15 טיפים לכתיבה טובה יותר:
להפוך לכותב טוב זה לא קל. זה מצריך עבודה קשה. אבל זה שווה את המאמץ. גם אם לעיתים המשימות נראות כבלתי אפשריות ישנם כמה דברים שניתן לעשות כדי תוכלו להתחיל ולהשתפר עם הזמן. גם הכותבים הוותיקים ביותר שקיימים היום עדין מרגישים שהם יכולים תמיד להשתפר והם אינם מרגישים שהם מושלמים בכתיבתם.
א. תקראו מאמרים של כותבים גדולים.
זה נראה כטיפ מובן מאליו, אבל חייב לומר זאת. קריאת מאמרים טובים זה המקום להתחיל, אם לא תקראו לא תדעו איך לכתוב בעצמכם. כולם מתחילים בכך שלומדים מהמומחים, ביצירת סימולציות של הכותבים ובאמצעותם תוכלו למצוא את הכותב שבכם.
קראו המון. כמה שרק ניתן. השקיעו מאמץ בלמידת הסגנון והטכניקה בנוסף לתוכן.
ב. כתבו המון.
נסו לכתוב כל יום, ואפילו כמה פעמים ביום אם מתאפשר לכם. ככל שתכתבו כך תשתפרו. כתיבה היא מיומנות וככל שתתרגלו אותה היא תשתפר. כתבו לעצמכם, כתבו לבלוג שלכם או לכל כתב עת. כתבו אפילו רק כדי לכתוב ותשתדלו ליהנות מזה. הכתיבה תהפוך לקלה יותר במשך הזמן.
ג. כתבו רעיונות למאמרים כל הזמן.
החזיקו אתכם פנקס קטן כל הזמן וכתבו רעיונות לסיפורים, מאמרים, רומנים או דמויות.
כתבו בתמצית שיחה ששמעתם בין אנשים. כתבו על רעיון למהפך מפתיע בעלילה, כתבו כמה שורות משיר ששמעתם וריגש אתכם. כתיבת הרעיונות עוזרת, הם יכולים לתת לכם השראה או אפילו להיכנס ישירות לכתיבה שלכם. תמיד טוב שיהיה לכם רשימה של נושאים למאמרים שתוכלו לכתוב.
ד. צרו שיגרה לכתיבה שלכם.
מצאו זמן מסוים במשך היום שמתאים לכתיבה והפכו אותו לשגרה. לכל אחד יש זמן כתיבה שטוב עבורו שיוכל לכתוב ללא כל הפרעה. לחלקכם יתאים יותר הבוקר לכתיבה ולאחרים אולי אפילו הערב, מה שעובד עבורכם. חשוב שהכתיבה תהפוך לחלק מסדר היום שלכם שחייב לעשות. כתבו לפחות 30 דקות ביום, אפילו שעה יהיה טוב יותר. אם אתם כותבים לבלוג באופן קבוע אז בטח ששעה לא תספיק, אבל אין מה לדאוג הרי ככל שתכתבו כך תהיו טובים יותר.
ה. פשוט התחילו לכתוב.
אם לפניכם דף נייר או מסך עם מסמך פתוח ללא תוכן, זה יכול קצת להרתיעה. במקרים כאלו פתאום לבדוק דוא"ל או לשחק בסוליטייר נראה רעיון טוב, כדאי שתיזהרו.
פשוט התחילו לכתוב כל דבר שעולה לכם בראש. אפילו כותרת יכולה להיות פתיחה טובה, גם להתחיל עם השם שלכם והיכן אתם גרים זה טוב העיקר שתתחילו. כך עם הכתיבה יתחילו לזרום לכם הדברים היותר מעניינים וככל שתמשיכו לכתוב הכתיבה תהפוך לקלה יותר. המפתח הוא להתחיל לכתוב ולא משנה מה.
ו. הימנעו מכל סוג של הפרעה.
כתיבה לא עובדת טוב עם ריבוי משימות או רעש ברקע. כדי לכתוב טוב צריך שקט, או עם מוסיקה שקטה שמנגנת ברקע. סגרו את הדוא"ל, מסנג'ר, טלפון, כבו את הטלוויזיה ונקו את השולחן... אתם יכולים להכניס הכל למגירה עד שתסיימו לכתוב. נסו להימנע מכול סוג של הסח דעת שתוכלו לעבוד ללא הפרעות.
ז. תכנון לפני כתיבה.
טיפ זה נראה על-פניו שסותר את הטיפ החמישי "פשוט התחילו לכתוב", אבל זה לא כך באמת. כדאי לתכנן או לחשוב על מה היינו רוצים לכתוב, לפני הכתיבה עצמה. בזמן פעילות כמו ריצת בוקר, נהיגה לעבודה וכו'... חשוב לבנות סיעור מוחות, כך הרבה יותר קל, וכשנתחיל לכתוב הכל פשוט יזרום מאיתנו כי את החשיבה כבר עשינו.
ח. התנסו.
רק בגלל שאתם רוצים להתחקות אחר סופר טוב לא מחייב אתכם לכתוב בדיוק כמותו. נסו דברים חדשים. העתיקו חלקים מאחרים. התנסו בסגנון שלכם, בטכניקה שלכם... שחקו מעט עם המילים, נסו מילים חדשות. כך תדעו מה עובד עבורכם ומה לא.
ט. בצעו הגהה למאמר שלכם.
ברגע שאתם מתחילים לכתוב ונותנים לטקסט לצאת בצורה חופשית, חשוב לעבור על המאמר ולבדוק אותו כדי לוודא שלא פספסתם שגיאות. המון כותבים מתעצלים לעבור על המאמר שלהם שוב. אבל אם אתם רוצים להיות כותבים טובים כדאי שתלמדו לבדוק שוב את המאמרים שלכם. לכן בצעו הגהה על הכתיבה שלכם אך לא רק, בדקו אם ישנם מילים מיותרות, האם ניתן לנסח פסקאות טוב יותר וכו'... כוונו למאמרים נקיים, חזקים ורעננים.
י. היו עקביים.
את התהליך הזה הכי טוב לערוך בזמן ההגה. כדאי לערוך כל פיסקה: פיסקה קצרה עדיפה על פיסקה ארוכה ומילה אחת נקייה עדיפה על שתי מילים מתנשאות. פיסקה חזקה היא פיסקה נקייה ומרוכזת.
יא. השתמשו במשפטים חזקים.
כוונו למשפט קצר עם פעלים חזקים. כמובן לא כל המשפטים צריכים להיות דומים – חשוב לגוון. כדאי לכם לערוך את הכתיבה שלכם בשלב ההגה ועריכת הפסקאות, בשלב הטיוטה לא חושבים על זה, וזה כמעט בלתי אפשרי.
יב. קבלו חוות דעת.
לעולם לא תוכלו להשתפר בתוך בועה. מצאו מישהו שיקרא את המאמרים שלכם – עדיף כותב טוב או עורך. מישהו שקורא המון ויוכל לתת לכם דעה כנה ואינטליגנטית. ואז באמת נסו להבין את הערות והשתמשו בהן על-מנת להשתפר. במקום להיפגע אמרו תודה לעורך שעוזר לכם.
יג. תנו לכתיבה שלכם חשיפה.
בשלב מסוים תהיו חייבים לתת לאחרים לקרוא את הכתיבה שלכם, לא רק לאנשים הקרובים לכם, אלא הציבור הרחב. יגיע השלב שבו תרצו לפרסם ספר, סיפור קצר, שיר או מאמר. אם אתם כבר פרסמתם בלוג, זה טוב, אבל אם אף-אחד לא קורא אותו כדאי שתפרסמו בבלוג גדול יותר אחת לשבוע מאמר משלכם. פרסום הכתיבה שלכם יכולה להיות מורטת עצבים אבל זהו שלב חשוב והכרחי כדי שתוכלו להפוך לכותבים מקצועיים. פשוט עשו זאת.
יד. כתיבה בגובה העיניים.
