כ"ח בטבת תשס"ט 22:41

האם מותר לעלות להר הבית?

על מי את\ה סומכ\ת?

מה את\ה עושה בפועל?

כ"ח בטבת תשס"ט 23:19

זוהי מחלוקת די גדולה בין רב אברום זצ"ל לרב ליאור יבדל לחיים ארוכים.....

למי שעולה להר {כמובן עד לאיפה שמותר לעלות} יש הרבה על מי לסמוך{הרמב"ם בראש ובראשונה הרב גורן והרב ליאור הי"ו ועוד 60 רבנים בדורינו שאמרו לעלות או שתמכו בעליה

כ"ט בטבת תשס"ט 00:38
אך כל אחד ינהג כרבותיו, ויכבד את הדעות השונות.
ט' בשבט תשס"ט 12:07
וגם בגלל הרב אליהו!!

בעיקרון אני מתכוון לשאול אותו פרטית עלי!! ונראה מה הוא יענה לי בנידון!! אבל מה שהוא יענה לי זה רק בשבילי כי לכלל הוא אוסר!!
כ"ט בטבת תשס"ט 10:10
והוא עלה להר הבית וזה מתועד
כ"ט בטבת תשס"ט 10:32
בס"ד ליקבה"ו

כל הדרך שלו היתה שונה משל אביו, על אף שנסמכה עליו.

ב. הוא עלה לפני שהעסק עבר בירור עמוק ויכול להיות שהיה חוזר בו.

אני אישית סומך על הרבנים שאומרים לעלות:

הרב דרוקמן, הרב ליאור, הרב טל, הרב דודי, הרב איציק שפירא ועוד.
כ"ט בטבת תשס"ט 18:23
ה"עסק" הזה לא עבר שום בירור מעמיק. ההחלטה של הרבנות מתשכ"ז היתה: לא להחליט.
היות ולא נערה שום התאספות של איזשהו מקבץ רבנים לדון באופן מעמיק בעניין העלייה להר הבית, אם משיקולים אישיים ואם משיקולי זלזול בין רב לאחר, אין שום כח ביד רב כלשהו לאסור מצווה מהתורה. מצווה שתלויות בה שליש מתרי"ג המצוות. (ביאור נוסף אצל הרב ישראל אריאל)
א' בשבט תשס"ט 22:46

לאחר כבוש הר הבית שלח הרב גורן נהג שיקח את הרב צבי יהודה. ונתן הוראה לנהג שאם הוא ישאל דרך איפה נכנסים, שיענה: יש הרבה שערים לירושלים.

לאחר שהבין הרב צבי יהודה דרך איפה הוא עלה הוא מחה. (הרב גורן סבר שמותר -מדין כיבוש) בין כך ובין כך התחילו יריות והיו צריכים לברוח, כיון שכך מדין פיקוח נפש הם יצאו דרך הר הבית.

 

 

כ"ט בטבת תשס"ט 10:09
מסיבות ברורות:
"כל שהותר בפירוש (בתורה) אין בכח חכמים לאסרו". יש מצווה של מורא מקדש שמובאת בפוסקים שנעשית דווקא ע"י הימצאותך בהר הבית. ע"י כך אתה יירא את ה'. ולא ניכנס כרגע לדיון של "אהבה ויראה - הכיצד?".
ויש את ההדרכה "לשכנו תדרשו ובאת שמה". לשם עינינו צופיות ושם אנחנו צריכים להשקיע את האנרגיות והאמביציות שלנו. לא במקום אחר. לפני שלוש שנים השוויתי את כל המאבקים של מצעד תועבה, פוגורמים במאחזים, פרעות ה'תשס"ה, מכירת חזיר וכו'... לפסל מיכה. אני סבור כי ההשוואה המדוייקת והנכונה היא כי פסל מיכה דהיום זה השיקוץ של הר הבית שצווינו בתורה כי לכשניכנס לארץ נוריש את עמי הארץ, נתיישב ונוריד את השיקוצים (במדבר לג). המתרגם אומר על השיקוצים - "בתי סגדיהון". בהמשך כתוב שאם לא נעשה זאת, יהיו לנו פיגועים (פה זה כבר נכנס ל'סיבות הפשוטות'. קרי: לוגיות והגיוניות). לא ש"לא צריך להיאבק במצעד התועבה", אך כשיש יום-יום חילול ה' ואף אחד לא פוצה פה? אז פתאום יש את מעשה פילגש-בגבעה או פילגש בירושלים וכולם צורחים עד לב השמים? הבג"צ הוא אחד האויבים המרכזיים שלנו. ואת המשאבים עלינו להפנות לעניין הר הבית וביהמ"ק, כשאחד המישורים בו צריך לפעול ראשונים: מודעות. ומודעות מגיעה ע"י לימוד הלכות הקשורות לעבודה בביהמ"ק, עניין הר הבית והעלייה אליו. וכבר יצא קצף החפץ חיים על בני הישיבות שלא לומדים מסכת קדשים. וכיום הפושטקים האלו בישיבות השחורות מצטטים חצי-ציטוט ומעוות "בראש ובראשונה צריך ללמוד נזיקין" (ע"ע בב"ק, בב"מ ובב"ב).

עניין התנגדותם של רבנים מסויימים לעלייה להר הבית גם הוא פשוט. רוב גדול של הרבנים כיום שמתנגדים לעלייה מתרצים זאת ב"הרב שלי אמר" ו/או לא מייחסים עניינית - זה ידוע. זה לא זלזול בהם, אלא אמת כואבת שצריכה להיאמר: חינוך גלותי. בדגש על הרבנים השחורים, אך גם הצבעוניים כאלה. (ולמי שלא מבין אותי: שחורים = כיפה שחורה וראש שחור. צבעוניים - אתם מבינים לבד).
נשארו איפה הרבנים עובדיה ומרדכי אליהו. (אגב, ידעתם שע"פ הרדב"ז גם רחבת הכותל היא הר הבית? והס מלהזכיר את ה"איני יודע" (שחז"ל אמרו על רב/דיין שאומר "איני יודע" - הרי הוא כאבן וכמי שאינו. וכך דעתו אינו נחשבת (ולאסנת וחבר מרעיה - זה לא זלזול)) שהרבה מנופפים בו לגבי מקום אבן השתייה שהרדב"ז מוציא מכלל אפשרות וקובע באופן שאינו משתמע לשתי פנים: כי הסלע שנמצא בכיפה הסלע הוא אבן השתייה, ולא מצאתי שחולקים עליו למעט פרופ' טוביה שגיא ועוד אחד מיכאל בר-רון (חבר שלי ומדריך באביר, אנתרפולוג במקצועו האקדמי)).
מצוי בידי מסמך בו הרב מרדכי אליהו קורא להקים ביה"כ בהר הבית מעל ל'אורוות שלמה' שלכל הדעות שבקיאות בהר הבית אומרות: זוהי תוספת הורדוס ואין לה קדושה כלל. (הס מלהזכיר את הראב"ד שגם אומר שאין שום קדושה כיום בכל הר הבית, אך ברור שלא ננהג כמותו כי הוא לא פוסק למיטב ידיעתי. כשם שרש"י כביכול סותר את עצמו במס' מקומות ראוי לנו לזכור כי רש"י הוא פרשן ולא פוסק. הוא מפרש מילים מהתורה ודעות בגמרא - לא פוסק). ממישהו שמקורב לרב מרדכי אליהו שמעתי פעם משהו שזעזע אותי. אמר זאת בשם הרב אליהו: "אנשים עולים להר הבית ומתפלאים שיש פיגועים?" וד"ל, ורצוי לבדוק את האמירה.
הרב עובדיה הביע את דעתו בעבר ממנה מובן (וזה הובהר לי באופן אישי ע"י נכדו) כי החשש הגדול שלו 1 - לא כל הרבנים שעוסקים בנושא הר הבית אכן בקיאים בו, וזה מוביל אותנו לעניין ה-2 - ברגע שנתיר ליהודים לעלות להר, יעלו רבנים שאסור להם לעלות ו/או למקומות אסורים. הוא לא פסל את העלייה להר על הסף. בספרו החדש (כבר לא ממש חדש) חזון עובדיה על הלכות ארבע תעניות הוא כותב: "איסור חמור להיכנס למקום המקדם... ונכון לאל להכנס להר הבית" (ומזה אפשר להבין משהו מאוד פשוט: משהו מאוד לא ברור במשפט שכזה. אסור להיכנס למקום המקדש, ניחא. יש מקומות שכן מותר. ונכון להחמיר בכניסה להר הבית? - אז מותר להיכנס!) ודי אם אסיים בציטוט משפט אחד מהרב עובדיה לפני שנתיים: אנשים טיפשים. מי שנכנס לשם חייב כרת". אני לרגע לא רוצה לחשוב שהרב עובדיה חולק על גדולי הפוסקים מהם מובן כי אין שום עוון כרת על הנכנס להר הבית. ולכן פשוט אטאטא את שאר הנימוקים של הרב בעניין ואתייחס לרבנים ראציונליים, לא כאלה שהם חברים של שמעון פרס עשורים טובים. וקורא לו "אהובי, איש כלבבי". וזה ממש לא חברות שטחית או מהלך סון-טזוי, אדרבא - כדאי לקרוא את הביוגרפיה "מרן: הרב עובדיה יוסף, הביוגרפיה" שיצאה לפני איזה קרוב לשלוש שנים כדי להבין מי האיש.

מסיבות פשוטות.
מאחר ואין שום איסור ויש חובה לעלות להר, טוב לנו יהיה אם נעלה. זה מחזק את הבטחון שלנו (והעידו על כל השר לבטחון פנים (בזמנו) צחי הנגבי ועוד אנשים שידועים בדעותיהם הכפרניות) ושומר על הרמה הרוחנית שלנו - הקירבה לאבינו שבשמיים. שם כל התפילות מתקבלות. P1000 מאומן הטמאה.

ואני מסיים כי אני צריך לזוז.
לבירורים ומאמרים עניינים בעניין ביהמ"ק והר הבית אני ממליץ על הרב ישראל אריאל (מ'קול בהיכל' ועד לבירורים מעמיקים), הרב שלמה גורן בספרו הידוע, הרב טיקוצ'ינסקי, והרב יהודה קרויזר. בהזדמנות אעלה לכאן מסמך מסודר שערכתי בעניין לפני איזה זמן.

לשאלותיך:

אני סומך על התורה והפוסקים. כמו גם על היגיון ברי וראש בריא.

מה אני עושה בפועל? כיום כמעט וכלום. עד מזמן הייתי עולה קבוע לכל הפחות פעם בשבוע להר, בד"כ עם רב או או יותר (-רבנים). האשכול הזה נתן לי אזכור וצביטה קטנה. בעהקו"ב נחזור להר ה' בימים הקרובים.
כ"ט בטבת תשס"ט 18:09
לא שמעתי אף רב שאומר שזו חובה, אפשר להגיד 'דבר טוב', חשוב, אבל ודאי לא חובה.
א' בשבט תשס"ט 20:25
לפני שתדבר על תוספת ביראת שמים, תזהר בדיבור על ת"ח גדולי הדור, גם אם אתה לא פוסק כמותם.
ב' בשבט תשס"ט 12:14

רבנים האוסרים דעתם לגיטימית

רבנים הרואים בכך חובה דעתם לגיטימית

בית הלל ובית שמאי לא נמנעו לשאת נשים ובוודאי נהגו כבוד זה בזה

אני שמח לספר כי בשבוע שעבר ישבתי עם הרב מוטי טאו (בנו של , ראש ישיבת שלום בנייך)

והוא אמר לי כי למרות שהוא מתנגד לעליה להר הוא יודע שיש בחורים בישיבתו שעולים

בהתאם להנחיית רבותיהם והוא מכבד אותם על כך.

כן ירבו רבנים כמותו בישראל שנדע לכבד כל דיעה שנובעת מתורה

ונזכה לבנין המקדש במהרה

יהודה גליק מכון המקדש

א' בשבט תשס"ט 21:39

שמתי לב שהפכתי למושג פה בפורומים.

אני אגיד לך מה מפריע לי? אני מסרבת להאמין שרבנים יפסקו הלכה בלי לברר אותה. ביחוד לא רבנים גדולים שכולם מכירים בגדלותם.

ברמת העיקרון, אני חושבת שראוי לברר כל דבר, אבל מתוך אמונת חכמים - אם אני אמצא סיבה להתיר דבר שהרב שלי אסר, אני אראה לו - אבל אשמע להוראותיו.

אבל, למרבה הצער, אני לא מסוגלת לברר כל דבר לעומק. לכן אני מקשיבה לרב שלי. גם אם הוא יאמר - "מסורת היא מאבותי", אני אקשיב לו. גם אם הוא יגיד לי "כי ככה". אולי אני לא יכולה להבין את זה, במדרגה הנמוכה שלי...

מעבר לזה, זה נשמע לי קצת בזיון שאדם צעיר, שלא מוגדר כרב בכלל (ולפעמים גם תומך בדברי הרב שפירא על "רבעלך") - כותב בצורה כ"כ מוחצת כנגד רבנים שאין להפחית בערכם, בנושא כזה רציני וכבד.

----

אתה לא במקרה סבא גפטו?

ד' בשבט תשס"ט 13:31

אני מסכים עם כל מילותייך פה, מלבד ה"קצת"-הביזיון מרקיע שחקים. היחס המבזה כלפי הרב אליהו, הרב עובדיה אשר קטנו עבה ממתני רוב מוחלט של הרבנים היום, ועוד ועוד שציטטת ודחית את דעתם כ"לא מבררים" או "חושבים שחור". חוששני שאין לי כוח ולא רצון לעלות חזרה לתגובתך ולקרוא אותה כדי להגיב עליה מתון מתון, ולכן אני פשוט אומר שגם לו יצוייר ודבריך טובים ונכוחים (ויש לי השגות לא מעטות על כך), עדיין אין לך זכות לצאת חוצץ מול רבנים ולדבר עליהם כעל חבריך, וידוע הסיפור על רב חסדא(נראה לי) שאמר לתלמידיו "נדרוש בחברנא" והתכוון לשלושת המלכים שאין להם חלק לעוה"ב (ירבעם, אחאב, מנשה), ובלילה נגלה אליו מנשה ושאלו שאלה בהלכה, והוא לא ידע לענות לו, ואז אמר לו מנשה "מהיכן בוצעים את הלחם אינך יודע ואתה קורא לי חבר?" ואם אדם שאין לו חלק לעולם הבא כך, עאכו"כ //////...///// שלרבותינו אשר הם מתהלכים בדרכי ה' כל ימיהם אין זכות לכתוב ככה.

כ"ט בטבת תשס"ט 18:19
[אע"פ שהרב ישראל אריאל מתיר לנשים לעלות]
כ"ט בטבת תשס"ט 19:21
מו שרבותינו - הרב אליהו ורב' אברום הורו לנו!
כ"ט בטבת תשס"ט 19:51
כ"ט בטבת תשס"ט 20:12
בחיאת. יש פעמים שעדיף לשתוק!
כ"ט בטבת תשס"ט 21:14
שגם פשוטי העם יבינו!!!
כ"ט בטבת תשס"ט 21:27
בס"ד
וזה פשוט מעצבן, ונמאס כבר עם ההערות האלו.
ב' בשבט תשס"ט 16:36

וואוו יפה....שאפתני מדי.אהה?

 

ב' בשבט תשס"ט 16:39
ואם כבר הזכרת אותו, הוא דווקא מחזיק הרבה מ'מרכז'.
א' בשבט תשס"ט 20:29

אנשים תתבגרו!!!

די להוריד רמה של פורומים!!!

די להשמיץ רבנים!!!

ובחייאת, די כבר עם ההודעות חסרות הטעם האלה!!!

א' בשבט תשס"ט 20:41

בס"ד

כולם אומרים שהרמב"ם היה בהר הבית... אבל הרב מוצפי אמר שהוא היה בבית כנסת ליד הר הבית... אז הוא היה או לא היה ???

ב' בשבט תשס"ט 10:43
יש לי עוד שאלה.
לבנות אסור לעלות להר הבית, נכון?
ב' בשבט תשס"ט 11:11
לפרטי פרטים פני לרב-נית שלך.

ובמילים בודדות: משום מה ברור לכולם שאסור לרווקה לטבול במקווה, ולכן אסור גם אם הטבילה היא לצורך העלייה להר הבית. אך בדיקה במקורות מעלה כי לא קיים שום איסור כזה. בדורנו לקחו את נושא טבילת רווקה לנושא אחר [...] והחמירו איתו שלא כדין גם בנושא עלייה להר הבית. מעיקר הדין אין שום בעיה.
אם זה כזה מעניין מישהו, אעתיק לכאן דף מקורות בנושא, שניתן בשיעור בביה"כ שבו אני מתפלל [ולומד ומקשיב לשיעורים מדי פעם...] לפני מספר חדשים.
ב' בשבט תשס"ט 11:12
התגובה באה כהמשך לה"פ שלי ולנושא [השני] המעוגן בראש הפורום.
ב' בשבט תשס"ט 21:46
[שלפתי את זה מהארכיון שלי מקובץ עלוני "יבנה המקד" חדשים סיוון וניסן ה'תשנ"ז. ואין מה לדאוג, אני מקליד מהר מאוד. כך שזה לא היתה טרחה]


