אביתר
אביתרצילום: אלישיב רקובסקי/TPS

שופטי בג״ץ דחו היום (ראשון) פה אחד את העתירה שהגישה קבוצת פלסטינים נגד ההסדר שנחתם בין תושבי המאחז אביתר לבין הממשלה.

לטענת העותרים, הם בעלי הזכויות בקרקע שעליה הוקם המאחז ועל כן מדובר ב"הסכם בלתי חוקי בעליל", אשר נחתם בחוסר סמכות ופוגע באופן אנוש בשלטון החוק.

עוד נטען כי תוצאתו של המתווה ידועה מראש, בעטיה נותרו המבנים הבלתי חוקיים על מכונם, בציפייה להכשירם בהקדם האפשרי. לדברי העותרים המתווה גם מפקיע מהמפקד הצבאי את שיקול דעתו ומשעבד את צעדיו למטרות פוליטיות פסולות בניגוד לדין.

המדינה ביקשה מבג''ץ לדחות את העתירה על הסף בשל העובדה שהיא תיאורטית ומוקדמת, שכן טרם הושלם הליך הסקר עליו הורה המתווה וטרם נבחן מעמדה של הקרקע באביתר.

החלטת בג''ץ

השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ויעל וילנר דחו את העתירה פה אחד וכתבו כי ''העתירה נסמכת בעיקרה על טענת העותרים לזכויות במקרקעין. אולם משטרם הסתיים הסקר עליו הורה המתווה, במסגרתו תיבדקנה טענות העותרים לזכויות במקום, טענות העותרים נסמכות על מסד ספקולטיבי ומשוער, וגם אין כל בסיס לטענה, שלא לומר ההשערה, כי תוצאות הסקר ידועות מראש. מה גם שעל פי המתווה, כל מבנה שיימצא כי נבנה על אדמות פרטיות – יפונה''.

השופט עמית העיר: "טוב יעשו הגורמים המוסמכים אם יבחנו כיצד התאפשרה פלישה בלתי חוקית בהיקף המוני, שכלל הקמת 50 תשתיות מבנים שאוכלסו על ידי מאות אנשים - וכל זאת, תחת עינם של גורמי הביטחון".

אביתר
אביתרצילום: רועי חדי

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ברך על ההחלטה של השופטים: ״התקדמנו היום צעד משמעותי להקמת הישוב באביתר. הכדור כרגע לגמרי אצל הממשלה - לקיים את חלקה במתווה ההסדרה, לסיים במהירות האפשרית את סדר הקרקע, להכריז על השטח כאדמות מדינה ולהעלות את הישיבה והמשפחות לאביתר".

דגן כבר מתכנן את הכנסת ספר התורה ביישוב החדש שיקום, "אנחנו בצד הנכון של העשייה הציונית בארץ ישראל. מחכה להכניס בעתיד הקרוב את ספר התורה לישיבה באביתר. ההתיישבות באביתר קום תקום, וארגוני השמאל הקיצוני ימשיכו לצווח ולהפסיד בעתירות סרק״.

בתנועת ההתיישבות נחלה אמרו בתגובה: ''אנו מביעים שביעות רצון על דחיית העתירה של הערבים נגד מתווה אביתר. אנו מצפים מממשלת ישראל להמשיך בתהליך הסקר במהירות האפשרית עד להכרזה על אדמות המדינה. ולאחר מכן, העלאה של ישיבה ומשפחות הצוות כהמשך ישיר של מימוש הסכם אביתר ככתבו וכלשונו''.

אמש התפרעו ערבים בכפר ביתא בשומרון, מול המאחז אביתר, ושרפו צלב קרס. יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון הגיב "המשך ההתפרעויות הברבריות של המחבלים מביתא, ועוצמת ההתנגדות האלימה במימון הרשות הפלסטינית מוכיחות עד כמה אביתר הוא מקום אסטרטגי וחשוב להתיישבות. המשך ההתפרעויות ממחישות עד כמה המתווה שהושג להסדרת הישיבה במקום אסטרטגיות לעם ישראל".

דגן הוסיף: "אני מבקש לחזק בשם כל תושבי השומרון ומשפחות גרעין אביתר את חיילי צה"ל, ולוחמי מג"ב, העומדים על משמר ארצנו, ובתוך כך שומרים גם על אביתר".

ח"כ איתמר בן גביר מעוצמה יהודית אמר כי ''הסרטון הזה צולם בכפר המחבלים ביתא, מרחק נסיעה 40 דקות מתל אביב, המראות שרואים משם אמורים להדאיג כל אזרח שהמדינה חשובה לו. עד עכשיו יש 0 מעש ותגובה של ממשלת ישראל. ככה זה כשאתה נסחט על ידי תומכי טרור, מכילים גם את זה. נפתלי ואיילת, השתיקה שלכם מול הדבר הזה נותנת לגיטימציה לטרור''.

בשבוע שעבר השיב שר הביטחון בני גנץ לשאילתה ששיגר אליו ח"כ ינון אזולאי מש"ס, וסיפר כי הליך הסקר באדמות המאחז אביתר כבר החל ונמצא בעדיפות גבוהה.

גנץ ציין כי בשלב זה אי אפשר לדעת את משר הזמן הנדרש להליך הסקר, "שכן כל מקרה מטופל בגופו של עניין וזמני הטיפול משתנים בין מקרה למקרה. הנושא שבפנייתך מטופל בעדיפות גבוהה.

''לאחר סיום הליך הסקר, ממצאיו יוגשו לידי וייבחנו הצעדים הנדרשים בנושא", הוסיף שר הביטחון. ''בהתאם למתווה ככל שיתאפשר ובכפוף לכל אישורי הממשלה הנדרשים, תתקבל החלטה על השימוש העתידי בשטח''.