ראו באורי/מחכים לגשםגעגוע~
ליבי אמרה לה שהיא צריכה להכיר את אחותה אבל האישה שפותחת לה את הדלת לא מזכירה את ליבי בשום צורה. כמעט.
הפנים שלהן דומות באופן מבהיל אבל חוץ מהן עדן נראית בדיוק ההפך של ליבי.
אם ליבי לובשת בדרך כלל בגדים בגוונים כהים עד שחורים אז האישה שבדלת נראית יותר כמו קשת מהלכת. החל מהנעליים הוורודות שלה ועד למטפחת הירוקה הענקית ששונה בתכלית מהמטפחת ההדוקה של ליבי.
עדן רואה את ההפתעה בעיינים של רחלי אבל נראה שהיא לא מתפעלת מזה. ''היי אני עדן ואיזה כיף להכיר אותך, בואי, נרד לארמון שלי'' המטפחת שלה זזה בקצב של הדיבורים שלה ורחלי חושבת שרק לראות את זה עושה כאב ראש אז מעניין איך זה כשזה באמת על הראש שלך.
הן יורדות בזהירות במדרגות מאבנים לא מרוצפות.
''טא-דם, ברוכה הבאה לארמון של עדן!''
הארמון מתגלה כמרתף חשוך בריח חזק של טרפנטין שמפוזרים בו צבעים ומברשות בלי סוף.
''את מוזמנת לשבת רחלי'' עדן פורשת את היד בדרמטיות לכיוון דלי עם מברשות ורחלי שאף פעם לא ניסתה לשבת על מברשות ממשיכה לעמוד בהלם קל.
עדן צוחקת ואז היא נאנחת בכאילו, מוציאה את המברשות והופכת את הדלי. ''עכשיו טוב?''
רחלי מתיישבת והיא חושבת לעצמה שבאמת טוב וזה מפתיע. כי מה כבר יכול להיות טוב במרתף בריח טרפנטין ואישה מוזרה.
אבל טוב. ורגוע לה פתאום בתוך הכמעט חושך הזה והמחנק.
עדן מתחיל לצייר על קנווס בגודל בינוני. ''את לא מתלוננת.'' היא מציינת.
רחלי מהנהנת.
''בדרך כלל אנשים אוהבים מקומות שאפשר לנשום בהם'' היא מציינת שוב.
גם רחלי מהנהנת שוב ואז היא שואלת ''יש מקומות כאלה בכלל?''
''יש, בטח שיש''
רחלי מתופפת על הרצפה עם מכחול. ''אני לא מוצאת אותם''.
עדן מוסיפה עוד קצת צבע לבן. ''אולי את לא מחפשת במקומות הנכונים.'' היא אומרת בזהירות.
רחלי ממשיכה לתופף באותו קצב. ''חשבתי שחנקו אותי כל החיים, חיפשתי את האוויר הזה שגנבו לי אבל---'' היא נושמת נשימה קטועה. ''זה עדיין נתקע, אפילו שברחתי מהכלא הזה שקוראים לו 'צריך לעשות כך ואסור לעשות אחרת'.'' את המילים האחרונות היא יורה בתיעוב וכשהיא מסיימת היא מטיחה את המכחול בריצפה.
עדן מפסיקה לצייר ומסתכלת עליה ''כל הזמן אמרו לך מה צריך, נכון?'' היא לא מחכה לתשובה וממשיכה. ''אבל בטח שכחו להגיד לך שיהודי צריך גם לדבר עם עצמו''.
רחלי כבר לא מופתעת והיא יכולה בקלות לדמיין את עדן הזאת מנהלת שיחה עם עצמה אבל היא בטוחה שהם לא שכחו. אולי הם פשוט לא חשבו שצריך.
צריך להתפלל, צריך ללמוד, צריך לברור אורז.
לא צריך לדבר עם עצמך. היא יכולה לשמוע את הקול של אבא אומר לה את זה באנחה. 'חבל על הזמן רחלי, זמן זה דבר יקר מאוד. מי שמשעמם לו יכול להגיד קצת תהילים'.
עדן נותנת לרחלי להקשיב לקולות בראש ואז כשרחלי מרימה אליה עיניים שואלות היא מסבירה.
''יהודי צריך לדבר עם עצמו, כן. הדיבור הזה עם עצמנו הוא דיבור קדוש, הפניה הזאת לבנופוכו והשאלה ''מה קורה, מה כואב'' - היא קדושה.
כי העולם הזה לא נברא בשביל בית כנסת ענק ומלא אנשים מתנדנדים ליד סטנדר - זה יש מספיק למעלה תאמיני לי.'' היא מנופפת במכחול כאילו לשכנע ואז חוזרת לציור וממשיכה בשקט ''העולם הזה, נברא בשביל הלמטה. בשביל המקומות העמוקים והמלוכלכים שיהודי יורד אליהם כשנמאס לו כבר לשחק ב'צדיקים ומלאכים' והוא נצמד לקירות שעוד שניה נופלים עליו ומחבק את עצמו חזק, בחיבוק של דוב. והוא שואל את עצמו מה קורה, פעם ועוד פעם. עד שהדוב הזה, השכול. המרוקן. נוהם את עצמו החוצה, שואג את כל אבדותיו.
וזה מבהיל, כל כך מבהיל ומחריד להתוודע לעוצמת הגעגוע הזה, להרגיש פתאום לשניה את האהבה האינסופית שנולדנו איתה ולהיזרק בחזרה למציאות המחוספסת. להבין שאיבדנו, בדרך המסוכנת הזאת כשאנחנו מנסים להיבלע כמה שאפשר בנוף - להיות כמו כולם, להתלבש כמו כולם, לחשוב כמו כולם - איבדנו את החירות.
ומרוב שזה מבהיל, האובדן הזה, אנחנו נרתעים אחורה ואנחנו אומרים 'אבאלה.' - ובשביל האבאלה הזה כדאי לברוא עולם.''
רחלי חושבת על הריצה המשוגעת שלה, על כל הרגעים שקירות סגרו עליה והיא רצתה לברוח מתוכם אז היא רצה רצה. בלי לעצור, בלי להקשיב.
