אני גם כן הינדיק/מחכים לגשםגעגוע~
יום חמישי.
הם יושבים בחוץ. מתפזרים על הערסלים ועל הדשא, מתכרבלים בשמיכות.
סתיו עומד על המנגל עם תומר ויודי ומנפנף במרץ. ברקע מתנגן 'י-ה אכסוף' שקט וסתיו מצטרף אליו בזימזום.
עדן יוצאת מהבית עטופה בשמיכה עם לבבות ובידיים שלה מגש עם שלוש קנקני מים וכוסות. במדרגה של הכניסה היא כמעט נופלת ומתייצבת בשניה האחרונה.
המים משפריצים לכל הכיוונים.
רעות מהר בודקת שהיא בסדר וסתיו מביא סמרטוט ואומר ש''הבעל שם טוב אמר שכשרואים מים צריך לומר שהבעל שם טוב אמר שמים זה סימן ברכה''.
רחלי אוהבת את האווירה במקום הזה. היא כאילו מנותקת מהדיבורים הרגילים והתגובות של האנשים פה למציאות היבשה אחרות מכל מה שהיא הכירה.
החבר'ה מבקשים מסתיו לדבר וסתיו משוכנע שהוא עושה את זה יותר טוב מאיך שהוא עושה על האש אז הוא מניח לתומר ויודי להמשיך לנפנף ונשען על הגדר.
''טווב.'' הוא פותח. ''רבי נחמן באחת מיצירותיו הקסומות ביותר מביא מעשה מבן מלך שנפל לשיגעון, הוא החל לחשוב שהוא תרנגול הודו מסוג שנקרא 'הינדיק'. וכיאה להינדיק, הוא פושט את בגדיו עוזב את השולחן המפואר של בני המלוכה ויורד מתחת לשולחן לנקר את השאריות כמו תרנגול.
הוא נשמע אידיוט ופראייר, נכון?'' הוא שואל ואז פורש ידיים לצדדים בהשלמה ''אז תדעו שהוא דיי דומה לנו.'' כמה עיניים נפתחות וסתיו מרים גבות בתנועה של 'אין מה לעשות זה האמת' וממשיך.
''בכל אופן, כל הרופאים לא מצליחים לרפא אותו עד שבא חכם אחד - וכאן התפנית בעלילה - כי החכם הזה לא מנסה להסביר לו או לרשום לו כדורים או לקשור אותו למיטה. החכם הזה מתפשט גם הוא, יורד מתחת לשולחן, עם בן המלך ומתחיל גם הוא לגרור פירורים ועצמות.
בנקודה הזאת רואים שבן המלך מופתע. הוא רגיל להיות לבד כאן, לספר לעצמו את אותם סיפורים והנה - שינוי מרענן.
'מה אתה עושה פה?' הוא שואל את החכם.
והחכם לא נבהל. 'ומה אתה עושה פה?'
'אני הינדיק'
והחכם לא פוחד להוריד מכבודו ולהגיד בפשטות 'אני גם כן הינדיק.'
וככה הוא יושב איתו עד שהם נהיים תרנגולים חברים ואז החכם רומז שישליכו להם כותנות.
ולפני שההינדיק יבהל הוא מסביר לו. '' אל תדאג חבריקו, מי אמר שאי אפשר להיות הינדיק עם כותונת, אה? תדע לך אני הייתי פעם במקום שראיתי הינדיק'ס לבושים! בחיי!'' סתיו נכנס לסיפור ושם יד על הלב. כאילו לשכנע. הם צוחקים.
גם סתיו.
הם צוחקים כי הוא מצחיק וסתיו צוחק כי מאיפה שהוא בא, לחשוב שהוא עומד ומספר סיפורי רבי נחמן לקהל מעריצים - זה באמת נשמע כמו בדיחה.
הוא מסלק את המחשבות ומסביר. ''החכם לא פוסל את המקום שלו, הוא לא שובר לו את המבט שלו על עצמו ובן המלך משתכנע.
ומתלבש.
אחרי עוד קצת זמן החכם מבקש שיכניסו להם ארוחות ממטבח המלך ושוב הוא טופח לבן המלך על הכתף. 'הכל בסדר, אפשר להיות הינדיק וגם להנות מאוכל טוב. תהיה רגוע, הכל כשר.'
ובן המלך? אוכל.
אתם יודעים למה? כי בן המלך לא רוצה לאכול עצמות, הוא רוצה להיות הינדיק.
ואם אפשר להיות הינדיק וגם להנות מאוכל טוב אז למה לא? הכל כשר.
וככה לאט לאט הוא מתנהג יותר ויותר כבן אדם עד שיום אחד החכם נותן לו יד ויוצא איתו מתחת לשולחן.
כי מי אמר שאי אפשר להיות הינדיק ולשבת אצל השולחן ולא מתחתיו?
וככה התנהג עימו עד שריפא אותו לגמרי''
סתיו מסיים את הסיפור ומתכופף להרים את הגיטרה שלו מהריצפה. הוא מתחיל לנגן את הניגון הקדוש של רבי לוי יצחק עם המילים ''כל העולם גשר צר..'' ואז הוא נעצר ולוחש את הנמשל לתוך הניגון.
