



אני בקושי רואה את המסך בגלל דמעות.
אתמול אחרי סעודת ערב שבת, פתאום, אני מבטיח,
פתאום ממש עלה בי הרצון לשיר שיר נשמה -
"יודע בגוים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך,
תבוא לפניך אנקת אסיר כגדל זרועך הותר בני תמותה,
והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך אדני".
בשבת?! שיר כזה...?! לא מתאים. לא בדיוק הבנתי למה.
עכשיו, אחרי הכותרת "חמישה בני משפחה נרצחו בערב שבת",
אני קצת..
"אח"כ שיספו את גרונו של הילד בן 11 שישב וקרא ספר במיטתו",
....
5 יהודים נרצחו. לא במאה התשיעית, אלא ממש לפני יממה.
הורים, ילד בן 11, פעוט בן שלוש ו - תינוקות.
זה לא איזה...
אלא נ-ר-צ-ח-ו. הדם עדיין מבעבע, חם, רותח.
רק צמרמורת שעולה מתוך הדמעות.
אין שום מילה להוסיף.
אבל בכל זאת אני חייב ללחוש משהו קטן.
אותם הדמעות - הכ"כ יקרות על נשמות כ"כ קדושות,
אנחנו חייבים להוסיף בהם, לדעת מה יש בהם.
תרשו לי רגע משהו לכאורה לא קשור.
אבל רק לכאורה.
עוד לא עברתי קורס טייס וגם את האמת שלא בקרוב, אבל הנה כמה דברים על המושג ששמו 'טיסה'.
טיסה רגילה = טיסה שבה הטייס רואה את השטח בו הוא טס, והוא מכוון את עצמו ע"פ הראייה.
אבל מה קורה כאשר יש חושך? כאשר יש ערפל? הרי הוא לא יכול לראות לאן הוא טס.
הוא יראה אורות של בתים ויחשוב שאלו הכוכבים. בו ברגע, הוא ירצה להרים גובה, אבל בום. הוא יתרסק באדמה.
לכן, ישנה מערכת במטוס שנקראת 'טיסת מכשירים'. מה הפירוש? אז ככה, זו מערכת שבה הטייס צריך שלא להסתמך על הראייה שלו, אלא - על מיכשור המטוס בלבד. וככה הוא מנווט את עצמו ע"פ המכשירים.
אחת הבעיות הגדולות בטיסה שכזו היא שלפעמים, האדם בטוח שהוא רואה את מה שהוא חושב, אבל המכשיר מראה לו אחרת. הטייס רואה שלמטה ממנו זה שמיים, אבל המכשיר מראה שזה ים. לא! אבל הוא בטוח שזה שמיים. הנה, זה בצבע השמיים. ככה לא נראה ים. אין, זה חייב להיות שמיים! אבל לא! המכשיר מראה אחרת. תראי לעצמך שאת נכנסת לסיטואציה כזו. וואו. מה את היית עושה. את בטוחה שאת צודקת, אבל מצד שני - מה?! המכשירים יטעו?! אבל רגע, אני אטעה?! מה אני חסרת שכל?! ככה נראים בדיוק השמיים! אבל המכשירים מראים אחרת. ואז עולה המחשבה - רגע? מי אמר שהמכשירים לא טועים?! אולי לא תכנתו אותם טוב?! ובל נשכח, שמדובר פה במצב כזה: או שהוא מתרסק, או שהוא חי. אחד מהשניים, בלי שום אפשרות אחרת. לכן, הטייסים עוברים כל מיני דברים שבהם מלמדים אותם - לסמוך על המכשירים. נקודה. בלי שום ספק. בלי שום 'אולי'. ככה לעשות.
אנחנו - אני, את, הוא והיא - טייסים. במקום שנקרא 'החיים'. "על אמת" כמו שאומרים.
רוב הפעמים קורה שאנחנו מסתכלים ורואים לאן אנחנו טסים. אנחנו, ממש, במו ידינו מכוונים את המטוס של החיים. הנה: כאן יש קושי - נעבור אותו מימין. לפעמים גם אנחנו מחליטים לעשות 'לופ' בחיים, כי שם לא טוב להיות. שם יש הרבה רוע. לפעמים אנחנו מחליטים לנחות קצת בשביל למלא דלק, הרי צריך לנוח לפעמים שיהיה כוח. אוו, זה מובן. לפעמים קצת כואב ומידי פעם גם הרבה מאוד כואב, אבל מובן. הגיוני לגמרי. כאן לשבור ימינה, כאן שמאלה ועוברים. ממשיכים את החיים. אבל --- לפעמים קורה שהכל חושך. שלא רואים את האור שתמיד אמרו לנו שהוא נמצא בקצה המנהרה. אין! רואים אפור. החיים לא טובים. זה לא הגיוני. איך זה קורה?! משהו כאן לא נורמלי. לפעמים אנחנו מצליחים להגיע עד למקום שבו כבר אין תקוה. די! מי שזה אתה שנמצא שם למעלה, לא אכפת לנו מי אתה, אבל שחרר אותנו. די! באמת! כמה אפשר לסבול. כמה?! עוד תביא לנו מכות?! תגיד אתה שם למעלה, משעמם לך?! מה נראה לך שאנחנו?! שקי חבטה?! ועוד אח"כ תגיד שאנחנו העם הנבחר. די! תשחרר אותנו. תפסיק. אנחנו לא מסוגלים. חושך. ערפל. לא רואים כלום. מספיק עם הכאב!
שם, דוקא שם הגיע הזמן שנדליק את 'טיסת המכשירים' של החיים שלנו. אבל עד הסוף. באמת. בלי שום פקפוק. כי אנחנו יודעים ובטוחים שהמכשיר הזה לפני שעולה על המטוס עובר מאות בדיקות שבטוח מאה אחוז שהוא תקין. אין מצב שהוא מקולקל. זה לא בן אדם שיכול לשנות החלטות, זה מכשיר, שעובד ע"פ פקודות 'יבשות'. לכן, הוא צודק. המכשיר. הולכים אחריו. קשה להאמין שהמכשיר צודק. זה מאוד קשה. איך יכול להיות?! מה?! הרי השמיים למעלה! למה הוא מראה אותם למטה?! הרי שם זה הדרך למקום הישר, למקום הצדק, לאן הוא לוקח אותנו?! בדיוק כמו במטוס, בשביל שלא נתרסק, צריך להאמין במכשיר. כי זו התקוה היחידה שלנו שלא נתרסק. אחרת, אנחנו קבורים באדמה. ומשם, מאוד קשה לצאת, אם בכלל. וזה לא שזה 'לוקש' המכשיר הזה, זה אמת. לגמרי. הגיוני גם. מאוד. אלא, שהמחשבות שלנו לפעמים צפות ורוצות לצוף מעל פני המים. שם, בדיוק במקום הזה, צריך להרים ידיים ולומר: לא יודע. אמנם אני רואה ההפך, אבל...לא. אני טועה. יש חושך. ובחושך - סומכים על המכשירים בעיניים עצומות. כי זו הדרך היחידה להנצל. בחיים שלנו, לפעמים אנחנו חייבים לעבור ל'טיסת מכשירים'. לא הכל אנחנו מבינים. אנחנו מוגבלים, זו עובדה. התשובה 'לא יודעת' - לפעמים זו היא התשובה הנכונה. רק משום שמאחוריה, עומד מי שמתכנן את המערכת. ועליו את סומכת. אז את יודעת בהחלט. לא מבינה כל דבר בדיוק כמו שהטייס לא מבין איך המכשיר מראה שהשמיים זה למטה, הרי זה למעלה! אבל כן. כמו שהטייס יודע שהוא חייב להאמין למכשיר, כך גם אנחנו, חייבים להאמין. אצלינו, זה עוד הרבה יותר עוצמתי. כי זה לא להאמין למכשיר שיש סיכוי אחד למליון או לא יודע כמה שהוא טועה, אלא - זה להאמין לבורא העולם. רגע, שוב, 'בורא העולם'. שגם עכשיו, הוא רואה אותנו. שבכל שנייה, הוא איתנו. הוא שומר עליו. הוא אוהב אותנו. לעצום את העיניים ולומר 'אבאל'ה, תקשיב לי רגע. אני באמת לא מבינה מה עשית כאן. בראייה שלי - זה אפילו נראה עוול מה שעשית. אי צדק! אבל... אני סומכת עליך בעיניים עצומות. מאמינה בך שאתה רק מטיב לנו וזה לטובתינו. מאמינה לעולם' - זה, הרבה יותר עוצמתי מהמכשיר שם במטוס. זה במאת האחוזים בלי שום פקפוק, אמיתי. רק לנו נשאר העבודה הזו, לזכור תמיד, כל הזמן שיהיה נגד עינינו: גם אם נראה הכל לא צודק, לא אמיתי, לא נכון - אנחנו מאמינים. עוצמים את העיינים ואומרים: 'אבאל'ה, אנחנו איתך. לעולמים'.
