כל הצדיקות שמעניין אותן,אור השחר..
יש קבוצת לימוד בווצאפ של הלכות בית הבחירה
מי שמעוניינת להצטרף מוזמנת לפנות אלי בפרטי או ל@תהילה רבקה

מוזמנות בשמחה!

(יש גם קבוצה לבנים אאל"ט - @די"מ)
עלה למעלה
וגם בסיבובי שערים אנחנו לומדות, כל יום שלישי לבנות. מי שרוצה להצטרף שתדבר איתי
^^^^^ מומלץ בחום! גאהלהיותיהודיה
הקבוצה של הבנים לא פעילהדי"מ
אם יהיה ביקוש אולי נחדש
נראה לי יותר נוח ללמוד לבד עם הפרוש של מפעל משנה תורה (או בלי פרוש..)
לבד אין דירבון - אשמח להצטרף לקבוצהחכחעחילםכ


רוצה לתפעל אותה?די"מ

לי אין כוח.

זה מיאש...

מה כזה מסובך?אור השחר..
אצלנו פשוט יש מישהי ששולחת הלכה כל יום, ואז בד"כ בנות שואלות על דברים שלא הבינו ומתפתחים דיונים קטנים עד שמגיעים להבנה.

פשוט וקל
בדיוק.די"מ

אז אצלנו מישהו (אני) שולח הלכה כל היום ואף אחד לא מגיב.

אז זה סתם מתסכל.

 

 

מהתחלה אמרתי שזה לא יתאים לבנים ואכן צדקתי.

בסך הכל רמב"ם ספר העבודה בטח עם הביאור של מפעל משנה תורה זה לא דבר מסובך ללמוד לבד לבייניש הממוצע שזה בדרך כלל הבנים בחוזרים להר ולכן לא ממש הבנתי מה העניין של הקבוצה.

הפסד שלכם אור השחר..
אפרופו הקבוצה הזאת, יכול להסביר ת'הלכה הזאת בפשטות?


ח [ט] אסור לאדם לעולם שייפנה או שיישן, בין מזרח למערב; ואין צריך לומר, שאין קובעין בית הכיסא בין מזרח למערב בכל מקום: מפני שההיכל במערב. לפיכך לא ייפנה לא למערב, ולא למזרח שהוא כנגד המערב, אלא בין צפון לדרום נפנים, וישנים. וכל המטיל מים מן הצופים ולפנים--יישב ופניו כלפי הקודש, או יסלק הקודש לצדדין.
כן.די"מ

ההלכה הזאת ברובה לא קשורה למקדש.

אך כיוון שהרמב"ם לא מסודר כמו השו"ע לפי סדר היום (אורח חיים) אז על הדרך הוא מביא הלכה לא קשורה.

אסור לישון כשהראש והרגליים לכיוון מזרח מערב על צריך שהם יהיו צפון דרום זה גמרא בברכות לא זוכר בדיוק איפה.

הגמרא כותבת שמי שלא אשתו מפלת נפלים ומזה התוספות לומד שזה רק כשאשתו עמו.הרמב"ם כמו שאפשר לראות לא פסק ככה.

הבית יוסף תמה על זה למה כולם מקלים כהתוספות כשהפשט הוא כמו הרמב"ם וכותב שאולי זה כי רק "חד בדרא" (אחד בדור) לומד הלכות בית הבחירה אז שתדעו לכן שזה זכות נפלאה שזכיתן ללמוד את ההלכה הזאת!

וגם כשמתפנים צריך שהפנים יהיו  לכיוון צפון או דרום ולא מזרח או מערב.

 

וכאן מגיע הקטע שקשור.

כשמטילים מים מ"הצופים" שזה או שם מקום שמשם רואים את הר הבית או כל מקום שמשם רואים את הר הבית אסור שהפנים יהיהו לכיוון המקדש וצריך להסתלק לצדדים.

*להלכה השו"ע פוסק כמו תוספות אבל כותבדי"מ
שראוי להחמיר גם כשאין אשתו עמו.


(ולפי הזוהר זה בכלל הפוך וצריך לישון דווקא מזרח מערב,חלק נדחקים להסביר את הגמרא כמו הזוהר והגר"א מסביר את הזוהר כמו הגמרא..)
כשהגענו להלכה הזאת ממש התרגשתידי"מ
רק שתדעו כמה זה מרגש ללמוד משהו שמרן רבי יוסף קראו כתב שרק "חד בדרא" לומד!
באמת מרגש אור השחר..
ועוד שאלה -אור השחר..
זה תקף בימינו?
וזה בכל מקום? או רק בירושלים?

כן.די"מ
עבר עריכה על ידי די"מ בתאריך א' בתמוז תשע"ה 21:41

בכל העולם.

 

אם כבר אולי זה לא על הבנות.

או שלהפך זה עוד יותר על הבנות..אין לי מושג.

 

 

שולחן 

 

סעיף ה[עריכה]

אם נפנה במקום מגולה שאין בו מחיצות, יכוין שיהיו פניו לדרום ואחוריו לצפון או איפכא, אבל בין מזרח למערב אסור.

(ולהטיל מים בכל ענין שרי) (ב"י בשם הרמב"ם).

סעיף ו[עריכה]

וכן אסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו. ונכון להִזהר אפילו כשאין אשתו עמו.

אור השחר..
@אביגיל.
תשאלי פה את השאלה שלך..
לקח לי זמן להבין אביגיל.
הכיוונים הם דווקא מזרח ומערב?
גם אם ירושלים נמצאת דרומית/צפונית אלי?
אין שום קשר לירושלים.די"מ

תקראי מה כתבתי בהתחלה של התגובה כיוון שהרמב"ם מסודר לפי נושאים מאוד מוגדרים יש דברים ש"נופלים בין הכסאות" אז מוצאים איזה שהוא הקשר ומכניסים (כמו שהלכות אבל זה בספר שופטים) 

אין שום קשר למיקום של ירושלים.

אז תכלס מה העניין בהלכה הזאת?אור השחר..
באיזה קטע?די"מ
בפנימיות התורה אני ממש לא מבין.
אבל תנסי להתבונן על זה אולי יעלה לך משהו.
לוידת למה חשבתי שתהיה לך איזה סיבה אור השחר..
צריך לחשוב על זה.די"מ

בגמרא כתוב שמי שלא אשתו מפלת נפלים.