''כל אחד מאיתנו נולד, כשהוא בן מלך.
רק שכל המכות שחטפנו כל החיים דפקו לנו משהו במוח עד שהשתגענו והתחלנו לחשוב את עצמנו ל'הינדיק'. הקולות שהורידו אותנו וריסקו לנו כל גרגר ביטחון עצמי, לוחשים לנו עכשיו שאין לנו מקום בשולחן המלך.
אז התפשטנו, הורדנו לבושים וגלינו מהשולחן של אבא לאסוף עצמות מהריצפה.''
הקול של סתיו מתגבר רק טיפונת.
''והיו רופאים. המון.
וכולם נתנו עצות ותרופות. ושוקים חשמליים שהממו אותנו ואפילו קצת מכות.
אבל כלום לא עזר עד שבא צדיק האמת ואמר 'אני מקבל על עצמי לרפאו.'
צדיק אמיתי לא עומד מבחוץ.'' הוא מסביר ''צדיק אמיתי יורד איתך מתחת לשולחן, למקום הזה המבוהל שבך. המקום ההינדיקי הזה. הרדוד. התרנגולי. המביש. והוא אומר לך ''היי. גם אני הינדיק.'' הכל טוב, אתה לא לבד בזה. כולנו הינדיקים.
ומשם הוא מרפא אותך.
הוא לא אומר לך 'תפסיק לדבר שטויות ותתחיל להתנהג כמו בן אדם!' - הוא מקבל אותך. והוא אומר לך זה בסדר שאתה הינדיק. אבל אפשר להיות הינדיק וגם להתלבש. וגם לאכול.
זה בסדר שאתה חושב שלעולם לא תהיה צדיק.
זה בסדר שאתה כל כך נחות ותרנגולי.
אפשר להיות כזה משוגע ועדיין לשבת אצל השולחן.''
סתיו מעביר את המבט מלב אחד לשני. מנשמה אבודה לאחת אחרת. וחוזר.
''כי בשולחן של המלך יש מקום גם להינדיקים.'' הוא אומר להם ''לא רק לנסיכים עם ראש נקי משטויות ולב שאוהב רק את ה' יתברך.
בשולחן של המלך יש מקום למבולבלים, לתועים. למשוגעים.
בשולחן של המלך יש מקום לך.
ויש את המלך.
והוא אוהב אותך.
וזה מה שמגלה לנו הדעת של הצדיקים האמיתיים, זה מה שהעולם כולו זועק ורק האוזניים ההינדיקיות שלנו לא שומעות.
יש את המלך.
והוא אוהב א ו ת ך!!''
הוא מסיים בצעקה. וכמה לבבות הינדיקים יוצאים מתחת לשולחן. נפתחים לחיבוק של הדעת הצדיקית הזאת. האמת לאמיתה.
''המלך א ו ה ב אותך'' סתיו מושך את ההברות. שישמעו כולם. שישמע הוא בעצמו. '''כלום לא ישנה את העובדה הזאת - אתה יכול להיות תרנגול, או פרה או היפופוטם מצידי - אבל יש לך מקום בשולחן שלו''.
סתיו מסיים לדבר ובורח לתוך הבית.
הוא שוטף פנים. פעם ופעמיים.
ואז מסתכל במראה.
''מי אמר שאי אפשר להיות הינדיק עם זקן ופאות ודרשות מפה עד לאוסטרליה, אה?'' הוא שואל את ההינדיק הזה שבמראה. ''אה??'' הוא תובע תשובה.
את אותה תשובה שהוא התחיל בגיל 12 וחיפש בכל העולם.
''אתה עדיין מחפש אותה.'' הוא לוחש לתרנגול המפוחד הזה. ''אתה עדיין מבקש אחר התשובה''
והוא שונה וחוזר בה, בתשובה. כל היום וכל הלילה.
עכשיו הוא צריך לחזור לבחוץ אבל קודם הוא ירגיע את ההינדיק הזה במראה.
''אני גם כן הינדיק.'' הוא לוחש לו. ''אבל אני ליד השולחן, כי כן אפשר להיות הינדיק ולהיות אצל השולחן.''
הוא מחכה לתשובה אבל ההינדיק במראה שותק.
והוא יודע שהוא ימשיך לחכות לה.
לתשובה השלמה.
כמו שהוא חיכה לה בהודו ובמקסיקו ובתל אביב ובירושלים של מטה. הכי מטה.
אבל לפחות עכשיו הוא מחפש במקום הנכון.
אצל השולחן של המלך.
שאוהב אותו.


הכל הבל הבלים/מחכים לגשם - פרוזה וכתיבה חופשית
...רחל יהודייה בדם
את מדהימה.
..געגוע~

⁦❤️⁩
גם את.
וואו. כל פעם נפעמת מהכתיבה שלךיש סיכוי לאהבה?
שומרת לי..
תודהגעגוע~
בכיף
וואו!!!קרובה
התחברתי בטירוף!! זה מדהים!
תודה רבה!געגוע~אחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 


 

חפרת...צדיק יסוד עלוםאחרונה
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך