לא היה זמן לפתח יותר מדי את הנושא הזה, בזמן השיחהדינה ל.

שהיתה היום במפגש.

 

דובר על החובה לאהוב כל אדם בישראל (והמרצה {מה היה שמו? שכחתי} אמר שזה נכון לגבי כל האנושות. אהבתי.) ועל האיסור לשנוא בלב.

 

מיד אני, ועוד מישהי יקרה שהזדהיתי איתה מאוד, התקוממנו ואמרנו שיש אנשים שאי אפשר, פשוט אי אפשר, לאהוב (או: שאנחנו שונאים). ויש סיבות מוצדקות מאוד מאוד.

אני בטוחה שלכל אדם בעולם יש אויב, מישהו שעשה לו עוול חמור מאוד, ולא משנה תחום הפגיעה. ואת האדם הזה אני לא אוהב לעולם, ואני אשנא לנצח.

 

בעייני לאסור עלי לשנוא, או לכפות עלי לאהוב מישהו- משול לסירוס הרגש הטבעי. כבנאדם כשמישהו מזיק לי בגוף או בנפש  באופן מודע ובמכוון- אני אשנא אותו.

איך לא שונאים רוצח? אנס? ושות'...

 

ולאלץ אותי לאהוב- פירוש הדבר להיות צבועה, לחייך חיוך מלאכותי במן מתק שפתיים מאוס. אני לא רוצה ולא צריכה שמישהו יאהב אותי אהבה כזאת! ותודה על הרצון הטוב (הלא אמתי!)

 

אני מבינה  שבשורש הדבר הרעיון הוא טוב, הרצון ליצור אוירה חיובית בעולם, לנסות לתת תחושה טובה לכולם.

ובכל זאת- אני מעדיפה כנות ואמת. לא כל בני האדם אמורים לאהוב אחד את השני. העיקר בעיני, הוא להתנהג באופן רגיש לכולם, מתוך מודעות שכולם בני אדם עם לב ורגשות.

 

 

 

 

 

מה עם הקב"ה בערכים שלך?מופים

זאת אומרת, יש תורה, יש מצוות, אנחנו לא בוחרים מה צריך לעשות ומה לא נראה לנו!

 

לא יודע מה המרצה אמר. לא נראה לי שצריך לאהוב גויים, אבל לגבי יהודים צריך לאהוב את כל היהודים הצדיקים. (ברשעים זה יותר מסובך, ואני לא רוצה להעביר נושא)

 

אבל החיוך המתוק מאוס שלך לא שווה כלום! זאת לא אהבה! זה סתם צביעות. לא ביקשו את זה ממך.

 

נכון, אין לנו שליטה על הרגשות שלנו ישירות. אדם שמרגיש אהבה\שנאה\כעס\רחמים וכו' לא יכול לומר ללב שלו "סטופ, תפסיק להרגיש!"

 

אבל מצאנו מצוות כאלה בתורה (לפעמים מצוה לאהוב\לשנוא\לרחם ולפעמים אסור לאהוב\לשנוא\לרחם)

 

בראשונים מבואר כמה שיטות להשפיע על הרגש, וזאת השפעה לא הכרחה. אי אפשר לאנוס את הרגש, אבל אפשר להשפיע עליו.

 

אדם שמתבונן בבריאה, מבין את מרכזיותו של ה' ואפסיותו של האדם, יכול להשפיע על רגשותיו שלא יתייחס לדברים קטנים שעשה פלוני או אלמוני, אלא להתייחס בעיקר לזה שכולנו כאן חיילים של ה' ועושים את רצונו.

 

זאת דוגמא אחת להשפעה על הרגש, ולא היחידה שמופיעה בראשונים

כמדומנישום וחניכה

שבספר שערי קדושה למהרח"ו מופיע העניין לאהוב אפילו את הגויים.

איני יודע אם זה הודגש שם - אך כמובן שמדובר באידיאל עליון, וישנם

הרבה מהמורות שצריך לעבור בדרך עד שהוא יהיה רלוונטי. לדוגמא:

אח שלך, השכן שלך וכו'.

זה נושא שמתמיה אותידינה ל.

"לא לאהוב גויים". מענין אותי לשמוע  על מה ולמה.

זה נראה לי פוביה שהתפתחה לעם ישראל בגלות, אנטי שהם יצרו כדי להתמגן מפני התבוללות.

 

א-ב-ל

זה ניצלו"ש ענק, ולא כאן, בבקשה.

בהרבה תקופות ומקומות כלל לא היה צורך "ליצור" אתריבוזום

האנטי הזה כדי למנוע התבוללות - הגויים בעצמם לא אהבו אותנו יותר מדיי.

 

זו היתה סתם הערה.

 

הרגש הפשוט לטעמי, וכך תמיד חשבתי שראוי, הוא לאהוב כל אדם. אבל החיבור ליהודים הוא הרבה יותר עמוק.

 

הכללה, שאף פעם לא נכונהדינה ל.
תמיד העם הנבחר לא היה אהוד,
אך התאהבויות בין יהודי לגוי תמיד היום, ולכן התבוללות תמיד היתה.
ולכן באה השואה, אבל הלקח לא נלמד.יונתן 1
רק מעיר שאני כתבתי ללא המילה "לא".שום וחניכה
אה! סליחה דינה ל.

הטעם שלא צריך לאהוב גויים פשוטמופים

לשון התורה ואהבת ל"רעך" כמוך, גוי אינו נחשב רעך.

לשון התורה לא תשנא את "אחיך" בלבבך, גוי אינו נחשב אחיך

 

כיון שאין מצוה לאהוב אותם, אני לא אשקיע בזה משאבים רגשיים.

 

 

בדיוק דברתי עם אבא שלי שאהבה לא מוגבלתחסדי הים

אהבה מרחיבה את הלב!אוהב 

כמו שכתב לעיל 'שום וחניכה', ר' חיים ויטל וכן הרב קוק זצ"ל אומרים לאהוב גויים. ברור שלא באותה דרגה של ישראל- 'כמוך', אבל כן לאהוב אותם. [כמובן לא גויים שבכוונה עובדים עבודה זרה או שמפיצים ומטיפים דברי כפירה, או שנלחמים אתך ואויבים שלך, אלא גויים רגילים שמעשה אבותיהם בידיהם]

 

{דרך אגב בעל ספר הברית כותב שגויים נכללים ב'ואהת לרעך כמוך', אבל רוב האחרונים וכן הפוסקים חלקו עליו}

 

 

 

 

 

 

אשמח למקורמופים

ברור לי שזה דעת מיעוט ואין הלכה כן, אבל אולי עפ"י קבלה יש ענן, ויש בזה מידת חסידות.

 

וכל מקרה כמו ששום אמר, נראה לי שעדיף להתמקד ביהודים קודם. יש מספיק עבודה...

כמו שהוא עצמו ציין, זו ממש דעת מיעוט.יונתן 1
לפי מה אתה מחליט איך להתייחס לדעת מיעוט?הרועה

כשזה היה קול באישה זה היה מידת חסידות שראויה להיות מול עיננו ונשאף אליה, וכאן יש מספיק עבודה קודם..

 

יש סיבה להבדל?

אענה במקומו: המהדרים בזה יהיו לרוב מתוסבכים.יונתן 1
שבכל הדברים יקלו עד הקצה האפשרי,
ואף יעברו על ההלכה, אך בנושא שרב
אחד בלבד מזכיר אותו, או מקסימום
כמה בודדים - יהדרו כאילו היתה זו
מצווה דאורייתא.
השאלה היא עליהם, ומאין זה נובע.
אפשר לומר את זה באותה המידה על צניעותהרועה
באותה מידה אפשר לשאול את זה על כל חומרה, אתה מחמיר בדבר אחד ומקל באיסור אחר.

ההלכה למעשה היא סך כל הכיוונים והאיזונים בינהם.
לא. שוב, השאלה מאיפה זה נובע.יונתן 1
מהתורה או מהשפעת המערב
על כל טומאותיו.
השאלה היא מאיפה החמרה בצניעות נובעתהרועה
מהתורה או מהאיסלם

חוץ מזה שהרבנים שבשמם זה נאמר פה לא מאוד חשודים בזה.

אני אעדיף לחכות לתשובה שלו, אין לי הרבה עניין לשמוע מה יש לך להגיד על זה.
אין אף יהודי שמושפע מ׳ערך הצניעות באיסלם׳.יונתן 1
הביטוי "מידת חסידות שראויה להיות מול עיננו"...אדם כל שהוא

נראה לי מאוד מתאים בהקשר הזה של האהבה לגויים.

גם אם לא משקיעים מאמצים בכיוון הזה, חשוב לכל הפחות להיות מודעים לזה, כדי שלא לעשות אידיאליזציה של השנאה.

 

גם בעיני..הרועה
ופחות מתאימה בהקשר של קול באישה ערווה על סתם דיבור, מה שמעניין אותי זה איך מופים מחליט איך להתייחס.
אין שום הבדל!מופים

גם כאן זה צריך להיות מול עינינו.

 

בגלל זה ביקשתי מקור, כדי לדעת אם זה באמת נכון.

טובהרועה
כנראה שההבדלים בין ההתנסחויות הם משהו שייחסתי לו חשיבות מיותרת.
לעולם אל תייחס חשיבות להתנסחות שלי מופים

אני בד"כ כותב קצת יותר חריף ממה שאני חושב

 

(בעיה.)

 

מקור:חסדי הים

ר' חיים ויטל- 'שערי קדושה'

הרב קוק זצ"ל- מדות הראי"ה- ערך אהבה

 

לא ראיתי פוסק או בעל מחשבה שחולק עליהם, ואומר שאין ענין לאהוב גויים, אולי אני טועה ותאיר עיניי. מסכים שזה לא הלכה.

 

לא הבנתי מה הכוונה להתמקד ביהודים קודם. ברור שעיקר המאמץ צריך להיות הענקת אהבה ועזרה ליהודים. אבל אם יש לך מקרה שאתה יכול גם להעניק אהבה לגוי, איך זה ממעט את אהבתך ליהודים.

 

לפני יומיים פגשתי תיירים מספרד בשער שכם, הם רצו שאעזור להם להגיע ל'יד ושם'. הם לא ידעו אנגלית טוב. אבל התאמצתי מתוך אהבה ואכפתיות לעזור להם להגיע, וראיתי שגם הם מבחינים באהבה שאני מקרין להם, ואני לא סתם עוזר להם. אז איך זה ממעט את האהבה שלי ליהודים?

 

שערי קדושה זה ספר גדול...מופים

איפה בדיוק?

 

וסתם למעשה שסיפרת - על גר תושב יש מצוה - גר ותושב וחי עמך, כך שגוי צדיק מצוה לעזור לו. רק על אהבה לא מצינו מצוה.

