קבלה בכללי, גמרא לבנות..טל_טול

בס"ד

מה אתם חושבים/יודעים? מותר ללמוד גמרא?

אנשים רגילים, בני-נוער או רק אנשים מקובלים?

 

וגמרא לבנות? אני רוצה ללמוד גמרא. מותר לי או שאני אסתפק בשיעורי התורה המשעממים שבאולפנא?

אופס.. מותר ללמוד קבלה? (לא גמרא..)טל_טול
לא! גם לבנים לא כל כך מותר ללמוד קבלה!!בנדא מצוי!!
רק אם הם התמלאו די צרכו בתורת הנגלה!!

ובעניין גמרא הרב שלי אומר שלא בנות אסור להם ללמוד גמרא שילמדו הלכה!!
ואם הלכה לא מספקת את אותה הבת?טל_טול
ואם גמרא גורמת לה לעבוד את ה' יותר טוב? למה לאסור?
לטל_טול, אם ההלכה אוסרת אז גם אםאנונימי (פותח)

דברים אחרים לא 'מספקים' אסור. 

ולהמחשה:

שאלה: האם מותר לי להדליק אור בשבת כדי שאוכל ללמוד לאורו?(!)

לדעתי יש הבדל ממש גדול...אנונימי (פותח)

קבלה זה עניין אחד וגמרא זה עניין שונה לגמרי...צריך להפריד והם ממש לא קשורים..

לגבי קבלה לענ"ד אסור ללמוד לא בנות ולא בנים בגיל שלנו...

וגמרא לוידעת..זה לא נראלי כ"כ ברור מאליו שאסור כפי שכולם אומרים פה..יש הרבה רבנים גדולים שמתירים...

טוב טל_טול קבלי תשובה!! לפי התשובות כאן-אסור!!בנדא מצוי!!
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=229
הרב אליעזר מלמד!!
שאלה:
האם מותר וראוי ללמוד במדרשה שמלמדת בנות גמרא?

תשובה:
ההבדל בין נשים לגברים במצוות תלמוד תורה הוא, שנשים מצוות ללמוד כדי לדעת כיצד לחיות לפי התורה, ואילו גברים, גם אחר שלמדו כיצד לחיות עדיין מצווים ללמוד ולהמשיך להעמיק. וממילא יוצא שעיקר לימוד הנשים צריך להיות בהלכה למעשה ובדברי אמונה ומוסר, ואילו הגברים עוסקים יותר בתלמוד שבו מובאות הדעות והסברות, הקושיות והתירוצים שבשורשי ההלכה.

והמלמד את ביתו גמרא, אמרו חכמים כאילו מלמדה תפלות, שאין בזה צורך לחייה, וממילא מטשטש את התמקדותה ביעודים העקריים שלה. אבל אם הבת רוצה מעצמה ללמוד יותר תורה, היא רשאית. ובלבד שהלימוד יהיה לשם שמיים, שעל ידו תתקרב יותר לעבודת ה' ולקיום המצוות. ולא מפני סיבות צדדיות, כמו הסיבה הרווחת כיום, שהיא רוצה להשתוות לגברים מתוך השפעה של התנועה הפמיניסטית העולמית. (ועייני בספר פניני הלכה ח"ד עמודים 31-34).

לסיכום, מי שעדיין לא השלימה את לימודי ההלכה והאמונה באופן יסודי, אין ראוי שתלמד גמרא. ואם היא מאוד חפצה בכך, ובטוחה שלימוד הגמרא יקרב אותה לתשובה ומעשים טובים, אזי תבחן היטב היכן ללמוד. לדוגמא, אם הבנות הלומדות במדרשות הללו, אינן לובשות שרוול שמכסה את ידם עד המרפק וגורבות גרביים, סימן הוא ששמירת התורה והמצוות באופן מהודר אינו בראש מענייניהם, ומוטב ללמוד במקום אחר. ואמנם אפשר להקל בהליכה בלא גרביים, כדברי המשנה ברורה בסימן ע"ה, אבל הרוצה להדר ראוי לה להחמיר בזה. ולעניין השרוולים, נפסק להלכה שצריך לכסות גם את המרפקים (ועייני בפניני הלכה ח"ב ע' 15-19).

להערכתי, אם נבחן בעוד עשרים שנה מאה משפחות שהקימו בוגרות המדרשות שלומדות גמרא, לעומת מאה משפחות ממוצעות של בנות תורניות שלמדו הלכה ואמונה, נמצא כי מצבן הדתי של אלו שלמדו הלכה ואמונה הרבה יותר טוב, הן גם יתחתנו מוקדם יותר, מעטות מתוכן ישארו רווקות, יהיו להן הרבה יותר ילדים, הן יהיו יותר שותפות בישוב הארץ, בקליטת עלייה ובשירות בצבא. למעשה אין צורך להמתין עשרים שנה, אפשר כבר היום לבדוק את בוגרות בתי הספר התיכונים שלימדו בהן גמרא לעומת התיכונים והאולפנות התורניים.
עם זאת, אותן בנות שרוצות לשם שמיים ללמוד גמרא, תוך הידור בכל מצוות התורה, יש להן מעלה, והן מן הסתם יזכו להקים משפחות טובות.

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=4031

שאלה:
קראתי את תשובת הרב מלמד על לימוד גמרא לבנות. במקום בו אני מלמד, מלמדים את הבנות גמרא, אך אין תכנית מובנית. כיצד כדאי ללמדן?

תשובה:
כידוע בנות שרוצות ללמוד לשמה, יש להן על כך שכר. העיקר הוא שיראתן תהיה קודמת לחכמתן, וכפי שמובא באבות ג, ט, "רבי חנינא בן דוסא אומר: כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת. וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו, אין חכמתו מתקיימת". לכן גם בלימוד הגמרא הדגש צריך להיות שאנו מבררים מה הקב"ה הורה לנו בתורתו.

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=162
הרב דב ליאור!
שאלה:
מה דעת הרב על לימוד לבנות במדרשות?

תשובה:
וודאי שחשוב שבנות ילמדו תנ"ך, אמונה והלכות הנצרכות להן, שבת וכשרות וכיו"ב. בכך הן מכשירות את עצמן לחנך את ילדיהן לבנים נאמנים לעם ישראל ולתורתו. אמנם אם לומדות שם גמרא על זה קבעו חז"ל שאין ללמד לבנות כי זה לא מתאים לתכונת נפשן.


ולפי כאן-אין איסור!!(לא שזה מצווה אבל אין איסור)!בנדא מצוי!!

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=9408
הרב זלמן מלמד!
שאלה:
מה בנות יכולות וצריכות ללמוד בתורה? האם מותר להם להעמיק וללמוד גם משנה ולא רק את ההלכות, זה יותר מעניין שמעמיקים. ומה לגבי גמרות קלות?

תשובה:
בנות יכולות ללמוד משנה וגם גמרא. אך בתנאי שהלימוד יהיה מתוך יראת שמים, ויביא לחיזוק באמונה.

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=2199
הרב יעקב אריאל!
שאלה:
מדוע נשים לא לומדות גמרא? האם חל איסור עליהן?
מדוע לא מפתחים את לימוד הגמרא גם לנשים?

תשובה:
אין איסור עצמי לנשים ללמוד גמרא. בעבר כאשר נשים בכל העולם לא רכשו השכלה כלל היה חשש שתוציא לדברי הבאי. אך בימינו אישה הלומדת משפטים למשל חייבת ללמוד גם גמרא וכן אישה הרוכשת השכלה כללית מן הראוי שתרכוש גם השכלה יהודית בהתאם.
מקווה שעניתי לך על שאלתך!!בנדא מצוי!!
ושתבחר מה היא רוצה? צריך לדון בסברותאחד מאלף
אז היא בעצם יכולה לבחור מה שיותר קל..מה שהיא רוצהואחת עם חצאית

באמת ולא מה שמותר או אסור..?!

לפי דעתי..תמצאי איזה רב שלפיו תלכי מעתה והלאה..כל השאלות שלך תעשו על פי מה שהוא אומר..כי אחרת יום אחד את יכולה ללכת ככה ויום אחד ללכת אחרת..פשוט תמצאי את האיזון..את הרב שלא משנה מה הוא אומר-את תלכי אחריו וגם אם זה לא לפי הרצונות שלך..

זה כבר דיון אחר..אחד מאלף

בס"ד.

"עשה לך רב והסתלק מן הספק". רב אחד ולא אלף כאלו... אומנם מותר לייחד לכל עניין ועניין, אבל אסור לזגזג וללכת לפי מה שנוח...

מזתומ'רת זה לא מצווה?טל_טול
אמרת בפירוש-טל_טול

"כידוע בנות שרוצות ללמוד לשמה, יש להן על כך שכר"

מצווה זה משהו עם שכר ,לא?

 

חוצמיזה, גם אם אני רוצה להתחיל ללמוד, בתכל'ס, איך אני מתחילה לעשות את זה?

תקחי שטיינזלץ ותתחילי לקרוא...אור-נא

אני עושה ככה ומסכמת לעצמי נקודות תוך כדי...

אצלינו באולפנה עושים בשביעית בגרות בגמרא. וכששאלנו שאלות הרב הסביר שלא לימדו את הנשים גמרא כדי שלא יהיו ערמומיות. וכיוון שכיום לומדים כל כך הרבה מעבר, לימודי הגמרא לא יזיקו [כי ערמומית אם את רוצה להיות את לא חייבת את הגמרא בשביל זה...]

ובקשר לקבלה--> אם מעניינת אותך תורת הסוד את מוזמנת ללמוד חסידות...

בקשר לקבלה הנה השאלות והתשובות של רבנים!!בנדא מצוי!!
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=32025
הרב זלמן מלמד!!
שאלה:
שאלתי היא לגבי לימוד קבלה לנשים.

אני כשנה בתהליך של תשובה וחשה רעב רוחני גדול להעמיק וללמוד את פנימיות התורה. אני חשה שדברים מתבהרים לי, שהסקרנות הולכת וגדלה ושאני משתנה ומתפתחת מבחינה רוחנית ועבודת המידות. לפני כחצי שנה למדתי מספר פרקים בתניא מחבר חוזר בתשובה וחשתי שזה מקומי. לימוד הפנימיות.

כיום אני ניצבת בקושי גדול. אני מתקשה להשלים עם העובדה, שאין מושג ביהדות "תלמידה חכמה" או "נערת ישיבה" או "פוסקת הלכות". וכן שהקבלה אינה מומלצת ללימוד על ידי נשים. כששאלתי לא קיבלתי הסבר מניח את הדעת. רק שהכלי אינו מתאים,והאישה עלולה לאבד עצמה לדעת.

האם תוכל לפרט מדוע האיסור הזה קיים, האם יכולות להיות נשים שכן מסוגלות לכך הרי היו נשים נביאות? כלי לאור ניתן הרי לפתח.

תשובה:
לימוד קבלה הוא לימוד התוכן הנשמתי של התורה. וראוי ללמוד קבלה לאחר שאדם בנה את אישיותו ותיקן את מדותיו והתמלא בידיעת התורה הגלויה התלמוד והפוסקים. ואז הזמן לעסוק גם בילמוד הקבלה. כך ההדרכה לאנשים. וכן לנשים ומי שמקדים את המאוחר מבין את הדברים בצורה מוטעה אי אפשר לבנות את הקומה העשירית לפני הקומות שתחתיה.

לאשה יש תכונות שונות מאיש בדרך כלל. הרגש אצלה יותר חזק ויש לזה גם מעלה. נשים מתעסקות בבגדים ובטיפוח היופי ומקדישות לזה הרבה מחשבה והרבה זמן ויש לזה גם מעלה. אך זה גם יכול להשפיע על הלימוד שהן תראנה את הרעיונות באופן אחר. על כן יש צורך בהכנה רחבה ויסודית כדי לעסוק בחלקי התורה העמוקים. אבל כשם שהיו נשים גדולות בדורות קדומים כן בודאי יש היום נשים גדולות והיום יש נשים רבות שראויות להיות תלמידות חכמות.

את ספר התניא אפשר ללמוד באופנים שונים אפשר ללמוד בלי להתרחב למושגים הקבליים ורק לעסוק בהדרכה המוסרית המדותית וזה לא נקרא לימוד קבלה. אלא לימוד אמונה ויראת ד' ואהבתו. ובזה נשים מחויבות כמו אנשים.

http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=12542
הרב יעקב אריאל!!(לא יודע עד כמה זה קשור לענינינו!!)

שאלה:
האם נשים מותרות ללמוד את חכמת הקבלה, והאם נשים שלומדות עם מכנסיים האם זו הדרך בלימוד חכמת הקבלה?
מה אומרים לאישה שמתחברת ללימוד הקבלה אבל ביחס לקיום המצוות הכל נשאר רדוד?

תשובה:
קבלה כשמה כן היא, יש לקבלה מפי איש מוסמך באוירה של קדושה.
יש קטעים בקבלה שאיש לא יכול ללמד אישה.
מכנסים אינם לבוש הולם אישה בכלל וק"ו לא למי שמעונינת לעסוק בפנימיות התורה.

תודה, אבלטל_טול

אני התכוונתי קבלה ל-2 המינים לאו דווקא נשים (ולמען האמת- אני לא בקטע של קבלה.. זה סתם עיניין אותי=])..

תודה בכל אופן

אה, וגם סתכל למעלה-טל_טול

כתבתי תגובה בקשר למקורות שהבאת על גמרא לנשים..

שוב פעם, יישר-כח

בשניהם אין איסור, השאלה היא מה נכוןעמישב
בס"ד ליקבה"ו

בעיקרון אין איסור ללמוד קבלה. אדרבה, החסידים והספרדים ברובם סוברים שזה חלק בלתי נפרד מהתורה, והקבלה היא נשמת התורה, יחד עם ההלכות שהן גופי התורה, ואין גוף בלי נשמה (וכמובן שגם להפך).
לעומתם היו שכתבו שאין ללמוד עד גיל ארבעים, או שרק תלמידי חכמים ילמדו, אבל אלו בודדים ביותר. הטעם לאיסור זה נבע בעיקר מהטראומה והזעזוע שיצר משיח השקר שבתאי צבי שר"י שהסתייע במקובל נתן העזתי.
דוג' למהות האיסור היא לראות תלמידי חכמים רבים (כמו בעל החוות יאיר) שכותבים שאין ללמוד קבלה, ומביאים לכך ראיות מכל עולם הקבלה. וכאן המקום לשאול- מניין לכם כל המקורות. אלא שבעקבות ש"צ שר"י, הם העבירו את הלימוד הנסתר למחבוא, ולומדים אותו מתחת לשולחן. או אם נאמר את זה אחרת, תראו לי תלמיד אחד של הרב צבי יהודה שלא לומד לעצמו קבלה.
האם ללמד לאחרים זו שאלה אחרת, שכאמור רוב הזרמים מסכימים שכן צריך ללמוד דברים בסיסיים, והעיקר שיהיה מעשי יותר, ולא סתם בחינות עולמות, נשמות ואלוקות.

בעניין לימוד הגמ' לנשים- שוב, גם זה מותר אך השאלה היא מה נכון. אני לא חושב שמה שיספק אותך זו הגמרא. מה עניינה של הגמרא? עיון פנימי. עפ"י רוב, נלמדת הגמרא בצורה תיאורתית ולא למעשה. אומנם העיון הפנימי (פחות השיכלי והמתמטי) מתאים לנפש האשה, אך ודאי שהלימוד התיאורטי אינו חלק ממנה כלל ועיקר. אחת היכולות העדיפות של נשים על פני הגברים היא לתרגם דברים למעשה (מי שרוצה עפ"י הקבלה זה מוסבר ע"י הגדרת האישה במידת המלכות. ואכהמ"ל, מי שרוצה- במסר"ש). הלימוד הגמרתי, שעל פי רוב עובד בצורה מתמטית ותיאורטית לא שייך לנפש האשה. לעומת זאת החסידות מאוד מאוד מתאימה. היא רגשית, עובדת על פי הלב. מקפידה על פי רוב להוריד את הדברים למעשה. והעיקר- היא לימוד נשמתי. הנשמה היא דבר שמאוד חשוב לאשה לפתח ולגלות (למעוניינים- ספירת הבינה. ואכהמ"ל, וכנ"ל).

על כן המלצתי לך, בשביל נשמתך ונפשך (לא שאינך יכולה טכנית) היא להתעסק במה שבאמת יפתח אותך, מה שבאמת יעשה לך טוב על הלב והנשמה.

אני לא בא להגיד מאיפה בא לך הרצון ללמוד גמרא, אך לצערי פעמים רבות נשים שרוצות ללמוד גמרא, הן משתמשות בה כקרדום לחפור בה. הן משתמשות בה כחלק מהאמירה שמבטאת מעל לכל את נחיתותן: "גם אנחנו יכולות". אשה שמבינה שאין לה חשיבות, צריכה להוכיח את זה בעצמה. לעומתה, זו שמכירה בערכה האמיתי אינה צריכה להוכיח כלום ולהודיע לעולם על גודלה ותפארתה (זה די דומה, להבדיל, לנסראללה ימ"ש, שכל היום רק פותח את הפה על יכולותיו ומאיים. תכל'ס הוא משקשק מפחד. זוה גם דומה לגאוותן. אדם שהוא מלא מצד עצמו לא צריך להתגאות, שהרי הוא מכיר בערכו. לעומתו האדם החסר צריך לנפח את עצמו כדי שהוא ירגיש מלא ובעל ערך. וכן על זו הדרך).

כך היא דעתי. אני יודע שרבים מגדולי ישראל הסכימו ומסכימים עם מה שאמרתי (או ליתר דיוק אני מביא מדבריהם...).

והמבינה תבין ותוסיף לקח.

תשובה:יהודי שמח

לגבי קבלה - למי שהוא לא ממש ת"ח רציני - יכול ללמוד פירוש על הזוהר הנקרא 'מתוק מדבש' או תניא ושאר ספרי חסידות, או 'לגרוס' תיקוני זוהר וכו' - אבל לא ספרי קבלה עמוקים (כמובן רק בנים).

לגבי גמרא לבנות - בנות צריכות ללמוד הלכות, אמונה, דברים המתאימים להם בחסידות, מוסר, ועוד דברים חשובים אך גמרא זה לבנים.

אם מישהי בדרגה כ"כ גבוהה ונזהרת בכל מה שאישה צריכה להיזהר (צניעות בעיקר, וכן חינוך הילדים, הקפדה על כשרות האוכל מחרקים וכדו' ושאר דברים שמיוחדים בעיקר לאישה) והיא באמת משהו מיוחד מאד - אולי כן יכולה ללמוד גמרא, אך ודאי לא סתם כך.

 

וקצת מנקודת מבט של בת.. [=הסנה-בוער

בס"ד

[קודם כל- קבלה אסור בכלל, וגם לא לכל הבנים מותר ורצוי. גמרא- יש שמתירים ויש שאוסרים. אבל בואי נסתכל על זה מהצד היותר רוחני שלנו]

קודם כל, יצא לך פעם ללמוד גמרא? גמרא זה חפירות, וזה חישובים, וזה סבלנות- וזה חשיבה יצירתית, וזה חשיבה ריאלית. בת זה לא ממש זה... בת אוהבת לחפור אבל בקצב שלה, בת אוהבת לשאול שאלות אבל לא ממש קשורות... לבת קשה ללמוד גמרא. לבנים זה גם לא קליל, אבל לבנות זה פי כמה. נכון, יש את היוצאות דופן, אבל לרוב זה שיא הקשה. לא בגלל שח"ו הן מפגרות או משו כזה [הרי ידוע שיש לנו בינה יתרה (;], אלא שזה פשוט לא אנחנו.

לבת רצוי יותר להתעסק עם דברים רכים, דברים עדינים. בת צריכה לדעת את ההלכות הנוגעות אליה, ומותר לה גם ללמוד עוד. רוצה להעשיר את עצמך? למה לא להעשיר את עצמך בדברים רוחניים שיועילו גם לך? את ממש אוהבת חשיבה ריאלית? לכי ללמוד אלגברה.. (:

יש המון היבטים על לימוד גמרא לנשים מבחינת ההלכה, אבל תחשבי עם עצמך- יש הבדלים טבעיים בין הבת לבן, והגמרא מבחינה נפשית מיועדת לבנים ממש.

 

ה' ישמור, איזה משפט מעוות.עוזיה

ראשית אציין כי אני מקבל את דעתך שבנות לא צריכות ללמוד גמרא, אף כי אני חולק עלייך מכל וכל.

לא רציתי להכנס לדיון, כי נמאס לי מהנושא הזה, אך משפט שאמרת הקפיץ אותי:
את ממש אוהבת חשיבה ריאלית? לכי ללמוד אלגברה..
איפה נשמע כדבר הזה? את מבינה מה את אומרת?
משמעות הדבר היא, שבת ישראל תלמד פיזיקה, תעשה תואר ראשון במתמטיקה, תואר שני באלקטרואופטיקה, אבל בגמרא, שהיא אחד מעמודי התווך עליהם עומד עם ישראל, היא לא תדע אפילו מילה?
איך את מסוגלת לומר, ש"אם את רוצה חשיבה ריאלית תלמדי אלגברה"??

ממה נפשך, אם יש הבדלים בין בת לבן, ולבנות לא מתאים ריאלי, אז אל תלמדי לא גמרא ולא אלגברה. אבל להעדיף את החול על הקודש? היום, כשבנות לומדות את כל המקצועות שבעולם, דוקא מגמרא נדיר את רגליהן?

בברכה,
עוזיה.

זה לא מה שהיא אמרה,אחד מאלף

בס"ד.

אני דווקא מסכים עם חלקים מסויימים מדבריה. יש הבדל מהותי בין הנפש של אישה לנפש של איש. ואם כל הכבוד והערכה לאלגברה, זה שונה לחלוטין מגמרא. אני חושב שתור אחד שלמד גמרא אתה יכול להבין את העיקרון, הידוע גם מפסק חז"ל שאישה לא יכולה להעיד ולשפוט.

את דעתי בנושא אכתוב בל"נ באריכות ובהסבר, מחר...

אם לא עכשיו - אימתי?עוזיה

הדעה שהיא הביעה לגיטימית לחלוטין, אבל המשפט שהיא אמרה - מעוות לחלוטין, וזעזע אותי עמוקות.

דבר נוסף - מי החליט שגמרא זה ריאלי? אני לומד מידי יום מספר שעות גמרא. חלק זה באמת דיונים חצי משפטיים, והרבה אחרים - דרשות איך נלמדים דברים.

האיסור על אישה להעיד הוא שונה. הוא נובע מחשיבה, הגורסת כי רוב הנשים לא בנויות לעמוד בלחץ כמו גברים. עדים כידוע, נחקרים שתי וערב בתנאי לחץ על ידי עורכי דין ממולחים. התורה הבינה שלא כל אישה בנויה לעמוד בלחץ כזה, והחליטה לא לחייבה להעיד. מכאן ועד איסור ללמוד גמרא הדרך רחוקה.

מלבד זאת, לא ענית על הקושיה שהעלתי.

בברכה,
עוזיה.

טעותסבא גפטו
"... ואם כל הכבוד והערכה לאלגברה, זה שונה לחלוטין מגמרא..."

אני לא זוכר את הרב שהביא את המקור ובכלל את המקור, זה היה לפני שנים. אך אני זוכר ש"משפט פיתגורס" מופיע כבר בגמרא. אלגברה כמו גם גיאמוטריה אלו תחומים שאדם צריך לשלוט בהם. במיוחד אדם יהודי ששומר מצוות. לא תמצא שום סתירה בין נוסחה במ.מ. לגמרא. אדרבא - מצינו שהם שלטו היטב בטריגו (גיאומטריה), אלגברה ועוד. היו שכינו זאת "חכמת המשולשים". כמו גם היו ביניהם אגרונומים מעולים. גם רופאים. ובקיצור - הגמרא היא ספר החכמות שלנו.
נכון.הסנה-בוער

בס"ד

עוזיה- לא הבנת נכון. יאפ, יש הבדל ענק בין גמרא לאלגברה. ולגבי לימודים גבוהים לבנות במקצועות כאלו- זה כבר דיון בפני עצמו. אבל כן, בבי"ס בדיעבד בימנו עדיף שהיא תלמד אלגברה ברמה כזו גבוה, מאשר גמרא. למה? כי יש הבדל בין גמרא לאלגברה. אני לא יודעת איך להסביר את זה ממש בכתב... אבל זה פשוט שונה לגמרי.
לאשה יש צורת מחשבה שונה לגמרי משל גבר.. הגמרא מיועדת לגברים לא סתם כי עשו הגרלה וזה מה שיצא! כי הנשמה של אשה היא שונה- היא יותר רוחנית כזו, הי אלא אחת שתתפלפל. ובנוסף גמרא שצריך המון ניתוחים וכו', ואשה ממש תלך לפי הרגש.

ענת, מה הקשר? אוך. להיפך, פיזיקה זה אחד ה-דברים שמחזק ת'אמונה... אלגברה- רק לראות באיזה סדר העולם מצוי, זה משו עצום פשוט!! זה שמלמדים את זה בצורה לא הכי טובה בבתי"ס, לא אומר שהמקצוע עצמו לא בסדר.]
ויש הבדל בין ללמוד לבד גמרא לבין ללמוד ברצינות כמו ביניש.

ושוב, אני מזכירה שיש מקרים יוצאי דופן, ויש מסכתות שבנות כן יכולות להתמודד איתן, וכיו"ב. אבל בגדול, זו ^^ דעתי.

בצלב"א.

מצטרפת לעוזיה!!!רחלקה

גם אותי המשפט הזה הקפיץ!

חוץ מזה שאני חושבת שאלגברה != (שונה) גמרא! מכל הבחינות.

גמרא זה הרבה יותר מעניין וחופר מאלגברה (ומדעים מדוייקים בכלל). גמרא זה הרבה יותר יהודי.
במתמטיקה ופיזיקה לומדים ממש שטויות (עם תעודות) שאיזה גוי אחד המציא [לדוג', מס' מרוכבים: מישו המציא שיש שורש למספר (1-), וסימן את השורש באות i (מלשון imagination= דמיון).ועל סמך הבסיס הזה בנה תילי- תילים של תאוריות עם נוסחאות והכל.]
אתם קולטים את הענין?? מישו המציא שטות, ואנחנו צריכים ללמוד את החפירות עליה!!!