אז זה משהו בכיוון הזה.

(ציפורניים,הבנת למה שורפים או קוברים?אני לא)

 

 

 

 

 

 

 

בא לי לשמוע מה יש ל@הדרכה או @בגבורה להגיד.

בא לי תשובה רמבמיסטית.

לגבי כיוון המיטה וכדומההדרכה
כיוון שהשכינה במערב לימדונו חז"ל להפנות תמיד דעתנו לשכינה שתשרה בינינו, ולכן להתייחס בכבוד לכיוון זה.
לגבי ציפורניים הרי שייתכן וסברו שכיוון שהן חדות ומזוהמות ועלולות לפצוע ולגרום זיהום והפלה.
אז היום אין בעיה עם ציפורניים?די"מ
למה לא? הציפורניים של "ימינו" לא חדות ומזוהמות?!הדרכה
אתה חושב שיש חשש שאשה תפיל בגלל זה?די"מ
^^ זה ממש מוזר לי..אור השחר..
אבל תכלס יש גם עניין בציפורניים בלי קשר לאישה בהריון לא?
ככה שזה לא משנה מה הסיבה בפועל זה אותו דבר..
זה הסיבה שכתובה בגמראדי"מ
מעניין אותי איך רמבמיסטים דלא מאמינים במיסטיקה כגון @הדרכה @בגבורה ו@גלוק17 מסבירים את זה
גם אותי מעניין..אור השחר..
קודם כלבגבורה
ההרמב"ם לא פסק להלכה את העניין של הציפרנים כמו שלא פסק עוד הרבה סוגיות להלכה כגון "זוגות" ושאסור ללכת בין שני דקלים שדים וכו הסיבה לכך קצת מורכבת ודורשת הבנה רחבה בדרך פסיקתו של הרמב"ם ובעולם המחשבה שלו
הוא כן פסק את השינה צפון דרוםדי"מ
נכוןבגבורה
שהוא פסק לגבי צפון דרום כי נפסק בגמרא שהשכינה במערב וכן שלא יקל אדם ראשו כנגד שער המזרח.

לגבי הנושא השני זה מורכב כמו שכתבתי אבל בא נגיד שהרמבם ייחס השפעות חיצוניות מקומיות לחלק מ....... שהאמינו בשדים וייחס כח לכל מיני גורמים חוץ מלהשם שעל פי התורה אין עוד מלבדו
אני לא מבין למה להאמין בשדים זה להאמין שיש עוד כוחות חוץ מיידי"מ
באותה גמרא כתוב שמי שלא ישן כך אשתו מפלת נפלים (ומזה תוספות לומד שזה רק כשאשתו עמו,השו"ע מכריע כך מעיקר הדין) למה זה?
לא ראינו שכתוב שמי שעובר על מצוות מורא מקדש ונכנס בנעליו להר הבית זה כתוב עליו

בעניין השדים.
מה הקשר?
הקב"ה נותן לשדים כוחות מסוימים כמו שהוא נותן לנו כוח לזרוע ולקצור ולבנות סמארטפון לשדים הוא גם נתן כוח כזה ואחר.
ולי בכלל נראה שכל ההתנגדות של הרמב"ם לעניין לא הייתה התנגדות בעצם.
הרמב"ם לא יכל לסבול את זה שהופכים את התורה למשהו מנותק מהשכל.
כיוון שבשכל שלו שדים זה דבר מנותק מהשכל הוא לא האמין שזה קיים.
אני בהחלט מסכים עם הגישה העקרונית של הרמב"ם.
רק שאני חושב ששדים וכישופים למינהם זה לא מנותק מהשכל.
יש ספר של איזה מדען שהיה ממש מהתנגדים לכל הגישופים האלה וח-ר את העניין לעומק והצליח להפוך את הראש שלו לראש של זאב דבר איתי בוואצפ יש לד.ט את הספר אני יכול לבקש ממנו להשאיל לך.
אני לא יודע כמה אתה דרדעי אבל אם אתה לא,אחד הדברים בתנ"ך שהפרוש של הזוהר הכי מסתדר איתו זה הסיפור עם העמלקים.
הרי לפי הפשט יש קושיא,שאול הקג את כולם חוץ מאת אגג איך כמה שנים אחרי זה יש כל כך הרבה ש"רק" כמה אלפים ניצלים?
יש לזה תרוצים בפשט אבל הם דחוקים.
אם מסבירים לפי הזוהר זה מסתדר פיקס.
וגם למה הוא אמר לו להרוג את הבהמות? הרי בתורה זה לא נכתב וגם לפחות הרמבם לא פוסק להלכה להרוג גם את הבהמות של עמלק.
תשובהבגבורה
במחילה לא אענה על כל ההסתעפויות אבל אומר כך.

הקשר לשדים הוא שהיו אמוריים שייחסו נזקים לכל מיני כוחות כגון שדים זוגות ומזיקים.
לפי תפיסת הרמב"ם אין נזק שבא לאדם שלא באשמתו בנוגע לקיום התורה ולא יכול להיות לפי הרמב"ם שיקרה נזק לאדם רק כי החך בין שני דקלים ולכן המזיקים קיבלו רשות להזיק לו..

הרמב"ם התנגד לשדים לא מהסיבה שכתבת אלא מכיון שהאמונה בהם ובכוחם היא שהביאה את כת הצאבה לאמונות זרות לתורה ו בסופו של דבר לע"ז.
עיין מורה נבוכים שם.
לגבי עמלק.

נראה מהפשט ששאול רק הרג את העמלקים שהיו במחנה זה והיו עוד הרבה מחנוצ במקומות שונים בין בארץ ובין באזור מצרים.
>>די"מ

גם את הרמב"ם קשה להסביר כפשוטו-

"אָדָם שֶׁעֲווֹנוֹתָיו מְרֻבִּין עַל זָכִיּוֹתָיו--מִיָּד הוּא מֵת בְּרִשְׁעוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "עַל רֹב עֲו‍ֹנֵךְ" (ירמיהו ל,ידירמיהו ל,טוהושע ט,ז).  וְכֵן מְדִינָה שֶׁעֲווֹנוֹתֶיהָ מְרֻבִּין--מִיָּד הִיא אוֹבֶדֶת, שֶׁנֶּאֱמָר "זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה" (בראשית יח,כ).  וְכֵן כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, אִם הָיוּ עֲווֹנוֹתֵיהֶם מְרֻבִּין--מִיָּד הֶן נִשְׁחָתִין, שֶׁנֶּאֱמָר "וַיַּרְא ה', כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם" (בראשית ו,ה)."

אתה רוצה להגיד לי שאתה מסביר את הרמב"ם הזה כפשוטו

(במחשבה שניה,אין לי מושג למה הבאתי את זה וזה באמת לא קשור אבל מרגיש לי כן אז אשאיר את זה..)

 

אז סבב,לא ענית לי למה הגמרא אומרת שמי שישן מזרח מערב אשתו מפלת נפלים,לציפורניים מצאתם תרוץ.סבבה.מה עם מזרח מערב?

 

 

אשמח שתפנה אותי באופן יותר מדוייק במורה נבוכים לא הבנתי בדיוק איפה זה וזה ספר גדול..

בכל מקרה אני לא חושב שזה שמשהו גרם למישהו לטעות אומר שהדבר עצמו טעות (אני חושה ככה גם על הגשמה,מה שגרם להתנגדות הכל כך עזה ולכך שקבלו את דעת הרמב"ם ולא את דעת הראב."ד שהרבה יותר מסתבר זה בגלל הפחד מהנצרות,בעיני זה לא טענה)

 

 

אני כמובן מדבר על הפשט לפי חז"ל שאומרים שבאותה לילה בא על השפחה..

אתה רוצה להגיד פשט נגד חז"ל?

אני מעדיף ללכת על הזוהר.

תשובהבגבורה
לגבי הנפלים כבר כתבתי שחלק מחזל יחסו כוחות וגרימת נזק שלא באופן רציונלי למעשים של בני אדם דבר שמנוגד לשכל ולכן הרמב"ם התנד ולא פסק כך.

עיין חלק ג אזור של הפרקים שמדבר על טעמי המצוות ובעיק מצוות כיסוי הדם.


לגבי ההגשמה הרמב"ם ביסודי התורה מסביר למה לא הגיוני לייחס את ההגשמה וכבר ניהלנו שיחה בנושא בווצאפ.

באופן כללי אומר שאם אתה רוצה באמת להכיר את הרמב"ם בשלמות עליך ללמוד גם או אולי בעיקר את המורה נבוכים.

בקשר לעמלק.
כבר ביאר הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות איך צריך להתייחס לאגדות חזל ומה מטרתם בכך עיין שם

כמובן שעדיף לקבל הסבר רציונלי מאשר להפוך את חזל לבלתי רציונלים בלקיחת דבריהם האגדיים כפשט ובכך הפכתם להזויים שזה בהחלט דבר שלא יתקבל על דעת בן תורה
מה זה "הרמב"ם לא פסק" זה שאלה מציאותיתדי"מ
עבר עריכה על ידי די"מ בתאריך י"א בתמוז תשע"ה 02:36

לגבי ההגשמה,אני לא מדבר על האם לקב"ה יש גוף או לא גם הראב"ד מסכים שלא השאלה היא האם מי שסובר שכן הוא מין,על פניו בהחלט נראה כהראב"ד ובכל זאת כולם נוטים לרמב"ם די ברור שהסיבה לכך היא הפחד מהנצרות .

 

בקשר לעמלק,אני חושב (ואם אני זוכר נכון יש לא מעט ראשונים שהולכים בגישה הזאת) שיש להדיל בין מדרשים כאלה ואחרים,המדרש הזה זה לא אגדות רבה בר בר חנה...

 

בשביל להפוך את לרציונלי לא בהכרח צריך לעוות ולהידחק,צריך לזכור שהמדע בסופו של דבר לא יודע הכל.

 

@בגבורה

לגבי עמלקיזהר

אני אמנם ממש לא רמב"מיסט, אבל התירוץ בזה הוא בהחלט פשוט ומובן.

שאול נצטווה להכרית את עמלק, אבל זה לא שהיה מדובר בקרב אחד וזהו. אחרי שבקרב הראשון הוא פישל, כבר לא היה טעם להמשיך.

אבל לפי חז"ל הוא הרג את כולם חוץ מאת אגגדי"מ
איפה זה בחז"ל?יזהר

לא מצאתי בבבלי.

זה לא גמרא?די"מ
אז מה המקור לזה?
זה זכור לי בתור גמרא אבל ייתכן שאני טועה.
כשלמדנו את זה בישיבה הרב דביר אמר שיש מתרצים שכמו שאפשר להתגייר לעם ישקאל אפשר "להתגייר" לעמלק (בן השפחה בטח הסתובב עם סוואנה וחילק סטיקרים של ע עמ עמל עמלק הנאצי..)
לא יודע. הרצתי חיפוש "אגג" ולא מצאתי.יזהר

וגם "שאול עמלק" (באותו איזור) ולא מצאתי.

אני לא חושב שהפחד מהנצרות הוא זה שניצחאיל אחר

בעניין הזה, כנראה שהשפעתו של הרמב"ם גברה גם מחוץ לבתי המדרש הספרדיים והתפיסה שלו ניצחה בסופו של דבר. נצחון זה לא היה מובן מאיליו, כי הפולמוס שם היה לוהט לאחר מותו של הרמב"ם.

לגבי דעת הראב"ד: הראב"ד לא כותב חצי מילה נגד ההגשמה, אלא מציין שרבים וטובים מהרמב"ם הגשימו, בגלל שנמשכו אחרי פשטי המקראות וההגדות המשבשות את הדעות. הוא לא מפרש אלו הן הגדות משבשות? האם יש לו תלונה על חז"ל? לא ברור. 

ראה את הכסף משנה כיצד הוא מתחלחל לעצם הרעיון שהמגשימים הם טובים מהרמב"ם. כדי ללמד על הראב"ד זכות, הוא אומר את מה שאמרת בדעת הראב"ד וגם ר' יוסף אלבו בספר העיקרים חוזר על כך.