 

על גוי שלא מקיים שבע מצוות יש איסור לא תחנם (יש אומרים דוקא אם עובד ע"ז\אתאיסט ולא מוסלמי) ואסור לרחם עליו ולתת לו מתנות חינם כדי שלא נלמד ממעשיו (חינוך)

 

כך שקשה לומר שצריך לאהוב תיירים מספרד. אבל יש מצוה לעזור להם כדי שיעזרו ליהודים.

אופסהרועה
לא ראיתי שביקשת.

סליחה
גם אם התורה והמצוות מצווים אותנודינה ל.

(מצוות! לא "משפיעות") אנחנו נשארים בני אדם.

 

אתה באמת חושב שזה אפשרי?

אתה יכול לא לשנוא? מעבר לדיבורים הגבוהים והיפים...

כדברי מנדלסון: ׳היה יהודי...ואדם...׳. מזעזע.יונתן 1
לא אמרתי שמצוות משפיעותמופים

אבל הפריע לי שלא לקחת את המצוות בחשבון במה ש"צריך" לעשות

 

את אומרת שאי אפשר לאסור עלייך לשנוא, ואי אפשר לאלץ אותך לאהוב ושאת מבינה שהרעיון הוא טוב אבל את מעדיפב משהו אחר.

את מציגה את זה כאילו יש אנשים שביקשו ממל משהו, ואת שוקלת אם זה מעשי וראוי או לא, ואת מגיעה למסקנה שזה לא מעשי, ואת מעדיפה משהו אחר במסגרת האפשרויות.

 

אבל זה לא בן אדם שמציע לך הצעות. אלוקים מצווה עלייך! את רוצה - מצוין. את לא רוצה - אל תרצי! הוא מחליט כאן, לא את!

 

אפשר לדון בצורה אחרת - מה הקב"ה מבקש מאיתנו?, אולי יש מקרים שלא צריך לאהוב?

ועוד אפשר לדון איך אפשר לשנות את הרגש כך שנצליח לאהוב אהבה אמיתית.

 

 

למופים, רק באשר לגויים:יונתן 1
היום כל גוי ממוצע עדיף פי מיליון על יהודי שמאלני, ששנאתו ליהדות וליהודים אינה יודעת גבולות.
כמעט כל השמאלנים הם בגדר של רשעים
וכותב הרב נבנצל, שאמנם כמובן את עם
ישראל יש לאהוב, אך אלו הרוצים לגייס
את בני הישיבות - הם רשעים ושונאי תורה,
ואותם יש לשנוא, שהרי הם שונאיו של הקב״ה.
שוב, ואם הוא מחליט- זה הופך את זה לישים עבורי?דינה ל.
לא.
נכון שזה לא "הופך"מופים

זאת רק הוכחה שאלוקים חושב שזה ישים, כנראה שהוא צודק...

 

אבל חשוב לי לחזור על זה כי לא ברור מה את חושבת. את מסכימה שהקב"ה הוא מחליט על מה צריך לעשות, ואנחנו לא בוחרים איזה מצוות לא לעשות?

 

כי אם אנחנו לא מסכימים על הבסיס, אין טעם להתקדם. אני הרי יוצא מנקודת הנחה שאם ה' אמר צריך לעשות, והשאלה רק איך לעשות את זה.

תפסיק לקחת את הדיונים א ל י כל פעםדינה ל.
לצורך הדיון אני יוצאת מנקודת הנחה שכן, ה׳ ציווה.

אני עדיין טוענת שכשמדובר ברגשות- לפעול תחת ציווי זה מאולץ, לא אמתי וכו, על אף הרצון הטוב שבבסיס.

ואני חוזרת: וכמובן הציווי האלוקי לא הופך את זה לישים עבורי.
לא ברור לי למה את לא מבינה אותימופים

אני אנסה להסביר יותר ברור:

 

יש נטייה להרבה אנשים שקוראים על ציוויום בתורה על רגשות "להכריח" את הרגשות שלהם בכח. צריך להיות בשמחה - אז אני שמח! אפי' שעכשיו אני מבואס - לא! אני שמח, לא, אני ממש ממש שמח! כן כן שמח.

 

ואפילו שעכשיו הוא דפק אותי ואני שונא אותו - יש מצוה לאהוב, אז אני אוהב אותו בכל ליביב, ובכלל בכלל לא מרגיש אליו שום דבר רע, וחס ושלום לא כועס עליו. וכו'.

 

בשפת הפסיכולוגים זה נקרא לכל היותר הדחקה, ובדרך כלל זה אפילו לא הדחקה אלא סתם הטעיה עצמית. זה לא מועיל כלום! נשארת עם הרגשות בדיוק אותו דבר.

 

בזה אני מסכים איתך שזה מאולץ ולא מעשי.

 

בראשונים השיטה היא לא כזאת, אלא ניסיון להשפיע על הרגש ולא לאלץ אותו.

 

כיון שהרגשות שלנו נובעים ממחשבות אוטומאטיות שלנו, אם מתבוננים בדברי הראשונים זה יכול בסופו של דבר להשפיע על רגשות.

 

(ואני מתייחס א ל י י ך כי את זאת שמדברת, ואת מביעה את דעתך בדברייך)

אתם לא מסכימים על הבסיס.יונתן 1
ואומר עכשיו משהו שיקפיץ את הרועה
אבל הוא אמת:
דבריה הם כפירה.
היא בעצם טוענת שהקב״ה מצווה
על האדם דברים שאין בכוחו לעשות
(כמו שטוענים בימינו אנשי סדום הידועים).
ובכן, אין לכם בכלל נקודת מוצא משותפת,
וויכוח/דיון כאשר אין בסיס משותף הוא קצת
מצחיק.
למה שיקפיץ?הרועה
אני לגמרי בדיעה שיש דברים שהם כפירה, ובכל זאת ברשותך אני אתן לרמב"ם להכתיב לי מי נכלל בזה ולא לתלמיד טועה שלא שימש דיו שעל מה שלא שמע אומר זה כפירה.
אני לא חושב שיש ביניכם מחלוקת יסודית מה זה כפירהמופים

זה מפורש בגמרא וברמב"ם שמי שחושב שהתורה לא מהשמים\ לא אמת הוא כופר אפילו אם הוא חושב את זה רק על אות אחת.

