שהוא כזה סתיו של שלכת, מותר לו גם. לחכות לגשם.
ולהודות שהוא לא בטוח בכלל שהוא יבוא.
ולהודות.
להודות שזה מפחיד.

(ועדיין, זה בתוך החיבוק של השם.)


מנותר קנקנים -נעשה נס/מחכים לגשם - פרוזה וכתיבה חופשית
..רק הפעם.
הכתיבה שלך רגועה וכנה ואמיתית.
אין לך מושג כמה הייתי צריכה לקרוא כזה דבר עכשיו..וואו כל כך.
תודה על זה אהובה
..לרגע אחד.
וואו כמה שהייתי צריכה את זה עכשיו.
זה עשה לי ככ טוב בפנים שאני לא יודעת להסביר כמה אפילו..
זה קסם.
תודה.
פשוט מדהים.שוני

זה כתוב כל כך בהיר, ונוגע וחכם ועם גישה כזא מהממת ומודעות ו..וואו..איזה יופי של הסתכלות.

וואו. מיוחד ברמותציפור שיר.
...רחל יהודייה בדם
את כותבת מדהים ממש.

וואו
וואו את כותבת חזק ומדהיםםםמתנחלת אמיתית


...מוקצנת

כמה עוצמה יש למילים שלך...

את מעבירה את מסרים כ"כ עמוקים במילים פשוטות ומובנות.

פשוט תודה!

..בברסלב בוער אש!

את מעלה דמעות של שמחה וצער ואהבה וגעגוע ו,פחד. פחד ככ גדול.

זה פלא כמה שאת כותבת אותנו. חלקים מתוך הלב שלנו. מהבפנים בפנים.

אתה מתחיל לקרוא ואתה נשאב ואתה חי ואתה מרגיש. מרגיש אותך שם. את הלב שלך. 

מרגיש באמת.

וזה ככ מיוחד שאת כותבת כמה שה' אוהב ומחבק, ואת כותבת את זה כל כך אמיתי ומפוחד ומתוק,

שאפילו יש לך מקום בפנים לקבל את זה. ואתה לא מתעצבן ממה שאתה קורא. ואתה לא כועס.

זה שובר ומפיל את החומות שבנינו לעצמנו. מציף את הפחד. מציף הכל.

זה לכתוב את הבפנים בפנים וזה.. זה ככ מפחיד ומיוחד.

וכמה שהדברים שאת כותבת באים במקום כמה

בדיוק בזמן שהיה צריך.

תודה לך.

...געגוע~אחרונה
תודה לכן.
שימחתן
כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאר

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

הסתכלתיארץ השוקולד

האם מהתנך מלכות זה מוסד חיובי?

זה לא בדיוק התחושה מספר מלכים ושמואל.


מזכיר, אבל מתכוון לשלטון שלנו.


ב. האם זה מחייב דווקא כשושלת?

הפסוקים וחז"ל מפורשים על למשל מינוי יהודי למלכות ורק גבר.

האם זה אומר שאסור להצביע מן התורה למפלגה בה יש מישהו לא יהודי ברשימה?

ומה לגבי מפלגה עם נשים?


אלא שאנחנו סוברים אחרת כיום כמפורש במגוון תשובות בנושא, וממילא באותו אופן אפשר לומר לגבי התפיסה של השלטון ומי שם.

אזקעלעברימבאראחרונה

מהתנך מלכות זה לא מוסד חיובי,למעט מלכות בית דוד הנזכרת כמוסד חיובי. שנכרתה איתו ברית עולם.

 

אני לא מבין בי"ג עיקרים. אבל אם אתה סובר שתמיד יבחר ראש ממשלה מתוך צאצאי בית דוד ל4 שנים ויתחלף. אולי זה כלול באמונה בחזרת מלכות בית דוד.


 

מה אתה מכוון ב"כסא דוד עבדך" וב"את צמח דוד" וב"שמחינו במלכות בית דוד"?


 

האיסור למנות אשה זה רק למנוי למלך, לא למושל כמו השופטים. לגבי מושל יש פוסקים שאומרים שאם האשה יותר טובה מהגבר , מותר למנותה. ובוודאי שח"כ אינו מלך. אבל נראה שיש איסור למנות ראש ממשלה גוי


 

לא כל כך הבנתי. יש נבואות מפורשות על הברית עולם עם בית דוד ונבואות שיחזור להיות מלך בישראל מבית דוד לנצח. אם אתה מפרש מלך בתור ראש ממשלה אז יכול להיות.

 

אין חיוב דווקא לשושלת. השאלה אם מינוי ל4 שנים זה מלך

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

שיר רע מיום רעצדיק יסוד עלום

"עולם מכוער מאוד"

-



אוויר הרים צלול כיין, סיפרו לתרים

רקיע עמוק ועמוס כוכבים הניבט מפסגות ההרים

אבדה לה הדרך, התפתלה בין צוקים

נשברו אמיתות, אותיות, מספרים


שותים כיום משקה חריף ומקיאים בצד שולחן

נערות מסלסלות בשערן ופוזלות הצידה בארס

מי שיעמוד באמצע הרחוב יישמע נהרות יישאו קולן

את הביוב השוצף, המגבונים לסתימות, הצואה השקרים והרפש


מצאנו בעדשת הטלסקופ:

העולם קטן מאוד

ייקטן עוד ונבעט בו במיאוס

נשכח נזעם נפצע ונתמוגג


הענקים יוצאים להפלגה, בעיניהם ברקים

ההמון על המזח צוחק וגונח

מוכר הקרח מחלק להמונים


בשביל מה שמו גרוגרת בגרונך

אם לא כדי להטביע צעקה נואשת

אתה יוצא מן הדלת ומנשק מזוזתו

של עולם מכוער מאוד

שירת נשים חצי נחמהצדיק יסוד עלום

(לטיפשים)

דמיורגוסצדיק יסוד עלוםאחרונה

את האדמה הזאת, כן, כאן

עם האנשים האלה, הקמוטים

מחשבות יתבטאו במילים

רצונות כמוסים ייתגלו במבוכה

למאוויים הגדולים תוצמד שפלות

תאווה ערמומית וחולה תלווה לכל אצילות


תאהבו את האדמה הזאת

תצדיקו אותה, תשבחו אותה, כן

תירקבו מבדידות אם תוותרו עליה

היא שלכם ובשבילכם


אם תתגעגעו אל הכוכבים

אם נשמתכם תתפקע מרוב כאב

אם האנושי יהרוג בכם את הנשגב

אתן בכם את אותותי מכותיי ומופתיי


לחזור לשורה!

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאר

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

ולמה בסוגריים?אני הנני כאינני
אני אוהבת מילים, לא טובה בלכתוב אותןמרגולאחרונה

האמת שעלה לי קטע לראש, אבל לא מצאתי אותו. (בגדול הרעיון שלו זה שאהבה זאת אמת. שני אנשים שיודעים שיש ביניהם רק אמת ומרחב בטוח בשבילה)


מצאתי כמה דברים אחרים ששמרתי.

אצרף שניים מהם.


ועוד אחד, יותר במציאות (זה לא נותן לי להעלות אז אתמלל):


זוגיות | עידית ברק


כל הזמן הולכים

זה לקראת זו.

ישנם ימים שנפגשים

ישנם ימים שלא. 

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

אולי יעניין אותך