מה אתם חושבים על השיר החדש של חנן בן ארי-שמחה פנימית
למה צריך דיון על כל שיר שלויהודי!!
שיר מדהים, אמיתי, כנה, מעוררשוברת גלים
ולכל המזועזעים מ"לזרוק בי נשמה"שוברת גלים
אין בעייה ב'לזרוק בי נשמה'ברגוע
הבעייה היא שהוא מתלונן על זה
מי שחי כאב יכול לומר את זה לקדוש ברוך הואשוברת גלים
מי שנמצא במשבר גדול אני לא שופט אותוברגוע
אבל להוציא את זה בשיר זה יותר בעייתי.
למה בעייתישירה גילה
לדעתי זה עלול להרחיקברגוע
דיבור כזה הוא כפירה, שה' חלילה לא רוצה בטובתנו.
מי ששמוע משפטים כאלה זה נכנס לא לראש ולתודעה
ומשפיע לרעה.
מזועזעים מצורת ההתבטאות שלו "מי בקש ממך"הגמד הענק!!
מה זה "מי בקש ממך" מי שואל אותו בכלל!!? מה זאת ההתבטאות הזאת? כמובן שידוע שהגמרא הגיע למסקנה "שנוח לו לאדם שלא נברא אבל עכשיו שנברא יפשפש במעשיו" אבל לא צריך להתבטא בחריפות כזאת...
וחוץ מזה אם יש לו משברים שיכנס לחדר בבית שלו לבד עם עיפרון ודף יכתוב את מה שמפריע לו וילך לשאול את הרבנים בישיבה שהוא למד בה בטוח שיהיה להם תשובות, לא כולם צריכים לדעת מה עובר עליו!!
תלמדו קצת רבי נחמן חבר'השוברת גלים
ואל תזדעזעו, חבל
מי זה רבי נחמן חבר'ה?ימ''ל

ולא, להטיח דברים כלפי שמיא זו לא עבודת ה' גם אם ר' נחמן יגיד שכן. זה אסור וזה חמור, במיוחד כשזה נעשה ע''מ לפרסם את זה ברבים. וטוב שיהודים מזדעזעים מחילול השם כזה, זה מעיד על חשיבות ודאגה לכבוד ה'.
אם רבי נחמן אמר אז זה בסדר. איך אתה בכלל אומר ככה.גמני
אם חז''ל אמרו ''לעולם אל יטיח אדם דברים כלפי מעלה" אז זה לאימ''ל
אם יש שאלה זה על רבי נחמן איך הוא אמר את זה כשחז''ל אמרו ההפך (אם הוא בכלל אמר את זה, צריך להבין למה בדיוק הוא התכוון).
ועיקר הבעיה היא שזה בחוסר כבוד (אפילו להטיח, כלומר להאשים, אפשר בכבוד) ובפרהסיה.
אלו ואלו דבאי אלוקים חיים. זה לא חדש.גמני
ר' נחמן לא במעמד לחלוק על חז''לימ''ל
עם כל הכבוד...
אין לך מושג בכלל מי זה רבי נחמן.גמני
מה הקשר? אף אחרון (ואפילו ראשון) לא במעמד לחלוק על חז''לימ''ל
זה כלל פשוט בכללי הפסיקה.
מי אמר שהוא חלק? אתה יכול להביא בכלל אתגמני
'עם כל הכבוד' רבי נחמן הוא מגדולי עולם, ואני מעדיף להיות עסוק במה שהוא נתן לנו ולא במה ש'אסור לו' 'עם כל הכבוד'.
אתה אמרת >>ימ''ל
אלו ואלו דבאי אלוקים חיים. זה לא חדש. על זה הגבתי שהוא לא במעמד לחלוק. כתבתי כבר לפני ש"אם הוא בכלל אמר את זה, צריך להבין למה בדיוק הוא התכוון".
בסדר. לא אני ולא אתה במעמד לחלוק על רבי נחמן,גמני
א ההנפש חיה.
צריך ללמוד...ע מ
מה לא תעשה איתה? אל תזרוק את ר' נחמן מחוץ לתחום התורה.
מה כן תעשה איתה? תעיין במקור של ר' נחמן, אולי הוא עונה על זה. תחפש אולי יש מחלוקת בחז"ל על זה והוא תופס דעה אחת. אולי תסייג את דבריו בלי לעקור אותם בכדי שיתאימו לדברי חז"ל. אפשר גם לשאול רב מה דעתו.
הרבה פתרונות יש, אבל כשיש שאלה לא צריך לטשטש אותה, צריך לענות עליה.
אני לא סגור על מה הדיון כאן, מה חז"ל אמרו ולמה ומה ר' נחמן אולי אמר ולמה, אבל התגובה הזו שלך עוררה אותי לכתוב.
כצבת יםהנפש חיה.
אם לר' נחמן אסור לחלוק על חז"ל, אז גם לך אסורגמני
פתרוןע מ
לא נכון.אניוהוא
למה לא?גמני
כי ר' נחמן הוא אחרוןאניוהוא
ואנחנו מה?גמני
גם אחרוניםnobody
אני מניח שהבנת מה רציתי להגיד...גמני
לא נראליnobody
לא... שהמגיב שחלקגמני
וגם לא ירה דברים סתםnobody
לא נראה לי...גמני
ואני לא בטוח שאנחנו נקראיםגמני
מוזמן לחקור את הנושא ולהביא לפה תוצאותnobody
אתם מתווכחים על ר' נחמןלוחם קודש
מבלי לדעת מה הוא אמר, ומה הגמרא אמרה. תביאו את מה שהוא אמר, ואת הגמרא ואז תראו אם בגלל יש סתירה.
זהו שלא התווכחו על רבי נחמןnobody
אה...לוחם קודש
ברור שהוא לא יכול. אף אחד לא יכול.
לך זה ברור...nobody
ולכל הראשונים והאחרונים.לוחם קודש
וגם ברור שזה ברור לר' נחמן.
אבל לא לכלnobody
!!!!!!!!!ט'
בלי קשר לשיר הזכרת ליאריק מהדרום
"מי שיורק כלפי השמים, צפוי לקבל יריקה בפרצוף בחזרה, טוביה החולב, שלום עליכם.
..מאיר.
אמונים עלי דברי חז"ל שעל כרחך אתה נולד ועל כורחך אתה מת. ובעצם לחלוק על חז"ל כמו שהוא עשה בשיר שלו זה לא לגיטימי גם לא במסווה של עבודת ה'.
אסור לי לרצוח. גם לא לגנוב. גם אם אני בטוח שזו עבודת ה' הגדולה ביותר שלי
אווץ' .אופטימיות
שבת שלום לכולם.
של חנן בן ארי?מאיר.
של ר' נחמן..אופטימיות
אמרת 'זה אותו ר' נחמן' והיה לי קשה לראות את זה..
אה..מאיר.
הבנתי..אופטימיות
פשוט שגם ר' נחמן נגד לדבר בצורה כזאתמבקש אמונה
עכשיו שמעתי...שירה גילה
בעייתי מאודימ''ל
משתי סיבות:
א. הצורה - לא ככה מדברים אל הקב''ה. נכון שהיום מושגים של יראה, כבוד וכו' זה פאסה אבל יש גבול. לבוס שלו או אפילו לסתם אדם ברחוב הוא לא היה מדבר ככה. ועוד לפרסם את זה לעיני כל זו חוצפה של ממש.
ב. התוכן (ואני מתייחס לבעיה העיקרית למרות שיש עוד שוליות יותר) - השיר כולו משדר ויתור וזריקת אחריות. זה מתחיל ב''תשמור עליי מפניי'', עובר ב''למה לא תבוא אליי בצהריים'' (מזכיר את הקושיה הטיפשית של שלמה ארצי בשיר 'אלוהיי': "ועניין אחד לא סגור עליו - אם אתה ישנו למה לא בא אלי?"), ממשיך ב"כבר לא יכול ניסיתי די עכשיו תורך" והשיא זה במשפט העיקרי בשיר "מה אתה רוצה ממני, מה? מה? מי ביקש ממך לזרוק בי נשמה?" כלומר: אני לא מחויב אליך כי לא ביקשתי להיות פה, אז אם אתה רוצה אותי תבוא אלי בצהרים/בין ערביים תחבק תביט לי בעיניים.
עכשיו מותר לאדם להיות מבולבל וזה גם בסדר גמור שלאדם יש שאלות, אפילו אין לי בעיה עם אנשים שלא מאמינים שמפרסמים ומציגים את דעתם. כן יש לי בעיה עם מי שמבולבל ומפיץ את הבלבול שלו, זה לא רציני ויש בזה רק נזק בלי שום תועלת. וכשזה נעשה בפרהסיה ועוד בצורה כזו זה חמור שבעתיים.
מסכיםנקדימון
מנוסח יפה 👍פסידונית
א. הוא עוסק מורשה, אין לו בוס.אריק מהדרום
ב. אני לא רואה בעיה בלהסיר אחריות מעל עצמך כאשר אתה לא אחראי, השאלה על מה מדובר פה, זה לא ברור, מן הסתם בכוונה תחילה.
אבל זה באמת לא השיר הכי מוצלח שלו בעיני, לא בגלל כל מה שכתבת, אלא כי הוא פשוט לא מדבר אלי, בניגוד ל"לא לבד" למשל.
מדויקלב אוהב
לא לגמרי מסכיםnobody
כן, יש רגעים של קושי וכאב שהמון אנשים צועקים את מה שהוא צועק בשיר ומרגישים את היאוש של די עשיתי את שלי ופונים לבורא האמירה דומה למה שהוא אמר ובכל זאת בבוקר אחרי מנסים לעבוד את הקב"ה על פי ההלכה.
אני מסכים שמאוד בעייתי עם הפרסום של שיר כזה אבל לדעתי הכוונה בפרסום היא לא מה שאתה אומר...