גדולי ישראל בהר הבית

הרב באליצור סגל

א. עלייתו של הרמב"ם ומשפחתו להר הבית

הרמב"ם נולד לאביו ר' מימון הדיין בקורדובה אשר בספרד המוסלמית בשנת ד' תתצ"ה. בשנת ד' תתק"כ, בהיות הרמב"ם כבן עשרים וחמש שנה, החלה מסכת הנדודים של משפחת הרמב"ם. כת מוסלמית בשם אלמוחודין - המייחדים - השתלטה על ספרד וצפון אפריקה. קהילות רבות מישראל הוכרחו להתאסלם ורבות יותר מתו על קידוש השם. רבים מחכמי ישראל כראב"ד, בעל ספר הקבלה, מתו מוות על עינויים יחד עם קהילותיהם. רבים אחרים נפוצו וברחו לכל עבר. בין אלו היו ר' מימון הדיין ובניו, ר' משה ור' דוד, וכנראה עוד שתי אחיות. הם ברחו למרוקו שבצפון אפריקה ושהו פרק זמן בעיר בירתה - פאס. שם נכתבה "איגרת השמד" של הרמב"ם וגם "איגרת הנחמה" של אביו ר' מימון הדיין. במשך שנות הנדודים החל הרמב"ם לכתוב את פירושו לששת סדרי משנה, פירוש שהושלם רק בהגיעו למצרים.

בשנת ד' תתקכ"ה, עם התגברות רדיפות המוסלמים נגד היהודים בכל המגרב, נמלטו ר' מימון הדיין ומשפחתו לארץ ישראל שהייתה אז תחת שלטון הצלבנים הנוצרים. ואולם הם לא החזיקו שם מעמד, וירדו למצרים. ר' מימון הדיין שהיה תשוש מבריחות ורדיפות נפטר חודשים אחדים לאחר הגיעם למצרים. משפחתו, ובראה הרמב"ם, נשארה במצרים עד סוף ימיהם.
הבריחה מאימת השמד נשארה כטראומה בנפשושל הרמב"ם והוא לא השתחרר ממנה עוד.

ב"איגרת תימן" הוא כותב, שלא עמדה על ישראל אומה יותר רעה מזו של האומה הישמעאלית, ולא היה מי שהפליג להשפילנו ולהפחידנו ולחלק שנאתו אלינו כמותם (מהדורת שילת עמוד קס). ובסוף "איגרת תימן" הוא כותב שהמקבל יזהר שלא גלה לאומת העולם, ויארע מזה מה שישמרנו ד' ממנו, "ואני ירא מזה הרבה, אבל ראיתי שהצדקת הרבים ראוי לסבול בעבורה הסכנה".

יתכן שבעקבות נדודיו הגיע הרמב"ם למסקנה שרק כוח צבאי איתן יוכל להציל את עם ישראל. ולכן כתב בתשובתו למונפלייר שבדרום צרפת, שהסיבה לחורבן היא, שלא נתעסקו אבותינו בלמידת מלחמה וכיבוש ארצות, אלא דימו שהאסטרולוגיה תואיל להם, לפיכך קראו אותם הנביאים סכלים ואווילים.

הרמב"ם ומשפחתו, כשברחו מאימת רדיפות המוסלמים, נתכוונו להגיע לארץ ישראל ולעלות להר הבית. הם עלו בחוף עכו במוצאי שבת ג סיוון. חודשים מספר אחר כך, ביום שלישי ד חשוון, עלו ר' מימון הדיין ושני בניו ר' משה ור' דוד לירושלים. יחד עמם עלה גם ר' יפת, דיין עכו, ואף על פי שהדרך הייתה מסוכנת מאוד. הם התפללו בהר הבית ביום חמישי ו מר חשוון. מהר הבית הם המשיכו למערת המכפלה שבחרון, וביום ראשון ט בחשוון התפללו במערת המכפלה.
וכך כותב הרמב"ם:
"וליל אחד בשבת, שלושת ימים לירח סיון יצאתי מן הים בשלום ובאנו לעכו, ונצלתי מן השמד והגענו לארץ ישראל. ויום זה נדרתי שיהא יום ששון ושמחה ומשתה ומתנות לאביונים אני וביתי עד סוף כל הדורות.
וביום שלישי בשבת ארבעה ימים לירח מרחשון שנת שש ועשים ליצירה יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו ביום חמישי ששה ימים לירח מרחשון.
ובאחד בשבת תשעה בחודש יצאתי מירושלים לחברון לנשק קברי אבותי במערה. ואותו יום עמדתי במערה והתפללתי, שבח לא-ל על הכל.
ושני הימים האלו, שהם שישי ותשיעי במרחשון, נדרתי שיהיו לי כמו יום טוב ותפילה ושמחה בד' ואכילה ושתיה. א-להים יעזרני על הכל ויקים לי 'נדרי לה' אשלם' אמן.
וכשם שזכיתי להתפלל בה ובחורבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה אמן".*

לאחר שאחיו של הרמב"ם, ר' דוד, טבע בים, מזכיר הרמב"ם לר' יפת, דיין עכו את עלייתם המשותפת להר הבית במילים אלה:
"שאני והוא (= ר' דוד אחי הרמב"ם) ואבא מרי זצ"ל ואתה, ארבעתנו הלכנו בבית ד' ברגש".** כפי הנראה, הייתה התפילה בהר הבית הסיבה היחידה לביקורם של ר' מימון הדיין ומשפחתו בארץ ישראל, לפי שב"איגרת תימן" כותב הרמב"ם כך:
"וכאשר יצאנו מן המערב לחזות בנועם ד' ולבקר מקום קודשו".***
כלומר, עוד בעת היציאה ממרוקו שבמערב, חשבו בני המשפחה על הביקור ב"מקום קודשו" - הוא הר הבית.