==
כן - לבכות, מותר, גם אם 'הכל לטובה'.
לבכות, מתוך אמונה. אי אי כמה שזה פנימי. דמעות שאמורות להיות מרות, מגיעות ונותנות הרגשה של אחרת, של נשמה של חיבור, בתוך הלב. במיוחד שהנשמות שנקטפו היו קדושות, אז - אנחנו באמת, בוכים רק על עצמינו. הוא עכשיו כבר נהנה ונולד לעולם האמת. אז כן, נבכה, נוציא דמעות. אבל יודע מה נעשה איתם? במקום סתם לתת להם להמשיך מהלחי שלנו לריצפה - נתכופף קצת, נרכין את הראש קדימה לכיוון מטה, נראה הכנעה לאבאל'ה שם למעלה, ונתן לדמעות לנוח, על ליבנו. על מקור הרגש, בשיא האמונה. דווקא משם, מהדמעות - שמוציאות אל החוץ מה שקשה להוציא מתוך הפנים, משם, נוציא אמונה, משם, ננשום התבטלות, משם, נקח את עצמינו בידיים שהקב"ה יודע בדיוק מה הוא עושה, משם, נקבל התחברות לבורא העולם, לנשמות הקדושות, משם נחייה - אמונה, שמחברת הכי בעולם, לנשמה.
הדמעות - מוציאות מבפנים, מה שהלב מתקשה לתפוס באמת.
וכשהן מלאות אמונה הדמעות האלה, הן גם מבינות, מאוד.
יעיז מי שיגיד לנו לחנוק את הדמעות.
אנחנו נבכה, כי משם אנחנו יונקים, חיים של אמונה.
אודי, רות, יואב, אלעד, הדס,
ה' יקום דמם.
בסיעתא דשמייא!!
כדאי לכולם לקרוא ולשאוב כוחות, אחרי הפיגוע הנוראי הזה..
שבעז"ה נשמע רק בשורות טובות! אמן.
מצאתי וידואו מרגש וקולע: לצפיה בוידאו
ביום חמישי, ב' אדר ראשון תשנ"ב, נרצחה בקראון הייטס האשה הצדקנית מרת פעשא לאה לאפיין הי"ד, שנהרגה על קידוש ה'. בשבוע שלאחר מכן נשא הרבי מלך המשיח שיחת קודש בה זעק "למה עשה ה' ככה?!... ועל אחת כמה וכמה כשמדובר באשה צעירה, אמא לילדים קטנים שצריכים לאמם ויתגעגעו אחריה'...". לאחר מכן הסביר הרבי את גודל הענין דקידוש ה' שבמאורע באופן נפלא ואמר "אבל לאחרי כל העילויים וההפלאות שבקידוש השם ברבים . . זועקים בני ישראל להקב"ה: עד מתי?!... היתכן שלאחרי אריכות הגלות המר זקוקים עדיין למסירות נפש על קידוש השם של אשה צעירה אמא לילדים קטנים?!...● כעת, בעקבות המאורע המחריד בבומביי, הוציא לאור מכון 'לראות את מלכנו' את השיחה עם תרגום ללשון הקודש לתועלת אנ"ש והתמימים ● לצפיה בוידאו
ריעב"ץ מביא בסידורו בית יעקב מהזוהר, שמהיום- ז' אדר- יום הולדת משה מושיען של ישראל, מתחילים 3 חודשי נסים - אדר ניסן אייר, עד מתן תורה בסיוון. ב3 חודשים אלו היה משה מוצפן בבית.
אחד מגדולי האדמורים בעל מי השילוח כותב ש"נס" מורכב מנ' וס' - נפילה וסמיכה - תכף לנפילה יש סמיכה "סומך ה' לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים".
חלילה לנו ליפול ברוחנו יותר ממה שאויבנו מנסים להפילנו. "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות"
שמתי לב שכשאני מסתכל על משהו בעין טובה ורואה את הצדדים הטובים שלו זה ממש ככה ואני רוצה בדבר הזה אבל לפעמים אותו הדבר ממש רק לנגד עייני כל הדברים הרעים ואני כ"כ לא רוצה בו.
בשני המצבים זו ממש בחירה איך להסתכל על הדבר.
לא תמיד זה בדברים שממש מובהק אם הם טובים או רעים. קשה לי לתת דוגמא ספצפית.
בשני המצבים זו הבנה שכלית (?) שזו ממש המציאות ממש.
אז איפה האמת?
איפה צריך להשתמש בעין טובה כדי לראות את המציאות ואיפה זה סתם ליפות מציאות שקרית וצריך להתרחק.
אם הכל היה שחור לבן זה היה פשוט אבל יש הרבה אפור, איך מיישמים שם את הדברים הנכונים?
תודה צדיקים!
אתה ענית לעצמך - זה מתחיל מתוכך. אם אתה (כדבריך) במצב של עין טובה ותדר חיובי אז אתה תמצא את הטוב וכך הוא יהיה באמת, אפילו באותו דבר בדיוק שבמצב של "תדר שלילי" יראה אחרת ויתגלה כשונה. כיוון שהכל מתחיל מבפנוכו.
מעין זה אמר חכם אחד על מה שתלוי בנו: "אם אתה חושב כך או חושב אחרת - אתה תמיד צודק"..
ביום ראשון, 13\3, ב- 17:00 עמידה בצמתים בכל הארץ
.לאות הזדהות עם החלוצים, מתיישבי יהודה ושומרון
.יש להצטייד בדגלי ישראל..ללא אלימות, ללא חסימת כבישים. פשוט אוהבים את המתיישבים
מוקד מידע לקבוצות מאורגנות 052-5665052
עדכונים כל הזמן בפייסבוק של ישראל שלי
ובאתר http://www.myisrel.org.il/action/
דרום - צומת בילו נילי 057-4867514
צפון - צומת צבר בקריות מיכל מנין 054-446337
ת"א -צומת עזראלי שקד איילת 052-4233659
ת"א- רכבת ארלוזרוב עינב 050-5912376
כניסה לעיר ירושלים חגי 054-8431605
צומת חורב חיפה מחפשים רכז
צומת רעננה מחפשים רכז
צומת הכניסה לנתניה בקניון חיון אלדו 054-4261575
צומת חדרה הדר 054-9821763
צומת אל-על גלעד 052-4333284
צומת שילת 050-4241521
כניסה צפונית לקרית גת מוריה 050-2283434
צומת דימונה טומי 057-7713127
צומת קרני שומרון קומונרית 052-3662871
צומת שילה 052-7966622
בעזרת ה', נפגש.