לא התחברתי.אריק מהדרום
התחלתי לשמוע.. והפסקתי באמצע... לא יכולתי...לב אוהב
אבל אני בטוחה שיש כאלה שמאוד יתלהבו מהישירות והכנות,
אישית ממש הרגשתי זלזול בתוכן המילים
זה אפילו פגע בי שככה מדברים לקב"ה...
השירים שלו מתדרדרים{ר}צינית
זו משנה האבות 'אל כרחך אתה חי'אניוהוא
לדוג' אף אחד לא ישיר 'עקביא בן מהלאל אומר...'
במשנה אין שום התרסה.ברגוע
יואואריק מהדרום
מסכת בבא בתרא מכיר?ברגוע
"אמר רב עפרא לפומיה דאיוב חברותא כלפי שמיא.. אמר רב עפרא לפומיה דאיוב כלום יש עבד שמוכיח את רבו.. אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב... אמר רבא מכאן שכפר איוב בתחיית המתים... אמר רבה איוב בסערה חרף ובסערה השיבוהו..."
לא גיבשתי דעה בנושאע מ
זאת מחלוקת בגמ'ברגוע
אבל זה לא משנה, רואים מה הגמ' אומרת על הטענות שלו.
אין צורך לחזור על אותה טעות (וכנראה שבשביל זה כתבו את איוב) ועוד לפרסם בפומבי.
אני לא שופט את חנן עצמו, רק את השיר.
ומה אתה מנסה לומר בזה שהבאת את הגמרא הזו?אריק מהדרום
מה נסית לומר בזה שהבאת את איוב?ברגוע
שיש במקורות שלנו מקום לזעוק ולהטיח כלפי שמיאאריק מהדרום
עניתי כבר לע מברגוע
בתנך גם כתוב על מקרי אונס. ואז?
הקב"ה בעצמו מעיד על איוב שהוא צדיקאריק מהדרום
אִישׁ הָיָה בְאֶרֶץ-עוּץ, אִיּוֹב שְׁמוֹ; וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא, תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים--וְסָר מֵרָע.
וגם בסוף ספר איוב לא נראה בכלל שה' שינה את דעתו.
הוא היה צדיק שלא עמד בניסיון (במובן מסויים)ברגוע
ועוד פעם,
אני לא מדבר לגופו של אדם אלא על הטענות שהוא (וחנן) העלה
שהגמ' כותבת במפורש שאין להם מקום.
זה כתוב בגמרא כי הגמרא נכתבה אלפי שנים אחרי איובאריק מהדרום
אם היית אומר את זה לאיוב עצמו היית כמו רעי איוב שה' הוכיח דווקא אותם בסוף הספר, למה? כי לא מוכיחים אדם בשעת צערו, בפרט אם הוא צדיק ועוד יותר בפרט אם השאלה היא שאלת "צדיק ורע לו", והגמרא גם לא כתבה שאין לכך מקום, אתה רואה בן אדם שאבד רכושו ומתו עשרת ילדיו אז והוא יושב באבלו ומטיח כלפי שמיא, תגיד שאין לזה מקום?
עצם זה שהוא מטיח כלפי שמיא מראה שהוא מאמין שיש משהו ב"שמיא" הזה וזה מראה על אמונה אדירה, ואגב בעקבות כך איוב גם זוכה להתגלות ה' אליו.
אתה לא יכול לבוא לניצול שואה ולומר לו "תפשפש במעשיך" נכון? טוב למעשה היו כמה שעשו את זה, אפילו רבנים.
באשר לחנן, לא ברור לי כל כך מה נושא השיר.
בפעם הרביעיתברגוע
אני לא שופט אותם!!!!
אני יוצא נגד השיר!!
אם ניצול שואה יכתוב חלילה ספר כפירה יהיה מותר לנו לקרוא אותו?
כןאריק מהדרום
אם יש לך חוש ביקורתי ורב שאתה יכול לשאול אותו שאלות באמונה.
אגב ספר איוב זה בדיוק זה וזה אפילו נכנס לתנך.
ממש לא!לוחם קודש
בשביל לשאול שאלות באמונה לא צריך ספר כפירה. הבעיה בספרים שהם גם גורמים לך לחוות את המצב. חשוב מאוד לברר ולבדוק ולשאול, אבל שלא נקרא עכשיו ספרי כפירה!
הרב שלי חולק עליךאריק מהדרום
תשאל אותולוחם קודש
למה אין שום הדרכה כזאת בחז"ל? בראשונים? באחרונים? שום דבר לא מופיע... קצת מוזר... הייתי מצפה שבנושא כזה בסיסי שיהיה איזה רב גדול שיגיד לכולם שבשביל להתחזק באמונה כדאי ללמוד ספרי כפירה כדי לקבל שאלות.
אני יודע מה הוא אמראריק מהדרום
אם אתה רוצה את הטלפון או את האימייל של הרב אורי שרקי אתה מוזמן לפנות אלי באישי.
אגב אתה כותב דברים שלא כתבתי.