גם מפורש שם שמי שחושב שהתורה משתנה הוא באותה קטגוריה.

 

הויכוח שלכם הוא יותר ביישום של זה במציאות

לא..הרועה
הוא אמר שמי שאומר שהקב"ה מצווה על האדם דבר שהוא לא יכול הוא כופר, אתה מכיר הלכה כזאת?
השבוע היה כאן שירשור על אונס בנסיונות ולא ראיתי מישהו מזדעק שזה כפירה.
יש לי המון דברים להגיב על זה אבל אני עיפה עכשיו..רוצה להיות חופשיה

מקווה שיהיה לי זמן מחר

ולא הייתי במפגשרוצה להיות חופשיה
לא יודע אם אני מסכים אם מה שהוא אמר שםמטבחון

אבל לגבי השאלה שלך,

אני מניח שהוא התכוון שצריך לעבוד על עצמנו כך שנוכל לאהוב האחד את השני.

זאת בעצם מצוות "ואהבת לרעך כמוך".

"כי תראה חמור שונאך... עזוב תעזוב עמו!"

חלק מהעבודה על האהבה של השני היא ע"י פעולות חיצוניות של אהבה.

וכמה שמתאים על זה המשפט של מסילת ישרים:

"אחרי הפעולות נמשכים הלבבות".

התורה באה על מנת לכוון את החיים שלנו כך שנחייה בצורה בריאה.

אם התורה אומרת שצריך לאהוב גם את אלה שעשו לנו עוול,

אז כנראה שצריך לרסן את הרגש הטבעי (מי אמר שהוא דווקא הטבעי?)!

 

התכוונת - המשפט של ספר החינוך.שום וחניכה
נצחת.מטבחון
אני אומנם לא שונאת הרבה אנשים ב"ה..יעל מהדרום

לק"י

 

אבל את מי שכן- אני לא מתכוונת להתחיל לאהוב!

אני אמנם בדרך כלל מניח תפילין ברוך ה'מופים

אבל בימים שקשה לי אני לא מתכוין להתחיל להניח...

 

(סתם הפריע לי הצורת דיבור. לא אישי)

בסדר..האם חובה עלינו לאהוב אנשים שהזיקו מאודיעל מהדרום

לק"י

 

ואין להם שום כוונה לחזור בתשובה אמיתית?!

 

ואם ננסח טיפה אחרת:מטבחון

האם חובה לאהוב רשעים או שמא חובה לשנא אותם.

דיון הלכתי שלא כל כך ברור לי מה עולה בסופו.

(בדיוק מה שאמרתי... לא!)דינה ל.

אז מעולה! לא רוצה לאהוב אותם..יעל מהדרום
יש לי בעיה עם זהמופים

יש בהלכה הרבה דיבור על שנאת רשעים. זאת לא שנאה אישית, זה שנאה שנובעת מהמעשים שהוא עשה נגד הקב"ה ולא אישית.

 

אותי לפחות חינכו שלא צריך לשנוא חילונים, לשנוא רק את העבירה ולא את האדם, ובכלל אין לשנוא אותם כי אנחנו לא יודעים להוכיח וממילא הם לפני תוכחה, ועוד לימודי זכות.

 

כשגדלתי ראיתי שהדברים לא פשוטים בכלל, וודאי לא חד משמעיים. אבל הרי חילוני הוא הרבה יותר רשע מאשר דתי שהיה מגעיל אלי, ולומר שמי שעשה לי רע אני שונא אותו כי הוא רשע, בזמן שאני סבבה עם כל הדתל"שים נראה לי מגוחך.

 

זה לא חוכמה להפוך כל אדם שפגע בי לרשע, אפילו שזה מאד מפתה. לפעמים זה באמת נכון, אבל אני נוגע בדבר, והייתי מעדיף ללכת לאדם נייטרלי שיחליט אם באמת צריך לשנוא אותו\יש היתר לא לאהוב אותו.

אז אתה מדבר פה על רשעים כלפי שמיא.מרב.

[לא מאמינה שאמרתי את המילה הזאת. פעם ראשונה בחיי ]

 

אבל אנס/רוצח-

זה הדבר הכי אישי בעולם.

נכון, זה גם נגד התורה.

אבל אני לא שונאת אותו בשם התורה או הקב"ה אלא בתור-

אתה זבל של בנאדם- פגעת בי/בחבר/משפחה- אני שונאת אותך.

ולא,

אני לא אוהב כזה בנאדם בחיים,

גם אם הוא יהיה דתי וצדיק והבעיה היחידה שלו זה הפרט הקטן הזה שהוא עשה.

[אגב, גם לאנס אני קוראת רוצח. רוצח נפשות]

וזה לא משו שאני יכולה לסלוח או לא יודעת איך להגדיר את זה ולאהוב אותו, או אפילו לא לשנוא לפחות.

הוא פגע בי/בבנאדם אחר ברמות אחרות.

עזוב שניה את העברות שהוא עבר.

הוא פגע.