שבוע טוב.
אני שומע את הנפצים ביישוב שלי ואני מבקש: תאמרו לאחים הקטנים שלכם שלא יתעסקו בנפצים. זאת לא רוח היהדות
מתוק מדבשבסיעתא דשמייא!!

בעצם אנחנו מדברים פה על עבודת ה' שטחית -
ז'תומרת שאנחנו סתם עושים את המצוות, בלי באמת להתחבר אליהן, בלי באמת להבין לעומק למה אנחנו עושים אותם.
עבודת ה' כזאת מעייפת אותנו, כי אנחנו מרגישים שאנחנו סתם עושים כל מיני דברים שבתכל'ס לא באמת משמעותיים.
א-ב-ל >>
אם נתחיל באמת להבין למה אנחנו עושים את המצוות, אם נבין שיש ערך לזה שאנחנו עושים כל דבר שה' אומר לנו -
גם בגלל שזה מקרב אותנו לאבאל'ה שבשמים, וגם בגלל שזאת בעצם התכלית שלנו בעולם -
נוכל בעז"ה ממש לשמוח בעבודת ה'. ממש נרגיש שאנחנו עושים דברים משמעותיים, ולא סתם 'מורחים ת'זמן', ועושים דברים שטחיים.
וככה נוכל בעז"ה להגיע לשמחה -
כי השמחה לא באה מזה שסתם ישנים ומסתטלנים כל היום -
השמחה האמיתית היא שמחה של עשייה, של סיפוק ממה שאנחנו עושים.
שבעז"ה נזכה להרבות בשמחה א-מ-י-ת-י-ת בחודש אדר, שמחה של מצווה 
שבת שלום ומבורכת לכל עמ"י!!
מתוק מדבשבס"ד לק"י
אבל כמו שעוזיה אמר לפני, תלוי באיזה עניין.
בכ"מ, אני בטוחה שלא שאלת אותו איזה צבע חולצה ללבוש על הבוקר או משהו כזה.
תשאל את עצמך אם שאלת שאלה כדי שיחווה את דעתו או כדי שיפסוק.
כך תדע האם להרגיש יסורי מצפון או לא.
בהצלחה.
אם את חוזרת בך ואת אומרת לו את זה, ומבחניתו אין לו בעיה אז זה נראה לי תופס לא?..
אני לא יודעת אני משערת..
שאלנו רב אחד באזשהו עניין. הוא אמר לנו כן.
ואז התלבטנו אם לשאול עוד רב, שידוע שהוא יותר מחמיר, כדי שגם "תלמידי הרב השני" יקשיבו לנו.
פחדנו שהוא יגיד לא,ואז נסתבך- כי הרב הקודם אמר כן, ועכשיו אומרים לנו לא.
אז לא שאלנו אותו.
זה היה נכון לעשות??
אם היינו שואלות, והוא באמת היה אומר לנו לא- מה היינו אמורות לעשות?
עלה עם אחיו לארץ שנהים למדו אצל הסטיפלר(הרב קניבסקי האבא) מגדול הרבנים אז.
שנהם ידו שהוא נגד העליה לארץ(זה היה לפני השואה אחרי זה הרב עלה בעצמו ופתח פה סניף של הישיבה)
אחיו בכל זאת אמר שהוא לא עולה בלי לשאול וסבא שלי אמר א לא מתכוונים לעשות לא שואלים!!!
(אחרי זה היו לאחיו הרבה יסורים ותמיד סבא שלי אמר לו שזה בגלל שהוא שאל..)
צריך להבין לא חייבים לשאול(לא חייבים על כל דבר!!!) אבל שאלת תעשה!!!
במקרה הזה אפשר להגיד שהשתנתה המציאות אבל אם את לא בטוחה שתעשי מה שהוא אמר אל(!!!) תחזרי אליו.
דבר ראשון-
אם שואלים רב- לפני זה צריך לקחת בחשבון את כל התושובת שיענה,
מתשובה שרוצים לשמוע ועד תשובה שהכי לא היינו רוצים לשמוע.
אבל לא לשמוע- ואח"כ להחליט לפי מה שרוצים-
אל תשאלו אם מלכתחילה לא מקובל עליכם סמכות הרב!
2) לא שואלים 2 רבנים אותה שאלה- בשביל לבחור מה הכי מתאים לי ולפי זה לעשות.
"עשה לך רב" לא רבנים..
3) אפשר להציג שאלה אחת ל2 רבנים בתנאי שרוצים להציג תשובות שונות לקהל יעד,
לדוגמא:האם מותר שבת תלבש את הבובות הגדולות כשהם עם מכנסיים?
הרב שמואל אליהו- כן
הרב אבינר- לא
ואז מציגים את התשובות- וכל אחד הולך לפי הרב שלו..
אגב- אני חושבת שממש חשוב להצמד לרב לעניינים כאלה ואחרים,
לא סתם רב- אלא גדול תורה, רואים רק ברכה בחיים!!!
מנסיון
שבוע טוב ובשורות טובות
בעניין של הלכה, זה הלכה ואז באמת צריך לעשות מה שהרב אמר, או לשאול רב אחר ולהגיד לו מה הרב ההוא אמר, או לשאול את הרב אם זו ההלכה או שיש כאלה שסוברים אחרת.
כי זו הלכה.
אבל פה זה היה עניין של התייעצות..
ואל תגידו לא שואלים כי שאלתי.
ו"המציאות השתנתה" - מבחינתי, זה לא שבאמת משהו פה קרה בפועל.. יותר בסדר המחשבתי שלי.. אם אפשר להגדיר את זה ככה.
בס"ד
העניין של ה"לא תסור מדבריהם" זה כדי שלא תעשה התורה לכמה תורות. ולכן בפסקי הלכה חובה לציית לרב, וזה בעייתי לשאול מספר רבנים.
אך התייעצות אישית היא התייעצות בלבד ולענ"ד אין בה התחייבות להשמע לדעת הרב.
אם אני שואלת רב לאיזה מפלגה להצביע או אם ללכת להדריך במקום מסויים מותר לי לנהוג אחרת! אני רוצה לשמוע דעת תורה, אבל אולי אני אחליט שאני לא מסכימה עם הדעה של הרב.
בסופו של דבר כולנו קיבלנו ביחד תורה בהר סיני. הרב אמנם הרבה יותר חכם ממני, אבל ההחלטה היא שלי. (בטח שבמקרה שהשתנו נתונים..)
מה שכן אפשר, זה ללכת להתייעץ שוב עם אותו רב, לספר לו שאתה הולך לעשות הפוך ולהסביר למה. תראה, אולי יהיו לו דברים נוספים לחדש לך..
ב"הצלחה!
_ _
אבל למה לשאול מחסוי????
![]()
באג2000
אם אני אני מפני שאתה אתה, ואתה אתה מפני שאני אני, אז אני לא אני ואתה לא אתה. עם זאת, אם אני אני מפני שאני אני, ואתה אתה מפני שאתה אתה, אזי אני באמת אני ואתה באמת אתה. – רבי מנחם מענדל מקוצק.