וכן פסק הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פרק ז הלכה ז:
"אף על פי שהמקדש היום חרב בעוונותינו, חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבנינו. לא יכנס אלא למקום שמותר להכנס לשם, ולא ישב בעזרה, ולא יקל ראשו כנגד שער המזרח. שנאמר: את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו. מה שמירת שבת לעולם, אף מורא מקדש לעולם, שאף על פי שחרב בקדושו עומד".

ובמקום שמותר להיכנס לשם, כלשון הרמב"ם, מצווה גדולה ומעלה עצומה להתפלל, כשם שעשה ר' מימון הדיין ומשפחתו ור' יפת דיין עכו. ואת יום התפילה בהר הבית קבע הרמב"ם לעצו ליום שמחה כל ימי חייו.


*  מהדורת שילת עמוד רכד.
**  איגרת הרמב"ם מהדורת שילת עמוד ר.
***  מהדורת שילת עמוד קיד.








עליית רבותינו בעלי התוספות להר הבית

הרב אליצור סגל / מאמר שני

בערך באותו זמן שעלו הרמב"ם, אביו, אחיו ור' יפת דיין עכו מספרת המוסלמית וצפון אפריקה להר הבית, כפי שכתבתי במאמר הקודם, התחולל דחף דומה גם ברחבי צרפת הנוצרית אצל רבותינו בעלי התוספות.
וכך כותב ר' אשתורי הפרחי תלמיד הרא"ש, שעלה לארץ ישראל, בפרק י בספרו "כפתור ופרח", העוסק בענייני ארץ ישראל:
"מה"ר ברוך גם אמר אלי בירושלים, כשהבאתי אליו זה הספר לעבור עליו ולהגיהו, שרבינו חננאל דפריז ז"ל אמר לבוא לירושלים, והוא בשנת שבע עשרה לאלף השישי, ושיקריב קרבות בזמן הזה".
כזכור, הרמב"ם ומשפחתו עלו להר הבית בשנת שש ועשים לאלף השישי, ואם כן ניסיונו של רבינו חננאל מפריס קדם לו בתשע שנים.
כנראה שהרמב"ם שבא מארץ מוסלמית ידע לאשורו את המצב האמיתי בהר הבית עוד לפני שעלה לארץ, וממילא ידע את חוסר היכולת הפיזית להקריב, ואילו רבינו חננאל דפריס שבא מארץ נוצרית, נוכח בכך רק כשהגע לירושלים, וראה במו עיניו את הר הבית בחורבנו.
דור אחד אחר כך עלה ר' יהונתן הכהן מלוניל להר הבית. העיר לוניל נמצאת בדרום צרפת - המכונה גם פרובנס. ר' יהונתן היה חברו של הראב"ד בעל ההשגות שעל הרמב"ם, ומגדולי הדור באותה תקופה. שרד לנו ממנו פירוש על הלכות הרי"ף שיצא לאור בכמה מהדורות.
וכך כותב אחד מבני לווייתו, ר' שמואל בר שמשון באיגרת לביתו:
"באנו אל ירושלים ממערה של עיר. וראינוה, וקרענו בגדינו כראוי לנו. ונתגוללנו רחמינו עלינו ובכינו בכיה גדולה, אני והכהן הגדול מלוניש. ונכנסו בשער עד לפני מגדל דוד. ונבוא להשתטח עד לפני העזרה".1
גם ר' יהונתן הכהן מלוניל כרמב"ם לפניו עלה להר הבית למקומות שמותר לטמאי מתים להיכנס לשם. כמודגש בדברי בן לווייתו, הם לא נכנסו לתוך העזרה, שם אסור לטמאי מתים להיכנס.
וייתכן שכך צריך להבין את עדותו של המאירי (בשבועות טז א), ששמע שמנהג פשוט להיכנס למקדש. וייתכן שהמנהג הפשוט היה כניסה להר הבית למקומות המותרים לטמאי מתים להיכנס שם. אומנם המאירי עצמו הביא מנהג זה כסיוע לדעתו שקדושה ראשונה אינה קדושה לעתיד לבוא, וממילא כל השטח מותר בכניסה לטמאי מתים.
עדות חשובה ביותר מעיד ר' אברהם ב"ר חייא הנשיא, מגדולי הדור בספרד המוסלמית בדור שלפני הרמב"ם, בספרו "מגילת המגלה":
"Uבתילה כשהחריבו הרומיים לא היו מונעים את ישראל מלבוא אליו ולהתפלל בתוכו. וכמו כן היו מלכי ישמעאל נוהגים עמם מנהג טוב, והרשו לישראל לבוא אל הבית ולבנות בו בית תפילה ומדרש, והיו כל גלויות ישראל הקרוביםאל הבית עולים אליו בחגים ובמועדים ומתפללים בתוכו, ומעמידים תפילתם כנגד תמידין ומוספין. ועל המנהג הזה נהגו כל ימי מלכות ישמעאל. עד שפשטה על הבית מלכות אדום הרשעה, והסירה את מלכות ישמעאל מעליו וכו'. והסירה התמיד, שמנעו את ישראל מלהתפלל בבית, ולקיים בו מצוות תפילה אשר היא כנגד התמידין. כי מיום שגברו אלו הרשעים על הבית, לא הניחו לישראל לבוא בתוכו. אף איש אחד יהודי אינו נמצא בירושלים בימים האלה".
מדברי ר' אברהם ב"ר חייא הנשיא ניתן ללמוד שורה של דברים.
ראשית, לאחר החורבן היו היהודים עולים להר הבית ולהתפלל בו, והרומאים לא מנעו עלייה זו. וכפי שמצאנו בסוף מסכת "מכות" שר' עקיבא וחבריו עלו להר הבית וראו שועל יוצא מבית קודש הקדשים. ייתכן שאף הרומאים ראו בכך מעין עונש והשפלה ליהודים הבאים לבכות על חורבן בית מקדשם.

שנית, גם בדורות מאוחרים, לאחר שפסקה טהרה מישראל, השיגו היהודים אפשרות לבנות בית כנסת ובית מדרש בהר הבית, כמובן במקומות המותרים לכניסה, והיו עולים לבית כנסת זה מכל האזורים הסמוכים כדי להתפלל בו. רק הצלבנים שכבשו את ארץ ישראל, שאותם מכנה ר' אברהם ב"ר חייא הנשיא "מלכות אדום הרשעה", הם שהרסו בית כנסת זה ולא איפשרו עוד ליהודים להתפלל בהר הבית.

שלישית, גם לאחר שנהרס בית כנסת זה התאמצו היהודים לעלות ולהתפלל בהר הביתכפי שנהגו הרמב"ם ומשפחתו וכפי שנהגו בעלי התוספות וכנראה כפי שמעיד המאירי.

גם עלינו בדורנו לנהוג כמנהג אבותינו גדולי עולם לבוא ולהתפלל בהר הבית במקומות המותרים.
ובעקבות רבותינו הראשונים פסק גם הרב גורן בתשובה לשאלת ועד רבני יש"ע, שנשאלה לאחר הברית שכרת יצחק רבין עם המלך חוסיין, שכללה גם מתן מעמד למלך הזה בהר הבית, שעלינו להתפלל בהר הבית במקומות המותרים.




הכוח המחייה את נשמת ישראל היא העריגה הנפלאה לבניין בית המקדש, ולהחזרת כבודו בתכלית שלמותו האידיאלית המקווה, שרק ציפייה זו מרוממת את רוח כל הדורות כולם, לדעת שיש תכלית נשגבה לחייהם והמשכם ההסטורי. ובנקודה עליונה זו גנוז כל עוז החיים של קישור האומה לארץ ישראל. וכל המצוות התלויות בארץ באיזה מידה שהן נוהגות, הן שומרות את הלח של טל חיים זה ביסודי.
(הרב אברהם יצחק הכהן קוק)

ב' בשבט תשס"ט 21:47
ה'1' שבחלק השני: 1 העתקתי מתוך תחומין כרך ז עמ' 492. שם צוין שהאיגרת פורסמה מכתב יד פרמא ב"הצפה לחכמת ישראל" יד, עמ' 71.
ב' בשבט תשס"ט 11:47

בין השאר עלו להר:

רמב"ם, מאירי, רדבז, ועוד רבים וטובים

מצוה לעלות להר

 

לפרטים נוספים מכון המקדש: [email protected]

ב' בשבט תשס"ט 11:54

לפרטים נוספים באתר מכון המקדש או במייל

[email protected]

ב' בשבט תשס"ט 13:37

תודה רבה.

שה' יברך אותך בשפע גשמי ורוחני!

ד' בשבט תשס"ט 17:49

מובא כמה וכמה פעמים בשיחותיו, וכן בלנתיבות ישראל ח"ב. (ראו גם שיחה מפורטת על הנושא בספר "ולמקדשך תוב", שיחה של הרצ"י טאו שליט"א. מומלץ מאוד).

מה שיוצא הוא: כל מי שקשור במרן הרב זצ"ל, תלמידיו המובהקים (הגרי"מ חרל"פ זצ"ל, הגר"ד כהן הנזיר זצ"ל וכו'), בנו הרצי"ה, וכן ממשיכי דרכם בישיבה - סברו שאין לעלות להר הבית בזה"ז.

ושאלה ששאלו: מדוע בעניין הר הבית, הציונות הדתית נהיית "סאטמר"??

ענה עליה הרצ"י טאו שליט"א: לנו יש דרך! דרך שסללוה מרן הרב זצ"ל ותלמידיו. כל היחס שלנו לארץ ישראל בזה"ז, כל ההשקפה - הכל הוא דרך שסללו לנו רבותינו. וגם ביחס לעלייה להר הבית בזה"ז - הולכים אנו אחר רבותינו!

ביום ירושלים ה'תשס"ז, דיבר על כך גם מרן הגרא"א שפירא זצ"ל, שאין לעלות.

ה' בשבט תשס"ט 12:43

לגבי מה שאמר הרב טאו - אז מדוע רבותינו סללו את הדרך הזו? מדוע הם סללו אותה כמו סאטמר בעניין הזה?

בכל מקרה, אני לא עולה, גם אם הייתי בן (הרב אבינר).

י"א בשבט תשס"ט 04:08

הרב דב ליאור והרב ישראל אריאל כממשיכי דרכו של הראיה זצל

לא חולקים על עצם ההוראה לרבים

אולם ליחידים תלמידי ישיבה

שלמדו את עניני העליה להר הבית

וחשקה נפשם להתעורר לענין

אין מזניחים ובגבולות ההלכה

התירו את עליתם במקומות המותרים

ובהכנות הנדרשות לעליה [טבילה.נעלי בד גומי וכו]

ואלו ואלו דברי א-ל-קים חיים.

י"א בשבט תשס"ט 23:53

הרב צבי יהודה זצ"ל אמר בשיחותיו [הערות בסוגריים, לא של הרצי"ה]:

"כשבאים אלי אנשים בטענה שהגיע הזמן לבנות את בית המקדש, אני אומר להם: מה שאתם תובעים אינו נובע מריבוי התורה שבכם, אלא ממיעוט תורה. בניין בית המקדש אינו מצווה של יחיד, אלא של ציבור, של כלל ישראל, וכשם שיש מצווה לבנות את בית המקדש, כך גם קיים סדר למצוות. בגמרא מפורש: "שלש מצוות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: להעמיד להם מלך, ולהכרית זרעו של עמלק, ולבנות להם בית הבחירה", והיא מוכיחה שהוא דווקא לפי הסדר הזה. בגמרא נאמר הדבר לגבי ביאה ראשונה ובית מקדש ראשון, אבל הרמב"ם פוסק שהוא עניין כללי. יש כאן סדר ברור והוא אינו דבר שבמקרה. כשם שיש מצוות, כך יש גם סדר למצוות. מה המובן של מחיית עמלק, ומהי ממשות עמלק באומות העולם - לא נתברר עדיין.

אבל ברור הוא שהעמדת מלכות, כלומר העמדת הנהגה לאומה, קודמת לבנין בית המקדש, ולא מפורש בכמה שנים. אולי דורות צריכים לעבור עד שמלכות ישראל תתבסס. גם הנהגת האומה הקיימת עכשיו, נחשבת למלכות ישראל. מובנה של מלכות היא כל הנהגה בהסכמת האומה [עי' משפט כהן סי' קמ"ז, שו"ת עמוד הימיני סי' ז'], ולא בפירוש נגד התורה [רמב"ם, פ"ג מהל' מלכים, ה"ט]. להנהגה מעין זו, יש ערך של מלכות במידה מסויימת, וזמן צריך לעבור עד שהיא תשתכלל ותגיע לשלימות.

אמרתי לאנשים התובעים את בניין בית המקדש: בוער לכם לבנות את בית המקדש?! לא בוער! קודם כל נבסס את מלכות ישראל".

ט"ו בשבט תשס"ט 21:48

שילך לי מה שהרב שלו אומר

אבל רב אברום זצ"ל לא הרשה לעלות...

אולי יעניין אותך