עדיף תמיד לכתוב ברמת שיחה ממש, שימוש ביותר מידי מילים גבוהות הופכות את הכתיבה למתנשא ולקריאה לא נעימה. אנשים מתחברים למאמרים שנכתבו בגובה העיניים. וזה מעלה נקודה נוספת – כדאי לשבור את כללי החיבור מידי פעם כדי שהקריאה תהפוך לשיחה ממש (כמו שעשיתי במשפט האחרון), אך אל תשברו לחלוטין את כללי החיבור ללא סיבה מוצדקת, דעו שאתם עושים זאת ולמה.
טו. התחלה וסוף חזקים.
החלק החשוב ביותר בכתיבה הוא ההתחלה והסוף, במיוחד ההתחלה. אם לא תתפסו את הקוראים שלכם בהתחלה הם לא ימשיכו לקרוא את המשך המאמר. אז ברגע שאתם כותבים את הפסקה הראשונה כדאי ואף מומלץ להשקיע יותר זמן בכתיבה שלה, שתהיה טובה. תדאגו לעניין אותם בכך שהם ירצו לקרוא עוד... וחשוב שהפסקה האחרונה תשאיר אותם עם רצון לקרוא עוד מהכתיבה שלכם
http://www.ehelp.co.il/2007/07/blog-post_11.html
ועוד כמה טיפים נחמדים וחשובים:
1. כל רעיון - או במילים אחרות ופשוטות יותר : כל קטע שאותו אתם "כאילו אומרים"
ב"נשימה אחת" (עד שנגמר לכם האוויר) - צריך להיות בפיסקה אחת!
לפעמים תרגישו שאתם רוצים לשים למשל אפילו שני קטעים בפיסקה וגם זה טוב ואפשרי.אך לא רצוי לשים מעל 3 קטעים בפיסקה.כעיקרון כל פיסקה נושאת בתוכה רעיון עיקרי יחיד ואת פיתוחו.זוהי "יחידה אחת של משהו".סידור הדברים בפסקאות מקל מאד על נוחות הקריאה וארגון החומר.
2. אורך השורות (הנחיה טכנית)- במידה וקיימת אפשרות השתדלו לרכז את כל הכתוב בשורות שאינן ארוכות מדי או באורך של פחות משלושת רבעי מסך ואפילו אם תוכלו בפחות מזה - מה טוב. כך עין הקורא הפוטנציאלי פחות "רצה" ומתעייפת.רצוי וכדאיי מאד אף לחתור לשימת כל המלל בתוך מבנה של טורים במידת האפשר (כמו בטורי העיתונים).יש לכך משמעות אדירה בהשגת מקסימום נוחות לקורא מכל הבחינות.
3. סדר הדברים - קיימת גישה הדוגלת בארגון הכל מראש לפני הכתיבה עצמה.אישית איני מאמין בכך היות ואין היגיון מינימלי בכך שהקורא "ירגיש" תחושה כלשהי מתוך קבלת אינפורמציה מסודרת ומתומצתת לפי כללים אחידים בכל מקום.קורא בד"כ מרגיש דברים המתרחשים מתחת לפני השטח של הכותב והכתוב - המשודרים אליו בלא יודעין ובצורה זעירה מאד.
לכן,אם תתרכזו בסידור מאד מחושב וכפייתי יותר מדי של הטקסט שלכם מראש אזי ההגשה הסופית תשפיע פחות מאשר כתיבת כל הדברים לפי מהלכם הטיבעי. משהו באופן שבו הדברים מסודרים בבלאגן הזה באופן הכי טיבעי בראש - עובר ומבצע הפעלה מסויימת של תחושות בקרב הקורא הפוטנציאלי.
הדבר בולט מאד בתחומים הספרותיים שבהם עובדה היא שכל כותב מוצלח משפיע על קהל קוראיו באופן יחודי.אומנם עסקינן בכתיבה מקצועית כאן ,אולם כתיבה שהינה "קרה" מדי לא תעשה זאת במיוחד לאף אחד.נחוץ ה"משהו" הטיבעי הזה שהוא לא בהכרח סדר מאורגן של כל הדברים מראש.לעיתים עדיפה פשוט כתיבה טיבעית זורמת.