לא ברור כלל מה דעת הראב"ד. יכול להיות שסבר כמו שביארו, או שהיה נייטראלי בנושא. לך תדע.

 

נראה לי ברור שכל מה שהראב"ד אומר זה שהוא לא מיןדי"מ
ונראים דבריו.
דעת הרמבם דחוקה מאוד ואנינעדיין חושב שהיא התקבלה רק בגלל הפחד מהנצרות
לגבי הנפליםבגבורה
שוב אם אין הסבר רפואי לתופעה הרמב"ם לא יפסוק אותה ולא יצדד עימה כיון שאין זה הלכה כלומר נובע מאיז שהוא איסור תורה.
שים לב ש הרמב"ם גל לא פסק את הברייתא המפורסמת שמופיע בכל ספרי טהרת המשפחה לגבי בני התשעה מידות
אז אתה אומר שהוא חלק על אמוראים?די"מ
לא מדוייקבגבורה
הוא פשוט צידד עם הרציונלים יותר
זכמו שכתבתי זה מורכב להסביר בכת ובפורום גדול אבל אומר ההגיון והרציונליזים הם עמודי התווך של ידיעת ( לא אמונה) השם לפי הרמב"ם ולכן מה שלא מסתדר עם זה....
אבל זו שאלה מציאותית האם זה קיים או לאדי"מ

אז גם אתה מודה שבהחלט היו אמוראים שסברו ככה?

תראה לי מקור ברור שזה מחלוקת בין האמוראים

קשה מאוד להבין מה סברו האמוראים לגבי זהאיל אחר

אבל אם הבנתי נכון את יזהר, הוא מתכוון לכך, שמי שסובר שבן תמותה טעה, גם אם הוא נמנה על חז"ל - אין בכך הרס ליסודות האמונה. לדעתי הרמב"ם דיבר על מי שהבין את דברי חז"ל כפשטם, תלה בהם הגשמה, וחלק עליהם - אין בכך הרס, כי סוף סוף אדם יכול לטעות. אבל זה רק בתאוריה, כי הרמב"ם סבר שחז"ל ראו את ההגשמה בחומרה רבה, כמבואר במורה. 

לגבי נושאים שאינם קשורים לתורה כמו רפואה הוא לא ראה את דעת חז"ל כמחייבת. 

לגבי האמונה בשדים הוא הביא את הפסוק: "יזבחו לשדים לא א-לוה, א-לוהים לא ידעום, חדשים מקרוב באו לא שערום אבותיכם". כלומר: השדים אין בהם ממש כמו האלילים שהם הבל וריק, וגם זו אמונה חדשה, שבנ"י למדו אותה בתקופה האחרונה לשעבודם במצרים, ולא ידעו אותה בתקופת האבות. 

גם אם חכמי ישראל בתקופה מסויימת האמינו בקיומם, אין זה הרס ליסודות האמונה להגיד שהם טעו. שאלת קיומם של השדים לא קשורה לתורה ואינה מיסודות האמונה. 

יתכן שחז"ל דברו בזה לפי אמונתם של בני אדם, ולא בגלל שסברו כך. הרי גם במעשה כשפים הם התמצאו, כדי להבין ולהורות, ומדובר באחיזת עיניים כמו מעשה הקוסמים. הרמב"ם כותב בהלכות סנהדרין, שבכל האמונות האלה הדיין צריך להבין, כדי שיידע איך להורות

אני ציינתי עובדה, לא את דעתי עליה.יזהר

דעתי היא שהרמב"ם חלק על חז"ל שלא כדין, והוא טעה בזה.

היו ראשונים הרבה יותר 'חז"ליים' מהרמב"ם, כגון הר"ן.

שלא תטעה, לא חשבתי שאתה סובר כהרמב"םאיל אחר

בוא לא ניסחף.

דווקא הר"ן מצוטט בשו"ת הריב"ש, בנימת ביקורת על הרמב"ן בנושא האמונה בקבלה. לפי מה שמביא הריב"ש הרמב"ן נדחק בעניין הקבלה ההיא. הדיון שם הוא על האמונה בספירות.

טוב, אתה בטח מכיר את הנושא טוב ממני.

המשפט האחרון שלך הוא העיקרדי"מ

וזה עיקר הבעיה ברמביזם שהיא בעצם גם הפוכה מהרמב"ם עצמו.

 

בדיוק כמו שהרמב"ם סבר שחז"ל טעו ייתכן שגם הרמב"ם טעה.

שדים/כישופים ושאר דברים שפילסופיםן למינהם מתעקשים להתכחש אליהם הם דברים שיש מחקרים מדעים שתומכים בכך (כמו שכתבתי כבר,על המדען שהפך את הראש שלו לראש של זאב) ללכת ראש בקיר ולהגיד שאין סיכוי שזה קיים רק בגלל שהרמב"ם לפני 800 שנה סבר כך זה ללכת נגד הרמב"ם ולהיות חסיד שוטה.

וזה נכון גם ברמסמיסטיות ההלכתית.

ראש של זאב. אתה רציני?!איל אחר

טוב, זה לא הסיפור היחיד על אנשים שהפכו לבעלי חיים.  יותר משתלם להיות מספר סיפורים מלהיות מדען זה בטוח.

כל מי שלומד אצל כל רב שהוא, הברירה בידו אם להיות חסיד שוטה או באמת להבין אותו. תלוי בו.

בעניין חז"ליותו של הרמב"ם הייתי ממליץ לכם לקרוא את מחקריו של ב.ז. בנדיקט על הרמב"ם (דווקא הוא לא רמב"מיסט). הספרים שלו מוצעים למכירה במוסד הרב קוק, "הרמב"ם ללא סטייה מן התלמוד", "אסופת מאמרים", יש לו מאמר גם בספר "מרכזי התורה בפרובנס" בנושא הרמב"ם והאסטרולוגיה.

קצת עבודה אבל מרתקת.

 

אני גם ממליץ לך לבדוק לפני שאתה מזלזלדי"מ

אני יכול לברר לך מה בדיוק השם של הספר,אני לא זוכר כרגע אבל הרב שלי סיפר לי עליו והוא הראה אותו לאבא שלו (ושניהם בהחלט משתייכים לאסכולה שנצמדת לתלמוד) והוא גם ממש התלהב על זה.