שיחה של הרבי מעובדת לפרשת השבוע (ויקרא), לפי לקו"ש חלק ל"ב (שיחה א)
קובץ 'קטן' ינעים לכם את שולחן השבת
(לקבלת הקובץ השבועי במייל: w770770@gmail.com)
ש"ש
לחץ למטה להורדת הקובץ (pdf):
אז ככה, הלכנו לקירוב רחוקים בת"א לכבוד פורים, ושאלנו שם חבר'ה מה זה פורים בשבילם. הרוב ענו: "שמח.. שתיה.. עניינים.. בלאגנים.. מסיבות.. נפצים.. תחפושות.."
ואז גיליתי שיש כמה שאלות שאני בעצמי לא יודעת לענות עליהם טוב...
שאלה 1- מה זה פורים בעצם? למה הוא יותר חשוב מיום כיפור? למה הוא יותר שמח מחנוכה? הרי גם בחנוכה העם שלנו ניצל...
שאלה 2- למה דווקא בפורים יש ת'עניין של "חייב איניש לבסומי"?? למה דווקא בפורים הבנאדם חייב להשתכר? למה בכלל חייבים להתבשם? מה הקטע של זה??
ועוד דבר אחרון- שאלנו אותם אם הם יודעים למה מתחפשים בפורים. לא, הם לא ידעו. ואז חשבתי רגע על- איך אפשר להסביר לבחורה חילוניה למה מתחפשים? הרי כל הקטע זה שבמגילה ה' בעצם הסתתר וכל זה, ולכן מתחפשים. אבל בחורה חילוניה לא תבין את זה כי הקב"ה לא בראש מעייניה...
אז עניתי לה דבר כזה [שהמצאתי באותה שניה...]: "אסתר, כשהיא הייתה בבית אחשוורוש, היא בעצם הייתהמחופשת שם למלכה. היא לא באמת הייתה מלכה כי היא רצתה להיות, או כי היא צאצאית של מלך. היא הייתה שם בתור מלכה, אבל היה לה תפקיד אחר. חשוב יותר- להציל את העם כולו. היא בעצם הייתה מישי אחרת כדי שכולם יוכלו להיות מי שהם באמת. ולכן- מתחפשים, כדי לזכור שאסתר הייתה מחופשת בבית אחשוורוש, ולא הייתה באמת מלכה אלא תפקיד אחר.."
[אמרתי לה במילים אחרות, אבל בגדול זה היה הרעיון...]
עכשיו חשבתי על זה שוב, ובאלי לשנות את זה- אנחנו מתחפשים כדי לזכור שכולנו פה בעצם במין תחפושת כזאת, שאפח'ד לא בא לפה כדי לחיות על סיר הבשר. כולנו פה זה בעצם נשמה ששמה על עצמה תחפושת- גוף- חומריות- כדי לתקן פה איזה משו, להציל משו, לשנות משו.
מה אתם אומרים על הדבר הזה שהמצאתי?? [איזה מגניב זה יהיה אם איזה רב אמר את זה פעם.. יואו, אני מתרגשת שהמצאתי דברכזה...]
מה זה פורים בעצם? למה הוא יותר חשוב מיום כיפור? למה הוא יותר שמח מחנוכה? הרי גם בחנוכה העם שלנו ניצל...
פורים מגלה את נצחיותו של עם ישראל שגם בכמעט אבדון מוחלט בגלות בסופו של עניין היתה הצלה והמיוחד הוא שדווקא בפורים מתגלה באחרית, בחודש האחרון בשנה לפי התורה, שהכל הכל מוביל לטובה וגם מהשנראה רע גמור כמו עמלק..
ביום כיפור יש הפרדה בין הטוב לרע - השעיר נשלח לעזאזל. בפורים ההארה כ"כ גדולה שהופכת את הכל כולל מה שנראה רע - לטובה..
גם חנוכה שמח ואומרים בו הלל ויש בו בחינות שונות, אלא שבפורים השמחה מתגלית בדברים הכי חומריים אכילה שתיה לבוש.
עניין המסכות דווקא בא לגלות את ההסתר ("מגילת אסתר") שבפורים יורדות המחיצות וכל אחד מביע את פנימיותו כלפי חוץ ללא מניעות ה"שגרה".
באותו כיוון רעיוני גם עניין הבישום - כתוב ששיכור העולם כמישור לפניו - ז"א יש טשטוש ההבדלים וחוקי הטבע\השגרה ומתגלים דברים פנימיים יותר ע"י נכנס יין יצא סוד.
יש דעות שהבישום נועד רק לזמן צרות כדי לשכוח מהגלות אבל בעלי הדעות הפנימיות וכן עפ"י הרב קוק סוברים שיש בזה עניינים גבוהים, בין השאר להגיע למדרגת "עד דלא ידע" - ז"א מקום תודעתי גבוה (שניתן להשיגו גם בשכרות או שינה) שהתודעה האנושית הרגילה לא יכולה תמיד להבין הכל בשכל הסוביקטיבי.. במקום גבוה זה מתחברת התודעה ל"דעת אלהים" - לנשמה שהיא מעל השכל והבריאה, ל"כתר" - מקור החכמה הבינה והדעת , ע"י ענווה ושפלות הדעת. משם מגיעות השגות וחיבור נשמתי מעל הבנה שיכלית רגילה...
מאת ארגון 'אור-האורות' העוסק בהוצאה לאור של כתבי הראי"ה קוק ותולדות חייו
סיפר הרב ש' קליין שליט"א:
כידוע, מרן הרב קוק היה איש קדוש מאוד. פניו היו מאירות בקדושה, וממש יכלו להרגיש את זה כשעמדו לצידו. אני זכיתי לשמוע עליו סיפורים מופלאים מבני משפחתי שלמדו אצלו.
אבי זצ"ל זכה ללמוד אצל הרב קוק במשך שנה, וגם דודי הרב שמעון קליין היה במשך חמישים שנה מזכיר ישיבת 'מרכז הרב'. הם סיפרו לי את הסיפור הבא:
בשנים שכיהן הרב קוק כרבה של ירושלים, היו מגיעים בפורים כל הרבנים מרחבי הארץ להביא משלוח מנות לרב קוק ולדבר אתו. להם הרי היה פורים ביום י"ד, אז ביום ט"ו הם היו עולים ירושלימה אל הרב קוק.
בפורים של אחת השנים, הגיעו אל הרב קוק כשלושים רבנים גדולים וגאונים מרחבי הארץ: מעפולה, מראש פינה ועוד מקומות. ובשלב מסוים התיישבו לסעודת פורים עם הרב קוק. הרב קוק ישב בראש השולחן, הסעודה הייתה נראית כמו טיש. ואז הרב קוק אמר: הנה, כל רב שיושב פה בסעודה, יגיד לנו את הסוגיא בה הוא עוסק באותם ימים, בהלכה, בגמרא או בקשר למצוות התלויות בארץ, ויעלה בפנינו איזושהי קושיא חמורה שעלתה לו בלימודו ובה הוא מעיין בימים אלו.
ואכן כך היה: כל תלמיד חכם העלה קושיא בה הוא מתקשה מאוד, מתוך הסוגיא אותה הוא לומד באותם ימים, וכשסיים, התפלפלו כל אותם שלושים ת"ח גאונים בדברי הגמרא וההלכה, וניסו לענות לו כפי יכולתם. אך הם לא הצליחו. כך עברו אחד אחד, וכל שלושים הרבנים שהיו שם הציגו את קושיותיהם הגדולות.