לדוגלים בשיטה הישנה של סידור וארגון נושאים מראש הייתי ממליץ קודם כל לארגן רשימה וראשי פרקים אולם אח"כ גם לבצע כתיבה מספור שלהם לפי תחושות ולאו דווקא לפני סידור הגיוני.(לכל אדם ישנו הסידור ההגיוני שלו....)
4. תשומת לב ומודעות ל:
א. שטף - הקורא מרגיש בשקיעות שטף וזרימה והן משפיעות.(בדיוק כפי שאדם המדבר אלינו מהסס ויש השתנות של צלילי קולו).השטף ימוטב אם לא תהססו מדי.תהיו טיבעיים בכתיבה.אתם הרבה יותר טובים ממה שנדמה לכם. אל תשכחו שאנשים שונים מתרשמים אחרת מכתיבה זהה אחת - לכן תמיד תמצאו מישהו שיאהב את כתיבתכם.ככ שיותר יראו אותה כך יגדלו סיכוייכם למצוא את קהל היעד שלכם.
ב. סוד מקצועי: שימוש בקולו הפנימי של הקורא - הקורא משתמש הלא בקריאת הדברים (בקול פנימי) אל עצמו,מה שאומר למעשה שימוש בקולו הפנימי- ללא הפסקה.קול זה עשוי להיות נעים לו וקול זה עשוי להיות לא נעים לו. מבלי להכנס לסוגיה המורכבת הזו די יהיה רק אם נציין שצלילי הכתיבה הנשמעים מן האותיות משפיעים ללא ספק באופן מסויים על יצירת סוג הקול הפנימי וצליליו שבהם שומע הקורא את עצמו מקריא לעצמו את החומר הכתוב.
במידה והקורא אינו מן "המקריאים" לעצמו את הדברים הרי שהתהליך מעט שונה ומורכב מעט יותר.
במקרה שלנו הספציפי,כל זמן שנכתוב את הדברים עם צלילים עשירים יותר ועם גיוון גדול של אוצר מילים אז קולו של הקורא יהיה לו נעים יותר בינו לבין עצמו.
ג. רווחים בין הרעיונות כדי לאפשר לדברים הכתובים להתקבל נכון ולהיקלט בקצב הנכון:
שימו לב שקורא פוטנציאלי אינו רק קורא.הוא מדמיין דברים.ישנם אומנם קוראים החווים את החומר בצורה "קרה" ככתוב בלבד, אולם יותר הגיוני יהיה לדמיין ולשער כי קורא מעדיף (בחומרים מסווימים) זהות לפעולת הדיבור הרגילה: ממש כאילו למעשה עומד מולו הכותב ומדבר אליו.לכן,נסו להתמקד בשיפור הפער הקיים בין "דיבור" רגיל לחומר כתוב בקור. השילוב הינו יחסית לא קל ושמור למקצוענים אולם הנה הטיפים שאולי יעזרו לכם להבין זאת באופן כלשהו:
אורך המשפטים - אדם רגיל בדיבורו אינו מדבר במשפטים ארוכים מדי
חילופי אורך המשפטים- אדם רגיל אינו שומר בדיבורו על אורך אחיד
על מה מדברים - לא תמיד בהכרח מדברים רק על ה"דברים" (המוצר,השרות) אלא לחילופין : הן על הדברים,הן על הקשר שלהם למקבל והן על האדם עצמו ללא קשר לעניין.כלומר,במילים אחרות: גיוון "הכיתוב על" יוצר זהות להעברה טיבעית יותר של הדברים בניגוד להעברה קרה.
5. בחירת סוג האותיות הרצוי והגופנים: יש לדאוג שהם לא יעמיסו על הקורא ושלא יאמצו את העין יתר על המידה ושלא יהוו סירבול שיעכב את החשק והרצון לנוע על פני הכתוב.כעיקרון אם גוגל בחר בסוג אותיות מאד מסויים ובגודל מאד מסויים הרי שאנו יכולים להסיק מכך שבוצעו לא מעט מחקרים לפני כן ושאכן גם אנו בוודאות מבלי למצמץ עשויים להפיק תועלת משימוש זהה באותם מאפייני הגופן שבגוגל.
|עצלן|