 

אולי @יזהר יודע על איזה ספר מדובר

לא מכיר.יזהר

אשאל את הרב זאביק או את הרב רועי אביחי. הם בטוח ידעו..

אין בעיה. תברר לי, אני אשמח לבדוק את הענין.איל אחר


חז"ל האמינו בכשפים, באסטרולוגיה, בשדים.יזהר

להעמיד את הרמב"ם כמתאים לכל השקפת חז"ל זה - בוא נגיד - ודאי לא כפשוטו.

תראה, מה כפשטו ומה לא כפשטו בחז"ל גם זה לא פשוטאיל אחר

כי לשון בני אדם סובלת, גם אמירות שאינן כפשטן. זו בדיוק גם משמעות המאמר שאותו מצטט הרמב"ם בענין ההגשמה: "דברה תורה כלשון בני אדם". גם את זה חז"ל אמרו, ובדיוק לזה הם התכוונו, שיש דברים שאינן כפשטן.

סליחה שאני פונה גם אל די"מ באותה תגובה, כי זה באותו ענין:

ההחלטה להבין פסוקים מסוימים כפשטן ומאמרי חז"ל כפשטן, בענין ההגשמה, אע"פ שהם אמרו דברה תורה כלשון בני אדם, ולטעון שזה יותר חז"לי ותורני מהרמב"ם זה על דעתך בלבד.

מוזר מאוד.די"מ
התורה-דברה כלשון בני אדם
חז"ל-דברו כלשון בני אדם
הרמב"ם-מי שמדבר כלשון בני אדם הוא מין "מורדין ואין מעלין" ספר תורה שכתב-ישרף.


סליחה,אבל לי הרמב"ם ממש לא נשמע הפשט.
באמת מוזר.איל אחר

הרמב"ם לא אמר שמי שמדבר כלשון בני אדם הוא מין.

הוא אמר שמי שסובר, שלשון בני אדם הזו מתארת את המציאות כפי שהיא, דהיינו: לה' יש באמת עיניים, יד חזקה, זרוע נטויה ועוד כהנה וכהנה הוא מין.

אבל מי שמאמין שעיני ה' זו ידיעת ה' או השגחתו על ברואיו, יד ה' היא פעולה שהוא עושה בכוחו הבלתי מוגבל, וכן הזרוע הנטויה: לזה לא ייקרא מין כי אם בן אדם. זו שפתו ואין לו דרך אחרת של הבעה. 

ואם תאמר, הרי ה' כתב את מה שכתוב בתורה? נכון. הוא כתב זאת בשביל בני אדם.

ובקשר למורידין ולא מעלין הרמב"ם לא כלל בזה אנוס, שוגג ומוטעה.

בקשר לכשרות הסת"מ - יש רבנים. תפקידם לפסוק, בקשר לאנוס שוגג ומוטעה.   

ברור שהקצנתידי"מ
מה שבאתי לומר שקשה להגיד שמשהו שמופיע גם בתורה וגם בחז"ל זה ע"ז ולהעמיד את כל בכזאת אוקימתא.
במיוחד שאין אף מקור ברור בחז"ל ששולל הגשמה.
ברור שחז"ל לא היו קיצוניים בעניין כמו הרמב"ם שהושפע מהפליוספים ומה שהרמב"ם התקבל זה בגלל הפחד מהנצרות
כל ביטויי ההגשמה במקרא ובחז"ל אפשר ואפשר להקיםאיל אחר

בכזאת אוקימתא. כיון שאיננו יודעים אמיתת מציאותו אנו אנוסים להשתמש בביטויים כאלו. אחרת לא נוכל להודות ולשבח את ה' בכלל, ולא לספר דבר מתהילתו.

ולגבי חז"ל הרמב"ם מביא מקור:

   "כמה גדול כוחם של נביאים שהם מדמים צורה ליוצרה".

ואם לא היו רואים בהגשמה דבר חמור, מדוע יאמרו כמה גדול כוחם? אם הם לא היו כאלה קיצוניים, לא צריך כתפיים כל כך רחבות כדי לדמות, כל אחד יכול לעשות את זה.

אתה היית אומר תראה איזו העזה יש לו לומר כך וכך, אבל כנראה שלו מותר, אם לך היה מותר לעשות אותו דבר מעצמך? 

היית אומר זאת אם לא הייתה בזה העזה?

ברור שאפשר.די"מ
אבל בסופו של דבר הכל שאלה של פופרציות וכמה זה מסתבר.
כשאני בא ולומד תנ"ך וחז"ל הטענה שאחד מעקרי היהדות היא שאין לו גוף או דמות הגוף ממש לא מסתברת אולי זה נכון אך ודאימשזה לא מ"עיקרי היהדות".
אני לא בא לטעון שלקב"ה יש גוף או דמות גוף.
אלא בסך הכל,כמו שאומר הראב"ד שזה לא משולל כל יסוד ולכל הפחות שמי שאומר כך גם אם הוא טועה הוא לא מין.
אצל הרמב"ם (והפליסופים בכלל) הטענה שיש לקב"ה גוף היא ממש כפירה בעיקר זה חלק מהותי ועקרוני.
מחז"ל זה ממש לא נראה כך.
בהחלט יש גמראות שנשמע מהם שלקב"ה יש גוף (איך נראת העין של הקב"ה,הקב"ה מניח תפילין) אין אף מקור ברור וחזק (ולא מה שהבאת זה ממש לא מקור וחזק) שאומר שחס ושלום לומר שיש לו גוף.
אז לטעון שאין לו אני מוכן לקבל.
אבל לטעון שמי שאומר שיש לו הוא מין?!
אם זה כל כך כפירה סעיקרהלמה חז"ל כבחכול עברו על "לפני עיוור" ואמרו שהוא מניח תפילין או דנו באיך נראת העין שלו בלי לדאוג לכתוב על המקום "הבהרה"?
הם לא כתבו הבהרה, כי מי שיודעאיל אחר

כבר יודע, ומי שלא יודע לא תעזור לו הבהרה. מדוע חז"ל כתבו בדרך שכתבו זו שאלה אחת, ומה הביאור למקור שהרמב"ם הביא ומדוע זה לא מספיק חזק זו  שאלה אחרת. 

