אני חושב שלא הבנת אותי נכון, ולכן אני משקיע את הזמן כדי שלא יווצר רושם מוטעה חלילה.
קודם כל, אני יודע שהשם משתמש שלי קצת מטעה, אבל אני בן (בחרתי את הכינוי שלי ללא שום סיבה מיוחדת מלבד זה שהוא רומז לשם שלי, רון). אז אני בן, ולומד בישיבה וכו׳.
לגופם של דברים, כתבת שאת לא מחפשת תירוץ -ואכן, אני לא באתי לתת לך תירוץ לנקות לך את המצפון אלא את האמת, כפי שאני רואה אותה.
אני לא מכיר אותך, לא יודע איך את נראית וכו׳ ואני גם לא יודע אם מה שאני אכתוב ישכנע אותך (והאמת זה גם לא כ"כ חשוב לי) אבל אני בטוח שיש עוד בנות שקוראות את זה, וחשוב לי שידעו שאין ביציאה עם שיער פזור (לרווקות) שום איסור הלכתי, והם יכולות להרגיש בסדר גמור עם עצמם.
מר אנונימי התחיל להביא מקורות הלכתיים, אך בצורה חלקית בלבד. אנסה בכוחותיי הדלים להשלים את התמונה ויה"ר שיהיו הדברים מכוונים לאמת כמה שניתן.
כעת מי שיש לו סבלנות שימשיך לקרוא, ינסה לעקוב, ואני מבטיח שיצא נשכר- זה לא כ"כ מורכב.
המקור הראשוני שבו מובא האיסור לאשה לצאת לשוק וראשה פרוע הוא בגמרא במסכת כתובות דף עב שם מובא לגבי נשים נשואות, שאם הם יוצאות וראשם פרוע אז הדין הוא שהם יוצאות ללא כתובה, כיוון שעוברות על דת יהודית. גמרא זו נפסקה להלכה ברמב"ם בהלכות אישות פרק כד, יא וכן בטוש"ע אה"ע סי׳ קטו. כאמור שוב, ביחס לאיסור לאשה נשואה בלבד.
כך גם בשו"ע או"ח סימן עה סע׳ ב שם לגבי מצוות קריאת שמע פסק מרן ש"שיער של אשה שדרכה לכסותו אסור לקרות כנגדו, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש מותר".
המגן אברהם במקום (שעליו נסמך ידידנו האנונימי בתשובתו) מקשה על פסיקת מרן כאן מפסיקתו באבן העזר סי׳ כא סע׳ ב שם כתב "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק אחת פנויות ואחת אשת איש" ומתרץ שמה שאסר מרן השו"ע באבן העזר זה לצאת בשיער פזור (או בלשונו "שסותרות קליעת שערן") שזה אסור אפילו לפנויה.
(כאן עצר אנונימי, וכתב ששיער פזור זה "לא צנוע" לפי דברים אלו, ולכן אסור לרווקה ללכת בלי כיסוי ראש אלא רק אם תקלע שערה, והוסיף שאולי "יכול להיות שיש עוד דעות". אז במחילה מכבודו, בהחלט יש עוד דעות. ובמקרה דנן החולקים על חידושו של המגן אברהם הם רוב מניין ורוב בניין של הפוסקים, וכפי שאכתוב).
כבר המשנ"ב במקום (ס"ק יב) מביא את המחצית -השקל והמגן-גיבורים שחולקים על המגן אברהם ומקילים בזה. עיון קל בדבריהם (מומלץ לפתוח ולראות את דבריהם בלשונם) מראה כי על המגן אברהם הזה יש קשיים גדולים בגמרא (שאגב הוא מודע אליהם ולכן כותב בסוף דבריו שמכל מקום האיסור מהתורה הוא רק לאישה נשואה). ביחס לסתירה שהעלה המגן אברהם בין פסקי השו"ע (ושמתוכה חידש שיש איסור גם על פנויה לצאת פרועת ראש), התירוץ שלהם (ולא רק שלהם אלא של כל נושאי הכלים בשו"ע מלבד המגן אברהם עצמו - החלקת מחוקק, הבית שמואל, הפרישה ועוד) הוא שמה שנאמר בשו"ע אב"ע: "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש אחת פנויות ואחת אשת איש", הכוונה בפנויות היא לא רווקות [כפי שהבין המ"א], אלא לגרושות ואלמנות (שעליהם נאסר מעיקר הדין ללכת ללא כיסוי ראש, אע"פ שכעת הם פנויות). כך מפורש גם ברש"י על הגמרא (וכך גם מדוייק מהלשון "פנויות" ולא "בתולות", ואכמ"ל).
כל האחרונים האלו ידעו על פירוש המגן אברהם, אך חלקו עליו ואם כן לפי שיטתם אין כל איסור (ואף לא מדרבנן וכו׳) על בחורה רווקה לצאת כאשר שיערה פזור (ולמותר לציין שאין כל חילוק בדבריהם בין שיער מתולתל, חלק, גלי, שחור, בלונדיני או ג׳ינג׳י).
ואכן נראה שאפילו לפי המגן אברהם אין בדבר איסור גמור, וכפי שכותב בשיטתו הגר"י יוסף בספרו "ילקוט יוסף" לאחר שמביא את דבריו ש"מכל מקום צריך לומר דבפנויה לא אסור מדאורייתא, אלא ממדת צניעות לבתולה שלא תלך כך". ומי לנו כפרישה שכבר קדם והעיד (מובא בילקוט יוסף בחלק "אוצר דינים לאשה ולבת" עמוד שסא בהערה י): "דפנויה שצריכה כיסוי הראש היינו אלמנה או גרושה, אבל בתולה מותרת לילך פרוע ראש, וכמנהגינו".
מתוך כל העולה נראה ברור כי לשיטת כל הפוסקים, רובם ככולם, אין כל איסור לרווקה ללכת עם שיערה פזור.
אך בבואנו לדון בנושא הצניעות עלינו לדעת ולזכור שישראל קדושים הם, ויש לשקול כל מקרה לגופו לא לאסור באופן גורף, אך גם לא להתיר בכל מצב. על כל אחת לחשוב ולהתבונן מה ייצור מתיחות ומה יפחית את המתח. רגישותם של בני אדם לדברים שונים, מושפעת מהאווירה, מהנהלים ומארחות החיים המקובלים בחברה, והם שיוצרים תגובות שונות לתופעות דומות. כלומר, לאותה תופעה ייתכנו השפעות ותגובות שונות לפי ארחות החיים המקובלות בכל חברה וחברה, ובהחלט ייתכן שיש בנות וקהילות כאלו ואחרות, שלגביהם יהיה נכון להחמיר כמגן אברהם ממדת הצניעות ולא לצאת עם שיערם פזור. אך אין בדבר אף לא בדל איסור, וכאמור.
עד כאן דבריי, והנראה לעניות דעתי כתבתי.
אני ממש מקווה שהתשובה הזו סיפקה אותך והייתה רצינית מספיק, ואני מקווה שהיא הועילה גם לבנות נוספות שאולי התגלגלו לפורום הזה, עם דילמות דומות לשלך.
אשמח לקבל הארות, הערות ואפילו ביקורות,תיקונים והסתייגויות על דבריי..