אז בזה אני חולק עלייך
יום טובברגוע
בספר איוב יש גם תשובות של הקב"ה
נכוןאריק מהדרום
זה למה בבגרות בתנך לומדים רק את ההתחלה ואת הסוף של ספר איוב.
כנראה מישהו במשרד החינוך חושב שהתנך הוא ספר לא חינוכי במיוחד שנערים בני 16 לא יכולים להתמודד איתו, למרות שבמשנה כתוב שצריך ללמוד את זה בין גיל 5 לגיל 10.
גם ספר הושע אגב...
עוד פעם...לוחם קודש
לא אמרתי שלא צריך לשאול שאלות. דיברתי ספציפית על ספרי כפירה... זה שאיוב שואל שאלות, וה' עונה לו תשובות, זה מעולה! זה בדיוק הדרך לבדוק (כמובן בכבוד ולא להטיח דברים כלפי שמיה) נושאים כאלה. לא לכולנו יש את הקב"ה שיענה לנו תשובות, אבל תמיד טוב לשאול את הרב.
מותר ללמוד ספרי כפירה אם יש לך רב לשאול שאלותאריק מהדרום
ואם אין לך רב אז גם תורה אסור ללמוד.
לא יודע אם מותר או אסור.לוחם קודש
יכול להיות שמותר. אני מדבר על כדאי. הספרים האלה הם ממש לא הדרך לבדוק. אני חושב שהספר איוב זה ראיה לדברי. בשביל מה הוא נכתב? בשביל שנלמד ממנו.
הבעיה בספרי כפירה שהם מקררים רוחנית את האדם. וצריך הרבה הכנה והרבה סיבות בשביל ללמוד אותם (כמו בשביל לעזור למישהו שתקוע בהם).
אני חושב שכדאיאריק מהדרום
יש לא מעט כפירה שבאה לעולם רק בגלל שאומרים לתלמידים "הספר הזה אסור לקרוא" למה? כי כתוב בו דברים שהרב לא יודע להתמודד איתם? אז מה זה אומר על הרב?
אגב הגישה הזו של "ספרים שאסור לקרוא" לא יעילה בעידן האינטרנט.
ואדרבה, נכון, ספר איוב נועד שתלמד ממנו ואידך זיל גמור.
אני חצי מסכים איתךלוחם קודש
באמת להגיד ש"את הספר הזה אסור לקרוא" מבלי להסביר למה, זה באמת בעייתי. הרי כל מי שקצת מברר מבין שבד"כ הטענות שיש בספרי כפירה הם מגוחכות. צריך לומר לתלמידים, שקודם ילמדו את איוב, או את הכוזרי (וגם בזה צריך הכנה, לראות אם התלמיד מחפש את האמת או לעשות חיים). מי שכותב את הספרי כפירה אני מאמין שהוא יודע שהוא טועה, רק הוא מחפש "לעשות חיים" בלי מצפון.
לגבי הסיפא שלך אני לא מסכים כלל וכללאריק מהדרום
דבר שני, זה זלזול חסר רסן בחילונות שהיא נבעה רק מתוך יצר הרע ולא שאלה שאלות אמיתיות, אמנם יצר הרע בוודאי היה מעורב בכך אבל לא היה הגורם היחיד, על כן את השאלות של החילונות צריך לשאול, לא רק שאלות של ספר איוב והכוזרי, גם שאלות מודרניות כמו איפה אלוהים היה בשואה? ואם לא תקרא ספרי כפירה איך תדע מה הם שואלים (אפשר גם לשאול את הכופרים ישירות גם בלי לקרוא, זו גם אפשרות).
ברור שקשה להיות חילוני יותר מדתילוחם קודש
רק שהחילוני לא מודע לזה. מבחינתו התורה היא אוסף של חוקים מעצבנים, וצריך כמה שיותר לנסות להוכיח שהיא לא אמתית.
גם ברור שהשאלות שהחילונים (של פעם) שאלו היו שאלות אמתיות. אבל כמה מהם חיפשו תשובות באמת? כמה מהם חיפשו את הדבר הנכון? אדם ששואל באמת, בשביל לחפש את ה', אז הוא לא יצא חילוני. השאלה "איפה א-לוקים היא בשואה", היא דוגמה מצוינת לכך שרוב מי ששואל אותה (להוציא בעיקר את הניצולי שואה עצמם) הם אנשים שלא מחפשים אמת. נניח שלא הייתה שואה, כמה מהאנשים שמנפנפים בשאלה הזאת היו חוזרים בתשובה?
השאלה של איוב, היא בדיוק אותה שאלה של השואה. גם איוב עבר סוג של שואה. אז במקום לבדוק מה הכופרים אומרים על העניין, בא נבדוק מה מלך מלכי המלכים (להבדיל אין סוף הבדלות), אומר על העניין.
אתה שואל "איך תדע מה הם שואלים", קודם כל אין כל כך הרבה שאלות. יש הרבה שאלות שהם בעצם אותה שאלה. שאלות בסיסיות כמו, איך אנחנו יודעים שה' ברא את העולם? מה המטרה שלו? ולמה יש סבל?. אחרי שיש לי תשובות מהתורה, קשה לי להאמין שהם באמת יחדשו לך שאלות שלא חשבת עליהם.
קודם כל יש הרבה שאלות, צר לי לאכזב אותךאריק מהדרום
עוד שאלות לדוגמה: שאלת הגזענות ביהדות, שאלת הלהט"ב, שאלת המסר האוניברסלי של היהדות, שאלת האבולוציה, שאלת תלמידי חכמים שמחללים את שם ה' ועוד.
השאלה של איוב היא שאלה עתיקה: שאלת צדיק ורע לו, וגם שאלת השואה אכן היתה הרחבה ענקית של השאלה הזו.
השאלות "איך יודעים שה' ברא את העולם" היא בדרך כלל לא שאלה רצינית כל כך אלא שאלה של תיכוניסט שמבקש לפרוק עול כי יש לו חברה- בדרך כל, יש גם חבר'ה שזה באמת מציק להם אבל זה די נדיר- אבל לא על זה אני מדבר, אם כי הרבה רבנים מתעקשים משום מה לענות דווקא על השאלות האלה.
כאמור החילונים עד היום שואלים שאלות אמיתיות וכן יש גם הרבה דתל"שים, אתה חושב שחילונים לא מחפשים אמת? זה כנראה כי אתה לא קורא מספיק ספרי כפירה.
ברור שיש הרבה שאלות - דיברתי על שאלות באמונה...לוחם קודש
קודם כל, הציבור החילוני רובו לא מחפש אמת. כמו כן רוב הדתל"שים. אני ממש לא מזלזל בהם, אני מבין אותם. אבל להציג אותם כאנשים שמחפשים אמת, אני חושב שזו טעות.
תראה, אני מאמין שכל בן אדם שמחפש את האמת, ימצא אותה. אם אתה מציג אותם בתור אנשים שמחפשים אמת, אתה נכנס לבעיה. כי בעצם יש פה מציאות של אנשים שמחפשים אמת, וה' לא נותן להם להגיע אליה. מה שהוא בכלל לא נכון. ולמה? כי התשובות לשאלות הם בד"כ די פשוטות. שאלת הגזענות, יסודה מהתפיסה שכולנו שווים, מה שבכלל לא נכון, לא כולנו שווים. ה' ברא כל אחד מהקו פתיחה שלו - אחד יהודי, ואחד גוי (כמו שלאף אחד לא מפריע אם נאמר שאנחנו יותר שווים מהחיות, למה פה זה לא גזענות?). אז אם זה כל כך פשוט למה אנשים מסתבכים? כי הם לא מחפשים אמת. האמת מחייבת.
אני יחזור עוד פעם על העיקרון שכתבתי לך לפני זה. תשאל את הדתל"שים שאתה מכיר, אם (למשל) לא היה גזענות ביהדות, הוא היה חוזר בתשובה?
צא בבקשה לרחוב ותפגוש חילונים ודתל"שיםאריק מהדרום
כל מה שהזכרתי הם שאלות באמונה גם אם תכיר בכך וגם אם לא.
וכן, בכפירה מונעת גם מיצר הרע וגם משאלות אמיתיות שאתה בוחר להתעלם מהם ולהגיד ש"הם לא מחפשים את האמת" אלו שני מרכיבים, ואתה מזלזל בחילונים גם אם אתה לא מודע לכך.
אני לא צריך לצאת לרחוב בשביל לפגוש דתל"שיםלוחם קודש
יש לי מספיק חברים קרובים שהם כאלה.
אתה יכול לקרוא לשאלות האלה שאלות באמונה, זה לא העניין.
אני לא מזלזל באף אחד, וגם לא שופט אף אחד. אני לא יודע אם הייתי נולד חילוני הייתי חוזר בתשובה. אבל המציאות היא שכיום רוב רובם של החילונים והדתל"שים לא מחפשים אמת. זה פשוט טעות במציאות אחי. אני התווכחתי עם הרבה אנשים, ואתה רואה שהטענות שהם מביאים לך, הם טענות שנועדו לסייע להם לחיות איך שהם רוצים בלי מצפון.
כתוב בגמרא, שמי שרוצה לכפור - יכפור. תשאל את הדתל"שים שאתה מכיר, אם הם יהיו שמחים לגלות שהם טועים, ובאמת צריך לשמור את כל התורה. להגיד שהדתל"שים מחפשים את האמת יותר מדוסים זה כבר עיוות. אני מסכים שיש דוסים שעושים מצוות בגלל שכולם עושים אותם, ולא באמת מבררים (אגב, בדור כמו שלנו זה הולך ומתמעט, בגלל הקושי שיש בעשיית המצוות יותר מפעם), אבל לפי מה שאתה אומר, בעצם אם רוב מחפשי האמת דתל"שים אז כנראה האמת אצלם. ואם אתה כן מאמין שהאמת אצל הדוסים, אז ככל הנראה רוב מחפשי האמת הם דוסים.
אני לא אמרתי שרוב מחפשי האמת הם דתל"שיםאריק מהדרום
אבל נראה שהגענו למבוי סתום בדיון הזה כי אנחנו חוזרים על טענותינו.
כן..לוחם קודש
יש דברים שצריך לדבר פנים אל פנים.
זה לא עניין של התמודדות עם מה שכתובמבקש אמונה
יכול להיות שלרב יהיו אחלה תשובות, ובכל זאת התלמיד יכפור.
כי יש באדם דחף רע למצוא סיבות לא לקבל מרות.
כל מי שקצת יצא לו להתווכח על אמונה יודע
שיש מעט מאד שבאמת מבקשים תשובות
והרוב יתווכחו עד צאת הנשמה, העיקר להוכיח (לעצמם בעיקר) שהם לא באמת חייבים בקיום המצוות.
לכן מלכתחילה לא קוראים ספרים שיתנו רעיונות חדשים לכפור
יש מספיק שאלות שעולות לבד.
והולכים איתם לרב שיודע, לא צועקים אותם ברחוב
אני עובדה שהפסקה השניה שלך לא צודקתאריק מהדרום
וכאמור, בעיני השיטה הזו דווקא מביאה הכי הרבה כפירה.
טוב, עניין של הסתכלות. אבל העיקרוןמבקש אמונה
אין צורך וזה אפילו מזיק לחפש בכוח שאלות של כפירה
להגיד שזה עצמו מביא כפירה
או בגלל שאי אפשר להתמודד
יש הרבה עובדות על שתיים שסותרים את מה שאתה אומר.
אני לא מחפש בכח שאלות של כפירהאריק מהדרום
אני קורא ספרים ואם עולה בי שאלה אני שואל את הרב שרקי.
קודם כל זה מקשר אותי לרב שרקי ודבר שני אני גם יודע שיש את מי לשאול.
מי שסותם את עיניו ואזניו הוא זה שצריך לדאוג כי הוא לא יודע איך להתמודד ומשב רוח הכי קטן של כפירה מזעזע אותו, הנה תראה מה יצא מאיזה שיר, לא מאוד מוצלח של חנן בן ארי, תראה את התגובות שפה, מי צועק געוואלד ומי מושך בכתפיו, מה תעשה כשתצטרך להתמודד עם רוח סערה של כפירה שתבוא לכאן?
אתה רוצה להביא עובדות? תביא, מקסימום אשאל את הרב שרקי אם לא אדע מה לענות.
אז סבבה..מבקש אמונה
כמובן שאתה צודק שהאמונה חייבת להיות מבוססת..
(ככה גם כותב תוס' יום טוב על המילים "דע מה שתשיב" - שהתשובות לאפירוקס צריכות להיות ברורות לאדם שעונה ולא רק כי הוא שמע ממישהו.)
אבל אחרי הכל אני אומר..
לא כתוב "לך תתווכח עם אפיקורס" אלא "דע מה שתשיב"
זתומרת, תהיה מוכן למקרה שתיתקל בשאלה. אבל לא לחפש עימותים.
אנחנו מסכימים?
נ.ב.
מראות עיני, אנשים פה הזדעזעו מצורת הדיבור, וזה מבורך.
לא שהם זרקו את הכיפה בגלל השיר.
אתה לא חייב ללכת להתווכח עם אפיקורסיםאריק מהדרוםאחרונה
אתה לא יכול להתעלם מהם כי תיתקל בהם בכל מקום.
אני מסכים שאם יש פרופסור הזוי בסקנדינביה אתה לא אמור ללכת עד אליו להתווכח איתו על הכפירה שהוא הגה אבל הבסיס, מי שמרכיב את ההויה הישראלית כיום אתה חייב לקרוא ולהבין ולדעת מה לענות.
תלוי איך אתה מביןכי בשמחה תצאו.
'לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב',
האם איוב דיבר נכונה או לא (מח' מפרשים, וכן בב"ב).
לזעוק או להטיח?מושיקו
משה רבינו התפלל תתקנ"ו תפילות בשביל להכנס לארץ - שוב ושוב ושוב.
לא מוזכר שהוא הטיח
איוב, מושיקו, איוב.אריק מהדרום
המקום שממנו איוב התבטא הוא מקום אחר מכותב השירמושיקו
שאיוב עבר את מה שעבר - האמירה שלו הגיעה ממקום שונה לחלוטין
שובאריק מהדרום
ראיון דמיוני עם דודו כהןאריק מהדרום
דודו כהן: כן זה הדבר כנראה הכי אידיוטי שעשיתי בחיי.
סוף.
לא מזועזע, אבל לא התחברתי מדיכי בשמחה תצאו.
זה מצב נפשי הגיוני, שחנן ביטא בכישרון רב, כדרכו.
אם זה עבר את הגבול, זה ממש במעט.
סקר...שירה גילה
יש כאן אחד שהשיר הזה גרם לו לכפירה??
לא מדברת על כאלה שהזדעזעו מהרעיון, אלא על כאלה ששמעו את השיר ואמרו, "וואלה המילים האלה קיררו את הדרך שלי בעבודת ה'"
אני חושבת שהשיר הזה לא מדבר לכל אחד, צריך להיות במקום מסוים כדי להתחבר לשיר הזה,
אז אם הוא עושה טוב לחלק מהאנשים, אז למה לא?!
זה לא שחור ולבןברגוע
יש הרבה דברים שמשפיעים גם אם לא מרגישים אותם מייד.
חבל שהוא פירסם את השיר. באמת.אופטימיות
בתור אדם דתי הוא היה יכול לקחת את כשרונותיו למקום אחר, שמביע כאב בנסיון ותקווה לישועה.
לכל אדם יש נסיון בחיים, שבו עולות לו שאלות באמונה. כל שאלה מגלמת רובד אחר בנסיון האמונה בהתאם לקושי הנסיון.
בסופו של דבר, אחרי שעובר זמן, ולפעמים נראה לנו שהוא לא ככ עובר מהר, אנחנו מתחילים להבין מה ה' דורש ממנו. על מה אנחנו צריכים להתגבר.
וגם כשלא מבינים עדיין- התפקיד שלנו זה לשאול את מי שיענה לנו על כך, ולחפש מאיפה להתחזק ולהתחבר לה' .
אני מרשה לעצמי לומר זאת, מתוך נסיון קשה מאוד מאוד שהיה לי, ושעודנו קיים. המשמעות היא שהיום אני יודעת להסתכל עליו ולומר לה' תודה שנתן אותו כי האמין שאצליח להתגבר עליו, בעוד שלפני כמה שנים הייתי במקום של שאלות ותהיות.
לומר ששאלות כמו "למה זה מגיע לי"? לא קיימות- זה לא נכון, אבל גם לפרסם שיר שמתאר מילים יותר קשות, באופן שעלולות לרסק את האמונה לנפשות תמימות- זה לא טוב! כי הכל עניין של זמן..מאחלת לו שעוד כמה שנים הוא יסתכל על המציאות אחרת.
רק הסתכלתי על המילים- והספיק לי.
אני משתדלת תמיד לחפש להעמיק את הקשר שלי לה', כי אני מאמינה בו ואוהבת אותו.
לכן, לשמוע שיר כזה- לא יועיל לי לשם כך.
אני חושבת על אנשים שנמצאים *במהלך הנסיון* באמונה,*ושעדיין לא מסתכלים על מה שה' נתן כאל טובה שה' עשה איתם*, כי זה בהחלט לוקח זמן להגיע להכרה שכזו(לי לקח כמה שנים) וששומעים שיר כזה, במקום לתת להם קרש קפיצה באמצעות כשרונותיו, הוא מביא מקום של הזדהות(ולא יודעת גם אם מישהו חשב בכלל על דבר כזה:"למה זרקת בי נשמה") שיכול לרסק להם את האמונה!!
זו אחריות שזמר צריך לקחת כשהוא מפרסם שיר כזה!
אם אני הייתי שומעת את השיר הזה לפני כמה שנים, אני לא יודעת מה הייתי חושבת. ולא כי אני לא חזקה, אלא כי היה לי מאוד קשה להתמודד .. היו שאלות..אבל ניסיתי להיצמד למי ולמה שיחזק אותי.
מה עם ילדים שאוהבים לשמוע אותו?? זה יכול מאוד לערער אותם במקום לבנות אותם.
כשהוא יסתכל אחורנית הוא יבין בעז"ה שהכל היה לטובה, ואני מקווה בשבילו שהוא יצטער על השיר שפורסם.
חלק מהתהליךשירה גילה
יש המון אנשים שנמצאים במצב הזה. יש כאלה שהם לפני ויש כאלה שהם אחרי.
בנוגע לנערים שעדיין לא חוו עולם וזה יכול להרוס להם. אז כנראה לא טוב להם לשמוע אותו...מי אמר שהוא מנסה לדבר לקהל יעד הזה דווקא???
זה חלק מהקהל שלו..ע מ
אכן, המילים מתארות קושי .אופטימיות
כי ללמוד אמונה זה משהו שקל יחסית לכולנו, אבל לעמוד בנסיון באמונה זה דבר קשה מאוד!!
השאלה היא אופן ביטוי הקושי והמסר שמועבר.
לפני שמפרסמים שיר צריך לקחת אחריות, ואם הוא הרגיש צורך להעלות את המילים האלו על הכתב, אני לא יכולה לומר דבר, חוץ משהיה עדיף שישארו ברשותו הפרטית, ולא שיפורסמו לרשות הציבור. קשה לומר זאת באופן חותך שכזה, כי נסיון באמונה למי שלא חווה זאת באמת מעורר תמיהות וזעקות פנימיות שבא לך רק לחלוק אותן עם כולם, אבל זה הנכון.
בפרט שיש המון ילדים ששומעים אותו.
זה לא משנה למי הוא ניסה להעביר את המסר, כי מבחינה מעשית הוא מגיע לכולם .
שיר עמוק וכואב*שלי*
נראה לי שבתור בוגרים אפשר להתמודדגמני
לדעתי הורים דתיים יתחילו לחנך את הילדים שלהם ויגידו: "אתם רואים ילדים? זה אדם עם כיפה אבל אנחנו לא מקשיבים לו". אין ברירה.
באיזה מובן הורה יגיד משפט כזה לילד שלו?אריק מהדרום
איזה דיסקים? יושבים באוטו ובבית עם היוטיוב.גמני
כשמוציא שיר חדש, הילדים אומרים: "הנה הבשורה החדשה", ופה נכנס תפקיד ההורה להגיד להם: "נגמרה הבשורה. בשורה זו היא לא לרוחנו".
אז חסר למי לשמוע ביוטיוב?אריק מהדרום
זה בדיוק מה שכתבתי.גמני
לא הבנתי מה אתה רוצהאריק מהדרום
מי שעברעלה קטן
תקופות מאוד קשות בחיים שלו, יכול להבין את עומק השיר.
יש תקופות שהשאלה הזאת נשאלת מתוך מצוקה.
זה לא בא בהתרסה, זה בא מכאב מאוד עמוק,
לא מתוך- כיף לי בחיים ואני לא מבין מה אתה רוצה ממני ומי ביקש ממך לתת לי נשמה.
אולי לא צריך לפרסם את זה, כי לא כולם באים מאותו מקום כואב, אז לא כולם מבינים,
אבל אי אפשר לשפוט ומיד להגיד שזהו שיר כפירה.
או להקשיב לשיר של ישי ריבו*שלי*
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב
כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה? אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).
לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי
אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.
בטח לא 2 שקל..
בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.
במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.
נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע.
אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות ליאחרונה
ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..
לאמיצים בלבדזיויק
מי שאמיץoo
לא מפחד לדבר בשם עצמו
וכנראה לא פותח פצלש
לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
לאריבוזום
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ
אבל היום אני כבר רק מפה כמעט
ולא כ"כ משתמש במקורי
כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
לאנפש חיה.
היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו
לפני הרבה שנים
יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
אשתך?😂🤭מבולבלת מאדדדד
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
לאארץ השוקולד
מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש
אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד
אוי, עלית עלינו🙈
@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?
אופס🫢מבולבלת מאדדדד
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה

בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי
אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.
אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח
מעניין ממה זה נובעזיויק
לאפצלשי"ת
כן, שנייםצדיק יסוד עלום
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים
הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?
איזה צד עדיף.
תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה
זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.
מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח
בס"ד
שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור
מה שאני מכיר בירושלים יש כמה קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) ,
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך מרכז בית אל רמת גן מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.
מחפש קהילות נוספות בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד.
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר .
אשמח לשמוע.
וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
בטח, קרה ליפצלשי"ת
אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...
כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..
אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...
מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק
ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?
לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.
לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה
המקום שלכם בעולםזיויק
הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?
יהיה ברור אי פעם?
איך אחרים רואים את המקום שלכם?
זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?
רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂
אולי הבנתי, אז-הרמוניה
אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש.
שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.
אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.
אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.
זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
לא, כיהרמוניה
אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.
וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.
אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו.
יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.
בלבלתזיויק
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה
היא הדרך, לא המטרה.
מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.
הטלת כאן פצצהזיויק
כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.
תוכלי לבאר את כוונתך?
אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
היעוד שליoo
ברור לי מאד
לעשות טוב לעצמי ולאחרים
ללמוד ולהשתפר מיום ליום
אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי
את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם
זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
זה יכול להיותoo
יעוד של כל מי שרוצה בזה
לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
מגבשים וכייפים ששווה לקנות?
תודה
אליאסדרור אל
תודההרמוניה
קטאן כמובןריבוזום
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד
שם קוד,
אליאס,
דיקסיט,
עידן האבן,
טיקט טו רייד,
Robo rally,
The crew,
Avalon,
Shadows over Camelot,
Nefarious,
Colloretto,
סושי גו,
אזול,
Draftasorus
יואוהרמוניה
מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂
ממש תודה!
מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)
הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד
ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.
תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?
האורך? מספר השחקנים?
אה וואלה...הרמוניה
טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.
לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4
מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולדאחרונה
שם קוד (יש לו גרסה לזוג),
אליאס,
דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),
Avalon,
Shadows over Camelot
סושי גו,
ולא בטוח לגבי Draftasorus
שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים
שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"
(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')
איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?
הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..
כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.
או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים
מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.
איפה?קעלעברימבאר
בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה
מקומות מהיבטים שונים.
בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.
אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:
"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".
ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים
כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.
משפט נכוןשם פשוט
הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך
זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.
וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.
בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים.