 

גמרא זה אנחנו, זה השורשים שלנו!! מתימטיקה זה השורשים של פיתגורס ודומיו.
[טוב, נו, כנראה שיש כאלו שחשים קרבה משפחתית לפיתגרוס ;)]

 

 

על החתום
ענת
בוגרת מגמת פיזיקה 5 יח"ל, מתימטיקה 5 יח"ל
חובבת גמרא (לבד-שוטנשטיין , עם חברותא- שטיינזלץ בד"כ.)

לענ"דאור-נא

אם לא עושים מזבוב פיל - אין פיל...

את רוצה ללמוד גמרא- תלמדי... אל תתחילי לחפור לפני שבכלל פתחת את הגמרא...

ואם את מרגישה שיש עם זה בעיה--> כנראה אצלך זה באמת לא מתאים...

בנות די לשאלות המתחכמותאנונימי (פותח)
תלמדו מה שאתם צריכות ואל תחפשו להיות גברר
בנות גמרא או מה שבניהם..אוהבת את אבאאחרונה

בס"ד לה"ו

אני לא חושבת שמתאים לבת ללמוד גמרא. כי בתוך הגמרא יש סוגיות מעמיקות וממילה אחת או ממשפט אפשר לדבר שעות ולהתפלפל עליו המון זמן. לבנים יש את העומק הזה, לשבת להתפלפל, להחכים ללמוד..ומה לעשות..הבנות לא ניחנו בזה, בנות לא יכולות להעמיק בגמרא. נקודה. אין לנו את הכח הזה להבין, וזה יכול להיות קלות ראש, כי נשים יכולות להבין בצורה רדודה את הכתוב..

אוקי, והינה איזה עוד משהו שאני חושבת שהוא קשור:

בתלמוד ירושלמי במסכת סוטה פרק ג הלכה ד':

 * מטרונה שאלה את רבי אליעזר: מפני מה חטא אחד במעשה העגל והן מתים בה שלש מיתות? -אמר לה: אין חכמתה של אשה אלא בפלך, דכתיב "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו". אמר לו הורקנוס בנו: בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה איבדת ממני שלש מאות כור מעשר בכל שנה? אמר לו: יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים.

 

 

 
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות?קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ב בכסלו תשפ"ו 22:03

(פוצל משרשור אחר - לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להם - בית המדרש )

דיברתי על השפעהקעלעברימבאר
תרבותית סוציולוגית, לא השפעה גנטית-גזעית.


דווקא אפריקה מוכיחה שכישלונה נובע מסיבות תרבותיות ולא גנטיות,שהרי לפני 3000 שנה הכושים בכוש בנו פרמידות נחמדות בזמן שהאירופאים היו ברברים. כך שזה לא גנטיקה אלא תרבות

לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להםצע

כח לדון על גיוס ת"ח, ועל סוגית ביטחון והשתדלות, נס וטבע?

או שמיצתם מזמן?

גיוס תלמידי חכמים זה נושא מרתק.מי האיש? הח"ח!

מזה אף פעם לא נגמר.
כמובן, תלוי בפורום - יש פורומים שבהם אפשר לדון עד שמנהלים רואים פתאום שיש איזה חופש ביטוי לא נוח, חוטפים חאלאסטרא וחוסמים משתמשים, כי ככה יותר נעים וקל.

ניכר שיש מי שלא מיצה טיפות של אור

(תכתוב)

(אם מתאים לך)

תוכן חדש יכול להיות מבורךפתית שלג

אבל לי נמאס מוויכוחים מסתעפים ומבולגנים, שלא מסתיימים ונוגעים בלשון הרע ועין רעה.

חוץ מזה יש לי הרגשה שכל הדיון סביב הנושא הזה בכל מקום שיהיה- הוא מאוד פופוליסטי ורגשני. ואם היו מקשיבים אחד לשני, מנהלים דיונים לוגיים ברמה גבוהה, וכל אחד היה מוכן להתגמש בשביל להגיע לפיתרון, היו יכולים להגיע למסקנות מוכרחות ומתווה מוסכם.

 

צריך לעשות טבלה עם כל תתי הנושאים שקשורים לזה ולפתח כל אחד בפני עצמו.

לדוגמה:

*מה הצורך הלאומי

*מה עולה מהמקורות

*מה היתה הנהגת גדולי הדור הקודם, ומאיזו סיבה

*האם הצבא יכול\מוכן להתאים את עצמו לחרדים, ומה הוא צריך לעשות בשביל זה

*מתווה אפשרי ומי צריך לנהל אותו

מה עוד?

צע - פוצל מכאן שרשור על השתדלות וביטחון וגיוסטיפות של אור
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות? - בית המדרש


(אני כותב את זה מכיוון שזה כנראה עונה על השאלה שלך)

תכתוב מגילה, אבל אמיתיתגבר יהודי

ואז תוכל להשתמש בה בחג הפורים.

או למכור לאחרים.


זה יהיה יותר מועיל לאנושות מאשר לכתוב הודעות ארוכות בפורום שלא ישכנעו אף אחד...

מי אמר שהמטרה שלו לשכנע?שלג דאשתקד
שיכתוב הרבה דברים, אולי חלק מהם טובים ומעניינים ויחכימו אותנו
אין לבית המדרש ללא חידוששלג דאשתקד
מיצינונקדימוןאחרונה
שאלה הלכתית: נופש בחנוכהשלג דאשתקד

כעיקאון, אדם שיש לו חצר עם שני פתחים, צריך להדליק בשניהם מפני החשד (חומרת החובה "מפני החשד", מסובכת מעט. דומני שהתוס' דן בנושא. אבל ברור שזו הלכה שמופיעה בגמרא ויש לה ראיות מעבר להלכות חנוכה).

לפי זה, לכאורה כל אדם שיש לו שני בתים - חייב להדליק בשניהם, ואם כן, אסור גם לצאת מהבית לנופש אם אין מי שידליק כל ערב נרות חנוכה בבית. זה לכאורה היקש פשוט, אבל ההלכה מאטד קשה ליישום: איך יתנהג, אם כן, אדם שיש לו הרבה בתים בהרבה מקומות (בהנחה שהם לא מאויישים), וזה לא דבר נדיר (כבר בגמרא מסופר על רבי אליעזר בן חרסום ורבי טרפון שהיו להם נדלן רבים). לכאורה עליו להדליק נרות חנוכה במקומות רבים בעולם בכל ערב!

יתכן שבית שהוא חא גר בו באותו לילה, לא נחשב לבית שלו לעניין זה. אבל זה קצת מוזר נוכח הנימוק של "מפני החשד". והדבר גם תמוה, לאור הפסיקה שאכסנאי שיש לו כניסה נפרדת, מדליק בכניסה שלו ולא משתתף בפרוטה (כמו שהיה נוהג מעיקר הדין לו לא הייתה לו כניסה נפרדת).


הסתכלתי בקטנה בספר של הרב הררי, שהוא כתב שראוי וכדאי שימנה שליח שידליק שם נרות (אאל"ט מציין חוברת של הר"מ אליהו), אבל לא משתמע שזו חובה לעיקובא.

אשמח לשמוע על מקורות או את חוות הדעת של חכמי המקום.

לא חושב שיש חשד במקרה כזהברגוע

אם אתה יוצא לנופש או שיש לך בתים שלא גרים בהם, אנשים רואים שאין אור בבית ומבינים שאין שם אנשים עכשיו.

>>טיפות של אור

הרב פיינשטיין כתב שלא צריך להדליק מפני החשד כשמפורסם שנסעו מהבית או כשדרכו ללכת לחמיו או אביו (אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן יד). ר' שלמה זלמן אוירבך אמר שלא צריך להדליק מפני החשד כשניכר לעוברים ושבים שאין אף אחד בבית (הליכות שלמה פרק יג אות י). הרב קנייבסקי שאל את החזון איש האם סגירת תריסים מועילה והחזון איש לא ענה לו, ובפועל הוא היקל לעצמו (ספר 'נר חנוכה' פרק ד הערה לב)

 

(השתמשתי בהפניות של הפסקי תשובות. הפסקי תשובות עצמו פוסק שהיום בכלל לא חוששים לחשד כמו שכתבו האחרונים, ובהערה כתב שלמחמירים שכן לחשוש נכון לסגור את התריסים וכדומה כשהולכים לנופש)

 

וואושלג דאשתקד
תודה רבה!!
בשמחה ☺️טיפות של אוראחרונה
לפעמים זה מעציב שיש ספרים כמוחסדי הים

ה'פסקי תשובות' בעולם.

במקום לעודד להשתמש במח, יש סלט של דעות.

1. גדר החשד נאמר רק לגבי הבית שמתחייבחסדי הים
בו מעיקרא. 2. בהרבה מקרים גם במציאות אין חשד.
בפשטות בדורותינו לא שייך חשדהסטורי

רבים מדליקים בפנים ויש שפוסקים כך לכתחילא.