ולכן זה אישי ולא מול המעשים עצמם.

יש דברים שדורשים עבודה מצד האדם.יונתן 1
לא אתייחס פה לעניין ספציפי,
אך רק אזכיר את הברור מאליו:
אם ישנם מקרים בהם הלב נוטה
לרגש מסויים, והתורה מצווה על
הרגשה אחרת (כגון: ׳לא תחמוד׳),
אין ציפייה שהאדם החומד משהו,
ייזכר באיסור שבכך ותוך רגע תיעלם
החמדה.
הוא נדרש לעבוד על זה, עד שיגיע
לתוצאה הרצויה, וזה יכול לקחת המון
זמן, אבל זו צריכה להיות השאיפה.
מה את מנסה לומר?מופים

לא הבנתי לאן את חותרת.

 

אני יודע שזה הרגשות שלך. זאת הרגשות האוטומאטיים של כולנו!

 

השאלה היא לא מה את מרגישה, אלא מה הקב"ה מבקש ממך להרגיש.

זה מה שכתבתי בהתחלה ליעל - שאנחנו עושים מה שה' רוצה גם כשזה לא נוח וקשה ואפילו לפעמים מוסרים את הנפש.

אם ה' מבקש ממני לאהוב, אני צריך לאהוב גם אם ההרגשה הטבעית שלי היא אחרת.

 

ואגב אני לא מתיימר להיות כזה, אבל אני לא משנה את הערכים שלי בגלל שאני לא נמצא במדריגה הזאת. צריך לעשות כך, ובעזרת ה' אני אגיע לדרגה הזאת.

 

(אגב, מניסיון, ההפרדה הזאת בין מה שצריך לעשות לבין מה שמרגישים בלב יותר קשה לבנות)

אתה יודע מה זה מזכיר לי?דינה ל.
את האנשים שלא מתרגשים עד דמעות בחופה, למשל, ואז אומרים: אוי, למה אני לא מתרגש? משהו דפוק בי. ואז כדי להרגיש חלק מהסיטואציה, הם מזילים דימעות תנין ומנסים לגרום לעורם ליסמור מהתרגשות......

וואו. יפה, עכשיו הם חלק מהתפאורה כמו כולם!
לא הייתי רוצה שכך ישמחו בשמחת כלולותיי.

ה׳ אומר לי לאהוב אותו, את אחיי היהודים, ולא לשנוא, ועוד כמה ציוויים רגשיים...
הציווי לא מועיל. וגם המצווה (^), כשלעצמו, לא הופך זאת לבר יישום מבחינתי.

בעיני זאת הנחיה כללית- אהוב כל אדם מישראל, כי כך תהיו מאוחדים. וזה חשוב כעם, ככל העמים.
ואל תשנא בלב- כי זה לא בריא ולא כדאי, וזה נכון כערך אוניברסאלי.
אך ברגע שלוקחים את זה כ*ציווי* זה בלתי ישים. כי הרגש זה אני ועצמי ואף אחד (גם לא אלוהים) לא ישנה מה שאני מרגישה, או לא ילביש על ישותי משהו שאני לא מרגישה כרגע.
שוב יש לי כאן בעיה של יסודות מוקדמיםמופים

אני יוצא מנקודת הנחה שחז"ל מפרשים את התורה.

 

בחפץ חיים מפורש שהאיסור שנאה הוא קונקרטי - לא להגיע לדרגת שנאה שיגרום לאדם לא לדבר עם חבירו במשך שלושה ימים.

 

את יכולה לומר מה שאת מרגישה, אבל כשאת מנסה לפרש את התורה, צריך לחפש במקורות!

אז ה' רוצה שאני אוהב את מי שאנס ורצח?מרב.

[הייתי אומרת עוד חטאים חמורים שפוגעים באחר, אבל אונס ורצח נראים לי הכי חמורים שאין עליהם מחילה]

 

אני חותרת לזה שיש מקרים של שנאה- 

שלמרות שהבנאדם יהודי-

אני שונאת ולא נראלי שה' רוצה שאני בכלל אגיע למדרגה של אהבה.

מקס' הכי הכי הכי רחוק שאפשר להגיע אליו זה שלא יהיה אכפת לך מהבנאדם הזה- לא לטובה ולא לרעה.

ברגע שאתה אוהב-

אכפת לך ממנו אוטומטית.

ואי-אפשר. לאהוב. כזה. חלאה.

סורי.

אבל גם לא נראלי שרבנים צדיקים שאוהבים את כל היהודים וכו' יכלו לאהוב כאלה אנשים.

 

 

טוב, קשה לי לכתוב פה כי דברים צפים ועולים והרגשות מתחממים..

אז לא משנה.

אם הוא חוטא ולא עושה תשובה אז משאניך ה' אשנאאיש השקים

נראה לי

אתה צודק שזה די מתבקשמופים

אבל אם כך, צריך לשנוא גם מחלל שבת, זה אותה רמת חומרה.

 

ואם הוא תינוק שנישבה, זה שייך גם בעבירות כאלה. הוא לא יודע שה' אסר עליו וממילא עשה מה שבא לו.

 

יש מוסר טבעיאיש השקים
לא לחלל שבת זה מוסר טבעי?דינה ל.

לא.

 

אא"כ מופים התכוון לרוצח ואונס (?!).

אכן הכוונה לרצח ואונס שבהם גם החילוניאיש השקים
הוא לא תינוק שנשבא
אתה בעצם אומרמופים

 שרשע שרוצח ואונס לא יכול להסתתר מאחורי הטענה "תינוק שנשבה" כי זה נגד המוסר הטבעי, ומחלל שבת כן יכול להסתתר מאחורי הטענה הזאת, כי זה לא מוסר טבעי.

 

חשבתי על זה בשבת, וגן דיברתי קצת סביבי, ויש כאלה שבאמת חושבים שעל מוסר טבעי לא אומרים "תינוק שנשבה", אבל בהיגיון קשה לי לקבל את זה.

 

הרי מי שאתאיסט ולא מאמין שיש דין וחשבון, יכול לומר למוסר הטבעי שלו, "לא שם עליך, אני עושה מה שבא לי, ומה אכפת לי מהמוסר". נכון שבד"כ הם לא עושים את זה, אבל למה שלא יחשבו שוגגים? הם לא אשמים שהרי הם לא יודעים!

 

אני מחפש מקורות תורניים לנושא.

אדרבה, תעזרו לי!

הנה מישהו שמסתפק בזהמופים
ממש לא מסתפק.יונתן 1
הוא אומר בצדק שמכל
אדם ניתן לדרוש התנהגות
נורמלית, ולכן זה טירוף
(וזה כבר במילותיי שלי)
להתייחס לגנב, רוצח,
וכו׳ כ׳תינוק שנשבה׳,
אחרת נוכל חלילה להחיל
דין זה, ע״פ אותו חוסר הגיון,
גם על מחבלים מתאבדים
וגם על הגרמנים ימח שמם.
בודאי שזה הבל גמור.
אדם אמור להתנהג כאדם,
ולא גרוע מבהמות וחיות.
מסכים שהאיסור שלו יכול להיות חמור פחותאיש השקים

כי מבחינתו אין אלוקים שציווה. אבל גם הוא יודע שזה מעשה מגונה וגם הוא מסכים שמי שעושה את זה צריך לקבל עונש

אם כבר חמור יותר.יונתן 1
גם כופר וגם פושע.
רוב החילוניים בארץ
מאמינים בה׳ גם אם
לא שומרים את כל
המצוות.
צריך לקבל עונש?מופים

ממי?

 

מה שייך "צריך" באחד שלא מאמין במי שמצווה

 

חשבתי בינתיים על ראיה, שהגמ' אומרת ששייך אומר מותר על רציחה, והוא נקרא שוגג, ומפרש רש"י שהעלה בדעתו שאין איסור להרוג. וכל שכן מי שלא יודע בכלל שיש הקב"ה שמצווה אותנו.

הכוונה בדיני אדם. בכל מקום מתוקן מענישים על זהאיש השקים

אני מניח שהגמרא מתכוונת למקום שבו יש סברה להתיר (נגיד רודף שאפשר להציל באחד מאבריו)  ולא על סתם רציחה שברור לכולם שזה אסור.

 

אגב גם אל תינוק שנשבא (או נשבה??) כמדומני שלשון הרמב"ם "לא ימהר להורגו..."

נשבה, עם ה׳.יונתן 1
גם תינוק שנשבהמופים

הוא לא אונס, הוא שוגג, וחייב חטאת

 

ואין הבדל (עד כמה שידוע לי) בין דיני אדם לדיני שמים. או שהוא רשע או שלא.

 

הפשט שלך בגמרא לא נכנס ברש"י לדעתי. תראה את הגמרא בפנים. (זה גמרא במכות, אני לא זוכר עכשיו איפה, אם תרצה אני אחפש)

 

ומה שהרמב"ם (בלי הצנזורה) אומר שאין למהר להורגו, היינו שצריך קודם ללמדו, ולקרב אותו, ואם הוא לא מקבל, אי אפשר לעולם להסתתר מאחורי הטענה "תינוק שנשבה".

ולדעתי דתל"ש הוא בכלל לא תינוק שנשבה! אבל בוא לא נסטה

אני לא יודע על מה אתה מדבר.יונתן 1
על עונש וכו׳.
באתי לומר דבר פשוט:
זה שאדם כופר מחד,
או ׳תינוק שנשבה׳ להבדיל
מאידך - לא נותן לו היתר
להתנהג בצורה לא אנושית.

אלו דברים ברורים לכל בר
דעת ולא צריך להסביר אותם.
והתורה מצפה מכל אדם להתנהגות אנושית.יונתן 1
כפי שרואים בגמרא עירובין
דף ק׳, שאלמלא ניתנה תורה, היינו למדים צניעות
מחתול, גזל מנמלה ודרך
ארץ מתרנגול וכו׳.
כלומר, מידות טובות
נדרשות מכל בן אנוש,
גם ללא התורה.
ללא התורהמופים

אבל לא ללא הקב"ה

 

הכוונה של הגמרא שגם בלי התורה היינו יודעים שרצון ה' להיות מוסריים, והיינו לומדים מהטבע את המוסריות.

 

אבל אם אין את ה', אין בפני מי לתת דין וחשבון, הרגשות של המוסר הם רגשות בעלמא. למה שאדם הגיוני יתייחס לרגשות?

כי אדם הוא מטבעו טוב ולא רע.יונתן 1
ושוב, כל אדם נורמלי
מבין זאת.
כל אדם נורמלי מזדעזע
ממעשי זוועה.
זה עיוות נורא לקרוא
למצפון ׳רגשות שאין
להתייחס אליהם׳.

אדם שלא מבין זאת
הוא אדם המסוכן לסביבתו.
הוא אכן מסוכן!מופים

כל אדם אכן מבין זאת.

 

אבל זה לא קשור לנושא!

 

למה אתה לא מבין מה שאני רוצה.

התורה ציותה עלינו לשנוא רשעים של התורה, לא מה שנקרא בעלום רשע, לא מי שמזעזע אותנו, ולא מי שמסוכן לסביבתו.

איזה היתר?מופים

יש איזה עבירה שזה כן נותן לו היתר?

 

אנחנו מדברים רק על בדיעבד שעבר עבירה האם נחשב רשע, והאם מגיע לו עונש. 

אני לא מדבר על עונשים כרגע.יונתן 1
מי שעושה מעשה רשע -
נחשב רשע לכל הדעות.

אני אומר זאת מתוך היגיון פשוט, אך ברור
ופשוט שכל רב בעולם
יאמר כך.
התורה לא מצפה ממנו
לעקם את דעתינו רק כי
דתיים אנחנו.
המילה "רשע" אצלך היא לא המילה שלימופים

רשע שמוזכר בתורה הוא מי שעבר עבירה ידועה במזיד. לא מה שנקרא בעולם "רשע".

 

ברור שהוא נקרא רשע בלשון העם, אבל המצוה לשנוא רשעים, והפטור לא לאהוב אותם, נאמר על רשע הלכתי, לא על מה שנקרא בלשון העם.

גם לפי התורה. שאל כל רב בעולם.יונתן 1
לא צריך להיות מטומטמים בגלל
התורה, להיפך.
התורה דורשת
מהאדם להיות יותר
מוסרי ולא פחות מכך.

את המקורות תוכל למצוא בעצמך, אבל
כל רב יגיד לך כך.
למה זה "פחות" מוסרי?מופים

יתכן מאד שהתורה תאסור לשנוא מי שהוא רשע בלשון העם. למה זה נקרא שאתה פחות מוסרי. לא הבנתי אותך.

דיברתי על משהו אחר לגמרי, לוחשוב.יונתן 1
איתך לגמרי הרועה
עם מי?יונתן 1
איתך..הרועה
<אי הבנה, נא למחוק. תודה!>ריבוזום


הבהרה..הרועה

הייתי רציני, הסכמתי עם הצד של יונתן בדיון.

אה, נחמד.יונתן 1אחרונה
ואם-מרב.

הוא חטא [שוב, ברמה של אונס ורצח. שזה פגיעה שפגעה גם בך כאדם ברמה שא'א לכפר כ'כ מול האדם עצמו]

וחזר בתשובה-

ז"א התחרט, ביקש סליחה, הביא ת'פיצויים, קיבל על עצמו לא לעשות את זה שוב.

[לא יודעת עד כמה קיימים מקרים כאלה. אני אישית לא מכירה]

 

האם אתה- בתור הנאנס/קרוב של הנרצח-

אתה מסוגל עדיין לאהוב אותו?

ה' רוצה שאני אוהב אותו?

 

אני באמת מנסה להבין את זה.

כי זה מרגיש לי לא נכון בכלל לאהוב בנאדם שהרס חיים.

אם הוא עשה תשובה ובאמת מתחרטאיש השקים
אני מאמין שגם את היית סולחת לו
לא קראתי הכל אבל בנוגע לאהבת רשעיםשירק

אם חושבים קצת בגדול, בצורה עולמית יותר מעבר לאם אני מסוגלת לאהוב רשע או לא.

מה יתקן את דרכיו של הרשע?

ורוב בני האדם לא כאלה רשעים, בכולנו יש רע וטוב, השאלה מה יגבר על מה.

התשובה היא שמה שישפיע ביותר על אנשים להיות טובים אלו האנשים הדגולים האוהבים והמאירים.

הם אלו שנותנים אמון.

הם אלו שאנחנו נושאים אליהם את עינינו ושואלים את עצמנו היאהב אותי ואת דרכי או לא.

נאמר רב שאנחנו מעריצים, אנחנו מנסים לחשוב אם יתייחס אלינו בחיוב או לא.

אם נדמה לנו שלא - כבר לא נצליח לקבל ממנו השפעה יותר!

 

אז זה יותר נוגע לאנשים שנמצאים בעמדות השפעה.

אבל זה נכון גם לאיש הקטן שלא יכול לדעת מי נושא אליו את עיניו, לכן כדאי שיסגל לעצמו מבעוד מועד אהבת אדם.

לא קראתי מה ענו לךמעיין חתום

ואולי אני חוזרת,

 

זה כל החידוש ב"ואהבת את ה' אלוקיך".

כי איך אפשר לצוות על רגש?

 

את בטוחה שלכל אדם יש אויב? ריבוזום

בשלב זה או אחר בחייו- כן.דינה ל.

אני חושבת שזה לא נכוןריבוזום

ואני מקווה שאני צודקת :-/

..מעיין חתום

אולי אויבים זו מילה חריפה.

 

מקטרגים יש..

נכון, זאת מילה חריפהדינה ל.

הכוונה- מישהו שלא אוהבים (תנסח לך איך שתרצה, באיזו רמת חריפות)

מי אמר שאסור לשנוא חוטאים?טנגענס
"משנאיך ה' אשנא. תכלית שנאה שנאיתים."
והגמ' בעצמה שואלת: איך יש חמור שונאך? אלא שאם אתה רואה רשע שעובר עבירות מותר לך לשנוא אותו.
א"כ איך מתיישבים דבריו של המרצה המהולל שוודאי נסמך על דבריו של הרב קוק במידות הראיה?
אלא שהעניין דורש המון התבוננות. והוא עמוק עמוק מי ימצאנו. וודאי מה שאכתוב הוא בתכלית הקיצור. שיודע שיש לכל אחד המון המון רבדים בנפש. ובאופן פשוט יותר פנימיות וחיצוניות. הגם שאדם מקלקל את חיצוניותו ומכער אותה, בתוך תוכו נשאר דבוק באל חי. בכל יהודי יש סגולה פנימית עמוקה שבה א"א לגעת. נקודה שלא תתקלקל לעולם.
נמשיל משל. נאמר ח"ו שאמא שלך מתחילה לרצוח אנשים. האם לרגע היית מפסיקה לאהוב אותה? האם היית שוכחת לה את כל הטובות שעשתה למענך? אלא שהיית מאד עצובה על זה. והיית שונאת את אותו חלק בה שגורם לה לעשות כך. אבל ודאי שלא היית שונאת כל חלק בה. א"כ זוהי נשמה של יהודי. וזוהי עבודתינו, להבין שהעיקר זה הפנימיות. כמו שאומרת הגמ' שישראל שחטא, ישראל הוא. והוא עדיין חלק אלוה ממעל. ובוודאי שאין להתעלם ח"ו מהחיצוניות ולכן ב"ד הורגים את החוטא לא מתוך שנאה ח"ו, אלא מתוך אהבה עצומה, והבנה שכך מכפרים את חטאו.
בקיצור, צריך שנאה לחיצוניות, ואהבת אין קץ בפנימיות. וזה גם מה שיכול לגרום לחוטא לחזור בתשובה. עצם האמונה שיש תקווה, שיש בו טוב שצריך להתגלות.
לוידעת ..... אולי אני מוזרהדניאל55

אבל אין לי אנשים שאני שונאת ברוך ה׳!!!

 

ומי שמתנהג בצורה פוגענית וכו.... אני מרחמת עליו.... פשוט מרחמת.

חושבת שהוא שפל מקסימום....

 

או או מעדיפה לא להשקיע בו שום אנרגיה...

 

אז אני אפתית כלפיו!!

 

לא שנאה... לא רחמים... כלום כזה...

ההכללה שלכל אחד יש מי שעשה לוחסדי הים
עוול חמור. לא בטוח שזה נכון. לפחות לגביי. לא זוכר אף אחד שעשה לי עוול חמור. אולי קצת פגע, וגם זה כמעט ולא קורה לי. אולי אני יוצא מן הכלל.
אתה, ועוד כמה שאמרו שאין להם אויביםאדם ישר

מדברים על הפן האישי. באופן אישי אף אחד לא בא ופגע בכם כל כך עד שאתם שונאים אותו.

אבל מה עם אנשים (גם יהודים) שפגעו בכם כחלק מקבוצה (מתנחלים, אוהבי ארץ ישראל, דתיים, מאמינים בה')?

 

ולצורך הדוגמה אתן שם אחד: יריב אופנהיימר.

קצת קשה לי לא לשנוא אותו, ואני לא בטוח שבאמת מצווה עליי לאהוב אותו. אולי להיפך כמו שהעיר מטבחון.

 

אולי מה שהתכוונת לומר הוא שאין לך אדם ששונא אותך ושהוא לא אדם רשע בכללותו. את זה אפשר להבין ולקבל, ומן הסתם יש אנשים (אני מקווה שאני כזה) שאין להם שונאים שכאלה.

כן. בכוונה לא נכנסתי לענין של השנאה, כי זה יותר מסובךחסדי הים
כמו שציינת.
ההלכה מצווה על רגשותהרועה

גם במקומות בהם זה לא אנושי (אדם שמקבל הודעה על מת בשבת אסור באבלות עד מוצאי שבת), לא במובן של צביעות אלא במובן האמיתי של להרגיש ככה.

יש כל מיני פרשנויות ל"לא תשנא את אחיך בלבבך"שירק

תתחברי לזו שנראית לך..

אני אוהבת את זו שאומרת לא להיות אחד בפה ואחד בלב. אם אתה שונא בלב - אל תעמיד פנים ואל תשחק אותה נחמד יותר ממה שאתה.

זה לא מחלוקת!מופים

את צודקת שהאיסור הספציפי הזה לא נאמר על מי שמוציא את שנאתו החוצה.

(רש"י אומר על אחי יוסף ש"לא יכלו דברו לשלום" שבתוך גנותם מובא גם שבחם, שלא היו אחד בפה ואחד בלב)

 

אבל את מצות "ואהבת לרעך כמוך" אי אפשר לקיים כך!

אנסה להגיב בכמה נקודות -אלעזר300

- "בעושה מעשה רעך". אדם רשע מצווים לשנוא.

- זה לא רק בגלל הדחיה הטבעית שלך ממנו ואולי אולי אפילו לא קשור אליה בכלל. על דחיה טבעית (מאדם מעוות גופנית, למשל. זאת דוגמה טובה להכניס לדיון לדעתי) האידיאל הוא שתנסי להתגבר. השנאה לאדם רשע נובעת מהיותך אוהבת טוב, ומהיותו רשע - לא מרגשות שלך. פועל יוצא - אין הבדל בזה בין סוגי עבירות שונים...

- ודאי שאין עניין להתנהג בצביעות, ואנחנו רואים גם באחי יוסף ש"מתוך גנותם למדנו שבחם". העניין הוא, כמובן, לאהוב גם בלב. את מי שצריך - ואם מצליחים...

- 'הרעיון' הוא שפשוט צריך לאהוב כי זה באמת באמת טוב. בלי שום קשר לאווירה שתיווצר.

 

מכאן בעיקר לענות למי שישאל, אם אהיה כאן.

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשהאחרונה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).

אולי יעניין אותך