היא נזכרת ביובש הזה ששרט לה בגרון מכל הריצות, שגמר לה את הנשימה. ואיך היא חיכתה, כמה שהיא חיכתה ללחלוחיות, לטיפת הרגשה. לאיזה גשם, או לפחות טל.
''חיכיתי להרגיש'' היא אומרת לעדן. ''ברחתי מהחומות האלה כי חשבתי שבחוץ מרגישים ו.. מרגישים אבל---'' היא נתקעת. ''לא לזה חיכיתי''.
עדן מניחה את המכחול ומסתכלת על רחלי, היא רואה את העיניים שלה שהיו סגורות, נפתחות לאט. וכשהיא מסתכלת לתוכן חזק, היא יכולה לראות את השברים שהן מורכבות מהם. רסיסים רסיסים של געגוע.
בעדינות היא מנסה לגעת בשברים האלה, בלי להכאיב.
''לכל אחד מאיתנו יש פינה כזאת שהיא כוספת לעבר, לחירות הזאת. והפינה הזאת דוחקת בנו לחפש, לא להישאר במקום. לא לשבת עם כולם וללמוד בעל פה כללים יבשים. הפינה הזאת דוחקת בנו להרגיש, שוב. להרגיש בעוצמה, כמו שפעם.''
רחלי קוטעת אותה. ''אבל לא נמצא. בחיים לא נמצא כי.. כי כל המקומות האלה רק מרוקנים אותנו יותר אנחנו מחפשים ומחפשים ורק טובעים יותר ומתלכלכים יותר.''
''כי אנחנו לא עוצרים'' עדן לוחשת. ''אנחנו לא עוצרים ושואלים את השאלה הזאת. אנחנו לא נוגעים לעצמנו דקה בלב ושואלים 'מה קורה' - אנחנו לא נותנים מקום לצעקה הזאת ול'אבאלה' שבא אחריה.
ברגע שנעצור ונרגיש אותו, את האבאלה הזה - הוא יפתח לנו פתח ויזריח עלינו אור מתוק כזה, טעימה מהגאולה הזאת. מעין עולם הבא.
ונבין פתאום איך הירידה היא תכלית העליה, כי כל סיבת הירידה הזאת וההתרחקות היא העליה שבאה מתוכה.''
עדן עוצרת לרגע, מסתכלת שוב על רסיסי העיניים של רחלי והיא רוצה להדביק אותם, להשלים אותם. אבל היא יודעת שאת השבר הזה - גדול כמו הים ועמוק יותר ממנו - אין מי שירפא.
רק ה' יתברך שיבוא יום אחד ויגיד לכל המתגעגעים, השבורים. ראיתי את דמעתך, הנני רופא לך.
ופתאום היא יודעת שלפחות את זה היא חייבת להבטיח לעיניים האלה, המחכות כל כך.
שזה עוד יבוא.
''ולכן המסע של כל יהודי הוא יקר להשם יתברך לפרטי פרטיו.'' עדן מושכת על הבד קווים ארוכים, לאט לאט. ''כי כל בור כזה שיהודי יורד אליו הוא הזדמנות לעוד טיפת גאולה. ואת האור הזה שזורח מהעבודה הקדושה הזאת, של ההקשבה, של הגעגוע - השם אוסף באהבה ובחמלה עד שכל חתיכות הגאולה האלה יצטרפו לגאולה שלמה, וכל האורות יתלכדו לאורו של משיח.
וכשהוא יבוא, הוא יעמוד על גג בית המקדש ויצעק 'ענווים, הגיע זמן גאולתכם!' אנחנו נסובב את הראש באי אמון ונגיד מה המשוגע הזה חושב לעצמו, איך משיח יכול לבוא לכאן? לכל הלכלוך הזה, לכל השקר הזה. איך משיח יכול להתגלות למישהו שהוא כמוני? פפף. זה לא הגיוני, עזבו בואו נמשיך לפצח גרעינים.
ומשיח ימשיך לעמוד שם, מחבק את הטירוף שעבר עלינו, מזדהה עם אי האמון והוא יגיד 'ואם אין אתם מאמינים, ראו באורי שזרח עליכם' - תסתכלו עלי, תראו את האור שלי - הוא שלכם..! הוא נולד מתוך הבדידות, מתוך השקר והטירוף. הזוהר הזה שמסביבי, אתם מזהים אותו? זה אותו אור שהעליתם איתכם בדרך, מכל הבורות החשוכים שנפלתם בהם'.''
עדן כמעט מסיימת את הציור, היא מניחה לו לרגע ומלטפת את רחלי, את רחלי ואת הרסיסים.
''ואז נאמין, נאמין שמשיח בא אלינו.
אפילו שאנחנו כאלה פיכסה.
כי האור של משיח לא עשוי ממלאכים, הוא עשוי מגעגוע של יהודי שנמצא בתחתית של התחתית והוא נזכר בשמיים והוא בועט. והוא צועק 'אבאלה!' אני לא רוצה להיות כאן.''
העיניים השבורות מוסיפות להיות שבורות, אבל משהו נוצץ בהן, כמו טל. כמו טיפת הרגשה.
כמעט כמו הגשם שהן חיכו לו יותר מידי זמן.
רחלי מנגבת במבוכה את הדמעה החצופה הזאת שמטשטשת את הראיה שלה ומפריעה לה לראות את הציור של עדן.
זוג ידיים, מחזיקות בפיסת אדמה ששתיל ירקרק ועדין נובט ממנה. מחכות לגשם שיצמיח מהשתיל הזה, פרדס.
''הציור הזה לא מושלם'' עדן מגלה לה. ''והוא יחכה ככה, כמוני וכמוך וכמו כולנו''.
הן מניחות אותו להתייבש בפינה, מאחורי ווילון ורגע לפני שהן עוזבות את המחסן הזה, כשעדן כבר במדריגות למעלה ורחלי עוד מרותקת לקסם המקום הזה. היא נצמדת לקיר. והיא נותנת לכל המילים שבאוויר לחלחל אליה לאט.
את הדמעה הבאה היא כבר לא מנגבת, היא נותנת לה לרדת, להתגלש לאט על הפנים שלה עד לשפתיים שאומרות פתאום בלי קול.
'אבאלה'.
אבאלה כמה כאב יש פה. ואבאלה כמה נחמה.
ובשביל ה'אבאלה' הזה - היה כדאי לברוא עולם.