גם רבים מדליקים מאוחר - כך שיתכן שעדיין לא הדליק.

מעבר לזה, כנראה שבזמן הגמ' אנשים הרבה פחות נסעו ממקום למקום ואם מישהו נסע, זה היה ידוע בעיר.


היום אם אראה ששכן לא הדליק, אניח בפשטות שהוא לא בבית.


ואחרי כל זה - שאלה למעשה שואלים רב מוסמך ולא פורום אנונימי.

למה אצל שכם בן חמורקעלעברימבאר
כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב" לעומת אמנון שכתוב בו "וישנא את תמר שנאה גדולה מהאהבה אשר אהבה"?


ועוד אמנון הוא סמל לפי המשנה לאהבה שתלויה בדבר, ואילו רק על 2 אנשים כתבו שדבקה נפשם במישהו, על שכם על דינה ועל נפש יהונתן שדבקה בדוד, ששם זה דווקא סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

נדמה לי שיש לך טעות מתודולוגיתשלג דאשתקד

אאל"ט לפני האירוע עם תמר, גם אמנון אהב אותה אהבה גדולה וכו וכו. וזה מפורש בתנך (אין בידי זמן כעת לעיין, תתרן אותי אם אני טועה).

אצל אמנון הייתה סעבה שבטל הדבר ולכן בטחה האהבה. בגמ' בסנהדרין מוסבר למה פתאום בטלה האהבה. בכל מקרה אצל שכם זה לא קרה.

דיברתי אחרי המעשה, אצלקעלעברימבאר
שכם אחרי המעשה כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב ויאהב את הנעאה וידבר אל לבה" כלומר זו אהב שאינה תלויה בדבר.


אצל אמנון אחרי המעשה אמנון שונא אותה, כאשר לפני זה אהב אותה.


השאלה למה אצל שכם זה לא אותו דבר כמו אמנון

לא הבנתישלג דאשתקד

הפסוק שאתה מצטט הוא לפני מעשה. "לאחר מעשה" שכם לא היה בהכרה ;)

(האם אתה יודע מה התכוונתי לגמרא בסנהדרין?)

מעשה התכוונתיקעלעברימבאר

המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.

 

כתוב "וישכב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".

 

הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים)

לא הובנתישלג דאשתקד

האהבה של אמנון לא בטלה "לאחר מעשה". היא בטלה כי תמר עשתה פעולה שגרמה לו סבל ונזק, ולכן כבר לא היה לו סיכוי לבצע עוד פעם את המעשה הזה.

אצל שכם, לכאורה גם לאחר מעשה, תמיד הייתה ציפייה למעשה הבא ;) לכן הוא עוד לא הגיע לשחב שבטל הדבר ובטלה האהבה.

 

במחילה מכבודך, לא הבנתי את הפרשנות האלגורית שלך לדברי הגמרא, הרי הגמרא שואלת את שאלתך: "מאי טעמא" (=למה הוא פתאום שנא אותה), ועונה את תשובתי: "אמר ר' יצחק: ... קשרה לו נימא ועשאתו כרות שפכה".

מה יותר ברור מזה??

גם עוג שזרק הר על ישראל זה כפשוטו?קעלעברימבאר

"כל אהבה שתלויה בדבר - בטל הדבר בטלה האהבה. וזו אהבת אמנון לתמר" (אבות).


 

כלומר אמנון שנא את תמר כי אהב אותה רק בגלל היצר. כשהיצר הגיע לסיפוקו אז נגמרה האהבה. לאור זאת צריך להבין את המדרש כמשל.

חזל מדברים בקודים משליים באגדתות. אחרת מה אכפת לנו מה קרה מבחינה ביולוגית בין אמנון לתמר ולמה הגמרא צריכה להזכיר זאת? ולמה ה' יושב ועוסק בפלגש בגבעה אם נימה מצא לה או זבוב מצא לה. ברור שזה משלים עמוקים , כבכל אגדתא בגמרא שמדברת במשלים.

 

לגבי שכם. השאלה למה התורה מדגישה אצל אמנון ששנא אותה, ואילו אצל שכם מדגידה שאהב אותה. שום מילה התורה לא מיותרת. היה אפשר לא לכתוב שדבקה נפשו בה (שזה עצמו תיאור קיצוני מאוד לאהבה, שטפילו אצל יעקב ורחל לא כתוב). ועצם ההשוואה בין תגובת התורה בין שני מקרי העינוי אומרת דורשני

נראה לי שחפרנו לכיוון הלא נכוןשלג דאשתקד

זה שיז פרשנים/אגדות שיש בהם עדיפות לפרשנות אלגורית, זה לא סיבה לפרש כך את כל דברי חזל. בפרט באגדה שנועדה לתת תשובה לשאלה - איזו מטרה יש לגמרא, לשאול את השאלה הפשוטה שלך ולתת תדובה אחרת? בכנות, לא הבנתי.

אתה לכאורה, מתעקש מעט ש"בטלה האהבה", משמע נגמר האקט. אבל לא מובן למה להגיד ככה. אולי בטלה האהבה משמע שנגמר האירוע של האקט (אמנון נהיה סריס; או סתם, הוא רצה רק סצנה אחת ומבחינתו זה הספיק ונגמר). אז אצל שכם ודינה פעם אחת לא הספיק; הרי הוא התכוון לחיות איתה ביחד לאורך שנים.

סתם לתשומת ליבך, כהן לא מייבם גרושה - למרות שהייבום עצמו, כלומר סצנה אחת, דוחה את איסור גרושה לכהן - כי יש חשש שסצנה אחת תגרור אותם לקיים את זה שוב ושוב. כלומר, בעולם ערכי ונורמלי, אהבה לא בטלה אחרי הגמירה הראשונה...

זה סיבה לפרש את חזל כשדבריהם תמוהים, והמימראקעלעברימבאר
על אמנון תמוהה עם זה כפשוטו.


חזל גם מלמדים אותנו מסר באגדתות. למה להם לציין שנהיה מסורס. גם אם נאמר שכפשוטו נהיה מסורס,אז זה נכתב כי יש מאחורי זה מסר. כלומר אולי ה' גילגל שיסתרס כביטוי להמעטת כוח ההולדה הרוחני (להבדיל נקיעת הירך של יעקב מייצגת משהו סימבולי למרות שקרתה במציאות).


אין הכוונה שאהבה בטלה מייד עם הפעם הראשונה, אלא שכל דבר ייצרי בסוף ימאס, אלא אם כן יש מימד נשמתי שמחיה אותו.


השאלה לא על העקרון הטכני למה שכם אהב את דינה, אחא למה התורה מציינת לכתוב את זה

כלומרשלג דאשתקד
אם ננקה את כל רעשי הרקע, פשוט אתה שואל: למה השתמשו במילה "אהבה" ביחס לשכם ודינה?
גם. וגם למה התורה ציינה זאת. וגם למהקעלעברימבאר
השתמשה בביטוי קיצוני "ותדבק נפשו בדינה" שנאמר רק על דוד ויהונתן ששם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר
מעשה התכוונתיקעלעברימבאר
המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.



כתוב "וישכוב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".



הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים).



וכן משל לכך שכל רצון הנובע מיצר, בסוף ייגמר והכוח  הפרודוקטיבי שלו (במקרה של ע,ריות יצר ההולדה) יעלם. בניגוד לרצון הנובע מהנשמה, שגם אחרי שהגיע למיצוי תמיד יהיה רצון חדש "בכל יום יהיו בעניך כחדשים", והוא גם מחיה את היצר הגשמי שתמיד יהיה רצון. אדם שיאכל סעודת מלכים סתם פעם בשבוע בסוף יימאס לו ורף הריגוש שלו ידרוש דבר גבוה יותר. אדם שאוכל עם אווירת שבת, עצם הקדושה תגרום לו שלעולם לא ימאס לו מסעודות שבת, וכן בשאר התחומים זה כך.  ולכן אמנון התבטל ממנו באותו רגע יצר ההולדה, וזה הכוונה שנעשה כרות שפכה (וגם מה שהיה לתמר זה משל).

--חסדי הים
עבר עריכה על ידי מנהל בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 18:46

אז איך תסביר את קושית הגמרא ותשובתה:

"והא דרש רבא מאי דכתיב (יחזקאל טז, יד) ויצא לך שם בגוים ביפיך שאין להן לבנות ישראל וכו'? שאני תמר דבת יפת תואר הואי"

הרי לא שייך לשאול. הכל משל לפי דבריך.

לא מבין מה אתה רוצההסטורי
אנשים שונים מגיבים רגשית שונה, אין מה לשאול "למה כתוב?", כתוב כי כך היה...
התורה לא כותבת סתם דברים, כל מילה בתורה לאקעלעברימבאר
מיותרת.


וההשוואה ההפוכה בין שני מקרי העינוי בתנך אומרת דורשני.