מדוע כתוב "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה"? ממה הנפש צריכה להישמר? ביג דיל אז ראיתי תמונה, מה כבר קרה? זה הרי לא משולל כל יסוד?

אמרת פעם: יש גוף אין גוף מה הנפק"מ?

בשביל מה כתוב "דע את א-לוהי אביך"? מה יש לדעת? 

כל אלו לא צריכים ביאור לפי דעתכם?

יותר טוב להגיד הגדות המשבשות את הדעות? זה חז"לי?

אם השאלה הזו שולית בעיניכם, או בעיני הראב"ד, זה לא אומר שהיא באמת שולית. זה באמת עיקר מעיקרי היהדות, כי הכפירה בע"ז היא מעיקרי היהדות. זה מפורש בחז"ל וברור לכל. ברגע שאתה אומר שאין נפק"מ אם אני עובד גוף או לא גוף, אז גם אין נפק"מ לאיזה גוף אני עובד. כאילו כל התורה באה להורות לי לאיזה גוף יותר נכון לעבוד. זו הרי לכל היותר בדיחה טובה.

נראה לי שצריך לחדד את ההגדרותיזהר

הטענה שלקב"ה יש גוף אחד שהוא מוגבל בו - היא ודאי עיוות גדול. לא בגלל הגוף, אלא בגלל ההגבלה שהוא מייצג. אבל לא נראה לי שעל זה הדיון. השאלה היא האם הקב"ה יכול להתלבש בגוף, ולמה שזה יהיה שונה מיכולתו להתלבש במידת החסד, למשל.

 

זכור לי ששמעתי פעם שיעור של מו"ר הרב טל, שבו הוא מסביר שאין מניעה אמונית יסודית להגיד שהקב"ה יכול להתלבש בגוף, אלא שחז"ל קבעו לנו שהדבר לא יתכן ולא יכול לקרות (היכן? לא יודע), ולכן זו כפירה, במקרה ולא בעצם.

בטוח שצריך לחדד את ההגדרותאיל אחר

האם אפשר לומר שאני מתנער מהמספר חמש, למשל, לא בגלל המספר אלא בגלל הכמותיות שהוא מייצג? כל מהותו של המספר היא הגדרת כמות. כך הגוף הוא עצם תחום ומוגבל, אחרת לא היה גוף.

המושג להתלבש בגוף, יוצר מושג שמעתה הקב"ה הוא כוח בגוף שגם הוא מוגבל.

מה שאמרת בשם הרב טל גם הוא דורש חידוד: אם אין מניעה אמונית יסודית שה' יכול להתלבש בגוף, לשם מה חז"ל צריכים לקבוע שזה לא יתכן ולא יכול לקרות? אם זה לא יכול לקרות אז זה לא אמת, ויש מניעה אמונית יסודית להגיד שקר.

תעקוב אחרי המילה אמונה במקרא ותראה, שבמקרים לא מעטים היא מציינת את ההיפך משקר, כלומר מילה נרדפת לאמת.

זה בדיוק ההבדל בין ע"ז לאמונתנו: הע"ז היא שקרית ואמונתנו אמונת אמת. התרגום מתרגם את האלילות "טעותא" במובן של טעות. הטעות, לא בשוגג, היא הכפירה. 

זה נוגע לשאלה היסודית האם הקב"ה יכול להגביל את עצמויזהר

בכוחות מוגבלים.

תשובה: כן. הוא אינסופי אבל הוא יכול להגביל את עצמו. ומכאן בארה גם לסוגיית התארים. וזו אחת הטעיות המרכזיות של הרמב"ם, שנמשך בזה אחת הפילוסופים (ובעקבותם החריג את השכל משאר התארים, בעצם ללא הצדקה לוגית מהותית).

 

יש מניעה אמונית לשקר, אבל היא בסדר גודל אחר לגמרי ממינות. לא כל טעות היא מינות.

אני אמרתי מינות, אתה אמרת כפירה במקרה לא בעצםאיל אחר

מה זה משנה?

אכן, סוגיית התארים גם היא שייכת להגשמה. גם פה אנו חוזרים לאותו עניין של דיברה תורה כלשון בני אדם.

החריג את השכל משאר התארים? כלומר הרמב"ם מתאר את ה' כבעל שכל? כסוג של שכל?  למה בדיוק אתה מתכוון? השכל הוא דבר נברא, גם אם לא גוף, וה' לא נברא.

כשאתה אומר האינסוף מגביל את עצמו, כלומר הוא גם אינסוף וגם מוגבל, זה כמו להגיד ה' הוא גם בורא וגם נברא. דבר והיפוכו. אני אקח את הבית שלי ואהיה גם המוכר וגם הקונה של אותו בית. אפשר?  יגידו שאני טיפש? אז אני אגיד שיש כאן סוד שבני אדם בעלי הגיון לא מבינים. זה יעזור לי?

ה' נתן לנו דעה בינה והשכל, כדי שנשתמש בהם לעבודת ה'. להשליך את השכל אחרי גוונו, ולהגיד שמי שמשתמש בו שהפילוסופים היטוהו? בזה אמרת שלתת שכל לאדם, זה לתת לפני עיוור מכשול.    

זה מאוד משנהיזהר

כי זה לא משהו שהוא מוכרח להיות כפירה מבחינה לוגית, אלא כך אמרו לנו חז"ל, ועקרונית היה יכול להיות אחרת. זה הבדל משמעותי.

לגבי השכל - לפי הרמב"ם הקב"ה באמת משכיל, אבל לא באמת אוהב (כלומר: מושג האהבה לא שייך אצלו, לטוב ולרע). למה? מה ההבדל?

יש מושג שנמצא הרבה בשימוש בחב"ד. כמדומני שהרשב"א טבעו: נמנע הנמנעות. כלומר: הקב"ה הוא נושא הפכים. דווקא היותו אינסופי במובן היותר עמוק של העניין - הוא יכול להגביל את עצמו במגוון הגבלות, בלי לפגום באינסופיותו.