ואז, לאחר שהשתתקו שלושים הרבנים, לקח הרב קוק בקבוק יין, ומזג לכוסו. הוא שתה כוס אחת של יין, ואחריה עוד אחת, ואז עשה פלפול עצום בש"ס שמתוכו התחדש לו עקרון גאוני חדש. לאחר מכן הוא פנה לכל שלושים הרבנים, והראה להם איך על פי השיטה החדשה שיצר בפלפולו, תורצו להפליא כל הקושיות שלהם, אחת אחרי השניה.
כשהתפרסם הסיפור הזה בירושלים, היו אומרים: מכאן ניכרת הגאונות המופלאה והמיוחדת של הרב קוק.
איך הוא הצליח לתרץ בבת אחת את כל הקושיות, על-פי עקרון גאוני שחידש על המקום, בעוד שהת"ח האחרים שהיו גאונים גדולים לא הצליחו לתרץ בכלל את אותן הקושיות.
מחצית השקל ניתנת למקדש "לכפר על נפשותיכם", אבל מה מקום כפרה זו דווקא בחודש אדר? לכאורה יותר מתאים לתת כסף כפרה לקראת חודש תשרי שבו חלים ימי הכפרה והסליחה ומה גם שהשנה מתחילה בתשרי ויותר מתאים להתחיל את שנת מחזור כספי המקדש בתשרי ומדוע מתחיל מחזור זה בניסן ?
בתשרי אנו מתחילים שנה לפי בריאת העולם. ר"ה של כל העולם "כל באי עולם עוברים לפניו". כהכנה לחודש תשרי יש לנו את ימי אלול ואח"כ את הימים הנוראים המלאים עבודת הנפש של תשובה ותיקון בחלק היותר פרטי אצל כל יחיד בישראל ובעולם. באלול ותשרי יש עבודה על סליחה וכפרה מצד המעשים וההשתדלות.
ומה יש לנו בניסן? ניסן "ראשון הוא לכם לחודשי השנה", התורה מונה את החודשים לפי יציאת מצרים שהחלה בחודש זה. חודש ניסן הוא המיוחד רק לישראל והוא גם ר"ה למניין מלכי ישראל. הוי אומר שניסן הוא החודש הראשון הכלל ישראלי לעומת תשרי שהוא החודש הראשון הכלל עולמי, אוניברסלי.
דורשי רשומות אמרו ש"שקל" = בגימטריא "נפש". הנפש מורכבת אם כן משני חצאי שקל שאת אחד מהם - אותו השייך לכלל ישראל, אנו נותנים כל ישראל יחד בחודש אדר לקראת מחזור חדש בעבודת המקדש בחודש ניסן. "כי תשא את ראש בני ישראל..." - כשבני ישראל ב"ראש" מאוחד - הם נישאים מעלה.
חודש אדר מכין אותנו לחודש ניסן בצד הכלל ישראלי כשם שחודש אלול מכין לתשרי בבחינות הפרטיות היותר השייכות לכולם. לכן כבר ב"אחד באדר משמיעין על השקלים ועל הכלאים" – לצורך האיחוד באדר משמיעים על החיבור הנכון בבחינת השקלים ועל החיבור הפסול בבחינת הכלאים (עפ"י ר' יהונתן אייבשיץ). הקב"ה הקדים את שקליהם של ישראל לשקליו של המן שרוצה את עם ישראל "מפוזר ומפורד בין העמים".
מהלכם של חודש אדר וניסן אחריו אינו תלוי במעשים ובזכויות כנדרש בהכנת אלול ותשרי. כך גם גאולת מצרים בניסן שהיתה בברית ולא בזכות וכך גם בגאולה אחרונה בדורותינו "למען שמו באהבה". בחודש אדר יש סיעתא עילאית לישראל ולכן טוב לדון עם גוי דווקא בחודש זה ש'כללי המשחק' מוטים יותר מתמיד לטובת ישראל, בכלל ובפרט.
יום "כיפורים" הקדוש והנורא הוא כפורים (האר"י) ז"א שיש בחינה עליונה בפורים הגדולה אפילו מיום הכיפורים, שהרי בפורים ישנה הארה עצומה המהפכת את כל הפגמים והקלקולים לטובה בעצם שמחת סגולת ישראל שלא משתנה ומתגלה שאפילו הרע הוא בעצמו הביא לטובה, לעומת יום הכיפורים שבו יש הפרדה בין הטוב לרע בשליחת השעיר לעזעזל.
כל המועדים עתידין להיבטל חוץ מפורים, - "הארת מרדכי" הנמשכת מימות המשיח, מגיעה עד מקומות נידחים ונמוכים והופכת את כל הירידות לעליות, גם בשאול תחתיות. בדר"כ השכינה לא יורדת מתחת ל10 טפחים, בחנוכה יורדת הארה גם מתחת ל10 טפחים להאיר עד 3 טפחים קרוב לקרקע - כמו גובה הנחת נרות חנוכה. בפורים מגיעה ההארה עד הקרקעית ויוצאים מאפילה לאורה, הנס הנסתר מגיע עד חוץ לארץ למקומות רחוקים, ליאושים העמוקים ולספקות העמלקיים ('עמלק' = בגימטריא 'ספק'). הפשע הופך לשפע, הנגע לענג, ומשעת צרה לשעת רצון. "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר" כן תהיה לנו !
אני יודעת שאני לא הראשונה ששואלת את זה אבל בכל זאת-
הקב"ה הוא אבא שלנו ואני מאמינה בזה. אבל אבא נורמאלי וטוב שאוהב את הילדים שלו לא הורג אותם.
אני יכולה להבין שלפעמים אבא גם אומר-לא.
אבל איך??? איך אפשר להרוג 6,000,000 בנים שלך?! איך אפשר לתת ליותר מ40 אנשים להישרף חיים על הכרמל?
אני שואלת את השאלה הזאת לא ח"ו מתוך כפירה. אני מאמינה בקב"ה ואם לא הייתי מאמינה לא הייתי שואלת את השאלה הזאת. אני פשוט באמת לא מבינה וקשה לי לקבל את זה.
הקב"ה כבר שמע כופרים גרועים מכל מה שתוכלי לדמיין, הוא לא נבהל.
אולי פשוט הקב"ה הוא לא אבא? אולי הוא משהו אחר, א-ל גדול ונורא למשל?
אולי הוא אבא, אבל מה הוא יעשה שבני אדם גורמים לעצמם נזקים כמו שריפות?
ואולי הוא יצר רוע, שהתפקיד שלנו זה להלחם בו, ולהפסיד בכבוד כשנכשלים?
בס"ד לק"י
תיראי, אני יכולה לנסות למצוא לך תשובה, ויש עוד לפני שענו השערות למה זה קרה.
אבל בתכלס, חשבונות שמיים.
אנחנו לא יכולים לדעת באמת למה זה קרה, ולמה הרגו את האלפים היהודים הצדיקים בסבל נוראי,
כמובן אנחנו מנסים לשער כדי להרגיע את השכל המצומצם שלנו ולהשתיקו.
אך אם מביטים בראיה אמונית, שוב, חשבונות שמיים.
כלומר, א-להים ברא עולם נפלא ובני האדם קלקלו. מה לנו כי נלין על הקב"ה? זה מזכיר לי שהייתי שבת בשדרות, ואחד התושבים כעס על א-להים שלא עושה כלום בשעה שממטירים עליהם קאסמים (זה התרחש בתקופה קשה במיוחד). עניתי לו בשפה רפה שהאשמים הם חברי הממשלה או רוצחי חמאס, לא א-להים. ההיפך, הקב"ה העניק לנו כזה כוח שאנו מסוגלים למחוץ את חמאס, הבעיה היא שאנחנו לא מנצלים את ההזדמנות.
זו תשובה קצת רציונלית, אבל היא טובה בעיני לרוב הדברים בחיים. בעיקר בגלל שהיא לא פוטרת אותך מלתהות "אז מה אני עושה עם זה". מה שכן, לא הייתי מסביר באמצעות תשובה כזאת את השואה - זה נראה לי גדול מידי.
לעתיד לבוא כולם יאמרו תודה לה' על כל הצרות שהם עברו, כי יראו שזה באמת טוב אמיתי למי שזה קרה
ומצ שני אסור להצדיק את הדין כל פעם, ובמיוחד אחרי השואה האיומה שאין לה הסבר כלל וכלל.
רק כל זה צריך לעורר אותנו לבקש יותר ויותר את הגאולה
מאדמו"ר הרייץ:
שפעם הגיע אליו משכיל ושאל את השאלה הנ"ל
אדמו"ר הרייץ אמר לו: שכשרוצים להוכיח מישו נותנים לו סתירה במקום הכי כואב והכי משפיל לעיני הכל- בפרצוף!!
ועוד עניין:
שאלי ויזל בא אלח הרבי שליט"א מה"מ ושאל אותו את השאלה הנ"ל.
הרבי ענה לו: זוהי גזירה שאין עליה הסבר בשום מקום בעולם ומי שינסה לתירץ רק יגמד מהעניין.
ואלי ויזל הוסיף: ששאל הרבה רבנים בעניין ורולם ניסו לתרץ שזה בגלל ההשכלה ובגלל כל מיני דברים והוא ניכנס איתם לויכוח רציני ולא קיבל זאת.
אבל כשהרבי אמר לו שזה דבר לא מובן מעל לשל אנושי ולטעם ודעת זה התיישב לו מצויין.
והנה עוד משו קטן
בשיחותיו ובכתביו הרבים בנושא זה, דחה הרבי כל הסבר תיאולוגי לשואה. הוא הסביר כי לא ניתן למצוא הסבר להירצחם תוך סבל מזעזע ועינויים נוראים של מיליוני אנשים, נשים וטף חפים מכל פשע וכל שאנו יכולים הוא רק להודות, שיש במציאות אירועים שמעבר להשגתנו. הרבי נהג להוסיף ולצטט בהקשר זה את דבריו של חמיו - הרבי הקודם רבי יוסף-יצחק: אין זה מתפקידנו להצדיק את הנהגתו של ה'. הקדוש-ברוך-הוא ורק הוא יכול 'להסביר' כיצד איפשר לזוועה כזו להתרחש. ההסבר שנוכל לקבל, נוגע אך ורק בחיסולה של הזוועה: האמונה בגאולה האמיתית והשלימה, היא-היא שתמחה את הרוע מעל פניו של כדור-הארץ ותביא את האור ושלימות המידות לעולם כולו.
לאלה שטענו כי השואה 'מוכיחה' שאין מנהיג לעולם, הרבי היה משיב: בדיוק להיפך. אם ניתן ללמוד משהו מן השואה, הרי זו העובדה שלא ניתן כלל להסתמך על מוסריות המבוססת על שכל אנושי בלבד. האם לא היו אלה דווקא אותם אנשים שייצגו את המתקדמת בתרבויות העולם מבחינה מדעית, אמנותית ופילוסופית, שחוללו את הזוועה הנתעבת והאכזרית ביותר בהיסטוריה האנושית? - השואה הוכיחה, אם כן, שהמוסר יכול להתקיים רק באם הוא מבוסס על כוח אלוקי עליון.
לאלה ששאלו את הרבי היכן היה ה' בזמן השואה, הרבי היה עונה כי עצם העובדה שאנו שואלים את עצמנו את השאלה הזו, מהווה את ההוכחה הניצחת לכך שאנו אכן מאמינים בה' ובמשפט "אין רע יורד מלמעלה". אם לא היינו מאמינים, אמר הרבי, מדוע אנו מתמרמרים ועל מי אנו כועסים - האם על שרשרת אירועים מקרית?... על צירוף אקראי של קווארקים שיצר את עולמנו?... דווקא משום שאנו מאמינים בה' ודווקא משום שאנו משוכנעים שבעולמנו קיימים 'טוב' ו'רע' ומאמינים עמוקות גם בכך שה'טוב' 'ינצח' בסופו של דבר את ה'רע' - רק מתוך אמונה זו אנו מסוגלים לצעוק כפי שצעק בשעתו משה רבנו - "עד מתי הרעותה לעם הזה".
עם כל אלה, היחס החשוב ביותר לשואה בעיני הרבי, לא היה בהבנתה או באי הבנתה ואפילו בהנצחת זכר הנספים, אלא בתגובתנו לשואה - כיצד עלינו לנהוג בעקבותיה: אם נאפשר לכאב ולייאוש לרפות את ידינו מהמשימה החשובה העומדת לפנינו - גידולו של דור חדש שיחוש קשר עמוק ומשוחרר אל יהדותו - אזי 'הפתרון הסופי' שהגה היטלר אכן יתגשם, רחמנא ליצלן. אם נבנה את קיומנו מחדש ונגדל דור גאה ובטוח בתורתו וביהדותו - ננצח במערכה.
.
מה ענה לו הרבי ביחידות על שאלה זו:
סוף סוף הובילו אותי לחדרו של הרבי. לאחר 'שלום עליכם' קצר מימין לשמאל, הבחנתי כיצד מתוך כל שלושת הסטודנטים שנכנסנו יחד, ממקד הרבי את מבטו עלי.
"מנין הגעת?" - שאל אותי הרבי באידיש.
"מגרמניה" - עניתי קצרות.
ניצלתי במהירות את ההזדמנות, ובצורה ישירה אך מנומסת ניגשתי לענין: "רבי, מייסרת אותי מאוד השאלה של החורבן האחרון, כיצד ניתן להסביר מנקודת מבט יהודית-דתית את השחיטה של ששה מליון אנשים, נשים וטף; צדיקים, קדושים וטהורים? כיצד התאפשר הדבר שדמם השפוך ודמעותיהם הרותחות לא קרעו את כל שבעת הרקיעים? הנני דורש מענה ברור שאינו משתמע לשתי פנים, ממך, רבי!"
הרבי הקשיב לי בתשומת לב מרובה, ואז ענה לי ברוגע:
"האם הנך מתמצא בכללים בסיסיים במתמטיקה?"
"אני יודע משהו", עניתי.
הרבי לקח מיד עט ושרטט קו אלכסוני על דף חלק, ובקצהו השמאלי העליון של הקו - סימן נקודה.
"אמור לי" - פנה אלי - "מהו היחס המתמטי בין הקו הזה ובין הנקודה?"
"אפס" - עניתי.
"הנה, זהו המענה על כל השאלות שלך" - אמר הרבי. ואז הסביר פחות או יותר כך:
"כפי שהנך יודע, קו גיאומטרי מכיל רק מימד אחד. מבחינה מתמטית לא ניתן לתחום קו, משום שהמאפיין שלו הוא אורך אינסופי. בשונה מכך נקודה, מבחינה גיאומטרית, היא חסרת הגדרה ומימד לחלוטין, משום שלא ניתן לראותה; אין לה קוטר, אורך, רוחב או נפח.
והמוסר-השכל שלו היה: "אם הנך מבין את המושג הגיאומטרי הזה, הרי עם הזמן תבין גם, אשר מה שאירע עם היהודים באירופה, הוא "נקודה" בזמן ובמרחב; אבל הקו, הכיוון, הנו ועודנו ממשיך ללא גבול..."
למרות שהתפעלתי מהניתוח המעמיק של הרבי, בכל זאת, אומר את האמת, הייתי קצת מאוכזב מההשוואה שלו.
"רבי" - המשכתי לתבוע - "6 מיליון נשמות יהודיות הינם רק 'נקודה'? נקודה זעירה בזמן ובמרחב? ומה בנוגע ל"השגחה פרטית", "אב הרחמים" "שומע תפילות", ו"אין אדם נוקף אצבעו מלמטה" וכו' וכו'?"
הרבי כמדומני הסכים, שאכן, התייחסות פילוסופית-גיאומטרית מופשטת אינה מתיישבת עם מבוכה וסערת נפש כה אמוציונלית. הוא תיכף העיר, שלכזו טרגדיה חסרת-תקדים אי אפשר לאמיתו של דבר להעניק הסבר מספק. אך בכל זאת, "יהודי מאמין יבין זאת במוקדם או במאוחר..."
דברי הסיכום של הרבי לנושא נגעו ללבי: הרבי דיבר אז על השכר של הנשמות, הקדושים, על נצחיות הנפש היהודית וכו' - אך מחשבותי שוב נדדו, והפעם, למחנות הריכוז, לשבעת מדורי הגיהנום...
מול עיני עמד אבי ז"ל בדרכו האחרונה, כאשר נפרדנו לנצח: הוא עם ילדיו הקטנים, אחותי הקטנה ואחייניתי. זכורות לי היטב מילותיו: אברה'טשע, קח איתך את "הטלית הזאת" - אמר בתחינה. "והשם יתברך ישמור אותך... זוהי הירושה היחידה שהנני יכול להשאיר לך...".
שמרתי את צוואתו. בהיותי במחנה התעטפתי בטליתו של אבי ואמרתי קדיש... אחיי המעונים גם הם השתמשו בטלית שלי ואמרו קדיש. הטלית הזו ליותה אותי ארבע מחנות ריכוז, עד שנשרפה ביחד עם מליוני יהודים באושוויץ.
אבל, רוחה של הטלית ריחפה תמיד באויר ("גוילין נשרפין ואותיות פורחות"...). מיד כשחמקתי מצפורניו של מלאך המות, מנגלה ימח-שמו, אמרתי שוב קדיש; התפללתי כל נדרי באושוויץ ואמרתי קדיש; צמתי יום כיפור באושוויץ ואמרתי קדיש. השקופיות שרצו במוחי הובילו אותי עד לתרועת-הנצחון של פישל בעל-עגלה.
היה זה בזמן "מצעד המות" השני, מהשאול-תחתית של מטהאוזן באפריל 1945. נסחבנו ביחד עם אלפי פגרים-חיים, כשלפתע שמתי לב שקוראים בשמי. הפניתי את מבטי וראיתי את בן-עירי פישל פרלגריכט, הבעל-עגלה. הוא היה שכן שלנו בעיירה, וכשהייתי ילד נהג לקחת אותי לסיבוב על העגלה - בתמורה לכך שאשיר לו "שיר המעלות". הוא עבד קשה מאוד לפרנסתו...
עתה השמים בכו עם גשם קר וקפוא... אבל העינים המיוסרות שלנו יבשו מזמן. הלילה ירד, האנשים התשושים נפלו כזבובים על האדמה הלחה והסלעית, ורבים קפאו לנצח... אבל, פישל לייזערס לקח והכניס אותי בינו לבין חבר שלו, וכך התחמם גופי כל הלילה. למחרת המשכנו ב"מצעד המות", ובמהומה הכללית איבדתי אותו.
ואז הגענו ליער גונצקירכן - כולו מלא ביצות, רעב מוחלט, מחלת הטיפוס משתוללת, מות ו... רגע השחרור. פישל לייזערס, המלאך הגואל שלי, שוב צץ כמו מתחת לאדמה.
"הבה נצא מהר מהגיהנום, בוא, אברה'מטשע".
"אבל איך? - מלמלתי - "אין לי כח ללכת".
פישל אוחז בידי, וביחד קירטענו כמו צללים בערך חמישים מטר.
פתאום פישל קורא: "אברהם, הקשב: לפני שאני עוזב את המקום המקולל, אני רוצה לומר קדיש".
בקושי הבנתי מה כוונתו.
"קדיש?" "למה, למי, על מי"? התפלאתי.
"אברהמ'טשע, אני רואה שאינך מבין. הבט מסביבך וראה כיצד מאות גופות מתגוללות בבוץ. אני חייב לומר קדיש, מחובתי להשלים תפקיד חשוב, שתמיד ביקשתי מתי יבוא לידי. הנני מבקש ממך לעזור לי. הרי למדת פעם תורה, הלא כן?"
"באופן מיוחד, איבדתי את אשתי וילדי... ברצוני לומר קדיש אחריהם - ואחרי בעצמי. אני מבקש שתאמר אחרי אמן"...
פישל פלט אנחה, במתינות גדולה התכופף לאדמה, כשהוא מתחכך עם קרקעית היער...
"מה אתה עושה, פישל?"
"אני רוצה לרחוץ את ידי".
הוא שיפשף את ידיו בעשב הלח, נעמד שוב, ובקול חלש ושבור התחיל לומר "יתגדל ויתקדש שמה רבה"..
בכל פעם עניתי "אמן".
כשסיים את הקדיש, חשתי לפתע בושה פנימית, איך הדבר כלל לא עלה על דעתי... מי תיאר לעצמו שפישל לייזערס הבעל-עגלה, שבקושי מישהו הסתכל עליו או התחשב בו, יכול להתעלות לכזו מדריגה נעלית - "אם לא למעלה מזה"...
הרגשתי איך דמעות רותחות זולגות מעיני המיובשות. הם התגלגלו על פני-השלד המצומקות שלי, נפלו על הדשא, שם התערבו עם טללי הבוקר שעל האדמה המקוללת... הרגשתי התעלות מסויימת, ובעיני רוחי ראיתי כיצד השמים נפתחים, והמלאכים במקום לומר "קדוש קדוש" - מצטרפים ואומרים ביחד עם פישל בעל-עגלה "קדיש".
פישל עוד הצליח במשימתו למסור אותי, כמעט מת, לבית-הרופאה בוויילס שבאוסטריה עילית, ומאז נעלם. לא ראיתי אותו יותר אף פעם, אבל מול עיני מרצד תמיד ה"יתגדל ויתקדש שמה רבא" שלו.
הרבי מליובאוויטש המשיך בהסבריו, אך בקולו שמעתי את ה"קדיש" של פישל לייזערס. בלי שום קושיא ובפשטות הוא העמיד את הנקודה הקטנה בין שאר הנקודות - והאריך את הקו הגיאומטרי של הניצוץ היהודי*. הוא הוכיח שוב את הסוד הנצחי של נצח ישראל, את קיומו של הקו הארוך האינסופי, שלא ניתן לתחום אותו או להסבירו בשכל הפשוט.
האם זו הייתה כוונתו של הרבי? האם הבנתי בזמנו את הסבריו של הרבי? כנראה שלא. האם באופן בלתי ישיר דירבן אותי הרבי עד שהחזיר לי את זכרונותי אודות רוממות נפשו של פישל לייזערס בעל-עגלה? אני מאמין שכן.
כך או כך, הנני אכן אומר קדיש!
אנחנו בני אדם!
אנחנו מוגבלים!
"בשצף קצף הסתרתי פני רגע ממך ובחסד עולם ריחמתיך"
כן יש הסתר פנים!
צריך להבין מה המהות של הצרות, מה הם מסמלות. ובכלל מה זה כל בגלות.
לשבת ללמוד הכל מסודר מהתחלה(נצח ישראל למהר"ל עוסק ממש בזה, אורות המלחמה) וגם אז אנחנו לא מבינים הכל!
אבל בלי ללמוד רק תשובות לשאלות?
הוא התחייב באישהוא מקום להסביר לנו איך הוא מנהל את העולם? אני לא מכיר הבטחה כזאת בשום מקום(אם למישהו יש מקור אני ישמח)
אמונה לא צריכה להיות מבוססת על זה שכיף לי אז אני מאמין ושלא כיף לי אז אני לא מאמין!
אמונה זה ללמוד על המציאות שלו!
לדעת!
ד.א. ברמב"ם יש מצווה ללמוד שיש ה' אין מצווה להבין את היסורים אם לומדים טוב יש תשובות להרבה דברים(וגם אז במפורש לא להכל גפ שלמה שהיה חכם מכל אדם לא ידע הכל ובכל זאת האמין!)
ברור שאם היה שואל את זה מישהו שהיה שם לא הייתי עונה ככה אבל שאנחנו מבחוץ חוקרים ולומדים את ההיסתוריה(ככה כתב הרב קוק ופה אני כותב ככה בכוונה 'הסתר י-ה') ככה אנחנו צריכים להתייחס לאירועים לימוד מעמיק מסודר לא רצון לקבל ככה תשובות בשלוף כי זאת גם תהיה הרמה שלהם.
הקב"ה מנהל היסתוריה!
הרב עמיטל זצ"ל שהיה בשואה היה עונה על זה "ואם נגיד שאין א-לוהים אז יהיה לנו הסבראיך זה קרה?' (לצערי לא מדויק הספר לא לידי)
הופעה במעלות יום שני י' אדר א'(14.02.11 למניינם) בבית הכנסת זכור יעקב -כולל מעלות התורה.
בשעה 8:00 בערב.פתוח לציבור הרחב
הופעה במגדל העמק יום רביעי י"ב אדר א'(16.02.11 למניינם)
איש קשר:052-7670913 פתוח לציבור הרחב.
הופעה בקרית שמונה מוצ"ש פרשת פקודי כ"ט אדר א'(05.03.11 למניינם)
איש קשר:052-8249034 פתוח לציבור הרחב.
הופעה בתל אביב יום ראשון ל' אדר א'(06.03.11 למניינם) פייברג 13 תל אביב (ליד שינקין)
איש קשר:שורשים:03-6853440 בשעה 8:30 בערב.כניסה 15 ש"ח
פתוח לציבור הרחב.
הופעה ברעננה יום שני א' אדר ב'(07.03.11 למניינם)
איש קשר:054-5556533 פתוח לציבור הרחב .
הופעה בקרית שמונה מוצ"ש פרשת פקודי כ"ט אדר א'(05.03.11 למניינם)
איש קשר:052-8249034 פתוח לציבור הרחב.
הופעה בתל אביב יום ראשון ל' אדר א'(06.03.11 למניינם) פייברג 13 תל אביב (ליד שינקין)
איש קשר:שורשים:03-6853440 בשעה 8:30 בערב.כניסה 15 ש"ח
פתוח לציבור הרחב.
הופעה ברעננה יום שני א' אדר ב'(07.03.11 למניינם)
איש קשר:054-5556533 פתוח לציבור הרחב .
הופעה באשדוד יום ראשון ז' אדר ב' (13.03 למניינם)
בבי"כ היכל יצחק רחוב המלך יהוא 6,
בשעה 20:00.
עזרת נשים פתוחה!
הופעה באשקלון יום חמישי כז' אדר ב'(3.03.11 למניינם) לנערים/ות בלבד.
איש קשר:052-5610109
הופעה בקרית שמונה מוצ"ש פרשת פקודי כ"ט אדר א'(05.03.11 למניינם)
איש קשר:052-8249034 פתוח לציבור הרחב.
הופעה בתל אביב יום ראשון ל' אדר א'(06.03.11 למניינם) פייברג 13 תל אביב (ליד שינקין)
איש קשר:שורשים:03-6853440 בשעה 8:30 בערב.כניסה 15 ש"ח
פתוח לציבור הרחב.
הופעה ברעננה יום שני א' אדר ב'(07.03.11 למניינם)
איש קשר:054-5556533 פתוח לציבור הרחב .
הופעה במעלה אדומים יום חמישי ד' אדר ב'(10.03.11 למניינם)
איש קשר:052-5610181
הופעה בעכו מוצ"ש פרשת ויקרא ו' אדר ב'(12.03.11 למניינם)
איש קשר:054-8408840
הופעה באשדוד יום ראשון ז' אדר ב' (13.03.11 למניינם)
בבי"כ היכל יצחק רחוב המלך יהוא 6,
בשעה 20:00.
עזרת נשים פתוחה!
הופעה בראשון לציון יום שלישי ט' אדר ב'(15.03.11 למניינם)
איש קשר:052-5610181
הופעה בירושלים יום רביעי י' אדר ב'(16.03.11 למניינם) קרית משה,רח' חיים ויטל,ביה"ס נועם בנים.
20:00-שיעור חיזוק 21:00-הופעה "אש קודש"
הופעה בנתניה יום חמישי יא' אדר ב'(17.03.11 למניינם)
איש קשר:054-4583889
ראיתי ספרדי שנוטל ידיים לפני ארוחה שלא כוללת לחם? אני ספרדיה, האם אני גם צריכה לנהוג כך?
אולי הוא סתם חולה נקיון?
עייני בשולחן ערוך חלק אורח חיים סימן קנח (כדאי להעזר בילקוט יוסף על סימן זה או משנה ברורה). אגב, אם בגלל זה הוא נטל ידיו זה לא קשור לאשכנזי - ספרדי..
(ד) אם אוכל דבר שטיבולו באחד משבעה משקין שסימנם י"ד שח"ט ד"ם (דהיינו יין דבש שמן חלב טל דם מים) ולא נתנגב ואפילו אין ידיו נוגעות במקום המשקה צריך נטילה בלא ברכה: הגה ואפי' אינו מטבל רק ראש הירק או הפרי אפ"ה יטול בלא ברכה (ב"י):
ועוד בלי להבין מה התקדים שהביאו לידי נטילת ידיו.
*יכול להיות שהוא נטל ידיו משום שעומד לאוכל דבר שטיבולו במשקה.(כגון טבילת בסוויט בתה)
*יכול להיות שהוא נטל ידיו משום שקובע הוא סעודה על פת כיסננין. (מחמשת מיני דגן)
*יכול להיות שיצא מבית הכיסא
*יכול להיות שעושה הוא מים אחרונים
*יכול להיות ש....
קיצר אל תקבלי על עצמיך מנהגים כשאת לא יודעת מה הטעם להם
שקבע סעודה על מזונות
יש לו חלק בכלל?
"לשם שבו ואחלמה", כי יש לכל אחד מישראל יש חלק בעולם הבא מצד פרטיותו ומצד זה שהוא נכלל בעם ישראל.
ואדם כזה שהתאבד יש לו חלק מצד הכללו בכלל ישראל. חוץ מזה שיש לו גם תיקון לנשמתו בעולם הבא. כמו שרואים בספר רוחות מספרות של הרב יהודה פתיה זצ"ל שדיבר שם עם נשמה של אישה שהתאבדה והיא סיפרה שם על התיקון שלה.
למרות שאין לכך מקור בגמרא, יש לכך אזכור במדרשים מאורחים יותר ובכלל בספרות ההלכה והיהדות.
הנה סיכום מרשים של הרב אליעזר מלמד:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=385&id=7574&q