מה גם שהאמירה "ותדבק נפשו בדינה" היא אמירה קיצונית, ורק על יהונתן שדבקה נפשו בדוד,זה נאמר. ושם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

לא יודע איפה הבנת בדברי שהתורה כותבת סתם דבריםהסטורי
בשני המקומות הדברים נצרכים להבנת המשך האירועים ולכן התורה כתבה אותם.


דווקא לדבריך התורה היתה צריכה לשנות ממה שהיה ואז לא מובן למה לכתוב זאת...

התורה כבר כותבת:קעלעברימבאר

"ולא איחר הנער לעשות הדבר כי חפץ בבת יעקב" וברור מדבריו מוהר ומתן שהוא חפץ מאוד.

 

למה התורה בחרה להדגיש "ותדבק נפשו בדינה"? ועוד למה ביטוי קיצוני כזה?

 

ולאור ההשוואה ההפכית ממקרה העינוי השני במקרא, של אמנון, ולאור ההשוואה של הביטוי לדוד ויהונתן, זה ממש זועק דורשני

זאת שאלה אחרתהסטורי
התורה באה להבהיר את המהלכים שלו, שבסופו של תהליך, והתגובות למעשה, מוציאים את ההו"א של מלוכה משמעון ולוי (אחרי שראובן ידחה) ומעבירים ליהודה.
(איפה כתוב שנפש יהונתן דבקה בדוד?)טיפות של אור
כתוב 'נקשרה' (שמואל א יח)חסדי הים
(את זה ראיתי והמקבילה שראיתי זה יעקב ובנימין)טיפות של אור
לא כתוב, ציטטתי מהזכרון. (אבל זו משמעות דומה)קעלעברימבאר
אה, רק רציתי לדעתטיפות של אור
כאילו ציטטתי בטעות חשבתי שכתוב דבקהקעלעברימבאר
אמנון רצה אותה כחפץ, לכן מתחיל 'הפוך'חסדי הים

(תעיין ברש"י אצל הפעולה אצל שכם על פי המדרש רבה, ותדקדק בשינוי הסדר בשמואל ה' יג ותבין לגבי אמנון), לכן לשון המשנה 'דבר'.

שכם באמת אהב אותה מצד אישיותה.

👍קעלעברימבאראחרונה
לוישלח -למה התורה מפרטת באריכות את בני שעיר החורי?קעלעברימבאר
(חוץ מהתשובה ההלכתית של הרמבם שנדע הלכתית מי אדום ומי עמלק)
עדיף לכתוב את התשובה שלך מידטיפות של אור
התשובה היא, כך נראה לי:קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:50

 

 

 

 

 

 

התשובה גם עונה למה חזל ראו את רומא בתור אדום, וכן לגבי אירופה הנוצרית.

 

בניגוד לכל העמים האחרים באומות העולם, לאדום אין קיום עצמי. הוא נוצר ממשפחה שהופרשה מעם ישראל (בניגוד לישמעאל שכבר בגיל 13 ידע שאינו יהודי, עשיו עד גיל מאוחר חשב שהוא יהודי, וכן אליפז בנו, שהרי נראה שהוליד את אליפז לפני סיפור הברכות, ולפחות התחתן עם 2 מנשותיו לפני. הם גרו עם יצחק ומן הסתם אליפז התחנך כ"יהודי" על ידי יצחק. ובניגוד לישמעאל שבגיל צעיר גורש מהבית למדבר פארן, נראה שעשיו וילדיו נשארו הרבה זמן בסביבות יצחק רוב הזמן על אף נדדוהם עד שהם הגרו להר שעיר באופן קבוע "ויקח עשיו את כל נפשות ביתו וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו וישב עשיו בהר שעיר עשיו הוא אדום").


 

העם האדומי נוצר  כשהמשפחה שהופרשה מעם ישראל, משפחת עשיו, התבייתה על קבוצה אתנית קיימת המבינה בגשמיות (בני שעיר החורי יושבי הארץ- אמרו חזל שבקיאים בטיבה של הארץ). כנראה שהם התבוללו חלקית ביניהם כשעשיו עבר סופית להר שעיר ואימץ את תרבות בני שעיר החורי, ורואים שעשיו התחתן עם נינתו של שעיר אהליבמה בת ענה בן צבעון,  ואליפז עם אחת מבנות המשפחה של שעיר תמנע. גם אלוהי אדום מכונים בדברי הימים "אלוהי בני שעיר" אצל אמציה.  (אחר כך כנראה שמשפחת עשיו הרגה את הגברים החורים ונשאה את הנשים "ויורישם ה מפניהם וירשום וישבו תחתם"). לכן חשוב לפרט מי הם בני שעיר החורי, כדי שנבין מי זה עם האדומי, וחעומתו נבין מי זה עם ישראל כי יעקב מתברר מתוך המאבק עם עשיו.


 

לכן הזהות הלאומית האדומית, שנוצרה מ"צורה" של משפחה שהופרשה מעם ישראל עם "חומר" של עם קיים בני שעיר שהיא חלה עליו, היא זהות שתמיד בוחנת עצמה לפי עם ישראל, ולכן "על רדפו בחרב אחיו, ויטרוף לעד אפו ועברתו שמרה נצח" על שנאת אדום את עם ישראל (ייתכן להבין מעמוס שהאדומים שימרו את סיפור גניבת הברכות מדור לדור ושמרו את כעס אביהם לעם ישאאל על זה). מצד שני היא קרובה אלינו ולכן "לא תתעב אדומי (יותר מדי. למרות היותו גדול האנטישמים) כי אחיך הוא".


 

כך גם רומי-אדום אירופה הנוצרית.


 

2 היסודות שאירופה מתבססת עליהם תרבותית זה הנצרות והאימפריה הרומית.


 

הנצרות היא דת שהופרשה מתוך עם ישראל החוצה (ועדיין מזהה את עצמה כישראל שברוח, ומאמינה בכל התנ"ך כקדוש), כדוגמת משפחת עשיו.  היא התבייתה עם עם קיים שמבין בסדר העולם הגשמי - רומא , כדוגמת בני שעיר החורי. מערבוב בין שניהם נוצרה אירופה.

 

לכן אירופה זה אדום החדשה ממש כפשוטו, אחרי שאדום הישנה נכחדה מהעולם. כי כל עם שנוצר מערבוב בין זהות יהודית שהופרשה החוצה לבין עם קיים - זה הגדרתו של אדום, שהרי אין לו קיום עצמי כעם.


 

לכן הנוצרים לא העזו להרוג את היהודים כל ההיסטוריה למרות שלפי הנצרות הם אמורים להיות בני מוות. כי כל הזהות של אירופה לקחוה מעם ישראל ואירופה בוחנת את קיומה לפי עם ישראל. והרי הנוצרים אומרים על עצמם שהם ישראל שברוח. מכאן הן הקשר החזק של אירופה וצאצאיה המערביים לעם היהודי (לעיתים יש אצלם מונח כזה המוסר היהודי-נוצרי), שמתבטא הן בפילושמיות והן באנטישמיות. שהרי מי שלא קשור אלי לא אשנא אותו אלא אהיה אליו אדיש (לכן בסין כמעט ואין אנטישמיות כי הם לא קשורים כמעט לעם ישראל)


 

 

יפה מאוד. זה חלק מהעניין של מעשה אבות סימן לבניםנוגע, לא נוגע

שהוא אחד מזוגות המשקפיים שצריך לקרוא את ספר בראשית איתם.

 

זה גם מזכיר את העקרון שהמצרים רצו צורה מצרית בחומר יהודי (כל הבן הילוד היארה תשליכהו וכל הבת תחיון).


 

 

מדרש ילקוט שמעוני שמסייע לזה:קעלעברימבאר

דבר אחר על ארבע מלכיות שהן שמונה, ואדום היא השמינית, הדא הוא דכתיב רישה די דהב טב, חדוהי ודרעוהי תרין, מעוהי וירכתה תרין, שקוהי תרין, רגלוהי תרין הרי שמנה דאינון ארבעה, בבל כשדים, מדי פרס, יון מוקדון, אדום שעיר הרי שמונה מלכיות, לכך נאמר על השמינית. (תהלים ו, תרלד).

 

כלומר מלכות רומי מכילה 2 יסודות: אדום ושעיר (נצרות ורומאיות).