אנשים נופלים, בלי אדמה/מחכים לגשם - פרוזה וכתיבה חופשית
...רחל יהודייה בדם
זה נוגע ויפה.

בכתיבה שלך יש קסם
תודהגעגוע~
ואו.(:

פשוט  ואו. 

אין לי מילים להעביר את התחושה הזו שזה נתן. 

פשוט מדהים, נוגע, מטלטל.

כ"כ תודה על זה.

תודה לךגעגוע~
...געגוע~
בשביל האבאלה הזה היה כדאי לכתוב את זה.

⁦❤️
..אהבה.
מה זה. ואוו, איזה כתיבה!! הצטמררתי על הבוקר, זה מדהים, התוכן ואוו. כמה תקווה ושבר ואהבה. מדהים ממש.
תודה⁦❤️⁩געגוע~אחרונה
כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאראחרונה

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

מי קרא את ה'מכתב פתיחה'?אני הנני כאינני

לידיעתכם, זה פיצ'ר שהתאפשר בפורומים די לאחרונה, עד אז זה היה טמון ב'ניהול פורום' שהיה זמין רק למנהלים. 

 

למען הסר ספק - לא אני כתבתי.

לאחרונה? קפיץ
כי הוא שם לפחות ב–13 שנה האחרונות
נדמה לי שקראתי מכתבי פתיחה בחלק מהפורומיםארץ השוקולדאחרונה

ואפילו לא בכל אלה שאני מנהל,

במחשב היה אפשר לראות אותם גם לא כמנהל.

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאראחרונה

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

אולי יעניין אותך