הטעות של הפילוסופים זה שהם ניסו להסיר את האינסוף במושגים סופיים, ובאופן פרדוקסאלי - הם בעצם הגבילו אותו ו"קבעו" לו מה הוא יכול ומה הוא לא יכול. אם אני יודע שX+1>X, אז גם \infty+1>\infty. במתמטיקה זה לא נכון, כי לאינסוף יש חוקים משלו, וגם באלוקות זה לא נכון. אם אני מרחם מתוך חוסר זה לא אומר שגם הקב"ה מרחם מתוך חוסר.

לגבי להיות המוכר והקונה של אותו בית - מה דעתך להיות היודע, המדע והדעה? גם זה לא אפשרי באדם. בסופו של דבר גם הרמב"ם מסכים לזה, אלא שהוא לא לקח את הלוגיקה הזאת הלאה לתארים (ובעצם מבחינה עקרונית גם להתלבשות הגוף).

תראה, אני חושב שהדיון מתחיל להיות קצת שונהאיל אחר

אם תפיסת ההתלבשות בגוף היא לא כפירה כי היא מסתדרת לך מבחינה לוגית, אז את הגדרת הכפירה אתה לוקח מן הפילוסופיה. הדיון הוא אחרי אלו פילוסופים אתה מעדיף ללכת.

אשר לדעת הרמב"ם: אין ממש הבדל בין התארים. כולם שייכים לשפת בני אדם, גם אלו שנחשבים עצמיים. הבדל יכול להיות בין תארים, שההגשמה מורגשת לנו יותר או פחות. החוסר המורגש במילה מרחם, הוא לא כמו במילה משכיל. אבל הקב"ה איננו זקוק לשכל שיתווך בינו לבין החכמה. המילה "עושה", גם היא נחשבת יותר מוצלחת לדעת הרמב"ם, כי בני אדם משתמשים בה מעבר למשמעות של עשייה בידיים. עקרונית, אין להקב"ה תכונות. את אמתתו כפי שהיא אי אפשר לתאר. אנו יכולים להשתמש במילים כמו רחום, חנון, אוהב, יודע כשאנו מודעים למוגבלות של לשוננו, שתמיד תהיה קצרה מלהכיל. גם ביטויים אריתמטיים לא יבטאו זאת. בלוגיקה אנו נעזרים כדי להבחין בין חיובי, אפשרי ונמנע.

הביטוי "היודע, הידוע והדעה" מבטא את העניין שידיעת ה' צריכה להיות שכלית. גם ידיעה זאת יש לה מגבלות משלה ואנו צריכים להיות ערים לה. 

אין צורך לייחס לה' הכלה של הפכים, ואין שום צורך שיגביל את עצמו. היותו בורא ברואים סופיים איננה מצריכה זאת, ואין לו שום צורך בכלים. 

האם כריתת ברית והבטחה לעם ישראל אינה הגבלת עצמו?יזהר


בהחלט לאאיל אחר

"גדול אדוננו ורב כח לתבונתו אין מספר....המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו... מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל לא עשה כן לכל גוי...."

תראה לי, איפה הסתירה ואיפה ההגבלה?!

ההגבלה היא שהוא אינו יכול להפר את בריתו!יזהר

זו לא מוגבלות אנושית שנובעת מחיסרון, אבל זו הגבלה שרירה וקיימת.

ובעצם זו רק דוגמא לכך שבאופן מהותי כל אינטרקציה עם נבראים מוגבלים נעשית באמצעים מוגבלים. זהו סוד הצמצום.

הסוד הוא שהנבראים הם המוגבלים, וכל שפע שהוא הם מקבליםאיל אחר

ע"י אמצעים. אין שום צורך שגם הבורא יצמצם את עצמו. 

אם כדי לברוא אמצעים, או עולם מוגבל, הוא צריך להצטמצם זה לא נקרא להחליט בשבילו מה הוא מסוגל ומה לא?

איזו הגבלה יש במי שלא מפר בריתו, לא משקר או מתחרט? מישהו עוד יגיד שהוא גם צריך להשתולל.

עצמותו היא אינסופית ולא מוגבלת בכלליזהר

אבל הנהגתו אותנו מוגבלת. וכשם צמצם את אורו וברא אותנו, כך גם מצמצם את אורו ואוהב אותנו ומרחם עלינו. יש כאן נעלמים איך זה בדיוק מסתדר, ו"אילו ידעתיו הייתיו", אבל הנעלמים הללו לא מונעים מהדברים להיות כהוויתם.

אני לא רואה קשר בין היכולת של הבורא לברוא ובין הצורךאיל אחר

לצמצם אצלו משהו לשם כך. אין שום צורך להגיע לכך. יש בורא ויש נברא ואלו הדברים כהוויתם.

הפילוסופים בהחלט התקשו בכך.יזהראחרונה


ברור. לא באופן ישיר, אבל בתכל'ס - בהחלט.יזהר

וזה בעצם נאמר כבר בהקדמה למורה.

הרמב"ם לא יתנגד לשום דבר שהוכח מדעיתהדרכה
מה אתה מנסה לומר?
אם יש "כישוף" שהוא בעצם כח בטבע זה לא כישוף אלא מדע.
המכשפים המעוננים ושאר האיסורים שהתורה כינתה תועבות הגויים, נמצאים בנשימה אחת ובקשר הדוק עם איסור עבודה זרה. כי משמעות כולם זה לייחס כוחות להיטיב ולהרע, או לשנות את גדר הטבע ולעשות ניסים, לישות זולת ה'.
אין בעולם אף מדען שיסכים שלאסטרולוגיה ולמזלות יש השפעה כלשהי למעט השפעה פסיכולוגית על המאמינים בה.
זה מדע, אבל הוא לא נחקר מספיקיזהר

יתרה מכך: המתודות והאקסיומות שהמדע מגיע איתן משקות עליו לחקור דברים שכאלה, שיסודם בחוקים המטאפיזיים של העולם. הוא יכול לכל היותר לצפות בגילויים האמפיריים שלהם, וגם את זה הוא עושה בצורה מוטה, בכלל אקסיומות הבסיס. מדען שינסה להוכיח כוחות רוחניים שם נפשו בכפו שיוקע מהקהילה המדעית.