 

ויש מקומות שכתוב שרומי זה כיתים בן יוון מבני יפת. כך שהיא מכילה 2 יסודות: אדום וכיתים (נצרות ורומאיות-הלניסטית)

יש על זה גימטריה מופלאה מהאבא של הרביסיעתא דשמייא1
(המפרשים הקלאסיים הלכו בשני כיוונים עיקרייםטיפות של אור

או כדי להבדיל מי אדום ומי לא; או כדי להראות שהחורים היו גיבורים, ובכל זאת ה' הוריש אותם מפני בני עשו, לכבוד אברהם ויצחק

 

למשל אבן עזרא: 'והזכירם הכתוב להפריש יחוסי שעיר מן עשו, כי ישראל יצוו על בני עשו'

 

וספורנו: 'הזכיר בשם הגבורים שהיו אז אנשי השם, להודיע שאף על פי כן השמידום בני עשו ברצון האל יתעלה. כאמרו "כאשר עשה לבני עשו הישבים בשעיר" וכו')

אזקעלעברימבאר

א. למה אכפת לנו מי אדום ומי לא? כאשר התורה מקצרת בתולדות ישראל אפילו, למה לפרט לנו באריכות את יוחסיהן של אדום ושעיר?  אם זו שאלה הלכתית. אז מה לגבי מואב ועמון ומצרים ו7 עממי כנען שגם להם יש נפקא מינא הלכתית ליוחסיהן? (הייחוס של כנען בבראשית כולל 2 פסוקים, לא 2 פרקים שלמים. ובאופן כללי כל פירוט יוחסי 70 אומות בפרשת נח זה פירוט שטחי דל האב ובניו ולא יותר.).

 

ב. גם כתוב שהזמזומים הזוזים והרפאים היו גיבורים, ומואב ועמון הורישום.  ובכל זאת לא פורטו יוחסיהן. אני מזכיר שאפילו פירוט יוחסי ישראל בתורה לא מתואר מעבר ל70 נפש, והשאר הושלם רק בדברי הימים. אז למה לפרט על בני שעיר שלא קשורים כלל אלינו?


 

ג. התירוצים האלו משכנעים אותך? (בעיקר התירוץ השני? על הראשון בקטע ההלכתי של עמלק יש צד של סברה חזקה אם כי לא מספקת)

(לא קראתי את ההודעה, אין לי עניין בוויכוחים )טיפות של אור
אתה יכול לקרוא את ההודעהקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 21:06

סתם בשביל לקרוא קושיות🙂  אולי תזדהה עם הקושיות

רלב"ג:חסדי הים
והנה מנה תולדות עשו לכבוד יצחק ויעקב , ולהודיע גודל מעלת האבות אצל אנשי הארץ ההיא , עד שהיו בני עשו נשיאים וגדולים בארץ אשר גרו בה , ונתחתן גם כן עשו עם גדולי הארץ; עם שבזה תועלת להודיע יחסי בני עשו , כי כבר נצטוו ישראל על בני עשו.
זה תשובה על יוחסי עשיו. לא על יחוסי שעיר החוריקעלעברימבאר
זה תשובת הרלב"ג:חסדי הים

"להפרידם מבני שעיר כי ישראל צוו על בני עשו"

אז למה במואב עמון מצרים ו7 עממי כנען אין פירוט?קעלעברימבאראחרונה

הרי גם שם יש נפקא מינא וצריך להבדיל בין העם לבין מי שדומה לו.

 

מה גם שנראה מהתורה שבני שעיר הוכחדו עד מתן תורה (למרות שיש פסוקים בתנך שנראה שאולי בני שעיר שרדו, ואז יש לפרש שהרוב נשמדו או שבני עשיו כבשו מהם את השטח).

 

ובאופן כללי זה יותר עניין תורה שבעל פה, לפרט על זה. כמו שלא מפרטים על הלכות שבת בתורה שבכתב,  לא רואה סיבה שיפרטו על ייחוס האדומים גם אם יש לזה נפקא מינא

איך אתם מרגישים כאשר....סיעתא דשמייא1
אתם מתפללים שלוש פעמים ביום כמו יעקב או כמו ישראל?
ברמה הכלל ישראלית כמו ישראל, שהריקעלעברימבאר
ישראל מייצג את עם ישראל בארצו לעומת יעקב שזה בגלות.


ברמה הפרטית כמו יעקב

בכלל...סיעתא דשמייא1

התפילה רובה ככולה נכתבה בלשון רבים ולכן אי אפשר להפריד.

כלומר אם אתה מרגיש יעקב אז זה לא ברמה פרטית.

לא. גם ישראל מכיל את הזהות יעקב. כי בתפילהקעלעברימבאר
יש סוג של חוסר אונים שמתבטא בזה שאנחנו מבקשים שפע מה' כי מצידנו אין שפע (ראה מהרל שאומר שהתפילה גורמת לעלול להדבק בעילה, כי עצם התפילה היא הכרה של העלול שהוא עלול ולא עילה, ושהשפע לא בא מצידו אלא מה') . לכן גם ישראל בשעת תפילה הוא יעקב. למרות שהוא מנצח את המלאך בכוחו, זה בא אחרי תפילה, יחד עם דורון דיפלומטיה, ומלחמה, שזה דבר מאוד ישראל ולא יעקב 
בתפילה בכוונה אמיתית....סיעתא דשמייא1

...אי אפשר להתכוון בשני כוונים שונים. המילים שחכמנו הטביעו בתפילה קובעות את

משמעות הכוונה.

מילים כמו: "מהר לגאלנו" , "קבץ גליותנו" , "מפני חטאתינו גלינו" משמעותן ללא ספק יעקב.

עקרונית היה צריך כבר לשנות את הנוסח, בדברים שלאקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:36

שייכים.


 

אבל גם אין לנו סמכות לשנות, וגם בדורות הראשונים לגאולה צריך זהירות יתרה מכל שינוי הלכתי, עיין ספר עין איה "חייב אדם למשמש בתפילין ערב שבת בין השמשות". וחוץ מזה עדיין חלק מעם ישראל משועבד בחו"ל אז הגיוני לבקש עליהם את ברכת קיבוץ גלויות ולומר גלינו מארצינו שהרי כל ישראל ערבים זה לזה, ואם הם גולןם אז גם יושבי הארץ כאילו קצת גולים.


 

האמת שאנחנו באמצע הדרך בין הפיכת יעקב לישראל.  אבל גם אפשר לכוון בתקע לחירותינו שנשחרר משעבוד חבלי ארץ הכבושים ביד ירדן סוריה או לבנון. "בכסא דוד עבדך מהרה לתוכה לתוכה תכין" שמבקשת גם על ביסוס מלכותו וחא רק הקמתה, אני מכוון על מדינת ישראל, ככוונת המקובלים שיכוון על משיח בן יוסף.

 

וכשם שברפאינו מבקשים גם על הבריאים שימשיכו להיות בריאים, כך בתקע בשופר מבקשים על המדינה שתמשיך להיות עצמאית ולשלוט על ארץ ישראל

 

איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם...סיעתא דשמייא1

.... הלך מחשבה כזה כלומר "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ? וגם:

במסכת כתובות כתוב:

"ורב יהודה כתיב קרא אחרינא (שיר השירים ב, ז) הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה וגו' ורבי זירא ההוא שלא יעלו ישראל בחומה ורב יהודה השבעתי אחרינא כתיב ורבי זירא ההוא מיבעי ליה לכדרבי יוסי ברבי חנינא דאמר ג' שבועות הללו למה אחת שלא יעלו ישראל בחומה ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי"

גם זה נתון לשינוי?

כל הפוסקים למעט המגילת אסתרקעלעברימבאר

והרבי מסאטמר לא פסקו את 3 השבועות להלכה. גם המגילת אסצר ייתכן שלא סבר כך אלא רק ניסה להסביר את הרמבם שלטעמו אולי סובר כך ללא מקור מהרמבם עצמו אלא כאוקימתא.

 

פשט הגמרא לא מדבר על הלכה, אחא על כמו "ראוי שיזרוק אדם עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו" "כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה" "כל העולה מבבל עובר בעשה(למרות שזה על פי דברי נביאים שלא יכולים לפסוק לדורות)". אלו תיאורי אגדתא.


 

כוונת הגמרא ב3 השבועות שה' יצר מציאות בה אם ישראל ימרדו באומות אז האומות יעשו מהם קציצות בהיותם מורדים בהם. כלומר זה סכנתא לא איסורא.


 

הרי מעולם ה' לא השביע את ישראל, אין כזאת נבואה, ונבואה לא פוסקת לדורות. זה כמו שכתוב שהשמים והארץ מושבעים להיות קיימים על מנת שישראל יקבלו תורה, או שנחל קישון היה ערב לים הגדול. אלו משלים.


 

גם הרמבם באיגרת תימן סובר ש3 השבועות זה משל וענינו לא להסתכן במרידות מסוכנות.


 

במילא אם אין סכנה גדולה שלא מחושבת במרידה באומות (למשל כי האום הסכים שצוקם מדינה בארץ, או כי יש לנו נשק מסםיק חזק להגן על עצמינו) אין שום סכנתא בלעבור על 3 השבועות.


 

וכמו שאמר אחד גדולי הדור בזמן הכרזת בלפור "ועכשיו שנתנו האומות רשיון לישראל להקים מדינה בסאן רעמו, סר *פחד* השבועות"


 

פחד - כי איסור מעולם לא היה, אלא סכנתא.

 

לגבי כוונה בתפילה - עדיין רוב ישראל בחו"ל משועבדים לאומות, אז יש על מה לכוון בכוונה זכה עליהם, ועל שטחי ארץ ישראל המשועבדים ביד האומות עדיין.

 

אגב מה אתה מכוון בברכת השנים? הרי גם אם לא ירד גשם יש מספיק תבואה בעולם, מהשקיה. ורעב לא יהיה אצלינו או במדינות מפותחות

ועדין אני שואל...סיעתא דשמייא1
....איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם הלך מחשבה  "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ?
כי "בחינת הדבר" עוד קיימת חלקית.קעלעברימבאר

אנחנו עוד לא בגאולה שלימה. ועדיין רוב עם ישראל מחוץ לארצו. 

 

חוץ מזה זה תפילה שה' ימשיך לתקוע לחירותינו ושהמדינה תשאר עצמאית. ושעם ישראל ימשיך לגור בארצו.

 

כשם שאדם בריא מתפלל עדיין רפאינו, כדי שימשיך להיות בריא ולא יחלה

צריך להזהר....סיעתא דשמייא1

.... אם שמעון בר גיורא וחבריו לא היו חושבים שאנו  בדרך לגאולה ולא היו מורדים במלכות לא היה חורבן הבית.

אם רבי עקיבא לא היה חושב שאנו  בדרך לגאולה לא היה נדבק בארץ ישראל השם המקןלל פלסטינה.

כולנו בלי יוצא מהכלל בגלות, כולנו יעקב. הגאולה תבוא כהרף עין.

ההבדל הוא שאז היינוקעלעברימבאר
משועבדים לרומא. כיום אנו עצמאיים ואמפריאליזם גלוי זה מוקצה מחמת מיאוס היום בעולם.


הם מרדו בלי לתכנן והלי לשקול את הסיכונים. אנחנו מתכננים ונוקטים במעשה שהןא הכי פחות מסוכן (לעומת הזיות השמאל המשיחי שברשלנות רוצה להקים מדינה פלסטינית מסוכנת, והם הכי דומים לבר גיורא וחבריו, שבשל הזיות משיחיות עושים משהו מסוכן ללא שיקול דעת).


אצל רבי עקיבא זה מורכב, קודם כל זה היה שעת השמד ולא היתה הרבה ברירה. שנית כנראה שרוב הסיכויים היו להצלחת המרד, אבל בסוף הפרתים הבריזו.


בכל מקרה כיום ממשלת ישראל יחסית נוקטת בדרך הכי פחות מסוכנת, לעומת ההזיות המסוכנות של השמאל

עד 1977 אתה צודק....סיעתא דשמייא1
...מאז ארץ ישראל מתצמצמת, ההרתעה נעלמת והתעוזה של האוייב גוברת.
מענה לשאלהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 22:48

נכתבו כאן תגובות לגופו של אדם ונמחקו. באחת התגובות שנמחקו נשאלתי האם הדיון הזה מתאים לפורום בית המדרש או רק לפורום אקטואליה וחדשות

 

למען הסר ספק: מותר לדון כאן בשאלות השקפתיות כמו ציונות בעד או נגד. ושתי העמדות מותרות בפורום. מותר גם לכתוב דברי תורה ציוניים, ודברי תורה אנטי ציוניים

👍קעלעברימבאראחרונה
(רק אציין שהשאלה ששאלתי היתה עליי, כאילו אם מה שכתבתי פוליטית זה בסדר לפורום, לא על ניק אחר)
הילולת הבת עין זיע"א🕯פתית שלג

"...הנה ידוע מאמר חז"ל (יבמות מט כתיב (שמות לג כ) כי לא יראני האדם וגו', וכתיב (ישעיה ו א) וארא את ה' וגו', וקשיא קראי אהדדי. ותרצו, כאן באספקלריא המאירה, כאן באספקלריא שאינה מאירה ע"כ. פירוש, אספקלריא נקרא דבר שהוא זך ונקי עד שיכולים לראות בו, והוא בחינת אור. אמנם יש שתי בחינות אור, היינו א' בחי' (אור מצות מעשיות, כגון) אור ארץ ישראל, מי שזוכה להשיג אור ארץ ישראל בשלימות, וליכנס בקדושתה, כגון כהן גדול שזכה ליכנס בכל עשר קדושות של ארץ ישראל הנזכרים במשנה (כלים פ"א מ"ו - מ"ט), עד שזכה ליכנס לפני ולפנים בקדושה וטהרה, וזהו בחינת אור ארץ ישראל, אספקלריא דלא נהרא.

 

 

אמנם יש עוד בחינה אחת גדולה ממנה, והוא בחינת אור תורה, שמלבד גודל מעלת מצות הלימוד שיש בה, יש עוד מעלה שמאירת עינים להאיר ללמדו במצות ה', וללמדו דרך ה' ועבודתו, ולזה נקראת אספקלריא דנהרא, ר"ל שמאירה ומלמדה את בני האדם דרך ה'.

 

 

ולזה אמרו רז"ל (סוטה ד על יקרה היא מפנינים (משלי ג טו), יקרה היא מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים, פירוש שגדול אור תורה יותר מבחינת אור ארץ ישראל שהשיג הכהן גדול בשלימות כנ"ל.

 

 

ואי אפשר להגיע לבחינת אור תורה זו, כי אם על ידי בחינת דעת, התחברות חו"ג (ע"ח שכ"א פ"ב), היינו שילמוד באהבה ויראה (ע' ת"ז הקדמה ו.). וזו היתה בחינת יעקב, שכולל שני הבחינות חו"ג (זח"ג לח, בחי' אברהם יצחק (זח"ג קעט, כמו התורה שכולל משניהם, זכור ושמור מצות עשה ומצות לא תעשה (זח"ג צב חסד וגבורה (ע' ת"ז ת' ס"ט קו.

 

 

ולזה רמזו רז"ל (תנחומא נח ג) על פסוק אדם כי ימות באהל (במדבר יט יד), אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה. ר"ל ימ"ות גימטריא אבר"הם יצ"חק, היינו שיגיע אדם לבחינת ימ"ות, כוללת שני הבחינות כנ"ל, ואז בא"הל, ר"ל כאשר לימודו בזה האופן אז נעשה לו האור תורה בחינת או"הל להקיפו ולשמרו מכל מחשבה זרה ופניה ח"ו לבלי תכנס בקודש.

 

 

ומחמת גודל אורה אי אפשר להסתכל בה עד שנתלבש בלבוש אור ארץ ישראל, ואז יוכל להסתכל בה על ידי הלבוש. וזהו שתירצו רז"ל כאן באספקלריא כו', ר"ל משה רבינו ע"ה שהיה בחו"ל והיה מתנבא מאור תורה לבד בלי לבוש ארץ ישראל, וע"כ כתיב ביה כי לא יראני האדם וגו', היינו מחמת גודל האור בלי לבוש כנ"ל. אבל שאר נביאים שהיו בארץ ישראל, והסתכלו על ידי לבוש אור ארץ ישראל, וע"כ כתיב וארא, שהיו יכולים להסתכל על ידי אספקלריא דלא נהרא..." (בת עין, ויצא)

 

ע"ש שמבאר עפ"ז את הפסוקים

זיע"א🙏

שאלה על פרק א משנה ג מסכת פאהלעבדך

נותנין פאה מתחילת השדה ומאמצעה.

רבי שמעון אומר: ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

רבי יהודה אומר: אם שייר קלח אחד, סומך לו משום פאה; ואם לאו, אינו נותן אלא משום הפקר.

 

דעת ת"ק שניתן לתת פאה גם מתחילת או מאמצע השדה ולא חייב מסוף השדה כמו פשט הפסוק.

מה שלא הבנתי זה את דברי רבי שמעון.

רבי שמעון אומר ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

אם סוף סוף צריך לתת פאה גם בסוף השדה יוצא שאדם מניח 2 פאות.. ומה הועיל רבי שמעון? סתם אדם שידע שזהו הדין כבר ייתן פאה רק בסוף השדה.. הרי אם יתן בהתחלה זה לא מועיל אם לא יתן גם בסוף.. אשמח לביאור שיטתו/הסבר אחר לדבריו, תודה! 

לפי חלק מהפירושיםטיפות של אור

גם לפי רבי שמעון הפאה הראשונה מועילה, ועכשיו בסוף השדה צריך לתת פאה רק על החלק שנשאר מהשדה (בשיעור אחד משישים מדברי חכמים)

 

לפי זה זה מועיל אם המחסן בתחילת השדה ולא בסופו. חוסך מרחק של הובלה... 

לא הבנתי. רבי שמעון אחרת מתנא קמאחסדי היםאחרונה

ואומר שצריך לתת בסוף השיעור. מותר לפי רבי שמעון גם להניח פאה אחרת העיקר שיהיה בסוף כשיעור. יש מחלוקת ראשונים בדבריו אם צריך אחד משישים בסוף  

או מספיק להניח קצת בסוף שיצטרף לאחד משישים בשאר השדה.

אולי יעניין אותך