לא דברתי על אסטרלוגיהדי"מ
אלא על כשפים.
לדוגמא להפוך את הראש שלך לראש של זאב.
יש דרך מדעית להפוך עופרת לזהבהדרכה
על ידי הוצאה של כמה פרוטונים מגרעין האטום.
אז זה נחשב בעיניך כישוף?
תסביר לי איך זה נעשה מדעית מה שכתבתידי"מ
אין לי מושג על מה אתה מדברהדרכה
אם דבר מסויים ניתן להיעשות ולחזור על עצמו בתנאים זהים הרי שהוא מוכח מדעית, = מדרך הטבע (גם אם תצליח להסביר אותו וגם אם לא) וזו לא ההגדרה של מעשה כשפים.
אתה בכוח מתנגד לקבל את זהדי"מ
פשוט עוצם את העיניים..
עוצם עיניו מראות ברע...הדרכה
לא הסברת לי מה משכנע אותך כל כך באמיתות הכשפים והאסטרולוגיה, ומדוע לדעתך התורה אסרה אותם וראתה בהם תועבות הגויים.
בפרשת שופטים על הפסוק "לא ימצא בך וכו'.."איל אחר

יש התייחסות של הרמב"ן למעשי כשפים. אם תשוו את דבריו למה שכתב הרמב"ם בהלכות, כשהוא מסכם את ענייני המעוננים והמכשפים, תראו מה מבדיל בין השקפותיהם. סליחה שאני נכנס באמצע, אבל הדו שיח ביניכם נראה דומה לזה.

 

מעניינת גם תפיסתו של הרמב"ן לאור המקור שהוא מביא מה'ספרי'. דווקא ה'ספרי' תואם יותר את השקפת הרמב"ם. 

 

ומה שענית על המיטה לא עונה למה מי שלא אשתו מפלת נפליםדי"מ
אז אתה מסכים שיש פה צד מיסטי?
מיסטיבגבורה
מה זה מיסטי?
ביהדות אין מיסטי יש רוחני .
על פי התורה אין עוד כח בעולם חוץ מלהשם .
לפי הרמב"ם השם משפיע ישירות על ישראל ועל ארץ ישראל שלא כמו שאר האומות והארצות שמקבלים שפע על ידי מלאכים.
וכאשר פסק הרמבם איזה פסיקה היה לו סיבה רציונליסטית לפסיקה.
חוץ מלדברים שכתוב במפורש שהם חוקים כפרה אדומה
מיסטי=רוחני זה עניין של טרמנולוגיה לזה התכוונתידי"מ
גם הרמב"ם מסכימים שלא לרמב"ם אנחנו מחויבים אלא לתלמוד.
ולכן אני שואל אותך מהתלמוד.
השאלהבגבורה
מה השאלה הספיציפית שאתה רוצה עליה תשובה?
למה מי שישן מזרח מערב אשתו מפלת נפליםדי"מ
מכיוון והבית בנוי בין מזרח למערב.חכחעחילםכ
והציפורניים?די"מ
ל"הריון ולידה" !! @מנהלים! חכחעחילםכ

בפשטות כי זה מגעיל,ויכול להבהיל(תחשוב שהיית רואה אצבע זרוקה ברחוב,יש כאלה שציפרוניים יכולות לעשות להם את זה.

בפנימיות אולי כי זה מקום אחיזת הקליפות

ציפורניים2דרשתי קרבתיך..

כתוב שנשים בהריון יכולות להפיל כשהן דורכות על ציפורניים.

אגב הלכות נגד הפלות נשים-

אנחנו שמים מחסום לכלבה שלנו גם אם היא לא נושכת כי כתוב שנשים בהריון יכולות להפיל מהפחד..

מצחיקה,אור השחר..
זאת הייתה השאלה -
למה נשים יכולות להפיל אם הן דורכות על ציפורניים?
די"מ הביא את זה כדוגמא לשאלה שלי, שזה על אותו משקל..
תוצאה של ריפרוף+לא לפתוח הכל+קצת עייפות..דרשתי קרבתיך..


^^^^^די"מ


זה לא נכון!! היו שניסו ולא עבד.....גלוק17
זה גמרא לא זוהר..די"מ
וזו עובדה. מאמין שהעולם שטוח?גלוק17
זה בדיוק השאלהדי"מ
עבר עריכה על ידי די"מ בתאריך ז' בתמוז תשע"ה 10:10
מי אמר שתמיד זה עובד?
מכיר גם אנשים ששומטים בשמיטה ולא צומח להם בשישית פי שלוש..
הבנתי, תודה אביגיל.
לעניין מעשהיזהר

מו"ר הרב טל פוסק שעניין השינה שייך רק כשישנים ערומים (כפי שהיה נהוג בעבר), ועניין ההתפנות שייך רק כשאין מחיצות לבית הכסא. כלומר: שניהם לא רלוונטיים בימינו.

אני לא יודע מה המקורות לכך.

 

@די"מ

הבן שלו לא פוסק כךדי"מ
הוא פוסק כפשט התלמוד הרמב"ם וגם השו"ע אומר שלכץיילה ראוי לחשוש לרמב"ם
לא כזה הפסדדי"מ
אם אתן רק שם למרות שממזמן הפסקנו לפעול עקפנו אתכן במלא..
כמה הלכות ביום למדתם?אור השחר..
ואנחנו בנות, לוקח לנו לאט
לא משהו קבועדי"מ
כמה הלכות ביום השתדלתי לא לחתוך נושאים באמצע אלא אם כן זה ממש ארוך.
בערך שליש-רבע פרק ביום
צרפתי אותך.תהנה.די"מ


קפיץאור השחר..

כל הכבוד לשפיציות שהצטרפו!

קודם כלבגבורה
הרמב"ם לא פסק להלכה את העניין של הציפרנים כמו שלא פסק עוד הרבה סוגיות להלכה כגון "זוגות" ושאסור ללכת בין שני דקלים וכו

הסיבה לכך קצת מורכבת ודורשת הבנה רחבה בדרך פסיקתו של הרמב"ם
מקפיצה ^אור השחר..
כולן מוזמנות!
זאת קבוצה ממש שקטה ולא חופרת..
עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך